Όσο και αν γνωρίζουμε, καλό είναι να γνωρίζουμε ακόμα περισσότερο από τις πηγές για τις δομές της ελληνικής μουσικής – ανατρέχοντας ακόμα και σε ηχογραφήσεις καλάντων. Διότι στον φετινό «εποχιακό» δίσκο της Στέλλας Κονιτοπούλου υπάρχουν πράγματα να ανακαλύψεις. Και δεν είναι μόνο οι συνεργασίες που συμβάλλουν σε αυτό, αν και παίζουν σημαίνοντα ρόλο. Η αειθαλής Δόμνα (Σαμίου) του ελληνικού παραδοσιακού τραγουδιού και ο Παντελής Θαλασσινός με την αμεσότητα της περσόνας του καταφέρνουν να δώσουν τόνο, ενώ η χορωδία των εκπαιδευτηρίων Τσιαμούλη είναι απολαυστική μέσα στη νοσοκομειακή ακαδημαϊκότητα της, η οποία κρίνεται όμως αναγκαία εδώ, με δεδομένο τον χαρακτήρα της ηχογράφησης. Ο Πάρις Περισυνάκης χάνει μόνο, για ελάχιστους πόντους, το στοίχημα, λόγω του ότι ο κώδικας του ήθελε αλλαγή σε επίπεδο ηχογράφησης. Η ίδια η πρωταγωνίστρια του εγχειρήματος, Στέλλα Κονιτοπούλου, αν και στις φωτογραφίες που κοσμούν την έκδοση αποτυγχάνει να δώσει την εικόνα της δημιουργού η οποία προσεγγίζει κάλαντα – καθώς την αναπαριστούν ως την ερμηνεύτρια του γνωστού της ερωτονησιώτικου ρεπερτορίου – πετυχαίνει απόλυτα, αφουγκραζόμενη προφανώς εικόνες της μνημονικής της χώρας και DNA, στις αποδόσεις π.χ. των Καλάντων της Κω, στα Πρωτοχρονιάτικα των Φούρνων Ικαρίας ή στα Κάλαντα Φώτων της Λήμνου. Επιστρατεύει μάλιστα μέχρι και χιούμορ στην εκφορά της για να αποδώσει τα κρυμμένα νοήματα αυτών των ηθογραφικών ακολουθιών. Υπάρχουν βέβαια και σημεία που η ερμηνεία της, αν και ενθουσιώδης, παραμένει απλά πληροφοριακή των στίχων. Σημεία δηλαδή στα οποία η Κονιτοπούλου χρησιμοποιεί, ως μανιέρα, τη μεγάλη της πείρα ως δοκιμασμένη και ετοιμοπόλεμη ερμηνεύτρια του νησιωτικού ηχητικού ιδιώματος.Η συλλογή είναι πάντως πραγματικά πληροφοριακή και κατατοπιστικότατη, μιας και, εκτός των παραπάνω, ακούμε ανάμεσα στα άλλα κάλαντα από Κρήτη, Αίγινα, Αστυπάλαια και Ρόδο. Η ηχογράφηση είναι καλή, αλλά χωρίς κάποιο ιδιαίτερο αέρα που να αναδεικνύει το άρωμα των παραδοσιακών οργάνων στα ηχεία, ή ακόμα καλύτερα της παιδικής χορωδίας, η οποία θα μπορούσε θεωρώ να ακούγεται ακόμα πιο υποβλητική, μιας και οι συχνότητες και ο συγχρονισμός των μελών της βρίσκονται σε επίπεδο απολαυστικό. Συνολικά, πάντως, η καλύτερη φετινή κυκλοφορία καλάντων από μεγάλη εταιρεία και θαυμάσιο άκουσμα για το σπίτι, προς μόρφωση παιδιών μα και ενηλίκων.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured