Η σπαρακτική ιστορία του Καστελάνη έφθασε στο τέλος της. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας, βασισμένος στο υπέροχο μυθιστόρημα του Πάνου Δημάκη (συγγραφέας, μεταφραστής, podcaster, Chaser), σε σενάριο της Μιρέλλας Παπαοικονόμου, μας χάρισε ίσως την πιο αριστουργηματική του στιγμή έως τώρα και αναμφίβολα, μία από τις πιο αριστουργηματικές των τελευταίων χρόνων που έχουμε δει στην τηλεοπτική οθόνη.
Ο Αντώνης Λαγωνάρης (ή Καστελάνης), τον οποίο ενσαρκώνει ο Πάνος Βλάχος, ήταν ένας γλυκός και λιγομίλητος άνθρωπος στο νησί των Κυθήρων στις αρχές του 20ου αιώνα. Το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν οι γονείς του, τα χωράφια και η τέχνη. Εργαζόταν με περίσσιο ταλέντο ως τσαγκάρης ενώ συχνά έπαιζε με χαρά τη λύρα του σε διάφορα γλέντια και εκδηλώσεις.
Όμως και ο ίδιος και οι συντοπίτες του δεν «μπορούσαν» εύκολα να πάνε κόντρα στην κοινή γνώμη. Σε μια εποχή τελείως διαφορετική (ή ίσως και όχι), γεμάτη από ταμπού και ανασφάλειες, με τη διάδοση ψεύτικων φήμων περί βιασμού και κλοπής, τα fake news, η ζηλοφθονία και η κοινωνική απομόνωση «κατάφεραν» να ωθήσουν τον Αντώνη στη διάπραξη ενός από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, αφού δολοφόνησε 15 (μάλλον) ανθρώπους, μεταξύ των οποίων ήταν άντρες, γυναίκες και παιδιά. Όπως έχει πει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, αυτό είναι ένα έργο για αυτούς που «δημιούργησαν» τον Καστελάνη και όχι για τον ίδιο! Γιατί αξίζει όμως να δούμε την αποτύπωση των 17 κλωστών στην οθόνη;
1. Για την υπέροχη φωτογραφία και τις πανέμορφες λήψεις από τα Κύθηρα.
2. Για την υποβλητική μουσική που εντείνει το μοιραίο και το τρομακτικό στοιχείο της υπόθεσης.
3. Για τη συγκλονιστική ερμηνεία του Πάνου Βλάχου.
4. Για την επιλογή ενός θαυμάσιου cast χωρίς ψεγάδια.
5. Γιατί η επιλογή της ίδιας καθημερινής γλώσσας με το σήμερα, είναι σκόπιμα τοποθετημένη, ώστε να αναδεικνύει τη διαχρονικότητα των ζητημάτων.
6. Γιατί ο Τσαφούλιας τολμά και δε διστάζει να κάνει την κοινωνική του καταγγελία.
7. Γιατί ο Τσαφούλιας επέλεξε νέα ονόματα αλλά κράτησε και κάποιους πολύ αξιόλογους παλιούς του συνεργάτες (Αθηνά Τσιλύρα, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Μάνος Βακούσης, Θανάσης Τοκάκης κτλ).
8. Γιατί με απειροελάχιστη διαφορά, προσωπικά ξεχώρισα την Άννα, τη σύντροφο του Αντώνη (Ντένια Στασινοπούλου) και τον πατέρα του Αντώνη (Κώστας Φλοκατούλας).
9. Γιατί έχει διασωθεί ένα μόνο αρχείο από δημοσιογράφο της εποχής, που υποδύεται ο Πάνος Δημάκης, ο οποίος «έπιασε» τη ρίζα του αποτρόπαιου αυτού εγκλήματος.
10. Γιατί οι σκηνές φρίκης ήταν κάτι παραπάνω από σπαρακτικές και έντονα παραστατικές.
11. Γιατί είναι απίστευτο το πώς το χαμόγελο μπορεί ανά πάσα στιγμή να αντικατασταθεί από το δάκρυ.
12. Γιατί είναι οδυνηρό το πού μπορεί να οδηγήσει το κοινωνικό μίσος αλλά ακόμα χειρότερο το μίσος προς τον ίδιο μας τον εαυτό.
13. Γιατί είναι ανατριχιαστικό το πώς το σύνολο σηκώνει ανήξερο τα χέρια για τα τέρατα που το ίδιο έχει δημιουργήσει.
14. Γιατί υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα άνθρωποι που δεν αντέχουν τη δύναμη του όχλου.
15. Γιατί πάντα την πληρώνουν αυτοί που δε φταίνε.
16. Γιατί αν μια σκοτεινή κατάσταση ιδωθεί αλλιώς, μπορεί να αλλάξουν τα πάντα και τελικά να μετατραπεί σε ευτυχία και απελευθέρωση.
17. Γιατί όλα είναι τελικά μια επιλογή.