Συνέντευξη Laura Veirs

Κείμενο: Μάνος Μπούρας

Σε ελάχιστες μέρες από τώρα, μια καταπληκτική τραγουδοποιός απ’ την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού πρόκειται να ανέβει στη μικροσκοπική σκηνή του Μικρού Μουσικού Θεάτρου, για να μας ταξιδέψει μέσα στα βάθη της πολύ ευαίσθητης το δίχως άλλο καρδιάς της. Που γνωρίζουμε το παραπάνω γεγονός; Πολύ απλό : έχετε ακούσει κάποιο από τα τέσσερα σόλο άλμπουμ που έχει ηχογραφήσει; Κι εμείς κλέβουμε λίγο εδώ : τα δύο τα έχει κυκλοφορήσει μόνη της και τα πουλάει μέσα από το site της, αλλά δεν έχουμε πάει και τόσο μακριά. Ως εκ τούτου, έχουμε απορροφήσει τις ευάλωτες μπαλάντες της από τους δίσκους που έχει βγάλει η πολύ πιο προσιτή να βρεις τις κυκλοφορίες της Bella Union, τα άλμπουμ “Troubled By The Fire” και “Carbon Glacier”. Και είναι αρκετό, ακούστε κι εσείς και πειστείτε για του λόγου το αληθές. Επικοινωνήσαμε μαζί της για να μάθουμε ένα – δύο παραπάνω πράγματα για εκείνη:

Κατάγεσαι από τα Rocky Mountains του Colorado. Η μουσική ήταν κάτι που σε ενδιέφερε ανέκαθεν, έγινες μουσικός επειδή δεν υπήρχε εκεί τίποτε καλύτερο να κάνεις ή ανακάλυψες απ’ την αρχή ότι υπήρχε η ανάγκη να εκφραστείς περισσότερο από οτιδήποτε άλλο;

Η μητέρα μου με ενθάρρυνε μεγαλώνοντας να ασχοληθώ πολύ με τις οπτικές τέχνες, όπως τη ζωγραφική, το σκίτσο και την πηλοπλαστική. Ο πατέρας μου προσπάθησε να με μάθει να διαβάζω μουσική αλλά δεν τα κατάφερα ποτέ (ακόμη διαβάζω πολύ αργά). Όταν πήγα στο κολλέγιο έμαθα κάποια φολκ τραγούδια στην κιθάρα κι έκτοτε ξεκίνησα να γράφω μόνη μου τραγούδια και σύντομα συνέχισα με punk τραγούδια. Από τότε νοιώθω αληθινά αγκιστρωμένη στο να γράφω τραγούδια και ελεύθερη να αλλάζω το στυλ μου συχνά.

Διάβασα ότι διδάσκεις σύνθεση και κιθάρα. Έχεις πάρει μαθήματα σ’ αυτούς τους τομείς; Αν ναι, θεωρείς ότι τα μαθήματα αυτά σε έχουν κάνει καλύτερη συνθέτρια;

Δεν έχω κάνει κανένα μάθημα σύνθεσης, έχω κάνει όμως κάποια μαθήματα κιθάρας μ’ έναν δάσκαλο κιθάρας εδώ στο Seattle για λίγο καιρό. Αλλά ναι, το να διδάσκεις είναι ένας σπουδαίος τρόπος να γίνεις καλύτερος σε κάτι. Απολαμβάνω πραγματικά να διδάσκω σύνθεση, απ’ τη στιγμή που είναι κάτι τόσο αφηρημένο. Ενεργώ περισσότερο σαν οδηγός (προπονητής) παρά σαν καθηγητής. Είναι τόσο ευχάριστο να παρακολουθείς τους σπουδαστές να βρίσκουν δικές τους ιδέες, και να τους βοηθάς να τις διαμορφώνουν σε κάτι για το οποίο είναι περήφανοι.

Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη μουσική σου τελευταία, ιδιαίτερα μετά την κυκλοφορία δύο δίσκων σου από τη Bella Union . Έχεις νοιώσει ότι θα πρέπει να αλλάξεις κάτι στη μουσική σου μόνο και μόνο για να απευθυνθείς σ’ ένα ευρύτερο ακροατήριο;

Όχι, απλά γράφω τραγούδια κι αν πολλοί άνθρωποι τα αγκαλιάσουν, αυτό μου αρκεί! Αλλά ποτέ δεν ξεκινάω να κάνω «προσιτά» τραγούδια. Γράφω μόνο αυτό που έρχεται απ’ την καρδιά μου, και είναι θαυμάσιο όταν άλλοι άνθρωποι μπορούν να βρουν κάποιο νόημα σ’ αυτά.

Η Nonesuch σε υπόγραψε για την Αμερικάνικη αγορά. Επιπρόσθετα στην παραπάνω ερώτηση, φοβάσαι ότι μια μεγάλη δισκογραφική εταιρία όπως εκείνη ίσως να περιμένει κάτι περισσότερο εύκολο απ’ αυτό που κάνεις και να απαιτήσει από εσένα να ακολουθήσεις συγκεκριμένες οδηγίες σε σχέση με τη μουσική σου;

Η Nonesuch δεν έχει θέσει όρια σ’ εμένα ή τη μουσική μου. Τους αρέσει αυτό που κάνω και με ενθαρρύνουν να κάνω κι άλλο απ’ αυτό. Αισθάνομαι πολύ τυχερή που συνεργάζομαι μαζί τους. Αποτελούν μέρος μιας μεγάλης εταιρίας, μα λειτουργούν περισσότερο όπως μια ανεξάρτητη ετικέτα.

Η μουσική σου έχει ένα ιδιαίτερο Αμερικάνικο χρώμα. Αισθάνεσαι ότι έχει τις δυνάμεις να απευθυνθεί σε παγκόσμιο επίπεδο; Το σκέφτεσαι καθόλου αυτό, να την τροποποιήσεις ώστε να μπορεί να απευθυνθεί σε όλους σχεδόν τους ανθρώπους επάνω στη γη;

Πιστεύω ότι τα σπουδαία τραγούδια έχουν παγκόσμια απήχηση. Οι άνθρωποι σ’ όλον τον κόσμο αγαπούν κάποιους ήχους και συναισθήματα, κι όταν ο τραγουδοποιός αγγίζει κάτι ειλικρινές ή αληθινό σε αισθηματικό επίπεδο, κάνουν κάτι πολύ χρήσιμο απέναντι στον κόσμο. Αλλά ένα σπουδαίο τραγούδι είναι κάτι τόσο σπάνιο… Γενικά, όχι, δε σκέφτομαι τον έξω κόσμο όταν γράφω τραγούδια. Εγκλωβίζομαι στο δικό μου κόσμο κι αν βγω από εκεί μέσα μ’ ένα καλό τραγούδι, τότε είμαι τυχερή.

Αισθάνεσαι κολακευμένη όταν διαβάζει καλές κριτικές για τους δίσκους σου; Νοιώθεις κάποια υποχρέωση να συνεχίσεις με εξίσου καλό υλικό;

Αφού διάβασα μια στοίβα από καλές κριτικές απ’ το Βρετανικό Τύπο, σταμάτησα εντελώς να διαβάζω κριτικές που με αφορούν. Ανακάλυψα ότι με έκαναν ενσυνείδητη. Με έκαναν να αισθάνομαι καλά και κολακευμένη αρχικά, μα τότε συνέλαβα τον εαυτό μου να νοιάζεται πολύ για τον έξω κόσμο. Η δημιουργική διαδικασία μου είναι πολύ ιδιωτική και δεν επιθυμώ τον έξω κόσμο να τρυπώνει εκεί μέσα. Έτσι νοιώθω πολύ πιο ελεύθερη τώρα που αγνοώ τις κριτικές που μου γίνονται.

Πρόκειται να μπεις στο στούντιο για την ηχογράφηση του πέμπτου σου δίσκου. Έχεις από πριν γραμμένα τα τραγούδια, πριν μπεις στο στούντιο, όλες τις ενορχηστρώσεις έτοιμες και τα λοιπά ή πρόκειται για μια ρευστή διαδικασία;

Τα περισσότερα απ’ τα τραγούδια είναι ήδη γραμμένα, αλλά δουλεύω ακόμη ορισμένα. Θα έλεγα ότι το 70% είναι δομημένο και το 30% ανοιχτό για το στούντιο αυτή τη φορά. Δουλεύω με τους ίδιους μουσικούς και παραγωγό όπως την προηγούμενη φορά, έτσι θα πάει πραγματικά καλά. Είμαστε όλοι πολύ καλοί φίλοι κι έχουμε μια καλή ισορροπία ανάμεσα στο να τεμπελιάζουμε και να τελειώνουμε τη δουλειά που έχουμε να κάνουμε.

Πάντοτε υπήρχαν πολιτικά στοιχεία στους στίχους σου, μήπως όμως τώρα πρόκειται να είναι ακόμη περισσότερα λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση στη χώρα σου;

Αυτό το άλμπουμ δεν είναι πολιτικό με φανερό τρόπο. Αλλά μιλάει σε έκταση για το πώς βρίσκουμε τρόπους να ενώνεται ο ένας με τον άλλο και να παραμένουμε δυνατοί κι ερωτευμένοι με τη ζωή σε δύσκολες στιγμές.

Τι είδος μουσικής σου αρέσει να ακούς; Πες μας ορισμένους από τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες, παλιούς και καινούριους.

Μ’ αρέσουν όλα τα είδη της μουσικής. Αυτή τη στιγμή ακούω Built to Spill, Joanna Newsom και Juana Molina. Μ ‘αρέσουν επίσης τα παλιά Αμερικάνικα country blues.

Υπάρχει μια χαμηλή στάθμη στον ήχο των τραγουδιών σου. Πιστεύεις ότι πρόκειται για έναν επαρκή τρόπο να εκφράσεις όλα τα είδη των διαθέσεων που διατρέχουν τα τραγούδια σου;

Τα νέα μου τραγούδια είναι περισσότερο up tempo. Έχω αρχίσει να κουράζομαι λίγο με τα ήσυχα φολκ τραγούδια. Υπάρχει αφθονία παραμόρφωσης στο νέο δίσκο. Με ενθουσιάζει η προοπτική περισσότερου θορύβου.

Απολαμβάνεις τις περιοδείες; Πιστεύεις ότι αποτελεί την υπέρτατη εμπειρία για έναν μουσικό, το να μπορεί να λαμβάνει τις δονήσεις που προκαλεί η μουσική του στους ακροατές της;

Μ’ αρέσει πολύ να περιοδεύω στην Ευρώπη, απ’ τη στιγμή που οι άνθρωποι είναι τόσο ζεστοί και το φαγητό τόσο καλό (είναι πολύ σκληρή δουλειά πάντως!). Για εμένα, είναι απολαυστική η ισορροπία ανάμεσα στο να είμαι στο σπίτι και να γράφω, να ηχογραφώ, και κατόπιν να περιοδεύω. Το να το κάνω για περισσότερο από 4 μήνες το χρόνο όμως είναι απλά πάρα πολύ για μένα…. Αλλά ναι, όταν το ακροατήριο είναι στο πλευρό μου και μπορώ να νοιώσω την ενέργεια και την υποστήριξή τους, είναι θαυμάσια η αίσθηση. Είναι ένας περίφημος τρόπος να επικοινωνήσεις με τους ανθρώπους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

To ντουέτο των αδερφών Mael, εδώ και πέντε δεκαετίες «το κάνει με τον δικό του τρόπο». Ομοίως και στον νέο δίσκο των

Το 1993, ο Αμερικανός βιοφυσικός και συγγραφέας Gregory Stock δημιούργησε για λογοτεχνικούς σκοπούς τον Metaman: έναν
Αν και πλέον καμία συναυλία δεν είναι σίγουρη, τυπικά την περιμένουμε να έρθει στις 29 Απριλίου, για να φέρει και στην

FEATURED TODAY

Πριν ακριβώς 15 χρόνια, στις 29 Μαΐου του 2005, το ιστορικό λαιβάδικο της οδού Μάρνη έριξε αυλαία. Επτά άνθρωποι που το έζησαν, ο καθένας με το δικό του

Στο νέο του Diggin' ο Ζώης Χαλκιόπουλος ακούει δυνατά το ομώνυμο ντεμπούτο των MadMadMad, που γεννήθηκαν από τα σπλάχνα των Ill Considered και νιώθει ...

HOT STORIES

Ο κιθαρίστας της μπάντας έφυγε από τη ζωή τον Φεβρουάριο.

Ο Wayne Coyne ακόμα κάνει δρομολόγια μέσα στη γνωστή γιγαντιαία πλαστική φούσκα.

Top
0
Shares