View More

Vincenzo Bellini - Η Υπνοβάτις

Επιβλητικά τα σκηνικά του Μάρκο Αρτούρο Μαρέλλι, χάραξαν λογοτεχνικούς παραλληλισμούς με το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν και έδωσαν βάθος στο κλειστοφοβικό περιβάλλον της όπερας, όσο η Χριστίνα Πουλίτση περπατούσε στον ρόλο της Αμίνα με σιγουριά και καλαισθησία...

Χώρος
Εθνική Λυρική Σκηνή (αίθουσα Σταύρος Νιάρχος), Αθήνα
Ημερομηνία διεξαγωγής
11/10/2019
Φωτογράφος
Ανδρέας Σιμόπουλος (1,2,4,5), Χάρης Ακριβιάδης (3,6)
Δημήτρης Μεντές
Δημήτρης Μεντές
Η Υπνοβάτις του Βιντσέντζο Μπελλίνι (Sonnambula, στο πρωτότυπο) είναι όπερα που περιγράφει την ειδυλλιακή ζωή της χωριατοπούλας Αμίνα, η οποία κοντεύει όμως να καταστραφεί από την πάθηση της υπνοβασίας, όταν αυτή τη φέρνει στην αμήχανη θέση να πρέπει να υποστηρίξει την ηθική της απέναντι και στον αγαπημένο της και στην κλειστόμυαλη κοινωνία.

Παρ' όλο που είναι ένα μουσικά πανέμορφο έργο, η Sonnambula πάσχει από άνιση κατανομή δράματος. Το πρώτο μισό κουτσαίνει δηλαδή σε δράση, καθώς τίποτα το συναρπαστικό δεν συμβαίνει, πέρα από την άφιξη του Κόμη Ροντόλφο. Μετατοπισμένη σε ένα ελβετικό σανατόριο, η όπερα που είδαμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει έναν ενδιαφέροντα –αν και συντηρητικό– διάλογο με το λιμπρέτο του Φελίτσε Ρομάνι, όπως και με τη σύνθεση του Μπελλίνι.

Τα σκηνικά του Μάρκο Αρτούρο Μαρέλλι υπήρξαν επιβλητικά, με την αίσθηση της προοπτικής να δίνει βάθος στο κατά τα λοιπά κλειστοφοβικό περιβάλλον, διανθισμένο με φιλιγκρί στολισμούς. Η σκηνοθεσία κρίνεται άρτια: χωρίς πολλούς νεωτερισμούς μεν, αλλά και χωρίς κανέναν να μπορεί να αμφισβητήσει αν ήταν πραγματικά στιβαρή. Μικροδιαφωνίες με τα φώτα, έσβηναν μπροστά στους λογοτεχνικούς παραλληλισμούς με το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν (το προαναφερθέν σανατόριο) και την ποιητικότητα του σκληρού, μα άσπιλου χιονιού.

Όμως η χάρη της Sonnambula κρίνεται, τελικώς, από τη δεξιοτεχνία του πρωταγωνιστικού ζευγαριού. Κι εκεί όπου ο Γιάννης Χριστόπουλος σκοντάφτει, η Χριστίνα Πουλίτση περπατά με σιγουριά και καλαισθησία. Ούσα ένα πολύ δυνατό οπερατικό χαρτί για την Ελλάδα, η Πουλίτση απέδωσε μία Αμίνα υψηλά δραματική, δίχως να υποπέσει σε κλεψίματα και φανφάρες· με μία ερμηνεία σαν και αυτές που έχουμε μάθει να περιμένουμε από τη μονωδό.

Η υψίφωνος-στολίδι της χώρας μας απομακρύνεται με κάθε ρόλο όλο και μακρύτερα απ' το λεγόμενο «one-trick-pony» της Βασίλισσας της Νύχτας, αποδεικνύοντας ότι είναι μια coloratura soprano η οποία έχει το δραματικό βάθος, την τεχνική αρτιότητα, αλλά και τη λεπταισθησία να σηκώσει στους ώμους της ένα εύρος ρόλων διόλου ευκαταφρόνητο. Αν και ο κόσμος αρέσκεται να στέκεται στις άψογες ψηλές της Πουλίτση, η σοπράνο διαθέτει και μια πολύ ζεστή χαμηλή περιοχή, καθώς και τρομερή ευελιξία· και καταφέρνει να αποδίδει την παρτιτούρα με λυρική αριστοτεχνία. Η Αμίνα της προσπέρασε έτσι τις Συμπληγάδες της αφέλειας και προσάραξε στον όρμο της αγνότητας, τραγουδισμένη με άψογα αντανακλαστικά.

Στον αντίποδα, ο Ελβίνο του Χριστόπουλου περδικλώνεται τεχνικά και δραματικά σε κάτι που ίσως οφείλεται στο άγχος της πρεμιέρας. Λάθη, ρυθμικές βιασύνες κι ένας αχυρένιος ήρωας τον έφεραν πάντως στην αμήχανη θέση να αναμετριέται με το ερμηνευτικό θηρίο της Πουλίτση, σε μία άνιση μάχη. Αντιθέτως, η αντίζηλος Λίζα της Μαριλένας Στριφτόμπολα υπήρξε και πολύ πιστευτή, αλλά και πανέμορφα αποδοσμένη. Αντίστοιχα, ο Κόμης Ροντόλφο του Τάσου Αποστόλου αποδόθηκε –ως συνήθως– πολύ όμορφα από τον μπάσο μονωδό, με μία έξτρα δόση δραματικού βάρους, που αποτελεί σημαντικό βήμα μπροστά για το ρεπερτόριό του.

Ήταν λοιπόν ένα πολύ ελπιδοφόρο ξεκίνημα νέας σαιζόν αυτό για την Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς η Υπνοβάτις αποτέλεσε ισχυρό εναρκτήριο λάκτισμα για μια τρομερά ενδιαφέρουσα συνέχεια. Η οποία θα μας φέρει αντιμέτωπους με όπερες-σταθμούς, πρωτότυπες παραγωγές, αλλά και με επιλογές-outsiders, που δίνουν μια γεύση περιπέτειας για το μέλλον του εγχώριου θεσμού.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Άγγελος Κλειτσίκας εγκλωβίστηκε πρόθυμα στον κλειστοφοβικό, πυρηνικό εφιάλτη που έστησε η

O Sting έκανε έναν ακόμα χορταστικό περίπατο στο Ηρώδειο, δικαιώνοντας την αίγλη του ονόματός του

Ο Κωνσταντίνος Τσάβαλος είδε τους Tiger Lillies μετά από καιρό και καταγράφει πώς καταφέρνουν να

FEATURED TODAY

 Τα κομμάτια που ξεχωρίσαμε από τις νέες κυκλοφορίες αυτής της εβδομάδας για τη λίστα του Σαββατοκύριακου από το Avopolis Radio. 

Την ημέρα της κυκλοφορίας του νέου τους δίσκου, Sympathy for Life, ο μπροστάρης του γκρουπ, Andrew Savage μας μίλησε σχεδόν για τα πάντα: την κατάσταση του ροκ σήμερα, την πραγματική επανάσταση και για το πως οι Parquet Courts ήταν πάντα μία μπάντα για χορό. 

Στο νέο του Diggin o Ζώης Χαλκιόπουλος μεταφράζει τους Poll σε Αγάπη.

HOT STORIES

Ένα τραγούδι από τα sessions του Chinese Democracy, με νέες ηχογραφήσεις από Slash/Duff, έγινε μόλις διαθέσιμο

Με αφορμή το upload του δίσκου Mέσα στη Νύχτα των Άλλων στο YouTube, ο τραγουδιστής μοιράστηκε στο Facebook ιστορίες από την περίοδο που ηχογραφούσε με τις Τρύπες το κύκνειο άσμα του συγκροτήματος

Σε ηλικία 39 ετών άφησε την τελευταία της πνοή η Sarah Harding, τραγουδίστρια των Girls Aloud

Top