ΗΧΟΤΟΠίΑ - Χωρίς Ταχύτητα

Η ηλεκτρονική πλευρά των 1970s/1980s και ο ρομαντισμός των αναλογικών synths ξαναζούν στο ευθύβολο και φροντισμένο άλμπουμ του αθηναϊκού διδύμου, το οποίο καταθέτει έναν συμπαθητικό φόρο τιμής στο παρελθόν που αγαπά...

Label
Inner Ear
Κυκλοφορία
10/2019
Βαθμολογία
6,5
Χάρης Συμβουλίδης
Χάρης Συμβουλίδης
Έχει γίνει δύσκολο πεδίο η δισκογραφία, παρά τις ευκολίες που έφερε η τεχνολογική επανάσταση των καιρών μας. Γίνεται δε ακόμα πιο δύσκολο, αν θέλει να την ασκήσει (με αξιώσεις) ένα νέο αθηναϊκό γκρουπ, το οποίο μόνο του προσδιορίζεται ως «οπτικοακουστικό project». Κάτι που σημαίνει ότι εξαρτά τη δυναμική του από έναν συνδυασμό ήχου και εικόνας, ο οποίος μπορεί να υπάρξει μόνο σε επίπεδο ζωντανής εμφάνισης. Καθήμενος επομένως σπίτι σου να ακούσεις έναν δίσκο των ΗΧΟΤΟΠίΑ, ξεκινάς χάνοντας κάτι κρίσιμο.

Ωστόσο ο Παναγιώτης Τομαράς (Kymatropika) με τον Στέφανο Κωνσταντινίδη (Electroware), είναι άνθρωποι με γνώσεις και με αισθητική. Ακόμα λοιπόν και δίχως τις ασπρόμαυρες εικόνες από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο στο φόντο της μουσικής τους –όπως συμβαίνει στα live– είναι σε θέση να σου δώσουν πράγματα. Σε προϊδεάζουν μάλιστα θετικά ήδη από το εξώφυλλο, το οποίο λίγο με αυτό το μπλε, λίγο με τους εικονιζόμενους κούρους, διαθέτει το πολυπόθητο «κάτι».

Το Χωρίς Ταχύτητα παρουσιάζει πιο ολοκληρωμένα όσα κατέγραψε λίγο ...εν τάχει το ΕΡ Καρδιά-Μηχανή (2018), αποκαλύπτοντας ένα δίδυμο με καταφανή αγάπη για την ηλεκτρονική πλευρά των 1970s/1980s και τα αναλογικά synths. Μερικές συνθέσεις μένουν οργανικές, άλλες επανδρώνονται με στίχους. Κάποιοι είναι δικοί τους, άλλοι αντλούνται από τον Παύλο Παυλίδη (το "Πριν Ανάψει Το Φανάρι" χτίζεται βασικά στο "Ένα Παράξενο Τραγούδι" των Ξύλινων Σπαθιών) ή το γνωστό σύγγραμμα του Γιώργου Γραμματικάκη Η Κόμη της Βερενίκης ("Σύμπαν"), ενώ υπάρχει και μια διασκευή στο "Direct Lines" των Electric Circus (1981), τιτλοφορούμενη "Ευθείες Γραμές".

Σε μια συνέντευξή τους στην Athens Voice, οι ΗΧΟΤΟΠίΑ δήλωσαν ότι εκείνο που τους γοητεύει στις ταινίες του παλιού ελληνικού σινεμά τις οποίες διαλέγουν για τις live εμφανίσεις τους, είναι «η απλότητα και το τραγικό». Τα ίδια πράγματα απηχεί και η μουσική τους, αποδεικνύονται μάλιστα ιδιαίτερα εύστοχοι στον παράγοντα «απλότητα»: αποφεύγοντας τις απλοϊκότητες, είναι ευθύβολοι ("Βόλτα"), με σωστή ισορροπία ανάμεσα στη ρυθμικότητα και στην εγκεφαλική εμπειρία ("Αύριο Θα Φύγω", "Χωρίς Ταχύτητα"), αλλά και ανάμεσα στο διεθνές των επιρροών τους και σε μια ντόπια ηλεκτρονική αισθητική με απολήξεις στους μεγάλους δίσκους που έφτιαξε η Λένα Πλάτωνος κατά τη δεκαετία του 1980 –ίσως και στο 1990s tribute Το Μίξερ Της Λένας Πλάτωνος (1997), σε απόπειρες λ.χ. σαν κι εκείνη του Coti K. στους "Εμιγκρέδες Της Ρουμανίας". Στην τελευταία εντύπωση προσθέτουν και τα «παγωμένα», αποστασιοποιημένα φωνητικά, όπως π.χ. αυτά στο "Μέσα".

Το ίδιο καθαρά με τις αρετές, πάντως, αποτυπώνεται και το ταβάνι του όλου εγχειρήματος. Ακόμα δηλαδή κι αν ζούμε πλέον σε εποχές οι οποίες έβγαλαν άκυρους όσους την προηγούμενη δεκαετία έκαναν σημαία τους τη γραμμή διαχωρισμού του «νέου» κόντρα στο «παλιό» (καθώς το «παλιό» ανακυκλώνεται πλέον ανερυθρίαστα ως «νέο», σε διάφορα μουσικά είδη), το Χωρίς Ταχύτητα καταγράφει περισσότερο την αγάπη των ΗΧΟΤΟΠίΑ για ένα συγκεκριμένο φάσμα ήχων, παρά κάποια πρόταση γι' αυτό.

Τα έχουμε ακούσει πολλές φορές τα όσα παρουσιάζουν εδώ, δηλαδή. Ουδείς βέβαια θα χαλαστεί να τα ακούσει ξανά (και ξανά), δοσμένα από τα χέρια τους. Επί της ουσίας, όμως, δεν συμβαίνει κάτι πέραν ενός συμπαθητικού φόρου τιμής, σε πράγματα που εξακολουθούν να είναι αγαπητά σε πολλούς παλιούς, κερδίζοντας παράλληλα και (κάποια) νεότερα αυτιά από την alternative δεξαμενή, χάρη στον διαθλασμένο, αναλογικό τους ρομαντισμό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το στιχουργικό αποτέλεσμα του δίσκου ηχεί αλλοπρόσαλλο σε κάποιες στιγμές, όμως το ήρεμο ταλέντο
Κάνουν μια σοβαρή προσπάθεια να παρουσιάσουν κάτι πιο ουσιαστικό και κατορθώνουν πράγματι να ...
Ξαναγυρνάει στο κλίμα του οριακού Endless Summer (2001), διαλέγει όμως ένα πιο εγκεφαλικό μονοπάτι

FEATURED TODAY

Γέμισε σχεδόν το Fuzz την Παρασκευή, με ένα ετερόκλητο πλήθος, που αποθέωσε την παρέα του Jean-Jacques Burnel ύστερα από μια φορτσάτη συναυλία, στην οποία ...
Παρουσιάζει μια διασκεδαστική και καλοδουλεμένη παράσταση στην Πειραιώς 131, η οποία διαθέτει αισθητική και γλύκα, μα είναι κι ικανή να σηκώσει από τις ...
Χορευτική μουσική με αφρικάνικες επιρροές, από ελληνική ετικέτα; Μόνο στους ακόλουθους του ήχου της Teranga Beat δεν θα προκαλέσει εντύπωση ένας τέτοιος ...

HOT STORIES

Θα τον δούμε επομένως μαζί τους, το καλοκαίρι στην Αθήνα
Τέλος στα 79 για την ηθοποιό-σύμβολο της nouvelle vague, που γνώρισε όμως και μουσική επιτυχία στο πλευρό του Serge Gainsbourg
Δείτε ποιοι άλλοι καλεσμένοι έρχονται μέσα στην εβδομάδα και κερδίστε μία ακόμα διπλή πρόσκληση, για Νέγρο Του Μοριά & Kareem Kalokoh (20/12, στο Tres)
Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…