Ναταλία Πετρίτη

Περισσότερα από 40 χρόνια πέρασαν από τότε που οι Absolute Body Control σχηματίστηκαν από τους Dirk Ivens, Marc De Jonghe και Veerle De Schepper στο Βέλγιο, αντλώντας τότε έμπνευση από τους πρωτοπόρους της synthpop, Suicide και  D.A.F.. Τον Marc De Jonghe σύντομα θα αντικαθιστούσε ο Eric Van Wonterghem, ενώ ο χρόνος θα διαμόρφωνε τελικά τους ABC ως duo, με τους Ivens και Van Wonterghem να συμβάλουν στα χρόνια που ακολούθησαν στη δημιουργία μιας αξιόλογης και διαχρονικότατης electronic σκηνής στη χώρα τους.

Οι Absolute Body Control θεωρούνται σήμερα ένα από τα acts που έθεσε τα θεμέλια για ολόκληρο τον minimal synth ήχο, μένοντας διαχρονικά σταθεροί στην παράδοσή του και στην έμφυτη απλότητά του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έλειψαν και οι πειραματισμοί τους σε άλλα μουσικά projects. Και τι κι αν αποτέλεσαν μέχρι σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα απωθημένα των εγχώριων θαυμαστών του ήχου τους, αυτό πρόκειται να αλλάξει στις 22 και 23 Ιουλίου μέσα από το 1ο Death Disco Open Air Festival που θα διεξαχθεί στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Λίγο πριν από την εμφάνισή τους, το Αvopolis συνομίλησε μαζί τους – και συγκεκριμένα με τον Dirk Ivens – για την 40χρονη πορεία του συγκροτήματος και για όσα θα φέρει το μέλλον για τους ίδιους.

 

Σχηματιστήκατε στο Βέλγιο το 1979, αντλώντας έμπνευση από acts όπως οι Suicide και οι D.A.F.. Μιλήστε μας για τα πρώτα χρόνια του μουσικού σας πειραματισμού και για το πώς γνωριστήκατε και αποφασίσατε να δημιουργήσετε ένα συγκρότημα.

-Εμπνευσμένος από ένα βελγικό συγκρότημα, τους The Kids, ξεκίνησα ένα punk συγκρότημα στα τέλη της δεκαετίας του '70 που ονομαζόταν Slaugtherhouse, αλλά σύντομα ανακάλυψα το ντουέτο των Suicide με έδρα τη Νέα Υόρκη. Ήταν μόλις δύο άτομα και ο ήχος τους αποτέλεσε μια επανάσταση στο κεφάλι μου. Έτσι αποφάσισα να αγοράσω ένα synthesizer που έγινε προσιτό εκείνη την εποχή και ξεκίνησα τους Absolute Body Control ως ένα από τα λίγα βελγικά συγκροτήματα πέρα από τους Neon Judgement, A Grumh, Parade Ground, A Split Second και Front 242 που δούλευαν στο ίδιο μουσικό πεδίο, αλλά δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους τόσο καλά. Όλα ήταν πολύ μινιμαλιστικά, όμως αυτός ο ήχος έγινε πολύ δημοφιλής στη μικρή μας χώρα.

Πώς ήταν η electronic σκηνή εκείνη την εποχή στο Βέλγιο και πώς έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα;

-Ο κόσμος δεν είχε συνηθίσει τις electronic μπάντες, έδειχναν περίεργοι όταν έβλεπαν ότι χρησιμοποιούσαμε ένα tape recorder στη σκηνή. Είχαν συνηθίσει περισσότερο τα κιθαριστικά συγκροτήματα. Με έναν τρόπο όμως, όπως επίσης και λόγω της εισβολής βρετανικών συγκροτημάτων όπως οι Human League με το “Don' t You Want Me”, η ηλεκτρονική μουσική έγινε τεράστια υπόθεση και μετά είχαμε ακόμη μια Βελγική ανακάλυψη με το όνομα NEW BEAT, που έβαλε το Βέλγιο στον μουσικό χάρτη παγκοσμίως.

Ποιες μπάντες ή καλλιτέχνες ήταν η κύρια επιρροή σας όταν ξεκινήσατε ως Absolute Body Control εκτός από αυτές που αναφέρθηκαν προηγουμένως και ποιες παραμένουν έμπνευση για εσάς ακόμα και μετά από τέσσερις δεκαετίες;

Μας άρεσαν επίσης οι Cabaret Voltaire, Blancmange και πολλοί ακόμη. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν είναι πλέον ενεργοί και πάντα είχα μεγάλο ενδιαφέρον για όλα τα είδη μουσικής. Από την παρούσα μουσική σκηνή δεν προκύπτει πολλή έμπνευση. Έχουμε τη μουσική μέσα στην καρδιά και το μυαλό μας και σίγουρα αγαπάμε τα πράγματα της δεκαετίας του ‘80.

Κερδίσατε τη διεθνή αναγνώριση με έναν μη παραδοσιακό τρόπο, μέσω της σύνδεσής σας με τον συνεργάτη σας Sandy Nijs και της εμπλοκής του στο διεθνές δίκτυο εμπορίας κασετών στις αρχές της δεκαετίας του '80. Πώς βιώσατε την απόκτηση τέτοιας δημοσιότητας χωρίς να έχετε καν κυκλοφορήσει έστω και έναν δίσκο εκείνη την περίοδο;

Ναι, ήταν η εποχή που ο καθένας αντάλλασσε τη δική του μουσική σε κασέτες σε όλο τον κόσμο. Μια συναρπαστική περίοδος και ο Sandy ήταν ένας από τους Βέλγους πρωτοπόρους με τη δισκογραφική του, 3RIO RECORDS. Με αυτόν τον τρόπο η μουσική μας εμφανίστηκε σε πολλές συλλογές σε όλο τον κόσμο και έκανε το όνομά μας γνωστό παντού.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα να ηχογραφήσετε το Numbers – το δεύτερο άλμπουμ των Absolute Body Control – ως εντελώς instrumental δίσκο;

Εγώ και ο Eric πειραματιστήκαμε πολύ και φτιάξαμε πολλές κασέτες με όλες τις ιδέες και τις δοκιμές μας. Κάποια στιγμή αρχίσαμε να τις ακούμε και σκεφτήκαμε ότι δεν ήταν όλα κατάλληλα για φωνή και στίχους. Έτσι, απλά συγκεντρώσαμε αυτά τα ορχηστρικά κομμάτια χωρίς τίτλους και τους δώσαμε έναν αριθμό.

Όποιος ακούει Absolute Body Control για πρώτη φορά μπορεί εύκολα να νιώσει μια κινηματογραφική πτυχή στη μουσική σας. Σας ενδιέφερε ποτέ να δημιουργήσετε μουσική που θα χρησιμοποιούνταν ως soundtrack για ταινία;

Με ενδιέφερε, ναι, όμως ποτέ δεν μου το ζήτησαν! [γέλια]. Το ζήτημα είναι στο ότι θέλουμε να κάνουμε τη μουσική των Absolute Body Control ποικιλόμορφη ως προς τον ήχο. Πάντα προσπαθούμε να προσθέσουμε διαφορετικές ατμόσφαιρες σε αυτήν. Μερικές φορές πιο pop και άλλες πιο πειραματικές. Αυτό την κρατά πολύ ενδιαφέρουσα για εμάς και για τον ακροατή.

Μετά από 22 χρόνια χώρια, επανασυνδεθήκατε το 2007, όταν κυκλοφορήσατε το Wind[Re]Wind. Τι σας έκανε να θέλετε να ξαναβρεθείτε μαζί μετά από τόσα χρόνια και πώς θα λέγατε ότι είχατε εξελιχθεί ως μουσικοί και ως άτομα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου διακοπής;

Κάναμε τόσα πολλά πράγματα μεταξύ εκείνης της περιόδου με projects όπως τα The Klinik, Dive, Sonar, Insekt, Monolith που όλα σημείωσαν επιτυχία. Είναι πραγματικά ένας τεράστιος μουσικός κατάλογος. Όμως στην καρδιά μας πάντα αγαπούσαμε τη δουλειά μας ως Absolute Body Control και είχαμε τόσα πολλά αιτήματα με τα χρόνια ώστε να παίξουμε ξανά ζωντανά, που αποφασίσαμε να τους δώσουμε ακόμη μια ευκαιρία.

Το Wind [Re] Wind ήταν ένας δίσκος με reworks του κλασικού σας υλικού. Τι είναι αυτό που σας έκανε να θέλετε να πειραματιστείτε με τον παλαιότερο ήχο σας χρησιμοποιώντας σύγχρονη τεχνολογία, αντί να δημιουργήσετε νέα μουσική;

Λόγω του αιτήματος για νέες ζωντανές εμφανίσεις, αποφασίσαμε να ηχογραφήσουμε ξανά τα κομμάτια στην original μορφή τους – που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πραγματικές αλλαγές στη βασική ιδέα των κομματιών – ώστε να ακούγονται ενημερωμένα, καθώς παλιά ηχογραφούσαμε σε κασέτες ή δύο μαγνητόφωνα. Υπήρχε πολύς θόρυβος από τις κασέτες στα παλιά masters που προέρχονταν από αναλογικά όργανα και με αυτόν τον τρόπο το παλιό υλικό ήταν αυτό που κάναμε πρώτα όταν ξεκινήσαμε να ηχογραφούμε πάλι.

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την ιδέα πίσω από το Absolute Controlled Clinical Maniacs; Πώς γεννήθηκε αυτό το supergroup;

Λόγω αυτού του κυκλώματος από hometapes στη δεκαετία του '80, λάβαμε μια πρόσκληση από έναν διοργανωτή στη Νορβηγία ώστε να δώσουμε κάποιες συναυλίες εκεί. Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα συγκρότημα που θα συνυπήρχαν μέλη από 3 βελγικά συγκροτήματα – τους ABC , τους Klinik και τους Maniacs – με αυτό το μακροσκελές όνομα. Ηχογραφήσαμε όλες αυτές τις συναυλίες και όταν επιστρέψαμε στο σπίτι αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε έναν δίσκο από αυτό. Κάναμε και το όνομα πιο σύντομο, αντί για Absolute Controlled Clinical Maniacs γίναμε The Klinik. Και τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία.

Η μουσική σας δημιούργησε ένα νέο στυλ και επηρέασε πολλά συγκροτήματα τα χρόνια μετά την κυκλοφορία της. Έχετε νιώσει την πίεση να χρειάζεται να ανακαλύπτετε τον εαυτό σας ξανά και ξανά κάθε φορά που δημιουργείτε νέα μουσική, ώστε να μην επαναλαμβάνετε παλαιότερα στυλ;

Όχι, καθόλου, όλα είναι στο μυαλό! Μπορώ εύκολα να βρω τη θέση μου σε κάθε project γιατί το στυλ τους είναι τόσο διαφορετικό. Όταν έχω μια ιδέα στο μυαλό μου, τότε ξέρω ήδη άμεσα για ποιο project θα είναι. Ποτέ δεν υπήρξε πίεση υπό οποιονδήποτε δυνατό τρόπο, ούτε από δισκογραφικές ούτε σε μουσικό επίπεδο. Η τελευταία κυκλοφορία των ABC, A New Dawn, θα μπορούσε να έχει ηχογραφηθεί στη δεκαετία του '80. Ο ήχος, η φωνή και το στυλ είναι εκεί και αυτό μας αρέσει. Όχι δραστικές αλλαγές, πάντα αναγνωρίσιμα πράγματα.

Πόσο διαφορετικό είναι για ένα electronic act να ερμηνεύει τη μουσική του μπροστά σε ζωντανό κοινό; Απολαμβάνετε περισσότερο τις περιοδείες ή το να βρίσκεστε στο studio;

Πάντα λέω ότι τα live gigs είναι μια ανταμοιβή για τον χρόνο που αφιέρωσες για τη δημιουργία κομματιών. Μας αρέσει τόσο πολύ να βρισκόμαστε στη σκηνή και να βλέπουμε πώς απολαμβάνει ο κόσμος τα κομμάτια μας, είναι πραγματική ευχαρίστηση να νιώθουμε αυτήν την ατμόσφαιρα. Περί αυτού πρόκειται, αυτή είναι η πλήρης εικόνα, η μουσική είναι η ζωή μας, το κάνουμε αυτό για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες και ελπίζουμε να συνεχίσουμε για περισσότερο.

Τι έπεται για τους Absolute Body Control;

Την περασμένη εβδομάδα ρώτησα τον Eric αν του αρέσει η ιδέα να δουλέψουμε σε νέα κομμάτια των ABC και συμφωνήσαμε, οπότε όλα είναι θέμα χρόνου. Εν τω μεταξύ εκείνος συνεχίζει με τους Monolith και εγώ παίζω κιθάρα σε ένα νέο project, τους MOTOR!K, που πάει πολύ καλά καθώς μόλις κυκλοφορήσαμε το 4ο μας άλμπουμ. Αναμείνατε λοιπόν για περισσότερες νέες μουσικές περιπέτειες στο άμεσο μέλλον.

Κάτι άλλο που θα θέλατε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες μας στο Avopolis Music Network;

Πραγματικά ανυπομονούμε να παίξουμε ως Absolute Body Control στην Ελλάδα και για πρώτη φορά, θα είναι πραγματική χαρά για εμάς. Θα τα πούμε σύντομα!

 

Οι Absolute Body Control εμφανίζονται την Κυριακή 23 Ιουλίου στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του Death Disco Athens Open Air Festival 2023, μαζί με τους The Sisters of Mercy, She Past Away, Actors, Mecano Un.Ltd, Mechanimal και Data Fragments. To διήμερο φεστιβάλ διοργανώνεται από το club Death Disco, με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων παρουσίας του στα αθηναϊκά δρώμενα. Περισσότερα εδώ.

death-disco-open-air-facebook-event-cover

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured