Τάσος Μαγιόπουλος

Μπορεί η συναυλία στο Σπόρτιγκ να έχει πια γίνει σημείο αναφοράς στην πορεία τους,  εξετάζοντας πάντως την εξέλιξη των Βήτα Πεις μέσα στα χρόνια, εκείνες οι 3.500 κόσμου που συγκεντρώθηκαν για να σβήσουν μαζί τους τα 10 κεράκια δείχνουν ως μια απόλυτα φυσική συνέχεια, παρά ως κάποιου είδους έκπληξη. Ασχοληθήκαμε εκτενώς προ μερικών μηνών με το φαινόμενο Βήτα Πεις (διαβάζετε εδώ). Τώρα λοιπόν –με αφορμή την επικείμενη συναυλία τους στην Άνοδο, το επόμενο Σάββατο, 24 Μαΐου– ήρθε η ώρα για μια συνέντευξη μαζί τους, από τις λίγες που δίνουν, με θέματα τα οποία απλώνονται από το χτες και το σήμερα, μέχρι το τι μέλλει γενέσθαι στην «τελετή βηταπεί»...

(φωτογραφίες 1,2,4: Joe Pateraki)

Η αλήθεια είναι πως δύσκολα βρίσκει κανείς ερωτήσεις για εσάς, μετά από την ενότητα «Ταξίδι στο Χρόνο» την οποία είχατε στο DVD σας Εικόνα Και Ήχος, όπου μιλάτε σχεδόν για όλα. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με αυτό το DVD: πώς προέκυψε η ιδέα και πώς έγινε η υλοποίηση, δεδομένου ότι ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτεί μπόλικο χρόνο και προσπάθεια;

Όλα ξεκίνησαν με στόχο μια ολοκληρωμένη κάλυψη-ανταπόκριση του επετειακού λάιβ για τα 10 χρόνια Βηταπείς, στο γήπεδο του Σπόρτιγκ. Στην πορεία, δουλεύοντας το συγκεκριμένο πλάνο, προέκυπταν πρόσθετες ιδέες, όπως το να φανερώσουμε βήμα-βήμα τη διαδικασία της δημιουργίας ενός κομματιού. Η αμέσως επόμενη κίνηση ήταν να παρουσιάσουμε σχεδόν ολόκληρη τη ζωντανή εμφάνιση «23 Σκηνές Εγκλήματος», στην οποία συμμετείχαν οι Onimod, φίλοι που είναι μαζί μας από το ξεκίνημα. Τέλος, θεωρήσαμε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να γίνει μια ιστορική αναδρομή σε όλη τη δεκαετή πορεία, από το 2002 μέχρι το 2012.

Οι παραπάνω ενότητες αποτέλεσαν το τριπλό DVD Εικόνα Και Ήχος, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε δωρεάν μέσω του καναλιού μας στο YouTube (BITAPEISTV). Για το τελικό αποτέλεσμα εργάστηκαν σκληρά και για πολλούς μήνες οι "Cognition Films", άνθρωποι που με τη σειρά τους μοιράζονται την όρεξη και την έμπνευσή τους για κάτι διαφορετικό και πρωτότυπο. Αυθεντικό και σε συλλεκτικό αριθμό αντιτύπων, το Εικόνα Και Ήχος μπορεί να το προμηθευτεί οποιοσδήποτε στις συναυλίες μας ανά την Ελλάδα.

Τα τελευταία σας λάιβ στην Αθήνα δείχνουν να έχουν μια κεντρική ιδέα: από το επετειακό της δεκαετίας στις 23 Σκηνές Εγκλήματος, μετά στην Ώρα Μηδέν και τώρα στον Κύκλο. Πώς προσπαθείτε να διαφοροποιείτε τη κάθε συναυλία και πόσο σημαντικό είναι να κρατάτε το κοινό σας σε εγρήγορση;

Κάθε ζωντανή εμφάνιση είναι μοναδική, από την πρώτη μέχρι την τελευταία. Ο τίτλος, τις περισσότερες φορές, έχει να κάνει με αυτό που βιώνουμε γύρω μας. Το πρόγραμμα και η ροή δημιουργείται πρώτα βάσει των αναγκών της Ομάδας. Η ψυχολογική μας δηλαδή κατάσταση και τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα συχνά-πυκνά μας οδηγούν στην εκτέλεση διαφορετικών προγραμμάτων. Στις συναυλίες που πραγματοποιήσαμε μετά την κυκλοφορία του Εύφλεκτον και του Βάπτισμα Πυρός, προσπαθούμε να ανεβάζουμε σταδιακά τις εντάσεις, κορυφώνοντας λίγο πριν το φινάλε. Όσο για το κοινό που είναι μαζί μας, δίνει κι εκείνο τη δική του συναυλία και συμμετέχει για το καλύτερο δυνατό κλίμα.

vitps_2

Η διπλή κυκλοφορία των Εύφλεκτον και Βάπτισμα Πυρός κατάφερε να σβήσει τη δίψα του κοινού για νέο σας υλικό, μετά την πολυετή δισκογραφική σας απουσία. Επιστρέφει το συγκρότημα σε φάση ανασύνταξης και αποχής από ηχογραφήσεις ή έχουν αρχίσει σκέψεις για κάποια νέα δουλειά;

Βρισκόμαστε σε τροχιά δημιουργίας, αυτό σημαίνει ότι σε κάθε δίσκο που κυκλοφορήσαμε και σε κάθε δίσκο που θα κυκλοφορήσουμε, μεσολαβεί ένα διάστημα κατά το οποίο γίνονται συναυλίες. Η ερμηνεία αλλάζει από συναυλία σε συναυλία, οπότε οι εμπνεύσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Νέες ιδέες και απόψεις, σκέψεις και συζητήσεις μεταξύ μας, είναι η προετοιμασία για τις επόμενες ηχογραφήσεις. Συνήθως χτυπάμε σε ανύποπτο χρόνο...

Πολλά έχουν ειπωθεί για τον καινούργιο ήχο των παραπάνω δίσκων: μερικοί μάλιστα από τους παλαιότερους οπαδούς αντέδρασαν σε αυτήν την καινούργια μουσική κατεύθυνση. Υπήρξαν δεύτερες σκέψεις από μέρους σας πριν την κυκλοφορία τους; Πόσο δικαιωμένοι αισθάνεστε από το τελικό αποτέλεσμα;

Ποτέ δεν κάναμε μουσική προσπαθώντας να ανταποκριθούμε στα μουσικά γούστα των άλλων. Αυτό που κάνουμε δεν πωλείται και ο μόνος τρόπος να το υποστηρίξει κάποιος είναι να το παρακολουθήσει ζωντανά. Με ένα τέτοιο λοιπόν κριτήριο, δεν ψάχνουμε αναγνώριση κοινής αποδοχής αναγνώριση –πόσο μάλλον όταν οι απόψεις μας είναι το κύριο αναγνωριστικό του ήχου μας. Η πρόκληση βρίσκεται στο να φανερώνεις νέα πράγματα όσο προχωράς και να μην επαναπαύεσαι στη φόρμουλα ή στο καλούπι του ήδη πεπατημένου. Όσοι αντιδρούν στην καινούργια κατεύθυνση, δεν έχουν παρά να αλλάξουν ακούσματα.

Η ομάδα παραγωγών που συμμετείχε στα sessions των συγκεκριμένων δίσκων αποτελεί πλέον βασικούς συνεργάτες σας, που θα συνεισφέρουν και σε επόμενα projects; Ή είστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με ανθρώπους με τους οποίους ενδεχομένως να μην έχετε δουλέψει μαζί στο παρελθόν;

Οι BFAM επάνδρωσαν την αποστολή Εύφλεκτον και Βάπτισμα Πυρός σε μία πολύ κρίσιμη περίοδο της πορείας μας. Ανταποκρίθηκαν άψογα, με αγάπη, σαν να ηταν κάτι δικό τους –και τους ευχαριστούμε πολύ. Η μουσική κατεύθυνση που σκεφτόμαστε για το μέλλον είναι κάτι πολύ διαφορετικό, το οποίο καλούμαστε να ανακαλύψουμε και να επιμεληθούμε εμείς. Αναμείνετε στα ακουστικά σας...

vitps_3

Εκείνο το κομμάτι με τον AG των DITC, πότε θα το ακούσουμε επιτέλους; Μας έχετε ανοίξει την όρεξη μετά από τα πλάνα στο Εικόνα Και Ήχος...

Δεν ηχογραφήθηκε κάποιο κομμάτι με τον AG. Πρόκειται για μία ανθρώπινη συνάντηση που έγινε ένα βράδυ στα Εξάρχεια και αυθόρμητα προέκυψε να γράψουμε στίχους παρέα.

Η στιχουργική εξέλιξη ενός εγχώριου συγκροτήματος, και δη από τον χώρο του χιπ χοπ, πιστεύετε πως είναι ζωτικής σημασίας ως προς τη διάρκεια ενός σχήματος στον χρόνο;

Το είδος της μουσικής είναι απλά το μέσο που χρησιμοποιούμε, σημασία όμως έχει πάντα το περιεχόμενο. Η κάθε ηλικία –ανάλογα με τα βιώματα και τις αντιλήψεις– έχει και τη θεματική της απόχρωση. Δεν γίνεται να περιγράφουμε στους στίχους που φτιάχνουμε στα 30 μας όσα περιγράφαμε στα 17... Κι αν γίνεται σε κάποιες περιπτώσεις, σίγουρα δεν γίνεται με τον ίδιο τρόπο. Όσο μεγαλώνουμε εμείς, «μεγαλώνει» και η μουσική μας. Όταν ο κόσμος μετά από χρόνια εξακολουθεί να ακούει τα παλαιότερα «έργα» μας, σημαίνει ότι γίνεται εμφανής η έννοια της διαχρονικότητας: η μουσική μένει αθάνατη.

Η ευρεία αποδοχή του γκρουπ από τους χιπ χοπ ακροατές αποδεικνύεται από το μέγεθος των ακροατηρίων που συγκεντρώνετε σε κάθε σας συναυλία. Πώς διαχειριστήκατε την επιτυχία και γιατί πιστεύετε πως ο κόσμος σας έχει ξεχωρίσει; Τι είδε/βρήκε σε εσάς;

Δεν υπάρχει διαχείρηση επιτυχίας, διότι δεν βιώνουμε κάτι τέτοιο. Λογικά ο κόσμος έχει ξεχωρίσει αυτό που ξεχωρίζει το κάθε μέλος των Βηταπείς σε κάποιο άλλο μέλος των Βηταπείς. Έχουμε κάνει συναυλίες με 50-100 άτομα και πραγματικά έχουμε δώσει το 100% του εαυτού μας. Όταν υπάρχει υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των μονάδων σε μία ομάδα, τότε η Ομάδα γίνεται πολύ δυνατή –και ο κόσμος λαμβάνει τη δύναμη της ενότητας και το τελικό σύνολο γίνεται εκρηκτικό. Με ζωντανές εμφανίσεις 3 ωρών, ανεξαρτήτως του κοινού προσελεύσεως, η απάντηση βρίσκεται στην ενέργεια που δίνουμε και στην ενέργεια την οποία παίρνουμε πίσω. Δεν πρόκειται απλά για μια συνάντηση διασκεδαστικού χαρακτήρα, θυμίζει γήπεδο.

vitps_4

Πρόσφατα συμμετείχατε στο θεατρικό έργο Pulp Fiction 2014 –κυρίως ο Φορτσάτος, ο οποίος είχε αναλάβει την επιμέλεια μουσικής και το sound design, αλλά και ο Άσαρκος, που ακουγόταν στο τραγούδι των τίτλων. Πώς το βρήκατε σαν εμπειρία; Θα υπάρξει συνέχεια ή ήταν κάτι αυτόνομο;

Το να επιχειρήσουμε να «ντύσουμε» μουσικά μια θεατρική παράσταση ήταν μια καινούργια εμπειρία για εμάς. Απολαύσαμε πάρα πολύ τη διαδικασία και μας άρεσε το περιεχόμενο της νέας πόρτας που ανοίξαμε. Πολύτιμη ήταν και η συμβολή του Βαγγέλη Καραπέτρου, καθώς και όλων των μουσικών που συμμετείχαν. Το Pulp Fiction θα συνεχίσει να παίζεται για ακόμη μία χρονιά. Στο μέλλον υπάρχουν σκέψεις για τον τομέα του θεάτρου ή κάποιου ντοκιμαντέρ ή κάποιας ταινίας. Ποτέ δεν ξέρεις...

Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει ένα άνοιγμά σας σε κοινά projects με άλλους καλλιτέχνες, όπως το Συνάντηση 14:15, το Special Delivery και το Film Noir. Αισθανθήκατε πως υπήρχε μια ανάγκη εξωστρέφειας; Θα πρέπει να περιμένουμε κι άλλες τέτοιες προσπάθειες;

Το Συνάντηση 14:15 είναι κοινός δίσκος Βηταπείς & Επίλεκτοι. Το Special Delivery ήταν μία κίνηση του Spy και του Satez, οι οποίοι μας πρότειναν να γράψουμε κάποια κομμάτια για μια συλλογή που ήθελαν να κυκλοφορήσουν. Αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε λόγω της σχέσης μας με αυτούς κυρίως –τους γνωρίζουμε από πολύ παλιά. Επίσης οι υπόλοιπες συμμετοχές ήταν αξιόλογες και με την ευκαιρία να ευχηθούμε καλή πορεία στο Groundzero Studio. Τέλος, το Film Noir ήταν μία ευκαιρία να δοκιμάσουμε κάτι με φίλους από τη Θεσσαλονίκη· μείναμε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα και στέλνουμε χαιρετισμούς στον Dof και στο Dope Beat Studios, καθώς και σε όσους συμμετείχαν. Στο μέλλον θα επικεντρωθούμε στη δημιουργία δικών μας εγχειρημάτων, χωρίς όμως να αποκλείουμε κάποια συνεργασία.

Πόσο δύσκολο είναι να συνδυάζετε ένα εγχείρημα σαν τους Βήτα Πεις με την κανονική ζωή σας και με τις δουλειές σας;

Ζούμε στιγμές που μας προάγουν σε δημιουργούς. Είμαστε η άλλη άποψη και οι άλλοι μεταξύ των πολλών. Τα βγάζουμε πέρα εύκολα ή δύσκολα και προσπαθούμε να δείξουμε τον τρόπο και σε άλλους ανθρώπους. Βάλτε πάθος σε ό,τι κάνετε στη ζωή σας και να πολεμάτε το καλό... Eίναι ο μόνος εχθρός του καλύτερου. Ραντεβού στο επόμενο.

Βηταπείς 2014

Η Ομάδα είναι Μία

{youtube}J837t5KJFBs{/youtube}

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured