Ο τρίτος δίσκος μέσα σε τρία χρόνια αποδεικνύει τον δημιουργικό οργασμό των BURZUM. Το “Umskiptar”, το νέο λυρικό και μινιμαλιστικό αριστούργημα του Varg Vikernes, δίνει μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία στο AVOPOLIS METAL να επικοινωνήσει με τον Νορβηγό και να του θέσει τα ερωτήματά του…
Χαιρετίσματα από την Ελλάδα Varg! Θα ήθελα αρχικά να σε συγχαρώ για το “Umskiptar” album, το οποίο είναι καταπληκτικό. Ποια είναι τα συναισθήματά σου τώρα που είναι ολοκληρωμένο και έτοιμο να κυκλοφορήσει;
Σ’ ευχαριστώ πολύ για την ευγενική σου φιλοφρόνηση και σ’ ευχαριστώ και για το ενδιαφέρον σου. Είναι ωραίο συναίσθημα που επιτέλους το album είναι έτοιμο να κυκλοφορήσει, τόσο γιατί ολοκληρώθηκε αυτό το project, όσο και γιατί μπορώ πλέον να σκέφτομαι για την επόμενη κίνηση.
Το πρώτο πράγμα που παρατήρησα αφού άκουσα το “Umskiptar”, ήταν πως είναι ένα αργό album, ατμοσφαιρικό και με μινιμαλιστική μουσική προσέγγιση, χωρίς όμως να λείπουν οι χαρακτηριστικές BURZUM μελωδίες και riffs. Θα ήθελα να σε ρωτήσω αν συμφωνείς με αυτή την άποψη και ποιες διαφορές μπορείς να εντοπίσεις μεταξύ αυτού και των δύο προηγούμενων δίσκων σας, των “Belus” και “Fallen”;
Οι διαφορές είναι αυτές που ανέφερες, όπως επίσης η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε για τη συγγραφή των στίχων, οι οποίοι είναι παρμένοι από ένα αρχαίο Νορβηγικό ποίημα, το Voluspå, το οποίο από μόνο του αποτελεί μια τρανταχτή διαφορά. Η φωνή μου επίσης διαφοροποιήθηκε όταν τραγουδούσα και απάγγελνα σε αρχαία Νορβηγικά, σαν να ήταν μια φωνή από το παρελθόν, ένα κάλεσμα από τους προγόνους μας.
Η λέξη “Umskiptar” είναι και αυτή στα αρχαία Νορβηγικά και αν δεν κάνω λάθος σημαίνει “μεταμόρφωση”. Πιστεύεις πως οι BURZUM δείχνουν ενός είδους μεταμόρφωση στο καινούργιο album;
Κατά κάποιο τρόπο ναι, αλλά όχι κάτι δραματικό σε σχέση με προηγούμενους δίσκους. Παρεμπιπτόντως η λέξη είναι στον πληθυντικό, οπότε σημαίνει “μεταμορφώσεις” και αναφέρεται σε αυτό που οι στίχοι περιγράφουν, τις μεταμορφώσεις της φύσης.
Η μουσική που συνέθεσες στο “Umskiptar” ντύνει ιδανικά το ποίημα Voluspå. Θα ήθελες να μας δώσεις κάποιες επιπλέον πληροφορίες για τους στίχους;
Οι στίχοι περιγράφονται με λεπτομέρεια στο βιβλίο μου “Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia”, όπου όπως αφήνω να φανεί, το Voluspå δεν είναι όπως πολύς κόσμος έχει παρεξηγήσει, ένας είδος μύθων σχετικά με τη δημιουργία και το τέλος του κόσμου. Καταπιάνεται όπως προανέφερα με τις μεταμορφώσεις της φύσης, όπως μπορεί να τις δει κάποιος κατά τη διάρκεια κάθε χρόνου. Το Φθινόπωρο οδηγεί στο Χειμώνα, ο Χειμώνας στην Άνοιξη, η Άνοιξη στο Καλοκαίρι και από εκεί στο Φθινόπωρο ξανά. Και αυτό συνεχίζεται αέναα.
Εσύ προσωπικά νιώθεις μεταμορφωμένος και ειδικά τα τελευταία χρόνια, μετά την ολοκλήρωση του εγκλεισμού σου στη φυλακή;
Αα, λοιπόν, όχι περισσότερο απ’ ότι ένιωθα τα αμέσως προηγούμενα χρόνια. Αλλάζω συνεχώς, άσχετα με το αν μου αρέσει ή όχι. Ο χρόνος είναι η μοναδική πραγματικά ουδέτερη δύναμη στο σύμπαν μας. Μεταχειρίζεται όλους μας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, είτε είμαστε καλοί ή κακοί άνθρωποι, αρσενικά ή θηλυκά…
Να επανέλθουμε λίγο στο δίσκο. Θα ήθελες να μας δώσεις μερικές πληροφορίες για τη διαδικασία σύνθεσης και ηχογράφησης του album;
Όσον αφορά τη σύνθεση, απλά άφησα τη μουσική που έβγαινε από μέσα μου να με οδηγήσει και απλά την ακολούθησα. Η ηχογράφηση έγινε ξανά στα Grieghallen, όπως και στα προηγούμενα albums. Αρχικά ηχογράφησα κάθε όργανο ξεχωριστά και στο τέλος προσέθεσα τα φωνητικά. Βασικά, δεν υπάρχει και κάτι παραπάνω σε αυτή τη διαδικασία που θα μπορούσα να αναφέρω.
Το εξώφυλλο του “Umskiptar” είναι ο θαυμάσιος πίνακας “Nott”, του Peter Nicolai Arbo. Με βάση ποια κριτήρια επέλεξες αυτό τον πίνακα;
Ο συγκεκριμένος πίνακας δείχνει ένα μέρος από τις μεταμορφώσεις της φύσης. Η Νύχτα να διασχίζει έφιππη τον ουρανό, ακολουθούμενη από τη μέρα. Ήθελα να χρησιμοποιήσω έναν ρομαντικό πίνακα και θεώρησα θετικό να χρησιμοποιήσω και μια απεικόνιση μιας Ευρωπαίας γυναίκας που να δείχνει ακμαία, σε αντίθεση με την ασθενική που επιβάλουν τα μοντέρνα ιδεώδη.
Πριν από 15 χρόνια περίπου έλιωνα το “Hvis Lyset Tar Oss” album, διαβάζοντας τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Ποιο βιβλίο, ταινία ή δραστηριότητα πιστεύεις πως θα μπορούσε να συνοδεύει ιδανικά η ακρόαση του “Umskiptar”;
Υποθέτω, πως πιθανότητα θα μπορούσε να συνοδεύει την ανάγνωση του “Voluspå”... και του “Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia”, το οποίο περιέχει μια αγγλική μετάφραση του “Voluspå”.
Πολλές φορές έχεις αναφέρει πως οι BURZUM δεν είναι μια black metal μπάντα. Άνθρωποι που ακούνε τη μουσική σας και αγοράζουν τους δίσκους σας, θεωρούν τους εαυτούς τους ως black metalers και εσάς ως μια black metal μπάντα. Γιατί πιστεύεις πως συμβαίνει αυτό;
Όσο πιο απαρχαιωμένες είναι κάποιες παρανοήσεις, τόσο πιο δύσκολα πεθαίνουν. Καταλαβαίνω πως πολλοί από αυτούς που εκτιμούν μουσικά τους BURZUM, οι αποκαλούμενοι black metalers, ακούν επίσης και black metal μπάντες, αλλά θα έπρεπε κάποια στιγμή να ξεκινήσουν να καταλαβαίνουν πως οι BURZUM δεν είναι black metal.
Πριν μερικούς μήνες επανηχογράφησες κάποια παλιά σας κομμάτια, τα οποία θεωρούνται πλέον κλασσικά, για τη συλλογή “From The Depths Of Darkness”. Ποιοι ήταν οι λόγοι που σε οδήγησαν σε αυτή την επιλογή;
Πολύ απλά, το γεγονός πως δεν μου άρεσαν τα φωνητικά που είχαν οι αρχικές εκδοχές αυτών των κομματιών του πρώτου δίσκου και η ποιότητα παραγωγής του δεύτερου. Για να είμαι σε θέση να απολαύσω αυτά τα κομμάτια, έπρεπε να τα επανηχογραφήσω και έτσι έκανα…
Υπάρχουν πράγματα στο παρελθόν των BURZUM που να σε ενοχλούν ακόμα και σήμερα;
Ίσω το “Aske” ΕΡ. Θα ήθελα πολύ να έχω κυκλοφορήσει μόνο full length albums.
Ποια είναι κατά τη γνώμη σου εκείνα τα στοιχεία των BURZUM που τους κάνουν τόσο ξεχωριστούς σαν μπάντα;
Ίσως το γεγονός πως οι BURZUM δεν είναι μια μπάντα με διάφορους τύπους που ο καθένας παίζει ένα συγκεκριμένο όργανο, με αποτέλεσμα εγώ αντί να παίζω απλά drums, κιθάρα ή μπάσο, να συγκεντρώνομαι στην μουσική σαν ολότητα. Η μουσική φτιάχνεται συνολικά, χωρίς να ρίχνεται όλη η προσοχή σε κάθε όργανο ξεχωριστά, αλλά στο σύνολο. Πολλές άλλες μπάντες συχνά αποτελούνται από μουσικούς που εστιάζουν ο καθένας περισσότερο στο τι παίζει ατομικά, παρά στη μουσική συνολικά. Ένας άλλος λόγος που ίσως κάνει τους BURZUM ξεχωριστούς, είναι η ασέβειά μου στις νόρμες της πλειοψηφίας και το γεγονός πως δεν προσπαθώ να μπω σε κάποιο καλούπι ή κάτω από μια ταμπέλα. Απλά συνθέτω τη μουσική που μου αρέσει χωρίς να ακολουθώ κανόνες ή συγκεκριμένες πρακτικές.
Ποια είναι τα πλάνα σου για το μέλλον; Υπάρχει η πιθανότητα να κυκλοφορήσεις πάλι ambient albums σαν το “Dauði Baldrs” ή το “Hlidskjalf”?
Πιθανότατα ναι, αλλά δεν έχω συγκεκριμένα πλάνα προς το παρόν. Έχω πολλά άλλα project στο μυαλό μου που θέλω να πραγματοποιήσω πριν αρχίσω να καταστρώνω το οτιδήποτε για ένα καινούργιο album.
Ποια είναι η γνώμη σου για την υπόθεση του Breivik και αυτά που συνέβησαν στο Oslo και στο νησί Utoya;
Είναι πολύ λυπηρό πως η Ευρωπαϊκή φυλή περιθωριοποιήθηκε μέσα στο ίδιο το σπίτι της, την Ευρώπη, όπως και τρόπος που διάφορες ομάδες στρέφονται εναντίον αυτών που προσπάθησαν να μας καταστρέψουν σαν φυλή. Το πιο λυπηρό απ’ όλα είναι πως ο Breivik στοχοποίησε νεαρά παιδιά, αντί των άπιστων γονιών τους ή αυτών που τους έκαναν πλύση εγκεφάλου, κάνοντας τους να αποδεχτούν την ιδέα της καταστροφής της φυλής τους, μέσω της μπασταρδοποίησης που δέχτηκε. Στην ιστοσελίδα μου μπορείς να βρεις κάποιες απόψεις μου για αυτή την υπόθεση σε δημοσιεύσεις με τον τίτλο War in Europe (part I and II). Αλοίμονο! Εικάζω πως έχουμε δει μόνο την αρχή όλου αυτού του πράγματος.
Κλείνοντας θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για το χρόνο σου. Θα ήθελες να στείλεις ένα μήνυμα στους φίλους της μπάντας στην Ελλάδα; Χαιρετίσματα!
Θανάση σε ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου και για την υποστήριξή σου και σου εύχομαι καλή τύχη σε ότι κάνεις. Ελπίζω εσείς οι Έλληνες να θυμηθείτε τις ρίζες σας και να ξέρετε πως η Ευρώπη θα βγει νικήτρια από αυτό τον πόλεμο που βρίσκεται. Θα «σηκωθούμε» και πάλι, θα ανακτήσουμε τη δόξα και την τιμή μας, μετά την μοντέρνα αντι-Ευρώπη που ισοπεδώθηκε από τους τραπεζίτες και τα πιόνια τους, τους πολιτικούς. Long live Greece and the Greek people!