"Πίνω στα κουρέλια, όπου και να ‘ναι… και σ’ αυτούς που μας περιμένουν να γυρίσουμε κι εμείς δεν θα πάμε...''

Ο Νίκος Νικολαΐδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939, μεγάλωσε στα Εξάρχεια, σπούδασε σκηνοθεσία στην σχολή Σταυράκου και σκηνογραφία στην σχολή Βακαλό. Το 1960 εισάγεται στην εγχώρια κινηματογραφική σκηνή, ως βοηθός του Βασίλη Γεωργιάδη, ενώ το 1962 σκηνοθετεί την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, το Lacrimae Rerum. Από την πρώτη του μεγάλου μήκους παραγωγή, το Ευρυδίκη ΒΑ 2037 το 1975, μέχρι και τον θάνατό του το 2007, ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος, συγγραφέας και διαφημιστής Νικολαΐδης, αντισυμβατικός και βαθιά καλλιτεχνικός, πολέμιος του συντηρητισμού, με βαθιά κοινωνική ματιά και έντονο πολιτικό σχόλιο στα έργα του, βραβεύτηκε 5 φορές με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και άφησε μια σπουδαία παρακαταθήκη, πάντα επίκαιρη και μοναδικά διαχρονική. 

Το σινεμά του Νικολαΐδη είναι βαθιά ανθρωποκεντρικό, εστιάζει σταθερά σε έννοιες όπως η φιλία ή ο έρωτας και ο θάνατος -τις οποίες προσεγγίζει με τον ίδιο τρόπο-, καθώς όνειρα και προσδοκίες μιας ολόκληρης γενιάς ανθρώπων συνθλίβονται κάτω από την ‘’κανονικότητα’’ που προστάζει η κοινωνία και οι καιροί, μετατρέποντας τους ίδιους σε περιθωριακούς αντί-ήρωες, αναγκασμένους να περιπλανιόνται αιώνια στο περιθώριο, προβάλλοντας τα χαμένα τους όνειρα σαν εφιάλτες, στο κινηματογραφικό πανί που ορίζει η πραγματικότητα. Αυτοί οι ρομαντικοί, διαχρονικοί ‘’τρομοκράτες’’ του Νικολαΐδη, ‘’καμένα χαρτιά" που αναζητούν την ελευθερία και αυτοδιάθεση σε ένα κόσμο που δεν φτιάχτηκε για αυτούς, κατοικούν συχνά σε δυστοπίες βγαλμένew σαν από όνειρο, μικρές κολάσεις επί Γης, που όμως, όπως αναφέρει και ο ίδιος ο δημιουργός, ‘’θεωρώ την Κόλαση έναν υπέροχο ερωτικό τόπο. Βεβαίως και πιστεύω στην Κόλαση σαν λύση. Αν μάλιστα καταφέρουμε να την εγκαθιδρύσουμε εδώ και τώρα, θα είναι κάτι υπέροχο’’.  

Ανήσυχη ματιά που δεν ησύχασε ποτέ, αιρετική φύση η οποία γνώρισε συστηματικά την αποδοκιμασία και αγανάκτηση από τον ευρύτερο χώρο που δεν μπορούσε να συμβιβάσει την πεζή του ιδεολογία με την πραγματικά αντικομφορμιστική φύση των ταινιών του, η συνεισφορά του Νικολαΐδη στο εγχώριο σινεμά υπήρξε τεράστια και καθοριστική για ολόκληρες γενιές θεατών και κινηματογραφιστών.  Από τη Δευτέρα 20 Ιουνίου μέχρι και τη Δευτέρα 25 Ιουλίου, ο θερινός κινηματογράφος ‘’Στέλλα’’ φιλοξενεί, σε διοργάνωση της Cinematek, το αφιέρωμα το έργο αυτού του σπουδαίου δημιουργού, με ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες των ταινιών του, καθώς κα με συνοδεία live παρουσιάσεων, από διάφορους πρωταγωνιστές του έργου του και νέους σκηνοθέτες. 

 

mv5bmtm4mtqzndk4m15bml5banbnxkftztcwmzyzntm4ng__v1_

Directing Hell (2011)

Μια προσπάθεια αποκρυπτογράφησης του έργου του Νικολαΐδη, των αμφιλεγόμενων ηρώων και ιδεών του, των πεσιμιστικών κόσμων και των συμβόλων τους, της διάθεσής του να επαναστατεί εναντίον του κοινωνικού και πολιτικού status quo παντός καιρού. Σκοπός του ντοκιμαντέρ, είναι η ανάλυση και ανταλλαγή απόψεων και θέσεων πάνω στην φύση των ταινιών του, αντικατοπτρίζοντας και αναδεικνύοντας την σημαντικότητα του Έλληνα δημιουργού για την εγχώρια και μη κινηματογραφική σκηνή!

 

lacrimae0

Lacrimae Repum (1962)

Videoclip πάνω στην ημιτελή του Schubert - μια συλλεκτική προβολή. 

 

euridice-ba-2037-27-1024x615

Ευρυδίκη ΒΑ 2037 (1975)

Σε μια χώρα υπό δικτατορία, η Ευρυδίκη περιμένει από τον κρατικό εγκέφαλο την μεταφορά της ‘’κάπου αλλού’’ από το σπίτι -Άδη- που μένει. Η ώρα της έχει τελειώσει εκεί προ πολλού. Όμως ο κρατικός εγκέφαλος την κοροϊδεύει εδώ και χρόνια. Ο Ορφέας, παλιός αγαπημένος, ζητά να την ξαναδεί, σαν νέος θάνατος όμως και όχι λυτρωτής. Η Ευρυδίκη θα τον σκοτώσει και η κόλασή της θα την φιλοξενεί για πάντα!

 

singapore-sling-dvd-419x593

Singapore Sling (1990)

Ο Singapore Sling είναι ερωτευμένος με την Λάουρα, την οποία συνεχίζει να ψάχνει αν και έχουν περάσει χρόνια και ο έρωτάς του πιθανότατα είναι νεκρός! Κυνηγάει χίμαιρες, χωρίς λεφτά, χωρίς σπίτι, χωρίς φίλους, βαδίζει μόνος έναν δρόμο χωρίς τέλος. Όντας τραυματισμένος, η συνάντησή του με δύο γυναίκες που προσπαθούν να θάψουν στο κήπο ενός σπιτιού ένα πτώμα, μια βροχερή και θυελλώδη νύχτα, θα του επιφυλάξει πολλές ακόμα δυσάρεστες εκπλήξεις!

 

proini_peripolos1

Πρωινή Περίπολος (1987)

Η Πρωινή Περίπολος παρακολουθεί τα πάντα, σε μια καταστραμμένη δυστοπία, μια έρημη υποψία αυτού που κάποτε ήταν μια πόλη! Μια γυναίκα την διασχίζει, προσπαθώντας να περάσει από την Απαγορευμένη Ζώνη και να φτάσει την θάλασσα. Ένας άντρας, από τους λίγους επιζώντες, που τώρα φρουρεί την πόλη, εμφανίζεται ξαφνικά κοντά της. Θα ξετυλίξουν μαζί το κουβάρι της μνήμης που μπλέχτηκε στη διάρκεια ενός ολέθρου και θα την βοηθήσει να φτάσει εκεί απ’ όπου κανείς δεν γύρισε για να πει αν στ’ αλήθεια υπάρχει… την θάλασσα. 

 

glikia-simmoria-11

Γλυκιά Συμμορία (1983)

Το ημερολόγιο της ζωής και του θανάτου μια ομάδας «ανήθικων» νέων, που έχουν φτάσει στο σημείο της «μη επιστροφής» και αναζητούν κάτι να πιστέψουν και να πεθάνουν γι’ αυτό. Η συμπεριφορά τους τραβάει την προσοχή του Κράτους. Αρχίζει η διακριτική παρακολούθησή τους. Μια ομάδα μυστικών περικυκλώνει το σπίτι τους με επικεφαλής έναν άγνωστο ξανθό άνδρα… και περιμένει. Είναι η ιστορία τεσσάρων φίλων που θα μπορούσαν να είναι γείτονές σας, που επέλεξαν συνειδητά να πεθάνουν πίσω από τις κλεμμένες καραμπίνες τους, φτύνοντας ένα σαρκαστικό χαμόγελο πάνω στο πρόσωπό σας. Η ταινία είναι μια ιστορία χαράς και τρυφερής αγάπης. Μια μουσική θανάτου, μια αποθέωση χρωμάτων, γλυκιάς βίας και ονείρου.

‘’Η ταινία είναι μια μελωδία άγνωστη που τη νοιώθεις σαν να ’ρχεται απ’ τα παλιά σου. Κάποτε νομίζεις πως την έπιασες και τη σιγοσφυρίζεις, μετά από λίγο σου ξεγλιστράει και απογοητεύεσαι, κι έπειτα, κάποιο βράδυ πετάγεσαι απ’ τον ύπνο σου, σίγουρος πως την αιχμαλώτισες αυτή τη φορά, για να ξυπνήσεις το πρωί και να ’χεις ξεχάσει αν ήταν αλήθεια η όνειρο…. Όχι, δεν ξέρω τι είδους ταινία είναι η Γλυκιά Συμμορία…’’  Νίκος Νικολαΐδης

 

see-you-in-hell-my-darling-images-e32781a0-de5a-41ea-929b-c4571_p56003

Θα σε δω στη Κόλαση Αγάπη μου (1999)

Αυτό που για τους άλλους είναι κόλαση, για μας είναι το σπίτι μας. Αυτή είναι η ιστορία της Βέρας, της Έλσας και ενός άντρα που αγαπήθηκαν πολύ. Έτσι ξεκίνησαν να μεγαλώσουν μαζί αλλά δεν πήγαν και πολύ μακριά. Αφήνοντας πίσω τους έναν κόσμο ερειπωμένο και γεμάτο παγίδες, οι ήρωες ξεκινάνε μια νυχτερινή πορεία παραίσθησης, απελπισμένης τρυφερότητας και βίας, όπου ο καθένας με τον δικό του ύπουλο και ανατριχιαστικό τρόπο, προσπαθεί να εξοντώσει τον άλλο, για να κερδίσει μόνος του την Κόλαση…

 

loser-takes-all-22-1024x576-2

Ο Χαμένος τα Παίρνει Όλα (2002)

Ένας σαραντάρης ρέμπελος, με τις αποσκευές του γεμάτες αναμνήσεις από «τα χρόνια της χολέρας», μια αλκοολική, μια στριπτιζέζ από τη Σενεγάλη, μια άλλη θαμμένη πίσω από τον πάγκο του «Decadence» και ένας μικρός κρυμμένος πίσω από την κιθάρα του. Όλοι τους μ’ ένα κοινό όνειρο, ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή από το «Όχι πια εδώ!» σ’ ένα νησί κάπου έξω από τις ακτές του Περού. Με μοναδικά τους όπλα την ανορθόδοξη συμπεριφορά τους, το χιούμορ τους και δύο κλεμμένα περίστροφα, θα βυθιστούν στο νυχτερινό κόσμο των χαφιέδων και των παρακρατικών media. Και μ’ έναν υπέροχο τρόπο θ’ αποδείξουν αυτό που η κοινή λογική απεχθάνεται, ότι τελικά «ο χαμένος τα παίρνει όλα».

 

mv5bmzuzndg5nji4mf5bml5banbnxkftztcwmzq1mdg5ng__v1_fmjpg_ux1000_p81242

The Zero Years (2005)

Τέσσερεις γυναίκες οι οποίες έχουν στερηθεί βίαια την αναπαραγωγική τους ιδιότητα, σε μια κατάσταση μόνιμης καταστολής και παρακολούθησης, κάνουν σεξ και ξυλοκοπούν τους πελάτες τους σε έναν κρατικό οίκο ανοχής. Η καθημερινότητά τους, μια ρουτίνα ναρκωτικών, βιασμών, εφιαλτικών οραμάτων και ναυτίας, μέσα στο ετοιμόρροπο και κατεστραμμένο σπίτι τους. Μέχρι ώσπου μια μέρα, ένας πελάτης τους εξαφανίζεται!

 

pegasus_large_t_241061_14342151_type13058

Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα (1975)

Πέντε φίλοι συναντιούνται ξανά, σαραντάρηδες πλέον, ο καθένας με τα δικά του φαντάσματα πια, τους δικούς του εφιάλτες. Η συμμορία που είχαν μικροί θα προσπαθήσει να αναβιώσει, αφού οι καιροί τους στέρησαν την επανάσταση και τους καθήλωσαν σε μια νεκροζώντανη καθημερινότητα!

‘’Μιλάω για την καταραμένη γενιά του ’50, τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες του μπλου τζην, τους ροκ ’ν ρόλλερς, τους χαμηλούς οδηγούς των κλεμμένων Μπουίκ, στη Συγγρού, τους πεζοδρομιάκηδες των Ιουλιανών, που επέλεξαν τελικά την αναχώρηση, πράξη υψηλής πολιτικής σημασίας – ενάντια στο συναίσθημα-σύνθημα των πολιτικών σούπερ μάρκετ.’’ Νίκος Νικολαΐδης

 

-----1994

Το Κορίτσι με τις Βαλίτσες (1993)

Η γνωριμία του Μιχάλη, αποτυχημένου 30άρη φοιτητή που ψάχνει δουλειά, μένοντας στο άδειο διαμέρισμα του ξαδέρφου του που λείπει και της Πατρίτσια, άγνωστης Αμερικανίδας που ψάχνει τον ξάδερφό του απελπισμένη, ένα Αυγουστιάτικο ζεστό καλοκαίρι, θα τους οδηγήσει σε μια ταλαίπωρη ερωτική περιπέτεια…

 

 

nikolaidis_digital

Πρόγραμμα

Δευτέρα 20 Ιουνίου 2022

21:00 – DIRECTING HELL, του Χρήστου Χουλιάρα 79’ 

22:30 – Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΣΤΟΕΣ… 8’ 

22:45 – LACRIMAE RERUM 11’ 

23:00 – ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΒΑ2037 105’ 

 

Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022

21:00 – SINGAPORE SLING 115’

23:00 – ΠΡΩΙΝΗ ΠΕΡΙΠΟΛΟΣ 108’ 

 

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2022

21:00 – ΓΛΥΚΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ 151’ 

23:30 – ΘΑ ΣΕ ΔΩ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ 110’ 

 

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022

21:00 – Ο ΧΑΜΕΝΟΣ ΤΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΟΛΑ 120’ 

23:00 – THE ZERO YEARS 120’ 

 

Δευτέρα 25 Ιουλίου 2022

21:00 – ΤΑ ΚΟΥΡΕΛΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΝΕ ΑΚΟΜΑ 110’ 

23:00 – ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΛΙΤΣΕΣ 120’

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured