View More

Avopolis x TIFF#63: Στα Μπάσταρδα του Νίκου Πάστρα το Breakfast Club συναντά τον ηδονισμό

Το Avopolis ανηφορίζει στον βορρά για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και σχολιάζει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νίκου Πάστρα, τα πολυσυζητημένα Μπάσταρδα

Ναταλία Πετρίτη
Ναταλία Πετρίτη

Ο Νίκος Πάστρας συστήθηκε στον εγχώριο κοινό ως αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής το μακρινό πλέον 2007, εργαζόμενος στο μοντάζ τηλεοπτικών ντοκιμαντέρ και διαφημιστικών, ταινιών μικρού μήκους, αλλά και στις δύο τελευταίες ταινίες του Νίκου Παναγιωτόπουλου, Η Λιμουζίνα και Η Κόρη του Ρέμπραντ. Η δουλειά του στο μοντάζ της ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη, Winona, ήταν αυτή που θα του χάριζε το βραβείο ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, κάνοντάς τον ακόμη πιο αναγνωρίσιμο στο ευρύ κοινό πέρα από τους κινηματογραφικούς κύκλους. Παράλληλα, ο ίδιος εργαζόταν όλο αυτό το διάστημα ως illustrator, βρισκόμενος πίσω από μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες αφίσες ταινιών των τελευταίων ετών.

Έχοντας παρουσιάσει στο παρελθόν τέσσερις μικρού μήκους ταινίες (τις Theremin του 2008, Χαμένο Κορίτσι του 2012, Ακρυλικό του 2016 και τη βραβευμένη στη Δράμα και στις Νύχτες Πρεμιέρας Μελατονίνη του 2020), ο Πάστρας κατάφερε μετά τη βράβευσή του με το ΙΡΙΣ να καταστήσει την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, τα Μπάσταρδα, σε talk of the town. Με τη μόνη λεπτομέρεια ότι αυτό συνέβη πριν καν τη γυρίσει! Ξεκινώντας μια καμπάνια στο Kickstarter ώστε αυτή να γίνει πραγματικότητα, ο ίδιος κατάφερε τελικά να δημιουργήσει την ταινία, με την ίδια να παρουσιάζεται φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στο διαγωνιστικό τμήμα Film Forward. Ποια είναι λοιπόν τα περίφημα Μπάσταρδα;

b

Θέλοντας να παρουσιάσει μια σύγχρονη coming of age ταινία με πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες της Gen Z, ο Πάστρας ακολουθεί μια παρέα πέντε νεαρών κοριτσιών και πέντε αγοριών που, έχοντας την ανάγκη απόδρασης από όσα τους καταπιέζουν στη ζωή, το σπίτι και την οικογένειά τους, αποφασίζουν να το σκάσουν από την πόλη. Όλοι μαζί θα βρεθούν σε ένα σπίτι στην εξοχή όπου όλα φαντάζουν μαγικά και οι ίδιοι ζουν μονάχα για τη στιγμή, ανακαλύπτοντας τα θέλω και τις ανάγκες τους, το ίδιο τους το σώμα και εξερευνώντας τη σεξουαλικότητά τους, παραμένοντας ωστόσο παιδιά. Σύντομα όμως οι ισορροπίες μεταξύ τους θα διαταραχθούν μετά από κάποια έντονα γεγονότα, οι σχέσεις τους θα δοκιμαστούν και οι προμήθειές τους θα εξαντληθούν. Όλα αυτά, όσο ένας από αυτούς θα βρίσκεται εναλλάξ σε βάρδια κρατώντας τσίλιες για πιθανούς απρόσμενους επισκέπτες.

Με τη σύλληψη του σεναρίου της ταινίας (το οποίο ο Πάστρας συνυπογράφει με μία εκ των πρωταγωνιστριών της, τη Ναταλία Swift) να έχει προκύψει εν μέσω της πανδημίας και των επιβεβλημένων lockdown, ο σκηνοθέτης παρουσιάζει ένα φιλμ-απότοκο του που οδηγείται η ανθρώπινη κατάσταση έπειτα από την καταπίεση και την αφαίρεση του δικαιώματος του να είσαι αυτός που θέλεις να είσαι, έχοντας απόλυτη ελευθερία έκφρασης, κινήσεων και επιλογών. Στα Μπάσταρδα το κοινό παρακολουθεί ένα σύγχρονο πάντρεμα του κλασικού Breakfast Club του John Hughes με τον ηδονισμό, σε ένα σύμπαν όπου το queerness και ο πανσεξουαλισμός επικρατούν.

b

Τα Μπάσταρδα δεν είναι μια τέλεια ταινία, γεγονός ίσως αυτονόητο για μια DIY και low budget παραγωγή, με νεαρό cast που τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα και σαφώς μαθαίνει στην πορεία. Είναι όμως ένα φιλμ άκρως ενδιαφέρον μέσα στις ελλείψεις του (οι οποίες είναι και σεναριακές, χωρίς όμως να κλωτσούν ιδιαίτερα), η αισθητική του οποίου συνάδει απόλυτα με αυτή των χαρακτήρων της νέας γενιάς που θέτει στο επίκεντρό του και με στοιχεία που μαρτυρούν ότι στο μέλλον έχουμε να δούμε ακόμη περισσότερα ελπιδοφόρα projects από τους συντελεστές του. Η ανήσυχη νεανικότητά του εκφράζεται αριστοτεχνικά από τη μουσική του επένδυση δια χειρός ΜΑΖΟΗΑ (ή κατά κόσμον Τζίμη Πολιούδη), ο οποίος και ακολούθησε τους χαρακτήρες του ώστε να γράψει ολόκληρο το soundtrack που συνοδεύει τους θεατές ακόμη και μετά το τέλος της ταινίας.

Με τα Μπάσταρδα να έχουν κάνει την πρεμιέρα τους σε δύο προβολές στη Θεσσαλονίκη που βγήκαν sold out σχεδόν αμέσως, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα παρακολουθήσουμε με ενδιαφέρον και την επόμενη ταινία του Νίκου Πάστρα, Ακρυλικό (βασισμένη στην ομότιτλη μικρού μήκους ταινία του), που ετοιμάζεται αυτό το διάστημα.

Μπάσταρδα info: Σκηνοθεσία: Νίκος Πάστρας | Σενάριο: Νίκος Πάστρας, σε συνεργασία με τους Ναταλία Swift, Ζαχαρία Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου, Μάριο Μπανούσι, Γιώργο Μπουφίδη, Κατερίνα Νταλιάνη, Χρήστο Πούλο-Ρένεση, Γιάννη Τομάζο | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πέτρος Νούσιας | Πρωταγωνιστούν: Ναταλία Swift, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου, Μάριο Μπανούσι, Γιώργος Μπουφίδης, Κατερίνα Νταλιάνη, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Γιάννης Τομάζος | Μουσική: ΜΑΖΟΗΑ

Διάρκεια: 94 λεπτά

Δείτε το trailer της ταινίας:

 bastards-poster

Η αφίσα της ταινία είναι του Γιώργου Γούση.

Update: Η ταινία του Νίκου Πάστρα, Μπάσταρδα, βραβεύθηκε στο 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τον Αργυρό Αλέξανδρο του διαγωνιστικού τμήματος Film Forward.  


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ


Top