Funereal Presence - Achatius

Αν και βασίζονται σε γνώριμα υλικά, πετυχαίνουν να φτιάξουν κάτι το πρωτοποριακό: έναν άκρως παράδοξο και ιλιγγιώδη δίσκο, με αλλόκοτα υβρίδια κιθάρας, τυμπάνων και απόκοσμης φωνής...

Label
Sepulchral Voice
Κυκλοφορία
2/2019
Βαθμολογία
8
Κείμενο: Χρυσόστομος Τσαπραΐλης

Στη ζωγραφική, η κυριαρχία της ρεαλιστικής προοπτικής είναι μια σχετικά πρόσφατη καινοτομία. Πριν την Αναγέννηση η τεχνική αυτή (που χρησιμοποιεί την αυξομείωση του μεγέθους των μορφών για να δημιουργήσει αίσθηση χωρικού βάθους) δεν ήταν άγνωστη, αλλά ούτε και μονοπωλιακή. Στον Μεσαίωνα, μια αρκετά πιο δημοφιλής τεχνική έθετε το σχετικό μέγεθος των μορφών με βάση τη σημασία της καθεμιάς και όχι βάσει της σχετικής τους απόστασης στο τοπίο της απεικόνισης. Κάτι που δημιουργεί μια αίσθηση παράδοξου στον σύγχρονο θεατή, μιας και αδιαφορεί για τον τρόπο με τον οποίον είθισται να οργανώνουμε οπτικά τον κόσμο.

Η μουσική των Funereal Presence, προσωπικού σχήματος του Bestial Devotion (κατά κόσμον Mattias Müller) των Negative Plane, δημιουργεί μια παρόμοια παράδοξη αίσθηση στις πρώτες επαφές με τον ακροατή (όπως συμβαίνει και με τη βασική μπάντα του). Αφενός, οφείλεται στην επιλογή μιας παράφωνης, κοίλης, γεμάτη αντηχήσεις παραγωγής, όπου το αποτέλεσμα θυμίζει αδιάκοπη θραύση βιτρό σε καθεδρικό ναό. Πέρα όμως από αυτό, ρόλο παίζει και η ίδια η δόμηση των κομματιών, η οποία αδιαφορεί για συμβατικές ακολουθίες, δημιουργώντας αλλόκοτα υβρίδια κιθάρας, τυμπάνων και απόκοσμης φωνής. Κι έχουμε το παράδοξο ότι ενώ, όπως θα δούμε, τα υλικά της κατασκευής του δίσκου είναι κατά βάση γνώριμα, το τελικό αποτέλεσμα προκύπτει άκρως περίεργο και ιλιγγιώδες· σαν θέαση μιας «λάθος» προοπτικής.

Στο Achatius, 2ο δίσκο των Funereal Presence, τα τύμπανα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, κάτι αναμενόμενο άλλωστε, μιας και αποτελούν το βασικό όργανο του Bestial Devotion. Το ρυθμικό παίξιμο κυμαίνεται από blastbeats μέχρι αυτοσχεδιαστικά γεμίσματα και αναπαραστάσεις κωδωνοκρουσιών, πάντα με εξαιρετικά προσωπικό στυλ. Οι κιθάρες είναι αεικίνητες, τα δε riffs λεγεώνα: μακρόσυρτα, εικονογραφικά, με κάποια καταπληκτικά ακουστικά θέματα (όπως η εισαγωγή του άλμπουμ), η δε έγχορδη ποιότητα δεν χάνεται πουθενά και φέρει επίσης χαρακτηριστικό ήχο.

Υπάρχουν πολλές ματιές στο heavy metal των 1980s και ειδικά στη λαγνεία του σκοτεινού thrash της εποχής εκείνης, όπως και στα πρώτα ανατολικοευρωπαϊκά βήματα του black metal, με αιχμή τους Master’s Hammer. Εν αντιθέσει όμως με σύγχρονους καλλιτέχνες όπως οι Malokarpatan –οι οποίοι δεν ξεφεύγουν από τη σκιά των ίδιων επιρροών– οι Funereal Presence φτιάχνουν κάτι που είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό πρωτάκουστο και πρωτοποριακό, ακριβώς γιατί χρησιμοποιούν μια διαφορετική από το σύνηθες ηχητική προοπτική.

Ο δίσκος αποπνέει μοχθηρία, που δεν ζορίζεται να παραμείνει στα σοβαροφανή στεγανά των ορθόδοξων επιταγών του black metal. Εν αντιθέσει, όπως και στους Negative Plane, η μουσική ρέει αβίαστα προς θύλακες με εύθυμη, πανηγυρική, δαιμονική αύρα, οι οποίοι, αντί να μειώνουν την απειλή του Άλλου, επαληθεύουν τη διονυσιακή, σκοτεινή και ζωντανή φύση του· εικόνες από τους μεσαιωνικούς χορούς του Αγίου Βίτου έρχονται στο μυαλό.

Ο 2ος δίσκος των Funereal Presence είναι λοιπόν δύσκολος· αποσυντονίζει τον ακροατή στις πρώτες ακροάσεις λόγω της πολύ παράξενης φύσης του (δομικής, συνθετικής, αισθητικής). Όμως τα 4 μακροσκελή κομμάτια –άνω των 11 λεπτών έκαστο– αποζημιώνουν την επιμονή, αποκαλύπτοντας νέους τρόπους ηχητικής οργάνωσης. Ο Bestial Devotion έχει δηλώσει πως κανείς πια δεν γράφει τη μουσική που θέλει να ακούσει· γι' αυτό και ανέλαβε να τη φτιάξει ο ίδιος. Η αλήθεια είναι ότι σε αυτήν την προσπάθειά του έχει δημιουργήσει έναν παιχνιδιάρικο, φαντασμαγορικό, μαγικό ήχο, ο οποίος θυμίζει πολλά αλλά δεν μοιάζει με σχεδόν τίποτα (πέρα ίσως από μια πιο μεσαιωνική εκδοχή των Negative Plane). Κάπως έτσι χτίζεται η σπουδαία τέχνη, με εγκάρδια και αναπάντεχη χρήση των επιρροών ενός δημιουργού.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αναζητώντας την ουσία της ελευθερίας, αφήνει το τιμόνι σε ξένα χέρια και εμπιστεύεται το ένστικτό
Κοκκώδης ήχος, που θυμίζει τουλούπες φωσφορισμών από το υπερπέραν, ομιχλώδης παραγωγή, ακατάληπτα
Αν και οι στίχοι του Zachary Cole Smith γύρω από τα ναρκωτικά παραμένουν απογοητευτικοί, ο ήχος

FEATURED TODAY

Το walkman ήρθε να κουμπώσει πάνω στη δεκαετία του 1980, όταν ο ατομικισμός έγινε το κατ' εξοχήν νόμισμα ανταλλαγής στην καθημερινότητα του Δυτικού κόσμου και

Δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος να βρεις στο τηλέφωνο, παρ' όλο που αυτές τις μέρες έρχεται ξανά στα μέρη μας: απόψε Παρασκευή 18/10 παίζει στην Αθήνα ...
Στην τέταρτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους R'n'B και soul δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...

HOT STORIES

Δείτε το επίσημο trailer της επικείμενης ταινίας τους, που έρχεται και στην Ελλάδα τον Νοέμβριο
Ο ράπερ από την Ξάνθη είναι από τα πλέον συζητημένα μουσικά πρόσωπα της φετινής χρονιάς
Έκαναν διαθέσιμο ένα ακόμα ΕΡ με υλικό από το παρελθόν
Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…