Ο Tony Allen είναι ο νιγηριανός ντράμερ, συνθέτης και τραγουδοποιός που, μαζί με τον Fela Kuti, εισήγαγε στα μέσα της δεκαετίας του ’60 τη γνωστή ως afrobeat μουσική, ένα νέο πάντρεμα τζαζ και παραδοσιακής αφρικανικής μουσικής. Κατά τη δεκαετία του 1970 ο Tony Allen ήταν, εκτός από βασικός ντράμερ, ο μουσικός διευθυντής των Fela Kuti & Africa 70. Η παρουσία του στο πολυαναμενόμενο Synch festival, το πρώτο μεγάλο και σοβαρό φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής στη χώρα μας, την Πέμπτη, αποτελεί βασικό πόλο έλξης για κάθε λάτρη της μουσικής. Λίγες μέρες πριν τον απολαύσουμε στη main stage του festival, ο Tony βρήκε το χρόνο να απαντήσει στις ερωτήσεις της αρχισυντάκτριας του avopolis.dance, Ναταλίας Τσιριγώτη.

Tony θεωρείσαι ένας από τους πιο σημαντικούς Αφρικανούς καλλιτέχνες του αιώνα και σίγουρα ένας από τους καλύτερους ντράμερ όλων των εποχών. Πως είναι να ζει κανείς έχοντας το «βάρος» μίας τέτοιας φήμης και πόσο υπεύθυνος νιώθεις για την πρόοδο της αφρικανικής μουσικής;
Ποτέ δεν το είδα από αυτή την άποψη. Δεν έκατσα δηλαδή να σκεφτώ όλα αυτά που μου «καταλογίζετε». Αυτό που πάντα προσπαθώ είναι να εξελίσσω τη μουσική όσο γίνεται περισσότερο.

Νιώθεις περισσότερο ντράμερ ή συνθέτης; Υπήρξε ποτέ σύγκρουση ανάμεσα στις δύο αυτές διαφορετικές πλευρές της καλλιτεχνικής σου προσωπικότητας;
Όταν αυτό που σε ενδιαφέρει είναι μόνο η μουσική, δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ σύγκρουση. Θεωρώ τον εαυτό μου και ντράμερ και συνθέτη. Το ένα συμπληρώνει το άλλο χωρίς να υπάρχει κάποιο είδος σύγχυσης ή σύγκρουσης μεταξύ των δύο.

Άρχισες να παίζεις ντράμς από τα 18 σου χρόνια στο Λάγος της Νιγηρίας τη δεκαετία του ΄60. Αν μπορούσες τώρα να συναντήσεις τον 18άχρονο αυτοδίδακτο Tony τι θα σκεφτόσουνα γι’ αυτόν;
Στα 18 μου άκουγα ακόμα τους «γίγαντες» της μουσικής και εξακολουθούσα να μαθαίνω πράγματα. Δεν ξέρω τι θα σκεφτόμουνα για τον νεαρό Tony. Ίσως ότι είναι ένα παιδί που δεν μπορεί να ζήσει χωρίς μουσική.

Πόσο πολύ έχει αλλάξει η πόλη όπου γεννήθηκες από τότε που ήσουνα μικρό παιδί;
Πολιτικά άλλαξε σίγουρα, η κουλτούρα της όμως παραμένει πάντοτε η ίδια.

Μαζί με τον Fela Kuti, κάνατε την αφρικανική μουσική γνωστή σε όλο τον πλανήτη, δημιουργώντας τον Afrobeat ήχο. Ποια ήταν η όλη ιδέα πίσω από το Afrobeat και ποια η σχέση σου με τον Kuti;
Προσπαθήσαμε να συνδυάσουμε τα στοιχεία της παραδοσιακής αφρικανικής μουσικής με τον δυτικό ήχο και αυτό που βγήκε μας ταίριαζε πάρα πολύ. Αν δεν υπάρχει ζεστή σχέση μεταξύ των δημιουργών είναι δύσκολο να υπάρξει καλό αποτέλεσμα.

Υπάρχει η φήμη ότι εγκατέλείψες το group του Fela Kuti επειδή δεν μπόρεσες να αντέξεις το κόστος της επιτυχίας ενάντια στη δημιουργικότητά σου. Πολλοί δε λένε ότι, σε αντίθεση με τον Kuti, προτιμάς να είσαι ένας αυθεντικός διασκεδαστής και όχι να ταυτίζεται η μουσική σου με την πολιτική.
Αλήθεια είναι. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μπορώ να είμαι σε θέση να δημιουργώ. Όταν κάτι με αποσπά από τη διάθεσή μου για δημιουργία…αποσύρομαι. Δεν θυσιάζω τη μουσική για κανενός είδος επιτυχίας και φήμης. Ποτέ δεν ήθελα να ταυτιστεί η τέχνη μου με την πολιτική.

Έχεις καταφέρει να παντρέψεις πολλά διαφορετικά είδη μουσικής στη διάρκεια της καριέρας σου. Υπήρξαν στην αρχή αντιδράσεις από ανθρώπους που ήταν εναντίον της μίξης αφρικανικής μουσικής με άλλα είδη;
Πάντα υπάρχουν αντιδράσεις από κάποιους όταν γεννιέται κάτι καινούριο, είτε γιατί δεν το καταλαβαίνουν, είτε γιατί το φοβούνται. Αν η καινοτομία δεν προκαλούσε αντιδράσεις δεν θα ήταν καινοτομία, θα ήταν κοινοτυπία. Στην πραγματικότητα, δεν έδωσα ποτέ σημασία στις κριτικές. Το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να εξελίξω και να φτιάξω καλή μουσική.

Από την jazz του ’50 και του ’60, στο 70’s funk, στην dub electronica του ’90 και στο hip-hop του 2000 με τη βοήθεια του Damon Albarn. Βρίσκεσαι σε μία κατάσταση συνεχούς μίξης και εξέλιξης για ό,τι αφορά στη μουσική ή δρας ως προμηθευτής της παραδοσιακής αφρικανικής μουσικής στον δυτικό κόσμο;
Η πρόοδος συντελείται μέσα από τη μίξη πολλών διαφορετικών μουσικών ειδών. Αυτό κάνω κι εγώ. Προσπαθώ να ανακατεύω όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία θεωρώ ότι μπορούν να προσφέρουν στην πρόοδο της μουσικής. Μίξη και συνεχής πρόοδος. Αυτό είναι η εξέλιξη στη μουσική.

Τι να περιμένουμε από σένα στο μέλλον;
Καλή μουσική

Τι θα δούμε από το show του Tony Allen στο Synch Festival;
Ένα δυνατό σχήμα από 5 άτομα live επί σκηνής.

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου
Εγώ ευχαριστώ.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured