Σωκράτης Μάλαμας - Πέρασμα

Label
Lyra
Κυκλοφορία
Δεκ-10
Βαθμολογία
6
Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Ο Σωκράτης Μάλαμας είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς δημιουργούς των τελευταίων δύο δεκαετιών στο ελληνικό τραγούδι, ο οποίος, όμως, δεν είχε ποτέ το άγχος να κάνει τομές ή να επανεφεύρει τον εαυτό του.

Ακόμα και σε περιπτώσεις που επιχείρησε να ανακατέψει την τράπουλα στις δισκογραφικές δουλειές του –είτε απογυμνώνοντας την ενοργάνωση στα απολύτως βασικά (Ένα, 2002), είτε «κλέβοντας» την ηλεκτρική μπάντα του φίλου του Θανάση Παπακωνσταντίνου (Το Άδειο Δωμάτιο, 2005)– ήταν σαφές ότι ο σκληρός πυρήνας της τραγουδοποιίας του παρέμενε ουσιαστικά αμετάβλητος, όπως τον γνωρίσαμε από τις δύο-τρεις πρώτες δουλειές του. Και στη νέα δισκογραφική κατάθεσή του, τα πράγματα συνεχίζουν να έχουν έτσι.

Στο Πέρασμα, ο Σωκράτης Μάλαμας μελοποιεί αποκλειστικά στίχους του Άλκη Αλκαίου (με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν) και καλεί τη Μελίνα Κανά, επίσης παλιά συνεργάτιδά του, να ερμηνεύσει πέντε από τα τραγούδια. Οι λιτές αλλά καλοστημένες ενορχηστρώσεις χτίζονται αποκλειστικά από ακουστικές κιθάρες που παίζει ο ίδιος –είναι άλλωστε ικανότατος κιθαριστής. Δεν δίνεται κάποια εξήγηση για την επιλογή αυτή –το υλικό δεν μοιάζει από μόνο του να τη δικαιολογεί– και νιώθει έτσι κανείς ότι αυτά τα 14 τραγούδια θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν ντυθεί με κανονικές ορχήστρες, χωρίς να χαθεί κάτι από την «ψυχή» τους.

Λίγοι, νομίζω, θα διαφωνήσουν ότι το Πέρασμα είναι ένας πιο συμπαγής και συνεκτικός ποιοτικά δίσκος σε σχέση με τον προηγούμενο του τραγουδοποιού (Δρόμοι, 2007). Περιέχει, πράγματι, κάποια πολύ όμορφα τραγούδια (“Βραδυνές Περιπολίες”, “Ακροβάτης”, “Το Θαύμα”), που στέκονται με άνεση δίπλα στα καλύτερα του Μάλαμα από το παρελθόν. Το ύφος τους κινείται, ως επί το πλείστον, σε λαϊκούς δρόμους ενώ κάποια πατούν και με τα δυο πόδια στη μυθολογία του ρεμπέτικου (“Μονοπώλιο”, “Ρέστα”). Δύσκολα, όμως, βρίσκει κανείς κάτι που να μην ξέρει για τον Μάλαμα αλλά και, στιχουργικά, για τον Αλκαίο. Kυριαρχεί η αίσθηση ότι ακούμε μια βελτιωμένη εκδοχή πραγμάτων που κάπου, κάποτε, τα έχουμε ξανακούσει. Εξαίρεση αποτελoύν “Οι Μύστες Της Ερήμου” στου οποίου τη μελωδία ένιωσα ότι ο Μάλαμας κινήθηκε στα «λημέρια» ενός άλλου συνεργάτη του Αλκαίου, του Θάνου Μικρούτσικου.

Η συνάντηση Μάλαμα-Αλκαίου-Κανά στο Πέρασμα μοιάζει με μάζωξη φίλων με σκοπό όχι να μοιραστούν τα νέα τους, αλλά να θυμηθούν τα παλιά. Δίνει βέβαια έναν καλό δίσκο, πάνω από το επίπεδο που ακούμε τελευταία από τον ευρύτερο χώρο του λεγόμενου έντεχνου τραγουδιού, ο οποίος, όμως, υστερεί αν ειδωθεί ως μέρος του συνολικού έργου του Σωκράτη Μάλαμα. Μοιάζει δηλαδή να είναι ένα ακόμα βήμα σημειωτόν, με το ερώτημα να παραμένει σχετικά με το αν και πότε θα κινηθεί ο τραγουδοποιός προς κάποια άλλη κατεύθυνση...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Τζίμης Πολιούδης πιάνει τα synths, τραγουδάει στα ελληνικά και ποντάρει στη βιωματική του γραφή,
Λυρισμός και μινιμαλισμός, ακουστικές διαθέσεις και ηλεκτρισμός, λαϊκότητα και ελλειπτικότητα, όλα
8 χρόνια μετά το άδοξο τέλος των Sonic Youth, οι ανησυχίες της δίνουν ένα άλμπουμ που περιγράφει

FEATURED TODAY

Το παλιό σύνθημα «Βασίλη ζούμε για να σ' ακούμε» καλά κρατεί και στην εκπνοή μίας ακόμα δεκαετίας. Αποδείχθηκε σε ένα γεμάτο Anodos Stage, όπου η Αγγελική ...
Μυστηριακοί, υπερβατικοί, αλλά και απόλυτα συντονισμένοι στη δυναμική της σύγχρονης πραγματικότητας, φέρνουν τον βιομηχανικό τους ήχο στο Temple (Παρασκευή 22
Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit

HOT STORIES

Το Σάββατο 16 Νοεμβρίου έρχεται στην Αθήνα, για να παρουσιάζει live το πολυσυζητημένο 1 Ευρώ
Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…