View More

Crimson Peak: ένα κομψό δείγμα γοτθικού ρομαντισμού

Μια ευπρόσδεκτη προσθήκη στη horror και goth μυθολογία βγαίνει αυτή την εβδομάδα στα σινεμά, με κινηματογράφηση παλιάς κοπής, που παντρεύει την προφορική παράδοση των στοιχειωμένων σπιτιών και του γοτθικού ερωτισμού...

Ανδρέας Κύρκος
Ανδρέας Κύρκος

 

Η νέα και αθώα θυγατέρα παρασύρεται στην αλλόκοτα τρομακτική έπαυλη του Βαρόνου, εκεί όπου θρέφεται με αίμα ένα απέθαντο μυστήριο. Με μια πρώτη ύλη δανεισμένη από το συνταγολόγιο του κλασικού ρομαντικού τρόμου του Έντγκαρ Άλαν Πόε και της Μαίρη Σέλλεϋ, η νέα ταινία του Guillermo del Toro με την εύθραυστη Mia Wasikowska, τον στιβαρό Tom Hiddleston και τη θεσπέσια Jessica Chastain στους τρεις κεντρικούς ρόλους, χαρακτηρίζεται σαν «gothic romance». Πραγματικά, σχεδόν ολότελα σινε-αναφορικό στην υφολογία του, το Crimson Peak μοιάζει με το νέο –αιματοβαμμένο– γαλόνι στο πέτο του σινεμά του μακάβριου.

Η ιστορία μιας πλανεμένης νύφης που μένει ορφανή, ενός μυστηριώδους και γοητευτικού Βαρόνου και της μοχθηρής αδερφής του, εκτυλίσσεται στο εσωτερικό ενός θεόρατου σπιτιού, το οποίο φιλοξενεί φαντάσματα, θανατηφόρα μυστικά και δαιδαλώδεις διαδρόμους, που σχεδόν τους ακούς να ανασαίνουν. Σε κάθε στροφή του –απλοϊκού, ομολογουμένως– σεναρίου, ο del Toro παίζει με το διφορούμενο και με την αμφιβολία μιας ολίγον απορρυθμισμένης θυγατέρας, που συναντά στο διάβα της απόκοσμες παρουσίες. Στα απειλητικά του πλάνα, ο έμπειρος σκηνοθέτης χτίζει έναν χειροποίητο τρόμο, σέρνοντάς μας στο υπόβαθρο της στρωτής μα καθ' όλα δυσοίωνης ιστορίας ενός καταραμένου έρωτα.

Cincrim_2.jpg

Ακανθώδη πλάνα με ενέργεια που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω τους. Ειδικά στο αιματοκύλισμα του ελεγειακού φινάλε, οι φιγούρες αντιπαλεύονται σε ένα καλαίσθητο πάντρεμα των ταινιών της Hammer και του παραδοσιακού γράν γκινιόλ. Όλα όσα αντικρίζει η συνεσταλμένη ηρωίδα μοιάζουν με ανάποδο αγκάθι στον δρόμο της για απαντήσεις ως προς την προέλευση του κακού που ελλοχεύει σε αυτό το στοιχειωμένο σπίτι. Η αδιέξοδη καταδίωξη από βουβές παρουσίες κάνει την ανήμπορη να αντιδράσει ηρωίδα να μοιάζει με απόηχο της τραγωδίας και όχι προάγγελο. Οι εφιάλτες-παραισθητικές ενοράσεις ξεκλειδώνουν την απειλή, μαζί κι ένα ερωτικό δράμα, το οποίο στο φινάλε ξεπλένεται στο αίμα. Καμία ελπίδα για τις καταραμένες/ερωτευμένες ψυχές.

Cincrim_3.jpg

Το σενάριο του Crimson Peak δεν καπελώνεται ποτέ από ανατροπές και πελαγοδρομήσεις. Αναβιώνει τη μακάρια προβλεψιμότητα ενός είδους που έχει ξεχαστεί, κακοποιηθεί και έχει γίνει παρανάλωμα τις τελευταίες δεκαετίες, μέσα από σίκουελ σαδιστικού τρόμου, κάθε λογής δαιμονισμένους, εξορκισμένους, αβανταδόρικα «boo!» και παράφρονες που σφαγιάζουν εφήβους.  

Αξίζει λοιπόν μια ματιά σε πέντε ταινίες τρόμου στις οποίες φαίνεται να πάτησε ο σκηνοθέτης. Ταινίες με το ίδιο οπλοστάσιο ιδεών. Πρόκειται στην ουσία για πέντε ιστορίες υπαινικτικής ψυχολογικής απειλής, αρκούντως παράδοξες και γι’ αυτό άξιες να κινηματογραφηθούν.

Cincrim_4.jpg

Rebecca (1940)

Το κλασικό διαμάντι που λάνσαρε την αμερικάνικη περίοδο του Χίτσκοκ, από το διήγημα της Δάφνης ντι Μωριέ. Στο εσωτερικό του θεόρατου Manderley, το πνεύμα της Ρεβέκκας πλανάται σε κάθε γωνιά, με την απόκοσμη παραδουλεύτρα και τη νοσηρή απειλή στα μαεστρικά πλάνα ενός σκηνοθέτη-θρύλου, ο οποίος υπέγραψε εδώ το πρώτο «αθάνατο» αριστούργημά του.

Cincrim_5.jpg

The Uninvited (1944)

Ένα από τα πρώτα σπουδαία δείγματα μεταφυσικού τρόμου στη μεταπολεμική εποχή: μια ιστορία που εκτυλίσσεται σε μια στοιχειωμένη έπαυλη στη Βρετανία, με σοκαριστικό παρελθόν. Υποβλητική άσκηση τρόμου με νοσηρά πνεύματα και μακάβριους ονειρόκοσμους.

Cincrim_6.jpg

The Innocents (1961)

Υπέροχο δείγμα κλειστοφοβικού τρόμου και μεταφυσικών φόβων, με τη Deborah Kerr στο ρόλο μιας παραδουλεύτρας η οποία αναλαμβάνει να μεγαλώσει δυο ορφανά. Μέχρι που, μετά από κάποια αλλόκοτα φαινόμενα, αντιλαμβάνεται πως κάτι πολύ παράξενο συμβαίνει με τα παιδιά και με το σπίτι όπου ζουν.

Cincrim_7.jpg

The Haunting (1963)

Πρόκειται χωρίς αμφιβολία για μία από τις τρεις πιο τρομακτικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Μια ομάδα εξερευνητών θα εγκατασταθεί σε ένα εγκαταλελειμμένο στοιχειωμένο σπίτι. Υπόδειγμα υπαινικτικού τρόμου και αριστοτεχνική χρήση του ήχου. Οι χτύποι στους τοίχους ακόμα προκαλούν ανατριχίλες.

Cincrim_8.jpg

Pit And The Pendulum (1964)

Η σπουδαιότερη στιγμή στο αξεδιάλυτο κουβάρι της φιλμογραφίας του Roger Corman, αλλά και κορυφαίος ρόλος του Vincent Price, από μια κλασική ιστορία που αφορά την εξιχνίαση του μυστηριώδους θανάτου της συζύγου του Nicholas Medina –ενός πρώην βασανιστή της Ιεράς Εξέτασης. Το εκκρεμές μιας σαδιστικής ιστορίας, με επίκεντρο την ερωτική εμμονή και την απελπισία που αποφέρει. Έξοχο.

 

 

 
Top