search

ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Label | Fishbowl
Κυκλοφορία | 11/2015
Βαθμολογία | 8

Η νέα δουλειά του εξαιρετικού κιθαριστή και δασκάλου Δημήτρη Μυστακίδη περιλαμβάνει γνωστά (άλλα περισσότερο, και άλλα λιγότερο) μεταπολεμικά τραγούδια διασκευασμένα για λαϊκή κιθάρα. Για πρώτη μάλιστα φορά δεν τραγουδά ο ίδιος σε δίσκο του, παρά μόνο συνεισφέρει δεύτερες φωνές σε κάποια κομμάτια. Τις ερμηνείες στο Εσπεράντο έχουν αντιθέτως αναλάβει ορισμένοι από τους σπουδαιότερους τραγουδιστές και τραγουδοποιούς της χώρας μας. Με σειρά εμφανίσεως: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Δήμητρα Γαλάνη, Γιώτα Νέγκα, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Ελένη Βιτάλη, Φωτεινή Βελεσιώτου, Χρήστος Θηβαίος, Γιώργος Νταλάρας, Διονύσης Σαββόπουλος, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Ματούλα Ζαμάνη, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Κωστής Αβυσσινός, Φώτης Σιώτας, Χρήστος Μαστέλος και Μανώλης Πάππος.  

Μόνο από τα ονόματα των συμμετεχόντων, το Εσπεράντο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και δίσκος της χρονιάς, εν τέλει όμως είναι άλλοι οι λόγοι που του προσδίδουν αυτόν τον τίτλο. Σε μια εποχή κατά την οποία κυριαρχούν οι διασκευές σε παλαιοτέρο ρεπερτόριο από καινούριες μπάντες και νέους μουσικούς, ο Μυστακίδης πρωτοτυπεί, τόσο ως προς τις επιλογές των τραγουδιών, όσο και ως προς τον τρόπο με τον οποίον τα διασκευάζει και που –βέβαια– τα παίζει. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, επίσης, επέλεξε εδώ και τον καταλληλότερο ερμηνευτή για το κάθε τραγούδι. 

Όλα αυτά λαμβάνουν ιδιαίτερη αξία στον ορυμαγδό νεόκοπων οπαδών του Django Reinhardt, που ξεπηδούν από παντού με gypsy jazz παιξίματα και swing αναφορές, κάνοντας τα πάντα να μοιάζουν ίδια. Έχουν «στενάξει» τα τελευταία χρόνια ο Χιώτης, ο Τσιτσάνης και ο Μουζάκης από ανέμπνευστες επανεκτελέσεις, στηριγμένες στο ίδιο πατρόν, που προτάσσουν τη δεξιοτεχνία σαν το φάρμακο για όλες τις πληγές. Μέσα λοιπόν σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ο Μυστακίδης κάνει εκείνο που ξέρει καλά, μένοντας ανεπηρέαστος από τις σειρήνες της ευκολίας. Στο κάτω-κάτω της γραφής, στο συγκεκριμένο κομμάτι ήταν και παραμένει πρωτοπόρος. 

Ειδικότερα στα του Εσπεράντο, ακόμα και ο πιο ανίδεος θα εντυπωσιαστεί πιστεύω από τα αψεγάδιαστα παιξίματα. Γρήγορα περάσματα, απαιτητικές κατέντζες και «αυτοκόλλητες» δεύτερες κυριαρχούν και, μολονότι φαντάζουν στοιχεία εξωπραγματικά, δίνουν μια παράξενη εντύπωση απλότητας και ευκολίας στο τελικό αποτέλεσμα. Δεν «ζορίζονται» δηλαδή τα παιξίματα, δεν στριμώχνονται, δεν αγκομαχούν, δεν τρέχουν να προλάβουν· και αυτό ακούγεται. Ακούγεται λ.χ. στο σόλο του Δημήτρη Πολίτη στο "Σάμπα Μου Ξηγιέσαι" του 1950 (μουσική: Μανώλης Χιώτης, στίχοι: Μανώλης Χιώτης/Κώστας Κοφινιώτης), που ερμηνεύει σκερτσόζικα η Ματούλα Ζαμάνη, ακούγεται όμως και σε όλες τις εισαγωγές, σε όλα τα γεμίσματα και σε όλες τις ερωταπαντήσεις. Τα τραγούδια του δίσκου έχουν φορέσει καινούργια «ρούχα» και επανασυστήνονται σε απλή –σε πρώτη προσέγγιση– μορφή, η οποία όμως έχει επιτευχθεί με μεγάλη σπουδή κι επιστήμη

Από τις ερμηνείες ξεχώρισα εκείνη του Φώτη Σιώτα στο "Θα Φύγω Θα Με Χάσεις" (μουσική-στίχοι: Γιώργος Μητσάκης, 1950) και θα ανοίξω με την ευκαιρία μια παρένθεση, για να πω ότι έχω μεγάλη επιθυμία να τον ακούσω κάποτε να ερμηνεύει έναν ολόκληρο δίσκο με αυτή τη ζεστή, ιδιαίτερη χροιά, η οποία εξελίσσεται σε αγαπημένη για όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του εγχώριου ακροατηρίου. Αναλόγως, όμως, ξεχωρίζει και ο Νταλάρας στο "Την Πόρτα Μη Μου Κλείνεις" (μουσική: Γιώργος Λαύκας/στίχοι: Νίκος Μουρκάκος, 1962), ο Θηβαίος στο "Σκότωσέ Με" (μουσική: Μανώλης Χιώτης/στίχοι: Χρήστος Κολοκοτρώνης, 1956), η Γαλάνη στην "Τζεμιλέ" (μουσική-στίχοι: Μανώλης Χιώτης, 1947) και ο Πάππος στην "Παράξενη Κοπέλα" (μουσική-στίχοι: Μανώλης Χιώτης, 1950), χωρίς πάντως να υστερούν και οι υπόλοιπες συμμετοχές. 

Μοναδική επιλογή που κατά την άποψή μου χωλαίνει, εκείνη του Διονύση Σαββόπουλου για ερμηνευτή του "Αδύνατον Να Κοιμηθώ" (μουσική: Μιχάλης Σουγιούλ/Τάκης Μωράκης - στίχοι: Χρήστος Γιαννακόπουλος, 1955), την οποία θα περίμενα λίγο πιο κοφτή. Ίσως αυτό το τραγούδι να έπρεπε να το ερμηνεύσει ο ίδιος ο Μυστακίδης, δίνοντας κάποιο άλλο στον Διονύση Σαββόπουλο.

Κλείνοντας το σημείωμα ετούτο, και εν όψει της ανασκόπησης που όλοι εμείς οι μουσικογραφιάδες κάνουμε στο τέλος κάθε έτους, θα έλεγα ότι, το Εσπεράντο εύκολα κατατάσσεται στους κορυφαίους δίσκους του 2015, για τους λόγους που προανέφερα. Μια... δοκιμή θα σας πείσει.

 

 


ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΛΜΠΟΥΜ

Διάφοροι - Grecospectiva 90s

Τάνια Σκραπαλιώρη

Riot City - Burn The Night

Χρυσόστομος Τσαπραΐλης

Hayden Thorpe - Diviner

Ανδρέας Κύρκος

Hollywood Vampires - Rise

Ανδρέας Κύρκος

HOT ΣΗΜΕΡΑ!

O Bruce Springsteen και ο Χάρι Πότερ

Ακούστε το ακυκλοφόρητο τραγούδι "I'll Stand By You"

David Toop - Ωκεανός του Ήχου: Αιθέριες Συνομιλίες, Περιβαλλοντικοί Ήχοι και Φανταστικοί Κόσμοι

Ξεκινώντας από το Παρίσι του 1889, όταν ο Claude Debussy πρωτάκουσε παραδοσιακή μουσική από την…

Καρδιακή προσβολή έπαθε ο Peter Murphy των Bauhaus

Οι γιατροί θεωρούν ότι βρίσκεται πλέον εκτός κινδύνου

Ένα θαυμάσιο βιντεοκλίπ από τη Björk

Δείτε το "Losss", από την Ισλανδή σταρ που τέτοιες μέρες πριν 15 χρόνια εμφανίστηκε στην τελετή…

Καινούριο βιντεοκλίπ για τον Kendrick Lamar

Δείτε το "Hair Down", για μια συνεργασία με τον SiR

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Roadrunner, roadrunner: 40 χρόνια Φορητής Μουσικής

Τα boomboxes των 1960s άνοιξαν τον δρόμο για την προνομιούχα απομόνωση που συνδέθηκε στα 1980s με…

An Artist Formerly Known As Purple: 35 Χρόνια Υπό Μωβ Βροχή Χωρίς Ομπρέλα

Με το κοντινότερο που έκανε ποτέ σε ροκ μπάντα στο πλάι του, ο Prince μίλησε στο Purple Rain για…