Ο τίτλος της ταινίας “Serial Killer 1” είναι δανεισμένος από το προσωνύμιο που οι Παριζιάνοι ντεντέκτιβ έδιναν στον πρώτο ύποπτο της έρευνάς τους. Ήταν τα πρώτα χρόνια που οι εγκληματολογικές έρευνες χρησιμοποιούσαν την μέθοδο εξακρίβωσης στοιχείων μέσω δείγματος DNA. Η Γαλλική παραγωγή κινείται ανάμεσα σε ένα πρωτόλειο τεχνολογικά επεισόδιο του CSI και σε την σπουδή χαρακτήρων που είχε φιλοτεχνήσει ο Αμερικάνος  μάστορας των serial killer movies, o David Fincher στο αριστουργηματικό Zodiac. 

1agonia.jpg

Ο ύποπτος της ταινίας είναι ο Guy Georges, γνωστός και ως το κτήνος της Βαστίλης, που ήταν υπεύθυνος για μια σειρά αποκρουστικών σεξουαλικών εγκλημάτων και επιθέσεων σε δεκάδες γυναίκες που είχε σοκάρει το Παρίσι. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Frédéric Tellier εναλλάσσει με αριστοτεχνικά τα φλασμπάκ της πολυετούς καταδίωξης με σκηνές της ένορκης δικαστικής διαδικασίας. Αν βρισκόμασταν σε ένα περιβάλλον ταινιών όπως Dirty Harry ή Death Wish, αυτοί οι φιλεύσπλαχνοι και ιδεολόγοι δικηγόροι θα ήταν ενοχλητικά εξογκώματα ενός ενοχλητικού συστήματος δικαίου που παρεμποδίζει την απόδοση δικαιοσύνης. Όμως το L'affaire SK1 αποδεικνύεται πολύ σοφότερο από τα προαναφερθέντα ρατσιστικά θριλεράκια του παλαιοκομματικού Χόλυγουντ και στέκεται στην γραφειοκρατία και τον εσωτερικό ανταγωνισμό των ντεντέκτιβ που παρεμποδίζουν την ευρηματική έρευνα και στοιβάζουν σε σωρούς από αρχεία κάθε ελπίδα δικαίωσης και λύτρωσης στο τέλος των ερευνών.

2agonia.jpg

Ο Raphael Personnaz ερμηνεύει υποτονικά αλλά με πειθώ τον εμμονικό ντετέκτιβ που βυθίζεται σε μια αέναη έρευνα.

Η ταινία θα μπορούσε να εξαντληθεί στην απεικόνιση σπονδυλωτών περιστατικών γύρω από τη βάρβαρη δράση του ψυχωτικού δολοφόνου αλλά παρατάει την ιντριγκαδόρικο ιδεαλισμό πάνω στη φύση του «κακού» και την ιδέα της μεταμέλειας τη στιγμή ακριβώς που αρχίζουμε να την αντιλαμβανόμαστε. Ο κινηματογραφιστής στρέφει άλλου το ενδιαφέρον του και συγκεκριμένα στα πρακτικά των ερευνών και τα αντικρουόμενα ευρήματα, με πανωφόρι την εξομάλυνση της ψυχικής οδύνης του ερευνητή που θέλει να βρει την άκρη ενός αξεδιάλυτου κουβαριού. Φυτεύει βέβαια κάποια άβολα ερωτήματα για το δράμα της χαμένης προσωπικής ζωής για χάριν του καθήκοντος.

3agonia.jpg

Αν και η ταινία δεν φτάνει ποτέ στο επίπεδο της υποβλητικότητας που αρμόζει στο θέμα, δεν καταφέρνει να προκαλέσει ταύτιση με τους χαρακτήρες. Μάλλον δεν προλαβαίνει καθότι παρασύρεται πολύ από την αστυνομική έρευνα. Η προσέγγιση είναι ανθρωπολογική και το ύφος αρκούντος «αμερικανόφερτο» αλλά στοχαστικό. Φαίνεται Τα γεωμετρικά, υποφωτισμένα καδραρίσματα και προσεκτική χρήση των ιστορικών λεπτομερειών λειτουργούν αλλά αφήνουν μετέωρη μια αντιπαλότητα φιλοσοφική πάνω στη μεταμέλεια του ψυχοπαθούς. Την γκρίζα ζώνη που αρχίζει ο άνθρωπος και σβήνει το κτήνος.

Ο σκηνοθέτης πλευρίζει το θέμα του με ψυχαγωγική οικονομία, στήνει όμως ένα λεπτομερές και υπερφορτωμένο από στοιχεία αστυνομικό noir, οι ήρωες του οποίου χρειάζονταν λίγη δουλεια παραπάνω. 

Ευκαιρία να θυμηθούμε που έχουμε ακουμπήσει το dvd του Zodiac.

4agonia.jpg

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured