View More

Μιχάλης Πούγουνας (Cyberdelia)

Κείμενο: Αλέξης Μπρούλης

Άλλο ένα festival έρχεται να προστεθεί στα (πολλά πλέον) εν Ελλάδι αδελφάκια του, αυτή το φορά όμως με αμιγώς ελληνικό χαρακτήρα. Το Playhouse Gotique θα ανοίξει τις πόρτες του στους φίλους της dark μουσικής την Παρασκευή και το Σάββατο που μας έρχεται, δίνοντας βήμα σε πολλά νέα αλλά και παλιά ελληνικά groups. Με αφορμή το festival αυτό λοιπόν, μιλάμε με τον Μιχάλη Πούγουνα, ηγέτη των Nexus και ιδιοκτήτη της Cyberdelia Records η οποία ευθύνεται για τη διοργάνωση του.

Μιχάλη, πες μας λίγα λόγια για την ιστορία των Flowers Of Romance και την μετεξέλιξη τους σε Nexus. Σε ποια φάση βρίσκονται οι Nexus και ποιο το μέλλον τους;

Οι Flowers Of Romance ξεκίνησαν το 1981 παίζοντας punk rock, κάπου στα 1985-86 άρχισαν να αλλάζουν και να γίνονται πιο σκοτεινοί και στα ‘90ς βρίσκονταν πλέον στο χώρο του κιθαριστικού gothic με όλα τα albums τους να κυκλοφορούν στο εξωτερικό. Το τελευταίο album του 1997 ‘’Brilliant Mistakes’’ κυκλοφόρησε σε 14 χώρες και αποτέλεσε το αποκορύφωμα μιας και σε αυτό συμμετείχε και ο Wayne Hussey (παραγωγή, δεύτερες κιθάρες, δεύτερα φωνητικά). Η ηχογράφηση έγινε στο studio των Mission στο Bristol με τον ηχολήπτη των Cure. Σταμάτησαν να υπάρχουν το 1998 λόγω ανάγκης για μια ανανέωση κι έτσι στα τέλη της ίδιας χρονιάς δημιουργήθηκαν οι Nexus από μένα και τον τελευταίο κιθαρίστα των Flowers Of Romance Λευτέρη Στρουγγάρη με κατεύθυνση προς το αμερικάνικο industrial-gothic (Rob Zombie, Nine Inch Nails, M.Manson κλπ). Προστέθηκε ο drummer Δημήτρης Στεβής (πρώην Drops) και ο Κώστας Σπανός στο μπάσο και αμέσως κυκλοφορήσαμε το ελληνόφωνο Ε.Ρ. Nexus, το 2000 το ελληνόφωνο album ‘’6’’, το 2001 το αγγλόφωνο ‘’Cybernaut’’ και το 2002 το επίσης αγγλόφωνο ‘’Wrapped In Cellophane’’. Αυτό τον καιρό ηχογραφούμε το νέο album με τίτλο ‘’Terrordromicon’’ που θα βγει μέσα στο 2004 και στο πρόγραμμα υπάρχουν συναυλίες για Μαδρίτη και Βαρκελώνη τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο και κάποια festival στη Γερμανία το καλοκαίρι.

Κορυφαία στιγμή στην μουσική σας πορεία;

Ήταν με τους Flowers στο Rockwave της Ριζούπολης το 1997, όταν σε κάποιο κομμάτι μας αρχίσαμε να χτυπάμε ρυθμικά τα χέρια μας και το κοινό ανταποκρίθηκε, πράγμα μάλλον σπάνιο για ελληνικό συγκρότημα.

Πως είναι να παίζεις στην ίδια σκηνή με δυο από τα κορυφαία gothic συγκροτήματα όπως οι Sisters Of Mercy και οι Mission; Θυμάσαι κάτι ξεχωριστό από εκείνα τα live;

Το ξεχωριστό είναι η επαφή που έχεις με αυτούς τους ανθρώπους. Είναι σαν το party σου κατά κάποιο τρόπο, νοιώθεις σαν οικοδεσπότης. Με τον Eldritch τότε δεν είχαμε συναντηθεί και μάλιστα είχε συμβεί το εξής αστείο: τα δυο groups (Sisters και New Model Army) είχαν ζητήσει μόλις θα τελείωναν τα ελληνικά συγκροτήματα να κλείσει η πρόσβαση backstage κι έτσι αναγκαστήκαμε να βγούμε έξω από το γήπεδο και να μπούμε ξανά μέσα από τις θύρες μαζί με τον κόσμο!

Στην κλασσική διαμάχη, υποθέτω πως θα έπαιρνες το μέρος των Mission. Λίγα λόγια για τη σχέση σου με τον Wayne Hussey. Υπό ποιο καθεστώς υπάρχουν οι Mission σήμερα, εαν υπάρχουν;

Ναι, μάλλον παίρνω το μέρος του Hussey αν και όπως μου έχει πει ο ίδιος δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα ανάμεσα τους. Είναι μάλλον μια κατάσταση που συντηρείται χάριν του μύθου. Όταν πάνε να πληρωθούν από τον publisher τους δεν έχουν κανένα πρόβλημα μεταξύ τους κοιτιούνται, μιλάνε. Απλά ο Eldritch μένει Γερμανία και ο Hussey Βραζιλία.

Με τον Wayne είμαστε φίλοι από το 1995 και όπως λέει κι εκείνος, ‘’είναι πολλά χρόνια για να είσαι φίλος με κάποιον σ’ αυτή τη δουλειά’’. Είναι ένας κοινός, καλός άνθρωπος και εξακολουθούμε να έχουμε τακτικά επαφή. Τώρα τι γίνεται με τους Mission δεν ξέρω, απλά ξέρω ότι θα βγάλει δίσκο με κάποιους Ιταλούς υπό άλλη ονομασία.

Πότε και για ποιο λόγο ιδρύθηκε η Cyberdelia Records;

Το 2000 ξεκίνησε. Απλά είχα πλέον κουραστεί με τις εταιρείες και ήθελα να πάρω τα πράγματα στα χέρια μου σχετικά με το συγκρότημα και την προώθηση του στο εξωτερικό. Ίσως θα ήταν καλύτερα τα πράγματα αν οι μουσικοί έπαιρναν την τύχη τους στα δικά τους χέρια. Σαφώς δεν είναι εύκολο να γυρνάς και να λες ‘’εμπορεύομαι τα όνειρα και τα συναισθήματα μου’’ αλλά σίγουρα είναι καλύτερο από το να το κάνει κάποιος άλλος.

Ποια γκρουπς υπάρχουν στο δυναμικό της;

Οι Past Perfect, Genetic Variation, Into The Abyss που μάλλον μεταλλάσονται σε κάτι άλλο σιγά σιγά, οι Μην Πυροβολείτε Τον Πιανίστα διαλύθηκαν, οι Nexus και οι Mission για την Ελλάδα. Γίνονται συζητήσεις με τους Forkys και Άδης.

Έχεις ξεχωρίσει κάποια άλλα νέα ελληνικά σχήματα;

Δεν βλέπω και πολλά πράγματα, δεν υπάρχει κάποια δυναμική. Γενικότερα η σκηνή είναι πολύ πεσμένη αφού δεν υπάρχουν μαγαζιά όπου να παίζουν οι μπάντες κι επειδή το ελληνικό κοινό δεν εμπιστεύεται τα ελληνικά συγκροτήματα.

Σε ποιες κατηγορίες της dark μουσικής ειδικεύεται η Cyberdelia; Ποια ‘’υποκατηγορία’’ πουλάει περισσότερο στην Ελλάδα;

Gothic και EBM και λίγο ψυχεδέλεια. Με neofolk και apocalyptic δεν έχω ιδιαίτερη σχέση, λειτουργώ κυρίως βάσει του προσωπικού μου γούστου. Προς το παρόν πιο πολύ πουλάει το industrial-gothic των Nexus.

Το ελληνικό dark κοινό είναι εξαιρετικά περιορισμένο. Έχει περιθώρια ευρύτερης εμπορικής απήχησης αυτή η μουσική στη χώρα μας;

Η μουσική πορεία της χώρας έχει να κάνει σχεδόν αποκλειστικά με τα λαϊκά. Από κει και πέρα οποιοδήποτε υβρίδιο του rock εμφανιστεί, έχει ένα αποκορύφωμα και μετά ακολουθεί η παρακμή. Όσο υπάρχουν τα λαϊκά που εμφανίζονται στα δελτία ειδήσεων, τόσο θα λιγοστεύουν όλοι οι άλλοι. Όλα είναι θέμα προβολής, με 1,5 ραδιοφωνικό σταθμό δεν μπορείς να περιμένεις πολλά πράγματα. Οποιαδήποτε ξένη μουσική είναι καταδικασμένη. Είναι για παράδειγμα δυνατόν ο Ρυθμός ή ο Antenna να παίξει Mesh ή Covenant;

Ποιες άλλες δραστηριότητες παρουσιάζει η Cyberdelia;

Υπάρχει κάποιο σχέδιο για τη συγγραφή ενός βιβλίου που θα αναφέρεται στην ελληνική dark wave, gothic, EBM σκηνή από τον Νίκο Δρίβα ξεκινώντας από το punk rock του 1978-83.

Πως προέκυψε η ιδέα για το Playhouse Gotique Festival; Είναι απλά μια απάντηση στα εγχώρια festivals που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια τελευταία ή φιλοδοξεί να προσφέρει κάτι διαφορετικό;

Πρέπει να υπάρχει ένα festival που να έχει ελληνικά συγκροτήματα, αν όχι αποκλειστικά, στο μεγαλύτερο ποσοστό του. Αν πετύχει και αποδείξει ότι δεν υπάρχει ανάγκη για μετάκληση ξένων σχημάτων, τότε θα επαναληφθεί και στο μέλλον. Ή θα μπορούσαμε να καλούμε ένα ξένο όνομα και όλοι οι υπόλοιποι να είναι Έλληνες. Το ζήτημα είναι να δείξουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από το κοινό για τους Έλληνες μουσικούς.

Μίλησε μας λίγο για τα σχήματα που συμμετέχουν.

Οι Past Perfect δημιουργήθηκαν το 2000 κι έχουν κυκλοφορήσει ήδη ένα album, με κάποια ιταλικά και αυστραλέζικα περιοδικά να δείχνουν ενδιαφέρον όπως και το Side Line.

Οι Genetic Variation είναι ουσιαστικά ένας άνθρωπος που δουλεύει με διάφορους μουσικούς κατά καιρούς και κινείται στο χώρο του ΕΒΜ. Το album ελπίζω να βγεί μέχρι το Γενάρη και έχει προσελκύσει κάποιο ενδιαφέρον από την ευρωπαϊκή αγορά.

Για τους Nexus τα είπαμε, οι Slow Motion με την ατμόσφαιρα και το ιδιαίτερο ritual στυλ τους, υπάρχουν από το 1986 με 4 albums στην πλάτη κι έχουν να εμφανιστούν live περί τα 2 χρόνια.

Οι Dark Runner κυκλοφόρησαν πρόσφατα το album τους στην Pandemonium και κινούνται στο χώρο του industrial-noise και αυτοδιαφημίζονται ως οι καλύτεροι μουσικοί κλέφτες!

Οι ‘’Άδης’’ είναι από την Καβάλα, έχουν κυκλοφορήσει ένα ελληνόφωνο post punk-dark wave album και ετοιμάζονται για αγγλόφωνη δουλειά.

Τέλος, οι Forkys με το σκοτεινό ηλεκτρονικό ήχο που συναντάς σε μισοφωτισμένα μέρη. Θα μπορούσε να είναι το soundtrack του ‘’From Hell’’.

Τι περιμένεις από το festival;

Να αποδείξει ότι υπάρχει κόσμος που ενδιαφέρεται. Αν δεν το αποδείξει δεν υπάρχει και κανένας λόγος να συνεχιστεί.

Σε ικανοποιεί το επίπεδο των dark clubs στην Ελλάδα, των dj’s και του ‘’σκοτεινού’’ τύπου (έντυπου και ηλεκτρονικού);

Έντυπος δεν υπάρχει, ηλεκτρονικός περισσότερο σε φάση κουτσομπολιού. Μαγαζιά, ως γνωστόν, είναι δυο στην Αθήνα κι ένα στη Θεσσαλονίκη που αγνοείται η τύχη του. Για τους 1000 αυτούς ανθρώπους, αυτοί οι dj’s και τα μαγαζιά νομίζω πως είναι ικανοποιητικά.

Και μια αλλαγή της τελευταίας στιγμής: το συγκρότημα ‘’Άδης’’, λόγω τεχνικών προβλημάτων, θα αντικαταστήσουν οι Tilbury On Cloves..

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Βρετανός dj και παραγωγός χορευτικής μουσικής μιλάει για την ηχητική του εξέλιξη λίγο πριν κοσμήσει τα Eden Sunday

Οι Least Concern που έσκασαν από το πουθενά με το “Syria”, την εξαιρετική διασκευή του “Sarajevo” των Magic De Spell,

Ο Αχιλλέας Δημητρακόπουλος, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το ψευδώνυμο CheapEdits, κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ του

FEATURED TODAY

Η δέκατη κινηματογραφική ταινία του Wes Anderson βρήκε επιτέλους τον δρόμο της στις ελληνικές αίθουσες και η Ναταλία Πετρίτη σχολιάζει το τελευταίο πόνημα του αγαπημένου σκηνοθέτη

Από την Aretha Franklin και την Dolly Parton στα επαναστατικά κορίτσια των Bakini Kill, ο Μάκης Μηλάτος χαρτοργραφεί την επανάσταση της γυναικείας φωνής στη μουσική πολύ πριν το σύγχρονο κίνημα του #metoo φτάσει έστω και καθυστερημένα στην καθημερινότητά μας. 

Στο νέο του Diggin o Ζώης Χαλκιόπουλος αναπολεί τις αγαπημένες του διακοπές στη Δονούσα με τα synths του Jan Hammer.

Top
0
Shares