Lana Del Ray
Γιάννης Παπαϊωάννου

   

Η Lana Del Rey άφησε να διαρρεύσει ένα ακόμη μικρό "θραύσμα" από τον μύθο που πλέκει χρόνια τώρα γύρω της, ένα τραγούδι που οι θαυμαστές της γνωρίζουν ήδη από έναν στίχο-αιχμή προς την Ethel Cain. Σ’ ένα βίντεο στο Instagram, η Del Rey οδηγεί νύχτα, κι από το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου δεν ακούγεται απλώς μουσική, αλλά ένα κομμάτι του προσωπικού της ημερολογίου: «Ethel Cain hated my Instagram post / Think it’s cute reenacting my Chicago pose».

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι δυο τους συναντιούνται σε επίπεδο σχολίων, εικόνων και "κακόβουλων" αντηχήσεων. Η Cain, κάποτε δίπλα στον Jack Donoghue των Salem (τον ίδιο άνθρωπο που στάθηκε για λίγο δίπλα και στη Del Rey) γίνεται εδώ μια φιγούρα-αντίλαλος σε στίχους που φέρουν τη γεύση κοινωνικών δικτύων, αναρτήσεων, και μιας συμβολικής πόζας η μια απέναντι στην άλλη. Το Instagram και η ποπ κουλτούρα μπαίνουν στην τροχιά της ποίησης και η καθημερινή εικόνα αποκτά βάρος ενός χαμένου ερωτικού θρύλου. Ακόμα κι ο στίχος για το "Waffle House", δανεισμένος από το προφίλ της Cain, μοιάζει σαν να σαρκάζει την αμερικανική μυθολογία μιας μικρής στιγμής, που η Del Rey ξέρει να ανασηκώνει στο ύψος του αιώνιου.

Γιατί άραγε; Το 2022, η Lana Del Rey είχε ανεβάσει μια φωτογραφία αγκαλιά με τον μέλος των Salem (και κατά καιρούς σύντροφό της) έξω από τις φυλακές του Cook County. Η Cain, από την άλλη, πόσταρε τη δική της φωτογραφία με τον ίδιο άνθρωπο στο X/Twitter, πριν τη σβήσει άρον άρον. (Ε, όλοι έχουμε κάνει κάτι παρόμοιο στις 3 το πρωί, μην το αρνείστε).

Στους καινούργιους στίχους της Del Rey, ακούγεται να τραγουδάει: «The most famous girl at the Waffle House / I don’t regret it / The most famous girl at the Waffle House». Και φυσικά, οι φαν ξεσάλωσαν: «Αυτό είναι καθαρή αναφορά στην Cain!». Γιατί, πώς αλλιώς να ερμηνεύσεις την κορώνα «η πιο διάσημη κοπέλα στο Waffle House», όταν η ίδια η Cain είχε φιλοξενηθεί το 2022 στους New York Times με τίτλο «The Most Famous Girl At The Waffle House»;

Ό,τι απομένει από αυτά τα αποσπάσματα είναι η αίσθηση ότι η Lana δεν τραγουδά μόνο για πρόσωπα, αλλά για την αμφίθυμη σχέση μας με τη μνήμη, τη φήμη και την εικόνα. Η τέχνη της γίνεται ένας καθρέφτης όπου η pop περνάει από το φευγαλέο στο υπαρξιακό, αφήνοντας τον ακροατή να αναρωτηθεί: τι είναι τελικά πιο αληθινό, το post ή το τραγούδι που το σχολιάζει;

Κάπως γοητευτικό, έτσι; Δύο καλλιτέχνιδες που φτιάχνουν μελωδίες βουτηγμένες στη μελαγχολία να καταλήγουν να παλεύουν όχι για την ψυχή της μουσικής, αλλά για το ποια είναι «η αυθεντική lady της θλίψης». Η Cain ήδη το είχε προφητεύσει: θα συγκρίνεται με τη «κυρία» μέχρι να πεθάνει. Σχεδόν σαν να ’ναι η μοίρα της να σέρνει αυτή τη σκιά, όπως ο Σίσυφος την πέτρα του.

Μόνο που εδώ η πέτρα είναι τα social media, οι fans που ζητούν αίμα και τα άρθρα που ανακυκλώνουν κουτσομπολιά με τον μανδύα της μουσικοκριτικής. Κι έτσι, η μουσική (ναι, αυτή που υποτίθεται λυτρώνει) μετατρέπεται σε reality show, όπου η ύψιστη φιλοσοφία είναι: «ποια πόζα στο Instagram μετράει περισσότερο». Αλλά ίσως εκεί να βρίσκεται και η αλήθεια της εποχής μας: δεν μας νοιάζει ποιος γράφει το πιο σπαρακτικό τραγούδι· μας νοιάζει ποιος κέρδισε τον τίτλο της πιο διάσημης στο Waffle House.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured