View More

Σταύρος Ξαρχάκος – Γιορτή Στον Λυκαβηττό: συγκινητικό εναρκτήριο λάκτισμα για την νέα εποχή του δημοτικού θεάτρου

Μετά από 15 χρόνια, το Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού άνοιξε ξανά τις πόρτες του και σε μια εκ των προτέρων ιστορική βραδιά, τα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου βρήκαν στόχο στο νου και την ψυχή της κερκίδας.

Χώρος
Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Ημερομηνία διεξαγωγής
15/09/2023
Φωτογράφος
Βαγγέλης Πατσιαλός
Άγγελος Κυρούσης
Άγγελος Κυρούσης

Δεν είναι σχήμα λόγου ο χαρακτηρισμός «αεικίνητος» που θα διαβάσετε με βεβαιότητα, σε κάθε κείμενο, άρθρο ή εισαγωγικό συνέντευξης, σχετικά με τον Σταύρο Ξαρχάκο. Ο ίδιος βέβαια θα αποκρινόταν πως η τεμπελιά παραμένει αδυναμία του (όπως είχε δηλώσει στο ¨Κουνούπι¨ τη σχολική εφημερίδα του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νέου Ψυχικού), μα και πως πριν από τις συναυλίες του, εξακολουθεί να έχει το ίδιο τρακ όπως όταν πρωτοξεκινούσε. Χωρίς αμφιβολία, αν δει κανείς προσεκτικά το πλήθος και το εύρος των εμφανίσεών του μέσα στα χρόνια, η δραστηριότητα του Ξαρχάκου, τα πεδία που επιχειρεί πάνω στην εργογραφία του (και όχι μόνο)  ώστε να τον ανακαλύψουν κι οι νέοι θεατές, είναι πάντοτε δυναμικά και πολυποίκιλα. Αισχύλεια, Sani festival, Αρχαία Ελεύθερνα, Φεστιβάλ Αθηνών, Μονή Λαζαριστών, η συναυλία του ΚΚΕ, και το «Ρεμπέτικο» - ένα ιστορικό έργο της ελληνικής δισκογραφίας- στο Ηρώδειο (που ευτυχώς θα επαναληφθεί), είναι μονάχα μερικοί σταθμοί του μεγαλύτερου εν ζωή Έλληνα συνθέτη, πριν από την επιστροφή του στο Λυκαβηττό.

20230915_102_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web

She Wants Revenge @ Gagarin 205
Οι She Wants Revenge δημιούργησαν την απόλυτη dark ατμόσφαιρα με τα synths, το drum machine και τον λυρισμό της φωνής του Warfield, ο οποίος απέδειξε για ακόμη μια φορά πόσο χαρισματικός frontman είναι.
Imagine Dragos @ Ο.Α.Κ.Α.
Ο κόσμος -στη μεγάλη του πλειοψηφία- ζούσε στο έπακρο αυτή αυτή τη (για πολλούς λόγους) μοναδική συναυλιακή εμπειρία, χοροπηδώντας, χορεύοντας μες στη βροχή, τραγουδώντας δυνατά όλους τους στίχους.
To Avopolis και η ΑΜΣΤΕΛ παρουσιάζουν το Soul Reporter. Τι έχουν οι Wu-Tang Clan, που δεν έχουν άλλες μπάντες του hip hop;
Ο Κωνσταντίνος Τσάβαλος γίνεται ένα με το κοινό των Wu-Tang Clan, καταγράφει τις απόψεις του για τη μοναδικότητά τους και θέτει μουσικά διλήμματα: East Coast v. West Coast; Video: Ιωάννης Ψύχος.
To Avopolis και η ΑΜΣΤΕΛ παρουσιάζουν το Soul Reporter. Υπάρχουν Prodigy χωρίς τον Keith Flint;
Ο Κωνσταντίνος Τσάβαλος γίνεται ένα με το κοινό των Prodigy / Primal Scream και θέτει ενδιαφέροντα μουσικά διλήμματα.
To Avopolis και η ΑΜΣΤΕΛ παρουσιάζουν το Soul Reporter. Ο Κωνσταντίνος Τσάβαλος μιλάει με τους fans των Arctic Monkeys.
Το κοινό των Arctic Monkeys απαντάει για την καλύτερη περίοδό τους, αλλά και σε διλήμματα με τους Last Shadow Puppets. Ήμασταν στην Πλατεία Νερού, την Τετάρτη 19 Ιουλίου.
Άφησε την ψυχή σου να ξεχειλίσει με μουσική (video)
Το κοινό του Release Athens Festival δίνει απαντήσεις σε metal διλήμματα, λίγο πριν οι Soulfly και Parkway Drive
Άφησε την ψυχή σου να ξεχειλίσει με μουσική (video)
Βρεθήκαμε στην Πλατεία Νερού, στο Release Festival και -πιο συγκεκριμένα- στον αστερισμό της γλυκιάς νοσταλγίας των Siouxsie, Echo & The Bunnymen και Interpol και συνομιλήσαμε με το κοινό. Παρουσιάζει ο Κωνσταντίνος Τσάβαλος. Video: Ιωάννης Ψύχος.
Leftfield @ Release Athens Festival
Οι Leftfield ικανοποίησαν όλες τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί από τη φήμη των πρόσφατων live τους - μεταξύ άλλων και στο φετινό Glastonbury. 75 απολαυστικά λεπτά έκλυσης χορευτικής ενέργειας...
Black Keys @ Rockwave Festival
Στο "Lonely Boy" 7.000 άτομα ξεβιδώθηκαν στον χορό.
Mika @ Rockwave Festival
Τρομερά χαρούμενος που βρίσκεται στην Αθήνα, ο Mika αποχωρίζεται το σακάκι του και μένει με ένα λευκό φανελάκι, απευθύνεται στο κοινό του στα ελληνικά

Στο θέατρο, που επέστρεψε μετά από 45 χρόνια, όταν το καλοκαίρι του 1978 είχε δώσει έντεκα συναυλίες, με αφορμή τις θερινές εκδηλώσεις του ΕΟΤ.  Την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023, και 15 χρόνια μετά από το πρώτο κλείσιμο του θεάτρου, οι Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μανώλης Μητσιάς, Ηρώ Σαϊα, και Ζαχαρίας Καρούνης, μαζί με τους μουσικούς Νεοκλής Νεοφυτίδης (πιάνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι), Δημήτρης Ρέππας (μπουζούκι), Γιώργος Παππάς (νυκτά έγχορδα), Νίκος Ξύδης (κιθάρες), Βαγγέλης Πασχαλίδης (σαντούρι), Γιάννης Δίσκος (πνευστά), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο), Δημήτρης Καζάνης (βιολί), Χάρης Κελλάρης (ηλεκτρικό μπάσο), Τάκης Βασιλείου (ντραμς, κρουστά), και τον ίδιο το μαέστρο, βρέθηκαν εκεί, στα πλαίσια της πρώτης συναυλίας που σηματοδοτεί τη νέα ζωή του Λυκαβηττού.

Ο χώρος ανακατασκευάστηκε και επαναλειτουργεί, με έναν τρόπο που η νέα μεταλλική κατασκευή, οι ξύλινοι πάγκοι 3.950 θέσεων και συνολικά το έργο της αναστήλωσης διατήρησε την αρχική όψη του σχεδίου του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, όπως την πρωτοσχεδίασε το 1965. Εφεξής, έως 6.000 θεατές (όρθιοι και καθήμενοι) χωρούν στο πραγματικά όμορφο πια θέατρο του λόφου της Αθήνας, οπότε εδώ είμαστε, κοινό, δημοτική αρχή και διοργανωτές, ώστε να μην πισωγυρίσουμε. Το πρώτο sold out ήταν γεγονός (με τα έσοδα να πηγαίνουν στους πληγέντες της Θεσσαλίας), με τις κερκίδες γεμάτες και τον χώρο μπροστά από τη σκηνή αντιστοίχως με θέσεις καθήμενων, λογικά ως συνθήκη λόγω των εγκαινίων. Επ’ αφορμής της συναυλίας, το αρχείο της ΕΡΤ, ανάρτησε την πρώτη βραδιά του πρώτου κύκλου («Ξαρχάκος 1963-1978»), της 24ης Αυγούστου του 1978.

Ο Γιώργος Παπαστεφάνου στην τηλεοπτική μετάδοση, ο Αλέξης Κωστάλας στο ρόλο του παρουσιαστή και ο Μητσιάς με εναρκτήριο την «Άπονη Ζωή», συνδετικός κρίκος με το σήμερα. Τότε η ορχήστρα βρισκόταν στις σημερινές θέσεις των επίσημων προσκεκλημένων, τα λόγια του Λευτέρη Παπαδόπουλου πιθανότατα αντηχούσαν διαφορετικά στα στόματα εκείνου του πλήθους, μα ο μαέστρος, στη θέση του, όπως και σήμερα. (τα παρατράγουδα δεν έλειπαν και εκείνη την εποχή. Γύρω στο 19ο λεπτό του βίντεο, θα ακούσετε το πλήθος να φωνάζει «αίσχος» για τους αργοπορημένους θεατές, και τον Ξαρχάκο φανερά εκνευρισμένο με την ανακατωσούρα.)

«Μάνα Μου Ελλάς», «Άσπρη Μέρα Και Για Μας», «Να Με Θυμάσαι», «Γεια σου χαρά σου Βενετιά», «Για Χατίρι σου», «Προσκύνημα», «Νυν και Αεί», «Τα Τρένα Που Φύγανε», «Ένα Πρωινό», «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή», «Το Δίχτυ», «Έβαλε Ο Θεός Σημάδι», «Μπουρνοβαλιά», «Ο Μαύρος Ήλιος», «Ένα Μεσημέρι», «Στου Θωμά», «Καίγομαι-Καίγομαι», «Άπονη Ζωή», κι έπειτα encore με «Όνειρο Δεμένο», «Μάτια Βουρκωμένα» και «Υπομονή», και εκ νέου επιστροφή και φινάλε, με «Ήτανε Μια Φορά». Ο Ξαρχάκος διευθύνει, η ορχήστρα συντάσσεται στο σχέδιο, οι ενορχηστρώσεις και οι ερμηνευτές υπηρετούν τα κείμενα.

2

Δε θα γενικολογήσουμε, υποκύπτοντας σε δελτιοτυπικούς εξωραϊσμούς. Οι ενορχηστρώσεις φανέρωναν πως η παράσταση της Παρασκευής δε στήθηκε στον διεκπεραιωτικό αυτόματο, μιας και αρκετοί από τους μουσικούς έχουν τρέξει χιλιόμετρα στο πλάι του. Οι ερμηνευτές, με τα πάνω και τα κάτω, τις εξάρσεις και τα στραβοπατήματα, το δίχως άλλο, κοιτούσαν στα μάτια τον Ξαρχάκο. Η Σαϊα επεδίωξε την ένταση και το νεύρο, η Αρβανιτάκη υπέταξε την εκφορά της, ο Καρούνης ξεχώρισε με την ψαλτική ορμή του και ο αειθαλής τρόπος του Μητσιά «κούμπωσε» φυσικά.

Στην τελευταία συνέντευξη τού Ξαρχάκου, που δημοσιεύτηκε στο «Κ» της Καθημερινής, στην ερώτηση για το αν πιστεύει ότι υπάρχει κάτι που δεν κατάλαβε ποτέ κανείς από την τέχνη του, αποκρίθηκε «Κάτι ξέρουν όσοι έρχονται ακόμα στις συναυλίες μου. Δεν έρχονται μόνο επειδή κουνάω τα χέρια μου. Έτσι δεν είναι; Νομίζω έρχονται γιατί κάτι αισθάνονται. Ίσως να νιώθουν ότι θα πάρουν «κάτι» μαζί τους φεύγοντας. Εγώ αυτό το «κάτι» το ονομάζω τέχνη. Είναι ευχής έργο να μπορείς να το προσφέρεις αυτό.».

Σε μια βραδιά, που η ιστορικότητά της ήταν εξασφαλισμένη a priori, η συναυλία του Ξαρχάκου μπορεί να λογιστεί ως ένα μέρος των κύκλων, που μπορεί κανείς να πάρει αυτό το «κάτι», όπως σ’ εκείνη τη σειρά συναυλιών τού 1978. Κι αν τότε γιόρταζε με πάθος τα 15 χρόνια δράσης του, σε μίαν άλλη Ελλάδα, το βράδυ της Παρασκευής και για λίγο περισσότερο από δυόμιση ώρες, η συγκινητικά εναργής δοτικότητα τού συνθέτη με βεβαιότητα βρήκε στόχο στο νου και την ψυχή της κερκίδας.

20230915_097_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web2220230915_116_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web20230915_131_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web20230915_132_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web20230915_141_stavrosxarhakos_vangelispatsialos_web

avopolis_google_news

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φωτογραφίες και εντυπώσεις από την επιστροφή της Καλιφορνέζικης μπάντας σε αθηναϊκό έδαφος.

Μετά από 15 χρόνια, το Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού άνοιξε ξανά τις πόρτες του και σε μια εκ των ...

Πιο επιτυχημένο από ποτέ το διήμερο φεστιβάλ που κάθε Σεπτέμβρη γιορτάζει το hip hop στην πόλη ...

Top