Αγγελική Λάλου

29 διεθνείς και εγχώριοι καλλιτέχνες, 3 ημέρες, 3 διαφορετικά σημεία της πόλης. Πώς είναι ο ήχος της μουσικής του μέλλοντος; Το φεστιβάλ μουσικής Borderline επιστρέφει για 12η χρονιά στην καρδιά της πόλης, με ένα τριήμερο φεστιβάλ που θα επαναπροσδιορίσει τον ρυθμό του αθηναϊκού κοινού. Λίγο πριν την έναρξη του Borderline 2023 οι επιμελητές του φεστιβάλ, Voltnoi & Quetempo, μίλησαν στο Avopolis και την Αγγελική Λάλου για όλα όσα θα απολαύσουμε 21-23 Απριλίου.

Τι θα δούμε/ακούσουμε στο φετινό Φεστιβάλ Borderline;

Στο φετινό Borderline, στόχος μας ήταν να εξερευνήσουμε την επιρροή που ασκεί το avant-garde στα διάφορα είδη που ανθίζουν σήμερα, από τα διαφορετικά subgenres της χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής μέχρι το hip hop, την trap και την pop.

Έτσι, κάθε μέρα και stage έχουν μια διαφορετική θεματική. Η πρώτη μέρα στη Δημοτική Αγορά επικεντρώνεται, κατά βάση, σε DJ και live sets όπου αναμειγνύονται πολλά διαφορετικά είδη και tempo, με επίκεντρο τον φουτουριστικό, πειραματικό ήχο - ανυπομονούμε για το εκρηκτικό, αλλόκοτο set της OJOO GYAL και τις πρώτες ζωντανές εμφανίσεις των Marina Herlop και Lil Mariko στην Ελλάδα).

Η δεύτερη μέρα στη Δημοτική Αγορά έχει ως θεμέλιο το hip hop και την trap και την μίξη ή την αποδόμηση τους μαζί με άλλα είδη – δίνουμε έμφαση στις εμφανίσεις της ανερχόμενης Pö, της «μητέρας του ρυθμού» Karen Nyame KG και στο θορυβώδες live του Blackhaine.

Η δεύτερη μέρα κλείνει με ένα club night στο Gagarin 205, όπου επικεντρωνόμαστε στο industrial και τη noise. Είμαστε περήφανοι που το ιστορικό σχήμα των Esplendor Geometrico θα κάνει μια από τις σπάνιες ζωντανές εμφανίσεις του εκεί, καθώς και για τον οπτικοακουστικό οδοστρωτήρα των Slikback x Weirdcore.

Η τρίτη μέρα αφορά τις σκηνές της ambient/drone/experimental. Ξεχωρίζουμε την ηχητική, διαδραστική περφόρμανς “Sama': The Divine Listening Room” από τις Arshia Haq και Yara Mekawei.

https://www.instagram.com/p/CqklQOgIhVu/

Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το soundtrack της Αθήνας σήμερα;

Το soundtrack της Αθήνας, όπως το ακούμε εμείς τουλάχιστον, είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο και πολύμορφο. Υπάρχει μεγάλος αριθμός νέων δημιουργών, κατά βάση από τους DIY και underground χώρους, που πειραματίζεται άφοβα, εξερευνά φρέσκους ήχους και δίνει το προσωπικό του στίγμα. Αυτή την πολυμορφία προσπαθούμε πάντα να εκφράζουμε μέσα από το ραδιόφωνο μας και, φυσικά, μέσα από το φετινό Borderline.

Με ποια κριτήρια φτιάχνετε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ;

Το βασικό κριτήριο ήταν να αποτυπώσουμε στο lineup την ποικιλία και τη ζωτικότητα της πειραματικής/χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής, όπως τη βιώνουμε το 2023. Μας ενδιαφέρει το όραμα του κάθε καλλιτέχνη που προσκαλέσαμε, η ιδιαίτερη του γλώσσα, το πώς ο καθένας, με τον τρόπο του, διευρύνει και εμπλουτίζει τo πεδίο της μουσικής. Κάποια ονόματα έχουν μεγάλη ιστορία, όπως οι Esplendor Geometrico. Άλλα βρίσκονται ακόμα στα πρώτα τους βήματα. Κάθε καλλιτέχνης όμως μας προσφέρει έναν ξεχωριστό τρόπο να αντιληφθούμε και να αισθανθούμε το παρόν και το μέλλον της μουσικής.

Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος των καλλιτεχνών που συμμετέχουν;

Η ριζοσπαστικότητα, η ανησυχία ως προς τις μουσικές αναζητήσεις, η διάθεση να «σπρώξουν» τα όρια των ειδών και των ήχων πέρα από την πεπατημένη.

Δημοτική Αγορά Κυψέλης, Gagarin, Στέγη – πόσο συνδέεται ένα φεστιβάλ με τους χώρους διεξαγωγής του;

Ένα φεστιβάλ, κατά την άποψη μας, θα πρέπει να αναπτύσσει οργανική σχέση με τους χώρους που διεξάγεται. Η Δημοτική Αγορά έχει στεγάσει και άλλα events του Movement Radio, και η θέση της ως τόπος συνάντησης στην καρδιά της Κυψέλης είναι ιδανική για την προσβασιμότητα και την ποικιλομορφία που θέλουμε να έχει το φεστιβάλ ως προς το κοινό του. Το Gagarin 205 είναι ένας ιστορικός χώρος που έχει στεγάσει live μέσα στα χρόνια, οπότε όλοι μας, λίγο-πολύ, έχουμε κάποια συγκινητική ή συναρπαστική ανάμνηση από εκεί. Η Στέγη, τέλος, είναι φυσικά η βάση μας, το σημείο εκκίνησης μας.

borderlinedigital_poster-100

Πόσο σημαντικές είναι πρωτοβουλίες όπως το Borderline Φεστιβάλ και πώς ήταν η συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Το Borderline είναι το μακροβιότερο φεστιβάλ της Στέγης, και σε κάθε του εκδοχή ανοίγει νέα πεδία ηχητικών δυνατοτήτων για το κοινό της Αθήνας. Θα λέγαμε λοιπόν ότι είναι μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία.

Ως προς τη συνεργασία, χαρήκαμε ιδιαίτερα με την πρόσκληση για την επιμέλεια του φεστιβάλ, καθώς έτσι μας δίνεται η ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα σημείο συνάντησης μεταξύ των καλλιτεχνών που θα έρθουν από το εξωτερικό και της εξαιρετικά ζωντανής και πολυσυλλεκτικής μουσικής σκηνής της Αθήνας.

Πώς φιλοδοξείτε να επαναπροσδιορίσετε τον ρυθμό του αθηναϊκού κοινού;

Βασικός μας στόχος είναι όποιος παρευρεθεί στο φεστιβάλ να φύγει με μια πλουσιότερη ιδέα για τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού ήχου. Να εκπλαγεί, να σοκαριστεί ίσως. Να έρθει σε επαφή με είδη και ήχους που κανονικά δεν θα είχε την ευκαιρία να συναντήσει στη νυχτερινή ζωή της Αθήνας.

Ως Movement Radio, επίσης, θέλουμε να δώσουμε ένα στίγμα στο φετινό Borderline, έναν χαρακτήρα που θα παίρνει θέση και θα απέχει από την ουδετερότητα.

Πώς βλέπετε την εξέλιξη του Borderline;

Σε κάθε του εκδοχή, το Borderline αποτελεί μια πρόκληση – να αποτυπωθεί το εξαιρετικά ευμετάβλητο παρόν αλλά και το μέλλον της μουσικής μέσα σε ένα χαοτικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο πολιτισμικό και μουσικό συγκείμενο. Θεωρούμε ότι κάθε του εκδοχή έχει ανταπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση, και φιλοδοξούμε φέτος να δώσουμε τη δική μας εκδοχή στο ποιο μπορεί να είναι το μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής.

Πώς βλέπετε το παρόν και το μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής;

Επίσης εξαιρετικά ελπιδοφόρο. Η προσβασιμότητα στα τεχνολογικά μέσα είναι μεγαλύτερη από ποτέ, η επικοινωνία μεταξύ σκηνών και καλλιτεχνών επίσης πιο ανοιχτή από ποτέ, καθώς δεν συναντά πλέον γεωγραφικούς περιορισμούς.

Ως προς το μέλλον της, αυτό που μπορούμε να διακρίνουμε είναι η διαρκής επιρροή της τεχνολογίας. Όπως είδαμε το πέρασμα από τον απρόσιτο οικονομικά hardware εξοπλισμό σε εξαιρετικά προσβάσιμο software παραγωγής μουσικής, έτσι βλέπουμε τώρα, π.χ., την διάδοση AI εργαλείων. Ανοίγει ένα καινούριο, ανεξερεύνητο πεδίο, με ξεχωριστές προβληματικές και δυνατότητες. Θα έχει σίγουρα ενδιαφέρον να δούμε την επιρροή αυτών των εργαλείων στην παραγωγή της ηλεκτρονικής μουσικής.

https://www.instagram.com/p/CrLlRdboA03/

Ένα σεμινάριο και 2 πρότζεκτ – θέλετε να μας πείτε λίγα παραπάνω για τις δράσεις αυτές του φεστιβάλ;

Στο πλαίσιο του Borderline 2023, ο Μανώλης Αφολάνιο (MC Yinka) θα υλοποιήσει ένα διήμερο εργαστήριο σχετικά με την επιμέλεια φεστιβάλ. Το εργαστήριο θα θίξει όλα τα στάδια ανάπτυξης ενός φεστιβάλ, από την αρχική ιδέα έως την καλλιτεχνική επιμέλεια και την επιλογή των συμμετεχόντων καλλιτεχνών.

Το “Freedom to Move” της Sofia Jernberg είναι ένα πρότζεκτ που διερευνά τη σχέση μεταξύ της ελευθερίας και των ορίων των μουσικών ιδιωμάτων σε ό,τι αφορά το πεδίο της σύγχρονης κλασικής μουσικής και το οποίο έχει σκοπό να διευρύνει αυτά τα όρια.

Το “Sama': The Divine Listening Room” είναι μια ηχητική περφόρμανς με τη μορφή αντιφωνίας («ερωταποκρίσεων») μεταξύ της Arshia Fatima Haq και διαφόρων κατά καιρούς συνεργατών της. Για την εκδοχή που θα παρουσιαστεί στην Αθήνα, τη Haq θα συνοδεύσει η ηχητική καλλιτέχνιδα Yara Mekawei, ενώ συμμετέχουν επίσης στον σχεδιασμό των προβολών οι Anum Awan and Amy Alexander.

Τι ακριβώς αφορά η επιμέλεια ενός φεστιβάλ και πώς θα δοθεί μέσα από το διήμερο αυτό σεμινάριο;

Αντλώντας από την εμπειρία του ως μουσικός, ο Μανώλης Αφολάνιο θα ξεδιπλώσει στο εργαστήριο τη μοναδική του προσέγγιση σε ό,τι αφορά την επιμέλεια: τη χρήση αφηγηματικών μηχανισμών, τις εμπειρίες ζωής, το τοπολογικό και χρονολογικό πλαίσιο και τις προσωπικές συνδέσεις με ανθρώπους και τις ιστορίες τους ως εργαλεία για την επιμέλεια ενός φεστιβάλ.

Πώς μπορούν στην πράξη να καταργηθούν τα όρια και οι διαχωριστικές γραμμές στη μουσική και γιατί το θεωρείτε σημαντικό;

Ζούμε σε μια εποχή υπερβολικά επιταχυμένη από κάθε άποψη, και η μουσική δεν εξαιρείται από αυτό. Το internet είναι ο μεγάλος επιταχυντής. Μουσικά είδη, trends και κοινότητες δημιουργούνται, μετασχηματίζονται και εξαφανίζονται σε διάστημα μηνών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα όρια στη μουσική να καταρρέουν, κάτι που αξιολογούμε ως θετικό, καθώς μέσα από αυτή την κατάρρευση δίνεται ο χώρος σε νέες φωνές να εκφραστούν, που πιθανώς πριν βρίσκονταν στο περιθώριο, και να μεταχειριστούν μέσα, είδη και τεχνικές με τρόπους ως τώρα δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί.

 

Cover photo: Daniel Peace

Περισσότερες πληροφορίες για το Borderline 2023 εδώ.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured