Φαίνεται πως τα χρόνια της κρίσης δημιούργησαν ένα γερό στερέωμα δημιουργών της οθόνης στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Μπορεί, σε κάποιες περιπτώσεις, η ουσία τους να μην έγινε αμέσως αντιληπτή, όμως ο χρόνος, ο μόνος δίκαιος κριτής, βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Υπάρχει δηλαδή μια ομάδα ανθρώπων που ξεπήδησε ή παρέδωσε αξιοσημείωτη φιλμογραφία κατά τη διάρκεια της κρίσης ή στα απόνερά της. Αξίζει να σημειωθούν αρκετοί εξ αυτών όπως φυσικά ο Γιώργος Λάνθιμος, ο Πάνος Κούτρας, η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, ο Αλέξανδρος Βούλγαρης, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, ο Βασίλης Χαρίτος, ο Βασίλης Κεκάτος κ.α. Άλλοι αντίκρισαν άμεσα τη θέρμη του κοινού και άλλοι «δικαιώνονται» όλο και περισσότερο σήμερα στον κόσμο της γυάλινης μυθοπλασίας.

Τα χρόνια εκείνα που ο Γιώργος Λάνθιμος έκανε τα πρώτα του βήματα με το δικό του δυστοπικό σινεμά, εκθέτοντας τις παθογένειες της ελληνικής οικογένειας, λίγο πριν τον παραλάβουν τα πέρατα του κόσμου, υπήρξε μια ταινία «σταθμός» του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου που έφερε τα πάνω κάτω στο φιλοθεάμον κοινό χωρίς να λαμβάνει ζεστή αποδοχή στον χώρο των κριτικών. Αυτή ήταν το Έτερος Εγώ (2017).

Τότε, το όνομα του Τσαφούλια ήταν ακόμα άγνωστο. Ήταν ένας αυτοδίδακτος σκηνοθέτης που αποφάσισε να ασχοληθεί με το παιδικό του όνειρο, αφού η ζωή τον οδήγησε στον χώρο των ναυτιλιακών. Είχε προηγηθεί, βέβαια, ο Κοινός Παρονομαστής (2014), το αρκετά αδικημένο και εξαιρετικά ενδιαφέρον ντεμπούτο του σκηνοθέτη – παρόλο που το σενάριο του Έτερος Εγώ είχε προηγηθεί - που πραγματευόταν τη συνάντηση τριών ανδρών σε ένα καφενείο όπου «συμπωματικά» είχαν ραντεβού με την ίδια γυναίκα. Με μια αξιόλογη ομάδα ηθοποιών (Αντώνης Αντωνίου, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Ρένος Χαραλαμπίδης και Μαρκέλλα Γιαννάτου), η ταινία πιθανόν να βασίστηκε στη διαίρεση της ψυχής σύμφωνα με τον Πλάτωνα - οι επιρροές του Τσαφούλια από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία ήταν από τότε εμφανείς - και το ειδικός της βάρος ακόμα και σήμερα δεν έχει βρει μεγάλη ανταπόκριση.

Πάντως ο Τσαφούλιας επέστρεψε στην αρχή του 2017, με το Έτερος Εγώ και φύτευσε τον σπόρο που «καλλιέργησε το φυτώριο» που διαθέτει σήμερα στον σύγχρονο ελληνικό μυθοπλαστικό κήπο. Η ιστορία της ταινίας πρόλαβε να συνταράξει έναν αξιόλογο αριθμό θεατών και αφορούσε τον «παράξενο» κόσμο του καθηγητή εγκληματολογίας Δημήτρη Λαΐνη (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης), ο οποίος διέθετε τις γνώσεις και την ευφυία του στην υπηρεσία της αστυνομίας για την επίλυση διάφορων υποθέσεων. Με μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών (Δημήτρης Καταλειφός, Φρανσουά Κλιζέ, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Κόρα Καρβούνη, Γιώργος Χρυσοστόμου κ.α.) και έντονες επιρροές από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, παρά την υποτίμηση των κριτικών της εποχής και ενός άτυχου γεγονότος που τότε «ανάγκασε» τον σκηνοθέτη να κατεβάσει την ταινία από τις αίθουσες, το Έτερος Εγώ αγκαλιάστηκε από το ευρύ κοινό όταν ανέβηκε ξανά στο YouTube. Επίσης, αρκετά πρωτότυπο θα έλεγε κανείς και το γεγονός ότι ο πρωταγωνιστής της ταινίας έπασχε από το σύνδρομο Άσπεργκερ!

Το έργο προκάλεσε ένα ωστικό κύμα που άρχισε να παρασέρνει έναν τεράστιο αριθμό υποστηρικτών του συναρπαστικού σύμπαντος του Τσαφούλια. Ίσως έφταιξε το timing, ίσως το κατέβασμα της ταινίας, πάντως η κατάληξη της ταινίας άφησε το κοινό με μεγάλη επιθυμία γυρισμού του καθηγητή Λαΐνη στην οθόνη. Έτσι, το 2019 κατέφθασε η είδηση της επίσημης συνεργασίας του Τσαφούλια με την Cosmote TV, η οποία στηρίχτηκε στο ξεδίπλωμα του κόσμου της ταινίας, στο πλαίσιο μιας σειράς που έμελλε να κρατήσει για τρεις κύκλους. Με την προσθήκη και άλλων ηθοποιών (Πέτρος Λαγούτης, Τάσος Νούσιας, Άννα Μενενάκου, Δημήτρης Καπετανάκος, Σπύρος Παπαδόπουλος, Κατερίνα Διδασκάλου, Γιάννης Μπέζος, Αντίνοος Αλμπάνης, Δημήτρης Μαυρόπουλος κ.α.), με ένα αξέχαστο soundtrack από τον George Gaudy και τη χαρισματική υποκριτική ικανότητα του Δαδακαρίδη, η σειρά παραλίγο να γίνει η πρώτη είσοδος της Ελλάδας στο διεθνές Netflix, κάτι που στο τέλος δεν έγινε, αλλά επετεύχθη αργότερα από το Maestro του Παπακαλιάτη.

Με το τέλος του Έτερος Εγώ, αμέσως ακούστηκαν φήμες για τη νέα σειρά μεταξύ Τσαφούλια και Cosmote TV. Οι φήμες βγήκαν αληθινές, αφού τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου, έρχονται οι 17 κλωστές. Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Πάνου Δημάκη (2020, Κάπα Εκδοτική), η σειρά αποτελείται από έξι επεισόδια και αφορά μια αληθινή ιστορία, ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα. Η μίνι σειρά πλαισιώνει μια μεγάλη ομάδα αξιόλογων ηθοποιών ενώ αναμένεται και η συμμετοχή του Μίλτου Πασχαλίδη στο soundtrack. Η αφήγηση προβληματίζει, συγκινεί και πικραίνει, θέτοντας πελώρια ερωτήματα σχετικά με το τι είναι εν τέλει η ηθική και πώς η κοινωνία θρέφει μόνη της τέρατα και έπειτα σηκώνει ανήξερη τα χέρια.

Το έργο αφορά τη ζωή του Αντώνη (Πάνος Βλάχος), ενός φιλήσυχου τσαγκάρη και λυράρη σε ένα χωριό των Κυθήρων, στις αρχές του 20ου αιώνα (1906 – 1909). Ο Αντώνης είναι «υπόδειγμα» καλού ανθρώπου, γλυκός, ήσυχος και λιγομίλητος, άριστος στη δουλειά του και ιδιαίτερα αγαπητός στους συντοπίτες του. Του αρέσει να παίζει λύρα και να βλέπει τους συγχωριανούς του να περνούν καλά ενώ παράλληλα τρέφει ιδιαίτερα αισθήματα για μια κοπέλα. Ώσπου μια μέρα, βρίσκεται να κατηγορείται από το πουθενά ότι υπέπεσε σε ασελγή συμπεριφορά απέναντι σε πελάτισσά του. Η φήμη αυτή ανασκευάζει τελείως τη γνώμη του χωριού για εκείνον, ο οποίος αναγκάζεται να φύγει στον Πειραιά για μια νέα αρχή. Όμως μια παρόμοια ιστορία δε θα τον αφήσει να στεριώσει ούτε εκεί. Η απελπισία και η πίκρα στην ψυχή του αρχίζουν να γιγαντώνονται και το σκοτάδι τυλίγει αργά και βασανιστικά κάθε ίχνος καλοσύνης μέσα του. Μεταμορφώνεται σταδιακά σε κάτι τελείως διαφορετικό ενώ αναζητά παρηγοριά από τον αβάσταχτο πόνο και την προδοσία στο αλκοόλ και την μαριχουάνα. Έτσι, αποφασίζει να επιστρέψει στα Κύθηρα και να πάρει εκδίκηση.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική παρουσία του Τσαφούλια και στη σκηνοθεσία θεάτρου. Υπό την αιγίδα του ιδρύματος Κακογιάννη, έχει καταπιαστεί επιτυχώς με δύο κείμενα του Έρικ Εμμάνουελ Σμιτ (Αινιγματικές Παραλλαγές / Γιάννης Μπέζος, Πυγμαλίων Δακαρίδης και Ο Επισκέπτης / Μάνος Βακούσης, Μαρία Παπαλάμπρου, Φώτης Θωμαΐδης, Δημήτρης Παπαδάτος). Αυτές τις ημέρες επιστρέφει με την τρίτη του θεατρική απόπειρα, σε κείμενο της Έμμυ Τζέην Άντερσον που ονομάζεται Η αξία της ζωής και πρωταγωνιστούν οι Αθήνα Τσιλύρα, Μαρίνα Ψάλτη, Βασίλης Ρίσβας, Δημήτρης Μαυρόπουλος.

Η νέα σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια 17 Κλωστές κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου στην Cosmote TV.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured