Αν δεν έχεις ξαναπάει στο DMEXCO, να ξέρεις: δεν είναι ακριβώς έκθεση, είναι εμπειρία επιβίωσης με corporate dress code. Φέτος, πάνω από 40.000 άνθρωποι, 17 σκηνές, 700 εκθέτες και 1.000 ομιλητές προσπάθησαν (για ακόμη μια χρονιά) να εξηγήσουν «πώς το AI θα αλλάξει τα πάντα». Το αποτέλεσμα; Ένα παράξενο υβρίδιο τεχνολογικού φεστιβάλ, startup πανηγυριού και networking που μυρίζει καφέ (πολύ καφέ και πολύ γάλα βρώμης στα χάρτινα ποτήρια του), ιδρώτα και υπαρξιακή αγωνία.
Lesson #1: Αν δεν λες “AI” κάθε 12 δευτερόλεπτα, δεν είσαι μέσα στο γενικότερο trend
Από τα panels μέχρι τα stickers στα ποτήρια, η φράση “AI-powered” ήταν παντού. Σαν τη ρίγανη στην (ελληνική) κουζίνα της γιαγιάς σου: είναι ακόμα κι εκεί που δεν χρειάζεται (θα έβαζα και το κύμινο ή το γαρίφαλλο).
Όλοι μιλούσαν για “Generative AI”, “trust” και “authenticity”, αλλά η αλήθεια είναι πως κανείς δεν φαινόταν απολύτως σίγουρος τι σημαίνει το καθένα. Ένα panel έλεγε “AI won’t replace you, but someone using AI will”. Το κοινό γέλασε νευρικά, γιατί μάλλον το έχει ξανακούσει στο LinkedIn.
Lesson #2: Οι marketers ανακάλυψαν ξανά τη λέξη «θάρρος»
Το φετινό motto ήταν “Be bold. Move forward.” Δηλαδή, το ίδιο ακριβώς που ακούμε από το 2019, αλλά με νέα γραμματοσειρά.
Σε ένα σημείο παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας που έδειχναν ότι όλοι οι marketers λένε πως θέλουν να ρισκάρουν, αλλά ελάχιστοι το κάνουν. Μάλλον γιατί το ρίσκο δεν μπαίνει στα καταγεγραμμένα ζητούμενα (λέγε με... KPIs).
Lesson #3: Sustainability, αλλά με 15.000 πλαστικά βραχιολάκια
Η «πράσινη οικονομία» είχε ολόκληρη θεματική ενότητα. Μιλούσαν για green hosting, αποτύπωμα άνθρακα και οικολογική συνείδηση στα media plans.
Κι εκεί που έλεγαν “let’s reduce waste”, πετούσες το τρίτο σου paper cup καφέ και θυμόσουν ότι είσαι σε event με φωτισμό που καίει όσο ένα μικρό χωριό.
Lesson #4: Όλοι ψάχνουν για “attention” (και λίγη αποδοχή)
Το πιο ενδιαφέρον πάνελ ήταν για το πώς οι άνθρωποι δεν έχουν πια προσοχή ούτε για δέκα δευτερόλεπτα. Οι εταιρείες πλέον μετράνε “cost per attentive second”. Δηλαδή, πληρώνεις για κάθε δευτερόλεπτο που κάποιος όντως σε πρόσεξε. Φοβερό;
Αναρωτιέμαι πόσα θα πλήρωναν οι ομιλητές για να τους ακούσει όλο το ακροατήριο χωρίς να κοιτάζει το κινητό του.
Lesson #5: Search is dead, long live “the way people ask”
Η Google δήλωσε επίσημα πως «ο τρόπος που ρωτάμε αλλάζει για πάντα». Δηλαδή, αντί να γράφουμε «κομμωτήριο κοντά μου», θα δείχνουμε selfie και θα ρωτάμε «τι μπορεί να σωθεί;» (με αυτή την υγρασία, τίποτα, κορίτσι μου).
Η νέα λογική είναι ότι η αναζήτηση γίνεται με εικόνες, φωνή και διάθεση. Πράγμα που σημαίνει ότι οι marketers πρέπει να μάθουν να «διαβάζουν» συναίσθημα. Κάτι που οι περισσότεροι ακόμα παλεύουν να κάνουν στις ίδιες τους τις σχέσεις.
Lesson #6: Το AI δεν θα σου πάρει τη δουλειά, απλώς θα κάνει τα βαρετά πιο γρήγορα
Κάπου ανάμεσα σε demo και κλικαρίσματα, το συμπέρασμα ήταν ξεκάθαρο: το AI δεν έρχεται να σε αντικαταστήσει, έρχεται να σου θυμίσει ότι μπορείς να γίνεις πιο χρήσιμος.
Όπως είπε μια ομιλήτρια της PubMatic (μιας εταιρεία που ούτως ή άλλως έχει μάθει, βέβαια, να δουλεύει στον αυτόματο, σε βαθμό που να μην λειτουργεί, αλλά ας μην το ανοίξουμε και αυτό το θέμα), «αν περιμένεις δύο εβδομάδες για τα δεδομένα, έχεις ήδη χάσει το budget». Ή όπως το ερμηνεύσαμε εμείς: «όποιος δεν προλάβει το trend, τον προλαβαίνει το Excel».
Lesson #7: Οι άνθρωποι δεν είναι περιττοί (απλώς χρειάζονται update)
Το κεντρικό μήνυμα: «οι άνθρωποι δεν είναι περιττοί». Απλώς πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται με τα εργαλεία αντί να τα φοβούνται.
Αυτό που δεν ειπώθηκε είναι ότι οι περισσότεροι φοβούνται όχι το AI, αλλά τα 12 καινούργια dashboards που θα πρέπει να μάθουν μέχρι τα Χριστούγεννα.
Lesson #8: Αυθεντικότητα = νέο νόμισμα (μέχρι να το κάνουν και αυτό KPI)
Οι CMOs μιλούσαν για “authenticity”, “trust” και “human storytelling”. Κάποιος από τη Lufthansa είπε ότι «η εμπιστοσύνη είναι το νέο νόμισμα».
Αν ισχύει, τότε οι εταιρείες μάλλον χρειάζονται bail-out.
Lesson #9: Το networking είναι το πραγματικό metaverse
Στο τέλος της ημέρας, όλα καταλήγουν στα drinks. Εκεί γίνονται οι πραγματικές συνεργασίες. Και εκεί διαπιστώνεις ότι οι πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις δεν γίνονται στα panels, αλλά δίπλα, στο smoothie bar. Ή το βράδυ, στα bar με τα πανάκριβα ποτά (των 10-12 ευρώ) της μεζούρας.
Κάθε φορά που κάποιος σου δίνει κάρτα και λέει “let’s stay in touch”, το AI κάπου γελάει, γιατί ξέρει ότι δεν θα του στείλεις ποτέ follow-up.
Φαντασία στην τεχνολογία (όχι στην εξουσία)
Το DMEXCO 2025, που έγινε στην Κολωνία στα μέσα Σεπτεμβρίου, ήταν ένα τεράστιο reminder ότι η τεχνολογία τρέχει πιο γρήγορα από την κουλτούρα μας. Όλοι μιλάνε για “boldness” και “leadership mindset”, αλλά αυτό που χρειάζεται πραγματικά είναι φαντασία με ταπεινότητα.
Και, εντάξει, ίσως και λίγο καλύτερος καφές στα booths.