Στυλιανός Τζιρίτας

 

Είμαι καλοκαιριάτικα με τον Igor Cavalera, λίγη ώρα πριν συνοδεύσει τον αδελφό του Max επί σκηνής Rockwave (το 2008). Στο περιθώριο της συνέντευξης που του παίρνω αραγμένος σε κάτι μαξιλάρες που είχε απλώσει στο καμαρίνι του –και πίνοντας ένα θεσπέσιο τσάι– μου λέει για ένα sample και για τα δικαιώματα χρήσης του, που πρέπει τελικά να αποδώσει σε έναν Βραζιλιάνο συνθέτη. Μόλις λίγα χρόνια πιο πριν, ο τραγουδιστής των Sodom μου εξηγούσε ότι ένα sample φωνής το οποίο ήθελαν να χρησιμοποιήσουν δεν ήταν τελικώς free, οπότε και παράτησαν την ιδέα. 

Αν θεωρείτε λοιπόν ότι τα samples έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τον χώρο του groove και της dance παραγωγής, πλανάστε πλάνην οικτρά. Το sample –ως αυτούσιο κομμάτι μιας αρχικής σύνθεσης, το οποίο χρησιμοποιείται ως βασικό και αναγνωρίσιμο συστατικό μιας νέας σύνθεσης– είναι αντικείμενο φορτωμένο πνευματικά δικαιώματα, αλλά και προϊόν ειδικευόμενης εργασίας (ακόμα και σε επίπεδο παραγωγής). Και η Samplephonics είναι μία τα μάλλα ενεργή εταιρεία στον χώρο, αγγλική στη βάση της και αποτελεσματική στη δουλειά της. Κάτι που διαπιστώνεις ακόμα και αν περιηγηθείς απλώς στο site της, όπου ακόμα και τα εξώφυλλα των πακέτων έχουν ξεχωριστή αισθητική (γι' αυτό και παρατίθενται εδώ μερικά). 

Τη συνέντευξη παραχώρησε στο Avotek ο Richard Meller, production manager της εταιρείας –προσωπικά, όμως, θα ήθελα να ευχαριστήσω και τον Adam Rowley με τον οποίον έγινε η αποτελεσματική επικοινωνία τους προηγούμενους μήνες. Η φωτογραφία του μηχανήματος επεξεργασίας παραχωρήθηκε από την ίδια τη Samplephonics...

Ειδικά για τους αναγνώστες του Avotek, η Samlephonics κάνει μια σπέσιαλ προσφορά: 20% έκπτωση σε κάθε διαδικτυακή αγορά από το site της εταιρείας (www.samplephonics.com/). Απλά, όταν αποφασίσετε ποιο πακέτο θέλετε να αγοράσετε και προχωρήσετε την αγορά, στην τελική checkout καρτέλα συμπληρώστε τη λέξη «avotek» στο discount box, ώστε να λάβετε το 20% που προσφέρει η εταιρεία ειδικά για τη στήλη. Υποσημείωση: πριν απ' όλα αυτά, πρέπει να έχετε κάνει εγγραφή (sign-up)

Avosampler_2.jpg

Κύριε Meller, θαρρώ ότι ο σωστότερος τρόπος να ξεκινήσουμε είναι να πούμε μερικά πράγματα για την εταιρεία και την ιστορία της...

Η Samplephonics ξεκίνησε το 2011 από τον David Rose. Όπως είναι αυτονόητο, ήταν τότε πολύ μικρότερη, με μια βασική ομάδα να εκδίδει μια παρτίδα, κάθε νέο προϊόν δηλαδή, ανά μερικές εβδομάδες. Η διαδικασία ήταν πρωτόγονη και προσπαθούσαμε να βρούμε τα πατήματά μας. Εγώ προσωπικά όπως και ο Phil –ο σημερινός συντονιστής– μπήκαμε έναν χρόνο μετά. Τώρα υπάρχει μία σαφώς μεγαλύτερη ομάδα, με διαφορετική οργάνωση και λειτουργία. Αλλά παραμένει ενδιαφέρουσα η ανάπτυξή μας στη σημερινή μορφή, από το μικρό στάδιο στο οποίο βρισκόμασταν στριμωγμένοι στην αρχή, δημιουργώντας και διορθώνοντας ήχους.

Υπάρχει επίσης κάποια ομάδα από studios, μουσικούς και sound artists με τους οποίους συνεργάζεστε σε σταθερή βάση; Πώς ετοιμάζεται ένα καινούργιο πακέτο από samples προς διάθεση;

Ναι, η παραγωγή μας είναι μοιρασμένη ανάμεσα σε μουσικούς, οι οποίοι παρέχουν υλικό σε σταθερή βάση, και σε νέους παραγωγούς, τους οποίους αναζητούμε και προσπαθούμε να εντοπίζουμε συνεχώς. Να προσθέσω βέβαια ότι οι συνδρομητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι κι εκείνοι εν δυνάμει πάροχοι υλικού: πρέπει να σας πω ότι λαμβάνουμε εκατοντάδες e-mail με δείγματα δουλειάς και samples.  

Σποραδικά, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες λαμβάνουμε πραγματικά αξιόλογο υλικό –και τότε ερχόμαστε άμεσα σε επαφή με τους αποστολείς. Αλλά η συντριπτική πλειονότητα του υλικού έρχεται είτε από νεώτερους και παλαιότερους σχεδιαστές ήχου, είτε παραγωγούς ηλεκτρονικής μουσικής και session μουσικούς, με πολυετή πείρα στα studio. Σε όλους στην εταιρεία αρέσει να μπλεκόμαστε με την παραγωγή και την ηχογράφηση, οπότε πάντα υπάρχουν κάποια ενδοεταιρικά projects στα οποία δίνουμε τον χρόνο μας, με απόλυτη ευχαρίστηση! 

Avosampler_3.jpg

Έχετε παρατηρήσει διαφοροποίηση ανάμεσα στα είδη, αναλογικά με τις χώρες; Υπάρχουν δηλαδή κάποια που, αυτή τη στιγμή, έχουν μεγαλύτερη ποσόστωση στις αγορές; Ή κάποια κατηγορία από samples –soul/funk λούπες, για παράδειγμα– που είναι πιο δημοφιλής;

Ναι, υπάρχουν στα σίγουρα μόδες. Εν τέλει έχει σχέση με το μέγεθος και το είδος των παραγωγών ανά σαιζόν, όπως βέβαια παίζει ρόλο και ο νόμος της αγοράς, ζήτηση/παροχή. Αυτή τη στιγμή, deep house και trap είναι τα δύο είδη που δουλεύουν πραγματικά καλά. Από την άλλη, δεν φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ζήτηση για λούπες φτιαγμένες σε πραγματικά όργανα και ηχογραφημένες live –μιας και μεγάλο μέρος των παραγωγών κινούνται γύρω από την εξέλιξη και βελτίωση ειδών που βασίζονται αποκλειστικά σε προγραμματισμένα ντραμς και συνθεσάιζερ. Μεγάλο μέρος της αγοράς μας βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η έρευνα που προηγείται της παραγωγής είναι πραγματικά σημαντική και κρίσιμη για την πορεία ενός προϊόντος. Πρέπει λοιπόν να βρίσκουμε την ισορροπία μεταξύ απίστευτα ταλαντούχων παραγωγών, οι οποίοι δουλεύουν για εμάς, και μιας συναίσθησης για το πού κατευθύνεται η αγορά. Ας ελπίσουμε ότι θα τα καταφέρνουμε καλά και στο μέλλον! (γέλια)

Ως προς τα δικαιώματα, ο αγοραστής είναι πλήρως καλυμμένος από μεριάς σας, όταν αγοράζει κάποιο πακέτο; Χρειάζεται να αναγράψει στη μελλοντική έκδοσή του τις πηγές του ή ίσως την ίδια την εταιρεία σας;

Όχι. Όταν ένα προϊόν αγοραστεί από εμάς είναι ελεύθερο αναφοράς δικαιωμάτων, έτσι ώστε οι αγοραστές να μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν με τα samples. Εκτός βέβαια από το να τα πουλήσουν κάτω από δική τους ετικέτα.

Avosampler_4.jpg

Ποιες άλλες χώρες κατέχουν τα ηνία στις αγορές samples από τη Samplephonics, πλην των Ηνωμένων Πολιτειών; 

Μεγάλο μέρος των πωλήσεών μας γίνεται και στη Βρετανία, με την υπόλοιπη Ευρώπη να βρίσκεται ελαφρώς χαμηλότερα σε ποσόστωση. Μερικές φορές ξέρουμε μάλιστα από πριν αν ένα πακέτο από samples θα έχει επιτυχία ή όχι στην Ευρώπη. Είναι επίσης φανερό ότι στη Βρετανία υπάρχει ένας «ήχος» που δεν είναι πάντα δημοφιλής στην υπόλοιπη ήπειρο. Από την άλλη, μερικές φορές που νομίζαμε ότι ορισμένα πακέτα δεν θα είχαν καμία ελπίδα εκεί, απεδείχθησαν μεγάλες επιτυχίες. Διαπιστώνουμε γενικά ότι οι αγοραστές θέλουν φαντασία, δημιουργικότητα και απόλυτα σωστά δουλεμένους ήχους. Αυτή παραμένει η καλύτερη συνταγή για επιτυχία!

Τι είναι αυτό που κατ'εξοχήν παρέχει η εταιρεία σας στον αγοραστή, σε σύγκριση με τις παλιές τράπεζες ήχων και samples, που είτε υπήρχαν σε δίσκους, είτε συγκροτούνταν ως αποτέλεσμα digging σε δισκοπωλεία;

Θαρρώ ότι εδώ πρέπει να σπάσω την απάντησή μου σε πολλά μέρη, για να σας καλύψω πλήρως.

Πρώτον, παρέχουμε τη δυνατότητα για sampling απολύτως καθαρό/ελεύθερο από δικαιώματα: κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, μετά τις τελευταίες δικαστικές μάχες περί νομίμου χρήσεως των samples.

Στο καθαρά δημιουργικό επίπεδο, δίνουμε στους παραγωγούς τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε πραγματικά χιλιάδες νέους ήχους με την αγορά ενός πακέτου. Οι οποίοι είναι απόλυτα ελαστικοί για στρέβλωση και αλλαγή πλεύσης από μέρους τους πάνω στην κονσόλα –για να μην αναφέρω την ίδια την έμπνευση, και τη γκάμα που προσφέρει. Μεγάλη μερίδα των νεώτερων παραγωγών, επίσης, δεν μπήκε ποτέ στο παιχνίδι του digging ανάμεσα σε χιλιάδες δίσκους, αναζητώντας samples. Ευτυχώς, υπάρχει τώρα αυτή η δυνατότητα στην εικονική αναζήτηση μιας τράπεζας ήχων που παρέχουμε μέσω αυτών των πακέτων, σε αντιστοιχία με ό,τι βιώσαμε –ως παλαιότερη γενιά στα πράγματα– με την ανάσυρση δεκάδων παλαιών δωδεκάϊντσων και τη σάρωσή τους στα πικάπ.

Υποθέτω, επιπλέον, πως ένα καίριο σημείο στο οποίο υπερτερεί μια εταιρία σαν τη δική μας, είναι ότι –σε αντίθεση με τις δυσκολίες που είχε το κλασικό sample– εξασφαλίζουμε πως, στο κρίσιμο σημείο, εκεί όπου επιθυμεί ο παραγωγός να σαμπλάρει και αναπαράγει κάτι μέσα στη δουλειά του, δεν υπάρχει κανένα π.χ. «ενοχλητικό» κουαρτέτο εγχόρδων πάνω από το ποθητό drum break. Οπότε κινείται άνετα, χωρίς εμπόδια τέτοιας φύσεως.

Avosampler_5.jpg

*Και μιας και είχαμε μια τέτοια συνέντευξη σήμερα, ας θυμηθούμε και μερικές κλασικές μα και αναπάντεχες στιγμές του sampling –και μάλιστα με διαφορετική μεθοδολογία ανά περίπτωση

Διότι μπορεί να είναι γνωστό και αναγνωρίσιμο από πολύ κόσμο το σαμπλάρισμα της βασικής φράσης του (μεγαλειώδους) "Super Freak" του αείμνηστου performer και σύνθετη Rick James από τον MC Hammer στο "U Can Touch This"...

{youtube}QYHxGBH6o4M{/youtube}

{youtube}otCpCn0l4Wo{/youtube}

…αλλά είναι σίγουρο ότι, ενώ κάποιος μπορεί σχετικά να αναγνωρίσει εύκολα το sample από τα ντραμς του Billy Squier από το "The Big Beat" στο "Girl Οn Fire" της Alicia Keys, είναι μάλλον δύσκολο να το αντιληφθεί στο "Looking for Trouble" του Kanye West

Στην πρώτη περίπτωση μπορεί να είναι μόνο το drum pattern σαμπλαρισμένο, αλλά στη δεύτερη έχουμε ένα ιδιότυπο σαμπλάρισμα, από έναν καλλιτέχνη που έτσι κι αλλιώς αρέσκεται να πολτοποιεί στο mixer του διάφορες επιρροές και σημεία του ηχητικού φάσματος.

{youtube}-thYLjDag8o{/youtube}

Και ποιος αλήθεια μπορούσε εύκολα, από τους οπαδούς του Venetian Snares, ν' αντιληφθεί (παρεκτός και ήταν πάνω από 40 ή χτυπημένος στις επιλογές του) ότι στο "Too Young", όχι μόνο μέρος του τίτλου, αλλά και ολόκληρο το "Too Young To Fall In Love" των Mötley Crue μπήκε στο τοξικό πλυντήριο του δαιμόνιου παραγωγού και συνθέτη;

{youtube}XBxlAATrd-E{/youtube}

Μέχρι την άλλη Κυριακή, να σαμπλάρετε νόμιμα και με άποψη. Και μην ξεχνάτε την προσφορά του Avotek προς τους αναγνώστες του, με τη βοήθεια της Samplephonics. Αν έχετε ξεκινήσει (άγνωστο για ποιον λόγο…) το διάβασμα από τον πυθμένα του άρθρου, πηγαίνετε στην εισαγωγή και λάβετε οδηγίες για έκπτωση 20% σε όλα τα πακέτα samples της βρετανικής εταιρείας. Tape the source, sample the groove of it… 

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured