View More

Υπόγεια Ρεύματα

Κείμενο: Βασίλης Κυριακόπουλος

Η συνάντηση μας έγινε στο σταθμό του τρένου στο Μοναστηράκι με το Γρηγόρη και το Μάρκο. Λίγο μετά, βρισκόμασταν στο χώρο όπου και γίνονται οι πρόβες του συγκροτήματος. Η αντίφαση: higher ground!

A. Πάει αρκετός καιρός, όχι μόνο από άποψη δισκογραφικής απουσίας, αλλά και από αλλαγές που προέκυψαν μέσα στο group...

ΥΡ. Από τον περασμένο δίσκο πάνε πλέον 3 χρόνια. Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια έχουν φύγει και τρία άτομα. Ο Δημήτρης Αργύρης, ο Ηρακλής Παπαδόπουλος και ο Κώστας Παρίσης, ενώ προστέθηκε στο δυναμικό ο Νικηφόρος Κουρής στο μπάσο.

A. Η περίπτωση του Κώστα Παρίση; Λειτουργούσε σε πολλά επίπεδα μέσα στο group

ΥΡ. Η περίπτωση του Κώστα ήταν καθαρά προσωπικοί λόγοι. Συμμετέχει φυσικά και στον τελευταίο δίσκο (εξάλλου ηχογραφήθηκε στο Studio Praxis). Τα χρόνια περνάνε για όλους μας και οι ευθύνες βαραίνουν. Επιπλέον, λόγω και των επαγγελματικών υποχρεώσεων του το πρόγραμμα του είναι αρκετά επιβαρημένο. Πάντως αν με κάποιο τρόπο μπορούσαμε να κάνουμε δισκογραφία χωρίς live εμφανίσεις, ο Κώστας θα ήταν ακόμα στο συγκρότημα.

A. Αυτές οι αλλαγές στο group έπαιξαν ρόλο στα 3 “κενά” δισκογραφικά χρόνια που πέρασαν;

ΥΡ. Δεν ήταν κενά. Τα live δε σταμάτησαν. Ακόμα και όσον αφορά τη δισκογραφία πάντως, για εμάς είναι περίπου ενάμιση χρόνος. Ο δίσκος ξεκίνησε από το Μάιο του περασμένου έτους, δουλεύτηκε, ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο και τώρα, είμαστε ήδη έτοιμοι να πάμε μπροστά. Να βγάλουμε καινούργια πράγματα.

A. Αυτός είναι ο πρώτος δίσκος στη Warner, μετά από μια μακρόχρονη πορεία στην FM Records. H αλλαγή πως προέκυψε;

ΥΡ. Ναι είναι ο πρώτος δίσκος, χωρίς η αλλαγή να σημαίνει κάτι. Απλά τελείωσε το συμβόλαιο και ψάχναμε μια δισκογραφική.

A. Η Warner είναι μέσα στο παιχνίδι. Single… promotion

ΥΡ. Single έχουμε κυκλοφορήσει ξανά, όλες το ίδιο είναι.

A. Η εικόνα της ελληνικής δισκογραφίας πάντως τα τελευταία χρόνια, είναι μάλλον αρνητική. Η εταιρίες παρουσιάζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικές στις νέες παραγωγές.

ΥΡ. Ευτυχώς είμαστε τυχεροί και δεν μας έχει αγγίξει κάτι τέτοιο. Παρόλα αυτά, αν και βγάζουμε αυτό που θέλουμε, δεν είμαστε σίγουροι κατά πόσο θα λειτουργήσει μέσα στο σύστημα. Ίσως να φταίει το ότι είμαστε εκτός συστήματος.
Είναι γενικά πάρα πολύ κρίσιμη περίοδος, σ’ όλους τους τομείς. Ουσιαστικά δεν ξέρουμε αύριο ούτε καν ποιος θα είναι ο φορέας του ήχου. Ίσως αυτό να μην επηρεάζει άμεσα εμάς, επηρεάζει όμως τις εταιρίες και τα budget που τους επιτρέπεται να λειτουργήσουν για τις μουσικές. Το αποτέλεσμα αυτής της αβεβαιότητας είναι όλοι όσοι δεν μπορούν να θεωρηθούν mainstream - εμπορικοί, να τραβάνε λούκια. Ακόμα και παλιότεροι από εμάς, έχουν πρόβλημα να βγάλουν δίσκο. Εμείς δεν έχουμε προβλήματα επειδή είμαστε εντελώς στον κόσμο μας... δεν μας παίρνουν και πολύ στα σοβαρά. Υπάρχουν group που έχουν περάσει από την Ελλάδα και έχουν βγάλει δίσκους που θα έπρεπε να είναι σημεία αναφοράς για την ελληνική μουσική και δεν έχουν ακουστεί καν. Τελικά κάποια πράγματα είναι θέμα συγκυρίας όσον αφορά την ανάδειξη από το πλήθος και από εκεί και πέρα χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά για να επιβληθείς και να διατηρηθείς. Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που καταφέραμε και βγάλαμε δίσκο. Αν δε μυρίζει κάτι χρυσάφι δεν προχωράει. Το ελληνικό rock θεωρήθηκε κάποια στιγμή φλέβα, μέσα σε κάποιες συγκυρίες, οι οποίες όμως δεν χρησιμοποιήθηκαν σωστά και οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.

Α. Οι εταιρείες όμως είναι υπεύθυνες για το star system, για την προώθηση των καλλιτεχνών. Αν αλλάξει ο τρόπος που κινείται η μουσική, ενδεχομένως όλα αυτά θα χαθούν.

ΥΡ. Στο διάολο να πάει το Star System.

A. Πάντως υπήρξαν και εμπορικές στιγμές και εύχομαι να υπάρξουν και άλλες για εσάς.

ΥΡ. Καλό είναι να σε ακούει ο κόσμος τελικά, πολύ καλό είναι. Όπως και το να κάνεις live. το να μπορείς να κάνεις live... είναι δυστυχώς όλα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ξέρεις πολλά group χωρίς δισκογραφία, που να μπορούν να κάνουν live και να μπορούν να ζήσουν, ή έστω να καλύπτουν τα έξοδα τους;

Α Ελάχιστα, πόσο μάλλον να μπορούν να κάνουν το επόμενο βήμα, επιλογές στις μουσικές συνεργασίες, επιλογές στους χώρους εμφάνισης.

ΥΡ. Για εμάς αυτό είναι ασυμβίβαστο. Έχουμε μάθει να ζούμε σαν το Διογένη στο πιθάρι ούτως η άλλος. Οπότε συνεργαζόμαστε με αυτούς που γουστάρουμε, παίζουμε αυτά που γουστάρουμε, παίζουμε στα μέρη που μας ταιριάζει να παίζουμε. Νομίζω πάντως πως πλέον είναι άλλο το δημιουργικό κομμάτι και άλλο η επιβίωση. Το να κινείσαι ανεπηρέαστος στη δισκογραφία, είναι το ίδιο δύσκολο με το να ζεις χωρίς υποχωρήσεις στην δουλειά σου, σε μια εταιρία και παντού... Μπορείς να επιζήσεις και κρατώντας τις αξίες σου, δεν μπορείς να έχεις αμάξι, να νοικιάζεις πολύ ωραίο σπίτι, να κάνεις ταξίδια, αλλά μπορείς τουλάχιστον να κάνεις πράγματα για τα οποία είσαι περήφανος.

Α. Σχετικά με αυτά που είπαμε πριν για το μέσο της μουσικής. Η γνώμη σας για Internet, πειρατεία κλπ;

ΥΡ. Internet και πειρατεία είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Νομίζω ότι στο μελόν μέσω δίκτυου θα διακινείται η μουσική και νομίζω πως αυτό θα ρίξει δραματικά το κόστος. Όπως και να έχει, η δύναμη του δικτύου πρέπει να βρεθεί τρόπος να χρησιμοποιηθεί θετικά από τις εταιρίες, πράγμα πολύ δύσκολο αλλά θεμιτό. Από την άλλη πλευρά, η πειρατεία, είναι γενικά ένα βρόμικο πράγμα γιατί δεν ξέρουμε ούτε ποιοι είναι οι πειρατές. Το αποτέλεσμα είναι ότι κάποιος που κάθεται να γράψει ένα κομμάτι, δεν καταφέρνει να ζήσει από αυτό. Από την άλλη βέβαια, αν ήταν διαφορετικά η κατάσταση, η μουσική ίσως να έπρεπε να ήταν πραγματικά ελεύθερη. Να έπρεπε να ζούμε μόνο από τις εμφανίσεις μας. Αλλά δεν μπορούν να το κάνουν όλοι αυτό. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν μόνο δίσκους, υπάρχουν στιχουργοί, συνθέτες και από αυτούς στερείται το μοναδικό τους έσοδο.

Α. Πάντως δεν υπάρχουν και πολλά συγκρότημα που μπορούν να ζήσουν από αυτό.

ΥΡ. Επιζούμε όλοι, φυτοζωούμε. Λόγω θέσης και φύσης όλα αυτά τα group, δε μπορούν να λειτουργήσουν στο star system. Αν σκεφτείς ότι η show business κινείται σε συγκεκριμένα έντυπα, σε συγκεκριμένα μέσα, πώς μπορείς να πας; Είναι και η μαζική κουλτούρα που κυριαρχεί. Επιβάλλεται πλύση εγκεφάλου και το αυτί έχει εκπαιδευτεί να ακούει ότι του σερβίρουν και να το δέχεται πλέον πιο εύκολα.

Α. Αν σας έλεγαν πως το album σας που κυκλοφόρησε την προηγούμενη εβδομάδα, προσφέρεται ήδη από το δίκτυο για download από τη στιγμή της κυκλοφορίας του; Πως ακούγεται αυτό;

ΥΡ. Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό είναι αναπόφευκτο. Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα γι αυτό. Αλλά εκεί δε μιλάμε για οργανωμένη πειρατεία, κανείς δε βγάζει λεφτά. Γι’ αυτό, δε μπορώ να πω τίποτα. Το ίδιο πράγμα με το να κυκλοφορεί κάτι χέρι χέρι. Απλά άλλαξε και έγινε καλώδιο. Αυτό θα συμβαίνει πάντα. Εξάλλου, αφού δεν τα παίρνει κανένας, δε με νοιάζει που δεν τα παίρνω εγώ. Είναι πολύ ισχυρότερο το ότι μεταδίδεται η μουσική από το ότι δεν παίρνουμε λεφτά.

Α. Ο τελευταίος δίσκος; Μετά από τους 8 μήνες που πέρασαν από την ολοκλήρωση των ηχογραφήσεων, πώς ακούγεται;

ΥΡ. Θεϊκός! Πιστεύω ότι αντικειμενικά είναι ο καλύτερος δίσκος. Υπάρχει ένα βασικό σκεπτικό, το οποίο βέβαια είναι πολύ γενικό. Είναι ο τρόπος με τον οποίο αποφασίσαμε να δουλέψουμε αυτό το δίσκο που έχει να κάνει με το πόσο απλός και αληθινός μπορεί να είναι. Αφήσαμε παντού την πρώτη ιδέα, χωρίς να αναλωθούμε σε επιτηδευμένες μορφοποιήσεις. Το αποτέλεσμα που ελπίζαμε και πιστεύω ότι το καταφέραμε, ήταν το να είναι πραγματικά αυτό το άκουσμα, άμεσο σε εκτελεστικό επίπεδο. Αυτό που μπορείς να υποστηρίξεις καλύτερα, είναι το πιο δικό σου, ότι πιο άμεσο.
Δε μπήκαμε στη διαδικασία, του να θέλουμε να του βάλουμε πλουμίδια και στολίδια γιατί είναι μια διαδικασία που δε σταματάει ποτέ. Το έχουμε κάνει το πείραμα σε παλιότερους δίσκους όπως τις “Τσαλακωμένες Μέρες”. Πάντως δεν υπάρχει “τρόπος” που πρέπει να ακούγεται κάτι. Δεν υπάρχουν συνταγές για σουξέ, σε κανένα επίπεδο. Κακώς η μουσική βιομηχανία στηρίζεται σε ανθρώπους, που νομίζουν πως μπορούν να διακρίνουν τις επιτυχίες, η νομίζουν ότι έχουν τη δυνατότητα να προκατασκευάζουν επιτυχίες. Εκτός πλέον και αν επιτυχία λέμε κάτι που κρατάει τρεις μήνες...

Α. Η παραγωγικότητα ενός group, το πόσο συχνά κυκλοφορεί δουλειές του, έχει σχέση με την ποιότητα των κομματιών;

ΥΡ. Το καλύτερο είναι πάντα κάτι εντελώς υποκειμενικό. Κανείς δε μπορεί να το κρίνει, ο χρόνος το δείχνει πάντα αυτό. Προσπαθούμε πάντα να παίζουμε τα κομμάτια πριν τα κυκλοφορήσουμε. Ο τέταρτος δίσκος ήταν ενός διαφορετικού είδους πείραμα. Τα τραγούδια για τις “Τσαλακωμένες Μέρες” έγιναν εξολοκλήρου μέσα στο studio σε τέτοιο βαθμό που μας ήταν πάρα πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατο να παιχτεί live όπως είχε. Έγινε με τελείως άλλο σκεπτικό, βγήκε κάτι πολύ όμορφο, όμως δε μπορούσαμε να τον υποστηρίξουμε ζωντανά.

Α. Τα ακούσματα σας; Δίσκοι;

ΥΡ. Everything

Α. Ok, καλοί και οι Everything, τίποτα άλλο;

ΥΡ. Ο τελευταίος των Archive, το Californication, το Κεφάλι Γεμάτο Χρυσάφι, αλλά... πραγματικά παίζουν όλα. Ακούσματα μιας ζωής.

Α. Αρκετά group προσπαθούν να εμπλουτίσουν τη μουσική με ηλεκτρονικά στοιχεία, σε μια γενική διάθεση ανανέωσης και φρεσκάδας στον ήχο τους.

ΥΡ. Οι περισσότερoι στο χώρο, προσπαθούν κυρίως να φτιάξουν ωραίες ατμόσφαιρες. Όσον αφορά την ηλεκτρονική μουσική -από υπολογιστή- αρκετός κόσμος νομίζει πως δεν είναι μουσική. Στην ηλεκτρονική μουσική απλώνονται πάρα πολύ οι δυνατότητες σου. Τελικά μπορείς να χρησιμοποιήσεις το φίλτρο σου ως έχει. Κάνεις μια επιλογή και αρχίζεις να δουλεύεις πάνω στα πράγματα που ήδη έχεις επιλέξει. Είναι εντελώς δικό σου αυτό το πράγμα που προκύπτει και είναι δημιουργία. Είναι εντελώς διαφορετικό από το φυσικό όργανο. Ούτε αναιρεί το ένα το άλλο. Δε νομίζω ότι η ηλεκτρονική μουσική όπως τη χρησιμοποιούμε εμείς, προϊόν φυσικών ήχων – samples, είναι εξωπραγματικοί ήχοι εκτός από κάποιες ατμόσφαιρες. Ουσιαστικά το χαρακτηριστικό είναι μια minimal διάθεση που δημιουργείται, επαναλήψεις που ουσιαστικά θα ήταν κουραστικό να παίξουμε. Η διαφορά δεν είναι στο ηχόχρωμα, η διάφορα είναι στη χρησιμοποίηση του.

Α. Απλά χρειάζεται προσοχή, να μη συμβαίνουν πράγματα, απλά από μόδα. Κάποιοι μιλάνε για τάση προς αγγλόφωνο, μετά την επιτυχία των Raining Pleasure...

ΥΡ. Η μουσική δεν είναι μόδα. Συγκεκριμένα στην ελληνική σκηνή πέρα από τον ήχο το μυαλό πάει κατευθείαν στη μητρική γλώσσα. Μόνο έτσι μεταδίδεται το συναίσθημα. Η ελληνική τραγουδοποιία αυτό έχει ανάγκη τελικά, από τρόπους να δούμε τη γλώσσα μας μέσα σε καινούργιες μουσικές. Για εμάς ιδίως, είναι περισσότερο σημαντικός ο στίχος.

Α. Λίγα λόγια για τις συνεργασίες σε αυτό το δίσκο. Είναι αρκετές.

ΥΡ. Ο George Pilali έχει συμμετάσχει ξανά, ο Μπάμπης Στόκας, ο Δημήτρης Υφαντής είναι πολύ καλός μας φίλος και εξαιρετικός τραγουδιστής, το ίδιο το κομμάτι άλλωστε στο οποίο συμμετέχει, λέει περισσότερα. Με τον Κώστα Λειβαδά κάναμε μαζί τις καλοκαιρινές μας εμφανίσεις στην επαρχία. Από εκεί και πέρα ο χειμώνας είναι μπροστά μας και ίσως μέσα στο Νοέμβριο υπάρξει μια έκπληξη, που περιμένουμε να επιβεβαιωθεί.

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε κάπου σε αυτό το σημείο, προκειμένου να ξεκινήσει η πρόβα τους. Για περισσότερες πληροφορίες και νέα, τα Υπόγεια Ρεύματα διαθέτουν πλέον κα επίσημα το δικό τους χώρο στο δίκτυο, στη διεύθυνση www.ypogeiareymata.gr όπου υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας μαζί τους.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Λίγες ημέρες πριν τις πολυαναμενόμενες συναυλίες των Villagers of Ioannina City (VIC) στην Αθήνα στο πλαίσιο του ...

Ο Zbigniew Preisner μίλησε στον Μάκη Μηλάτο, όχι μόνο για τον «άνθρωπο του Θεού», αλλά και για όσα συμβαίνουν γύρω μας

Λίγο πριν οι Brian και Roger Eno εμφανιστούν στο Ηρώδειο για μια (κυριολεκτικά) μοναδική συναυλία (4/8) έκαναν μια ...

FEATURED TODAY

Στο νέο του Incoming o Δημήτρης Λιλής γράφει για την house παράδοση του Frankie Knuckles που επιστρέφει μαζικά στην Αμερική αλλά απαξιώνεται σταδιακά στην Αθήνα.

Αυτό το Σαββατοκύριακο που ακόμα και η γιαγιά μας θα πατήσει να δει πώς επέστρεψε η Adele,  ο Δημήτρης Λιλής επιλέγει 8 νέες κυκλοφορίες για μια εναλλακτική μουσική συντροφιά. 

O Μάνος Νομικός επιλέγει 6 σειρές και ταινίες για όσους τελείωσαν την πολυσυζητημένη σειρά του Netflix,  Squid Game και δεν ξέρουν τι να δουν μετά. 

HOT STORIES

Ένα τραγούδι από τα sessions του Chinese Democracy, με νέες ηχογραφήσεις από Slash/Duff, έγινε μόλις διαθέσιμο

Με αφορμή το upload του δίσκου Mέσα στη Νύχτα των Άλλων στο YouTube, ο τραγουδιστής μοιράστηκε στο Facebook ιστορίες από την περίοδο που ηχογραφούσε με τις Τρύπες το κύκνειο άσμα του συγκροτήματος

Σε ηλικία 39 ετών άφησε την τελευταία της πνοή η Sarah Harding, τραγουδίστρια των Girls Aloud

Top