View More

Όταν η ελληνική μουσική συνάντησε το παγκόσμιο χιπ χοπ

Τι δουλειά έχει ο Τόλης Βοσκόπουλος στη Φιλαδέλφεια; Έχει Καλιφορνέζους fans η Νατάσα Θεοδωρίδου; Τραγούδησε η Βίκυ Μοσχολιού με τους Dilated Peoples;

Τάσος Μαγιόπουλος
Τάσος Μαγιόπουλος

Τι σχέση μπορεί να έχει το μπουζούκι και λοιπά εγχωρίως διαδεδομένα μουσικά όργανα με τις μπαρουτοκαπνισμένες μπάρες Αμερικανών MCs, οι οποίοι ζούνε στην άλλη άκρη του κόσμου από τον λαό μας; Με το παρόν άρθρο αποδεικνύεται πως υπάρχει άμεση σχέση. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις πότε ο εκάστοτε τρελαμένος χιπ χοπ παραγωγός θα σκοντάψει σε κάποιο ξεχασμένο από τον χρόνο (ίσως και τον κόσμο) ελληνικό τραγούδι κατά τη διάρκεια ενός crate digging session, αποφασίζοντας κατόπιν να βασίσει πάνω σε αυτό το επόμενό του beat. Ας επιχειρήσουμε λοιπόν εδώ μια αποσπασματική μεν, αντιπροσωπευτική δε καταγραφή τέτοιων περιπτώσεων...

Η Φιλαδέλφεια συναντά την Κοκκινιά

Jedi Mind Tricks: Blood In Blood Out

Τόλης Βοσκόπουλος: Και Συ Θα Φύγεις

Ότι ο Stoupe, ο παραγωγός δηλαδή των Jedi Mind Tricks, τρέφει ιδιαίτερη αγάπη στα ηχητικά δείγματα εγχόρδων δεν αποτελεί δα και κανένα μυστικό. Κάποιος που διατηρεί έστω και μια επιφανειακή επαφή με τη μουσική της μπάντας του μπορεί να το διαπιστώσει με τα ίδια του τα αυτιά. Δεν παύεις όμως να ξαφνιάζεσαι στην πρώτη επαφή με το “Blood In Blood Out”, αφού στο ξεκίνημα δεν ακούς μόνο ήχο από μπουζούκι, μα και τη χαρακτηριστική χροιά του... Τόλη Βοσκόπουλου! Στη συνέχεια βέβαια το τοπίο αλλάζει τελείως, μιας και αναλαμβάνουν δράση τα άλλα τέσσερα samples που έχει δανειστεί ο Stoupe. Πάντως η εκκίνηση έχει χρώμα εντελώς ελληνικό.

Δεν ακούνε μόνο οι ομογενείς Νταλάρα

Ill Bill & Vinnie Paz: Impaled Nazarene

Γιώργος Νταλάρας: Εγώ Θα Σου Μιλώ

Ο Ill Bill και ο Vinnie Paz είναι γνωστά μουρλοκομεία. Όταν λοιπόν αποφάσισαν να ενώσουν δυνάμεις για έναν κοινό δίσκο –μετά από χρόνια συνεργασιών κάτω από τη σκέπη διαφορετικών projects– όλοι περίμεναν το γνώριμο hardcore ύφος τους. Κανείς όμως δεν περίμενε πως αυτό θα ερχόταν να συναντήσει τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα ή ότι θα ισορροπούσε τόσο αξιοθαύμαστα με τον ήχο του "Εγώ Θα Σου Μιλώ". Απόλυτα επιτυχημένη λοιπόν η επίτευξη του μουσικού τους στόχου.

Στελάρα ζεις, σαμπλάρει ο Αλκεμίστ!

Action Bronson: Eastern Promises

Στέλιος Καζαντζίδης: Έφυγε, Έφυγε

Ναι, το ξέρω ότι δεν τονίζεται έτσι το όνομα του Alchemist, αλλά κάπως έπρεπε να κάνω ομοιοκαταληξία! Όταν απελευθερώθηκε στο διαδίκτυο η mixtape συνεργασία μεταξύ Alchemist και Action Bronson, το άκουσμα του “Έφυγε Έφυγε” οδήγησε αρκετούς στην υπόθεση πως ήταν μάλλον ο δεύτερος που είχε βάλει το χεράκι του, λόγω της αλβανικής καταγωγής του –ως γνωστόν, οι Αλβανοί και ο λαός μας έχουν έντονη ανταλλαγή βιωμάτων και πολιτιστικών στοιχείων, ήδη πριν την Ελληνική Επανάσταση. Όμως το πιθανότερο είναι πως το τραγούδι του Στέλιου Καζαντζίδη βρέθηκε στα χέρια του Alchemist λόγω της εμφάνισής του στη δεύτερη σαιζόν της σειράς-σταθμό-αριστούργημα-έπος (συνεχίστε αναλόγως) The Wire, λειτουργώντας ως ιδανικό ανατολίτικο soundtrack στα παράνομα νταλαβέρια που λάμβαναν χώρα στις αποβάθρες της Βαλτιμόρης, υπό τη καθοδήγηση βέβαια του “The Greek”.

Η Νατάσα Θεοδωρίδου έχει θαυμαστές στην Καλιφόρνια

Living Legends: Moving At The Speed Of Life

Νατάσα Θεοδωρίδου: Φεγγάρι Μου

Το “Φεγγάρι Μου” (σε μουσική/στίχους Γιώργου Θεοφάνους) είναι ασφαλώς από τα πιο αναγνωρίσιμα και πολυακουσμένα τραγούδια της Νατάσας Θεοδωρίδου. Πάρτε τώρα το βασικό του μουσικό θέμα –προϊόν ξυλοφωνικού παιξίματος– βάλτε από πίσω ένα εθιστικό drum loop και από πάνω του έναν από τους MCs των Living Legends να του τοποθετεί μια πανδαισία από ντόπα ρίμες, παρέα με τον Slug των Atmosphere. Καταλήγει σ' ένα από τα καλύτερα κομμάτια της πρώην παρέας των Murs & The Grouch, δίνοντας μάλιστα μια εντελώς διαφορετική διάσταση στο γνωστό ελληνικό hit. Αυτό ειδικά το ξυλοφωνικό riff, δεν θα 'ναι ποτέ πια το ίδιο...

Παλικάρια διψασμένα για crate digging

Dilated Peoples: Reach Us

Βίκυ Μοσχολιού: Παλικάρι Διψασμένο

Το ότι η παρέα του Evidence, του Rakaa και του Babu είναι δημοφιλέστατη στη χώρα μας, πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο, μετά τον κόσμο που έχουν μαζέψει στις εδώ συναυλίες τους. Πόσοι όμως από τους φίλους τους γνωρίζουν ότι ένα από τα καλύτερα τραγούδια του Neighborhood Watch πατάει σε τραγούδι του Σταύρου Ξαρχάκου για τη Βίκυ Μοσχολιού; Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει ασφαλώς να γίνει και στο εμπνευσμένο wordplay των Dilated Peoples, οι οποίοι μετατρέπουν το «δίψασε» της Μοσχολιού στο δικό τους “Reach Us”. Ρίξτε μια προσεχτική ακρόαση και θα καταλάβετε τι εννοούμε.

Πώς μια Συνάντηση στο Πάρκο καταλήγει σε Νεκρά Πτώματα

Alchemist feat. The Game & Prodigy: Dead Bodies

Μίκης Θεοδωράκης: Meeting In The Park

Ο Alchemist τελικά δεν ακούει μόνο Στέλιο Καζαντζίδη, αλλά πρέπει γενικά να ψάχνει για ελληνικές κυκλοφορίες, αν κρίνουμε από το σαμπλάρισμα του “Meeting In The Park” του Μίκη Θεοδωράκη στο "Dead Bodies". Βέβαια η συγκεκριμένη ανακάλυψη δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, μιας και το κομμάτι του μεγάλου Έλληνα συνθέτη προέρχεται από το soundtrack που είχε υπογράψει τo 1973 για την ταινία Serpico (με τον Al Pacino). Πάντως αυτό σε τίποτα δεν υποτιμά το χάρισμα του Αλχημιστή να μετατρέπει κάθε λογής δείγμα σε μουσικό τσιμεντόλιθο από έντονα beats, μπασογραμμές και εκλεκτούς guest MCs, όπως είναι εδώ ο The Game και ο Prodigy των Mobb Deep.

Σιγά που δεν θα εμφανιζόταν κάπου και ο Μάνος Χατζιδάκις...

Black Moon: This Is What It Sounds Like

Mάνος Χατζιδάκις: The Day

Υπήρχε περίπτωση να έλειπε από μια τέτοια λίστα το όνομα ενός από τους σπουδαιότερους συνθέτες που έχει βγάλει ετούτη εδώ η χώρα; Όχι βέβαια! Μέσα από το Reflections, λοιπόν, οι Da Beatminerz που υπογράφουν το instrumental "This Is What It Sounds Like" επιλέγουν το “The Day” για να πάρουν όσα χρειάζονταν ώστε να μεταμορφώσουν το ροκ ύφος της αρχικής σύνθεσης σε ένα μελαγχολικό διαμάντι, με εκείνον τον χαρακτηριστικό mid-1990s ήχο.

... ή εδώ

Main Flow: Hip Hop Worth Dying For

Χάρις Αλεξίου: Μανούλα Μου

Ο Main Flow δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις στους φίλους του χιπ χοπ, μιας και ως μέλος των Mood παρέδωσε ένα από τα πλέον παραγνωρισμένα underground διαμάντια του είδους πίσω στα 1990s, με το Doom. Συνέχισε ύστερα με προσωπική καριέρα στο ίδιο μουσικό στυλ –με αξιοπρεπέστατες μάλιστα κυκλοφορίες– ενώ στη ρητορική ερώτηση αν αξίζει κάποιος να πεθάνει για το χιπ χοπ, εκτός του να φωνάξει τον (παλιό γνώριμο) Talib Kweli για να καταθέσει την άποψή του, μπλέκει και τον Μάνο Χατζιδάκι λαμβάνοντας έμπνευση από μια δική του σύνθεση, την οποία είχε τραγουδήσει «απρόβλεπτα» η Χαρούλα η Αλεξίου πίσω στο 1987. Κρίνοντας από την κατάληξη, όντως η έμπνευση έδωσε το παρών!

Το γνωστό δίδυμο ξαναχτυπά

Yellow Jackets: Roll With Killer Bees

Χάρις Αλεξίου: Οδός Αριστοτέλους

Σχήμα που διατηρεί δεσμούς με την όλη Wu-Tang φαμίλια, οι εκ Δυτικής Ακτής ορμώμενοι Yellow Jackets δίνουν το παραπάνω τραγούδι τους στο τρίτο μέρος των συλλογών The Swarm. Και δεν είναι καθόλου δύσκολο να αναγνωρίσεις το sample από την "Οδό Αριστοτέλους" των Γιάννη Σπανού/Λευτέρη Παπαδόπουλου ή τη φωνή της Αλεξίου. Το δείγμα μένει λοιπόν αυτούσιο, χωρίς πολλά πετσοκόμματα και περιττές κινήσεις στο παραγωγικό μέτωπο, καταλήγοντας σε ένα καλοφτιαγμένο αποτέλεσμα. Άλλωστε μερικές φορές το μόνο που χρειάζεσαι για να κατασκευάσεις ένα δυνατό χιπ χοπ κομμάτι είναι απλά ένα ιδιαίτερο μουσικό δείγμα και ταιριαστές μπασογραμμές/beats.

Ένα τελευταίο προτού φύγω...

Jedi Mind Tricks: Monolith

Ελευθερία Αρβανιτάκη: Το Ερωτικό

Μπορεί το A History Οf Violence να αποτέλεσε το κύκνειο άσμα του Stoupe ως παραγωγού των Jedi Mind Tricks, φρόντισε όμως να το φιλοδωρήσει με τη χρήση ενός ακόμα δείγματος ελληνικής προέλευσης, αυτή τη φορά για το “Monolith” –που ήταν και το πρώτο single του δίσκου. Το “Ερωτικό” της Ελευθερίας Αρβανιτάκη μπήκε λοιπόν στο sampler και το "Monolith" έχτισε την ατμόσφαιρά του επάνω στα χαρακτηριστικά της φωνητικά, ανάγοντάς τα σε μέρος του μουσικού κομματιού και κάνοντάς τα να μη μοιάζουν πλέον με λόγια, αλλά με ένα επιπλέον μελωδικό στρώμα στην υπηρεσία του track.

Η λίστα με τα τραγούδια που έχουν χρησιμοποιήσει ελληνικά samples ασφαλώς και δεν τελειώνει εδώ. Εκείνα που μπορούν να ανιχνευθούν με το αυτί ίσως αποτελέσουν υλικό για ένα δεύτερο μέρος του συγκεκριμένου άρθρου, σίγουρα όμως υπάρχουν και πολλά τα οποία έχουν μετατραπεί τόσο πολύ, ώστε πλέον δεν ανιχνεύονται. Είναι πάντως ενδιαφέρον όλο αυτό το παιχνίδι. Όχι μόνο γιατί δίνει μια ιδιαιτερότητα σε κάποια διεθνή χιπ χοπ κομμάτια, αλλά και γιατί ενδέχεται να βάλει και ορισμένους ακροατές –οι οποίοι υπό άλλες συνθήκες δεν θα έμπαιναν στον κόπο– να ασχοληθούν με ένα κομμάτι της εγχώριας μουσικής παραγωγής. Μερικούς ανήσυχους Αμερικάνους beatmakers, πάντως, σίγουρα τους απασχόλησε!

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στο τέλος του Νοέμβρη έξι νέα κομμάτια έρχονται να συμπληρώσουν το παζλ νέας μουσικής για τον μήνα

Ο καλειδοσκοπικός κόσμος του LSD και ο ψυχεδελικός τρόπος ζωής, μέσα απ’ τη μουσική του ...

FEATURED TODAY

Στο τέλος του Νοέμβρη έξι νέα κομμάτια έρχονται να συμπληρώσουν το παζλ νέας μουσικής για τον μήνα που πέρασε. 

Ο καλειδοσκοπικός κόσμος του LSD και ο ψυχεδελικός τρόπος ζωής, μέσα απ’ τη μουσική του συγκροτήματος που μετέδωσε το "μήνυμα" στον κόσμο.

Για τον Δημήτρη Λιλή το θέμα με τα βραβεία Grammy είναι ότι μετατρέπονται στον ελέφαντα που έχει “κολλήσει” στο δωμάτιο, ειδικά αυτών που υποτίθεται ότι παρακολουθούν επιμελώς τη νέα μουσική.

Top
0
Shares