Οι ταινίες της εβδομάδας: Θυμήσου Πατέρα, τον Δρόμο για το Έαρ, Πέρυσι στο Μάριενμπαντ

Κάθε Πέμπτη η Ναταλία Πετρίτη θα βλέπει τη ζωή στο κινηματογραφικό πανί. Αυτή την εβδομάδα (8-14/7) βλέπει από οσκαρικό Anthony Hopkins μέχρι τις σόλο περιπέτειες της Black Widow, ελληνικά ντοκιμαντέρ και κλασικές επανεκδόσεις.

Μετά από 8 ολόκληρους μήνες αναμονής, το άνοιγμα των κλειστών κινηματογράφων φαίνεται πως έδωσε την απαραίτητη ανάσα στο ελληνικό box office, που είδε τα εισιτήριά του να αυξάνονται κατά 20.000 σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, δίνοντας ελπίδα σε έναν κλάδο που υπέφερε την τελευταία διετία όσο σχεδόν κανένας άλλος. Μεγάλοι κερδισμένοι δεν ήταν άλλοι από το συμπαθέστατο Luca της Pixar, που παιζόταν σε 65 αίθουσες πανελλαδικά και έκοψε 20.432 εισιτήρια, αλλά και το οσκαρικό Άσπρο Πάτο με 10.753 συνολικά. Συμπαθητικά τα πήγε και Το Κάλεσμα 3: Ο Διάβολος με Έβαλε να το Κάνω, με 8.014 εισιτήρια, ενώ την επιτυχημένη πορεία της στις αίθουσες συνέχισε η ένατη ταινία του franchise Fast & Furious, που πλέον μετρά πάνω 50.000 εισιτήρια στη χώρα μας. Την πεντάδα συμπληρώνουν οι Οι Κρουντς 2: Νέα Εποχή, που επίσης κέρδισαν για τα καλά το κοινό των μικρών μας φίλων, κόβοντας στις 5 εβδομάδες προβολής τους 49.403 εισιτήρια.  

Μια αρκετά δυνατή εβδομάδα ξεκινά και πάλι για τους εγχώριους σινεφίλ, που θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν επιτέλους τον οσκαρικό Anthony Hopkins στο πολυαναμενόμενο The Father, ενώ οι λάτρεις του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel θα επιλέξουν χωρίς αμφιβολία τη Black Widow που επίσης προσγειώνεται στις αίθουσες. Οι νέες κυκλοφορίες συμπληρώνονται από δύο εξαιρετικά ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής, το  Νίκος Καρούζος - Ο Δρόμος για το Έαρ και το Καινούργιος Ουρανός: Οι Γυναίκες στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδος, σε περιορισμένες αίθουσες και για λίγες προβολές, ενώ όσοι επιθυμούν ένα σύντομο ταξίδι στο παρελθόν θα επιλέξουν μία από τις επανεκδόσεις της εβδομάδας. Τέλος, οι Ονειρομπελάδες της Kim Hagen Jensen θα ικανοποιήσουν τους μικρότερους σινεφίλ, που ομολογουμένως φέτος το καλοκαίρι έχουν τιμήσει για τα καλά τα εγχώρια σινεμά. Ακολουθούν τα σχόλια του Avopolis για τις νέες κυκλοφορίες της εβδομάδας.

 

Ο Πατέρας (The Father) του Florian Zeller

⭐⭐⭐1/2

 

Γαλλία, Μεγ. Βρετανία, 2020
97 λεπτά
Spentzos Film

Στo κινηματογραφικό ντεμπούτο του γάλλου θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη, Florian Zeller, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο που πρωτοπαίχτηκε με επιτυχία στο Παρίσι το 2012, παρακολουθούμε τη ζωή ενός υπερήλικα πρώην μηχανικού στο λονδρέζικο διαμέρισμά του. Η σχέση του Anthony με την κόρη του Anna περνά μια έντονη κρίση, καθώς ο ίδιος αρνείται με κάθε τρόπο την παροχή βοήθειας προς τον ίδιο, αδυνατώντας να πιστέψει ότι η μνήμη και η αντίληψή του τον εγκαταλείπουν με γοργούς ρυθμούς. Άγνωστοι διαταράσσουν την οικιακή γαλήνη, η παντρεμένη κόρη του Anthony δηλώνει πως θα μετακομίσει στο Παρίσι με έναν νέο άντρα, ενώ κάποιος κλέβει συνεχώς το ρολόι του. Ή μήπως τίποτε από όλα αυτά δεν συμβαίνει στ’ αλήθεια;   

Μέσα από την χαοτική πραγματικότητα του μυαλού του Anthony που έχει περιέλθει στην αναπόφευκτη φθορά των γηρατειών και της άνοιας, μια δραματική ταινία με αγωνιώδη ρυθμό και χαρακτήρα, που την κατατάσσουν ταυτόχρονα και σε ταινία τρόμου, το The Father εξερευνά τον πόνο για τον χρόνο που περνά και δεν είναι ποτέ με το μέρος μας, το άγχος για τη διατήρηση μιας μνήμης που ολοένα και σβήνει, αλλά και τις ανθρώπινες σχέσεις που γίνονται αιφνιδίως εύθραυστες παρά τα γερά τους θεμέλια, μπροστά στην προδιαγεγραμμένη μοίρα ενός ανθρώπου που σταδιακά ξεχνά ποιος είναι. Σπαρακτικές ερμηνείες τόσο από τον Anthony Hopkins όσο και την Olivia Colman, αριστοτεχνικό μοντάζ από τον υποψήφιο για Όσκαρ Γιώργο Λαμπρινό και το απαραίτητα μελαγχολικό soundtrack δια χειρός Ludovico Einaudi. Η ταινία της εβδομάδας.

 

Black Widow της Cate Shortland

⭐⭐1/2

 

Η.Π.Α., 2020
134 λεπτά
Feelgood Entertainment

Μπορεί να χρειάστηκαν έντεκα ολόκληρα χρόνια ώστε η Black Widow του Marvel Cinematic Universe να αποκτήσει τη δική της σόλο ταινία, η Cate Shortland όμως φρόντισε για την αποκατάσταση μιας κατάφορης αδικίας εις βάρος ενός από τους πιο αγαπημένους χαρακτήρες τόσο των Avengers, όσο και γενικά των κινηματογραφικών σούπερ ηρώων. Η Μαύρη Χήρα αποτελεί το prequel που εξελίσσεται ανάμεσα στα γεγονότα των ταινιών Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος και Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας, συστήνοντας στο κοινό τη Νατάσα Ρόμανοφ, που ερμηνεύει για ακόμη μια φορά με απόλυτη επιτυχία η Scarlett Johansson, η οποία  καταδιώκεται από το παρελθόν της ως κατάσκοπος αλλά και από τις προβληματικές ή και διαλυμένες σχέσεις της πριν να ενταχθεί στον κόσμο των Avengers.

Ανάμεσα σε φαντασμαγορικές σκηνές με μάχες σώμα με σώμα και με έντονο το vibe κλασικών κατασκοπευτικών ταινιών, η Black Widow επικεντρώνεται στον μελαγχολικό ψυχισμό της Μαύρης Χήρας αλλά και στη σχεσιακότητά της με μια οικογένεια εξαιρετικά εκκεντρική και προβληματική, αλλά ιδιαίτερα σημαντική για την ίδια, όσο επιχειρεί να ανοιχτεί σε θεματικές όπως η γυναικεία χειραφέτηση και αλληλεγγύη και το δικαίωμα του να ορίζεις τη μοίρα σου όπως εσύ επιθυμείς. Και παρόλα αυτά το χιούμορ δεν απουσιάζει από την ταινία, με τους Florence Pugh και David Harbour να ευθύνονται για μερικές από τις καλύτερες σκηνές της. Η Black Widow δεν είναι βέβαια η καλύτερη ταινία του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel, για την ακρίβεια δεν φτάνει καν κοντά σε αυτό, με μερικές πληκτικές και εντελώς αχρείαστες σκηνές, αλλά και την πίκρα ενός τέλους που δεν αποχαιρετά όπως θα άξιζε τη Μαύρη Χήρα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως δεν αποτελεί μια πολύ καλή πρόταση για θερινό σινεμά, ιδιαίτερα αν σας έλειψε η δράση και οι χολιγουντιανές παραγωγές από τη μεγάλη οθόνη.

 

Νίκος Καρούζος: Ο Δρόμος για το Έαρ του Γιάννη Καρπούζη

⭐⭐⭐⭐

 

Ελλάδα, 2020
101 λεπτά
Weird Wave

Γεννημένος το 1926 στο Ναύπλιο από πατέρα κομμουνιστή, μέλος του ΕΑΜ και μάνα κόρη ιερωμένου, ο Νίκος Καρούζος υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της μεταπολεμικής Ελλάδας. Στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Γιάννη Καρπούζη, βραβευμένου  Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ξετυλίγεται η ιστορία τόσο του ποιητή Καρούζου όσο και του ανθρώπου πίσω από τον καλλιτέχνη, μέσα από μαρτυρίες και υλικό ανθρώπων που συνδέθηκαν με τον ίδιο σε διαφορετικές περιόδους της ζωής του.

Από τις τάξεις της ΕΠΟΝ και την εξορία στην Ικαρία, μέχρι τη στρατιωτική θητεία στη Μακρόνησο και την Νεολιθική Νυχτωδία στην Κρονστάνδη, η ζωή του Καρούζου παρουσιάζεται σαν ένα ψηφιδωτό, με το Δημήτρη Καταλειφό σε ρόλο ερευνητή που μαζεύει τα κομμάτια του παζλ. Ένα εξαιρετικής ποιότητας ντοκιμαντέρ για τη δύσκολη προσωπικότητα ενός ποιητή που αν και έζησε κομμουνιστής, πληρώνοντας για αυτή του την επιλογή, κράτησε τη δωρική και γεμάτη αναφορές υπαρξιστική ποίησή του μακριά από αυτήν μέχρι και τα τελευταία του χρόνια στο υπόγειο της Σούτσου.

 

 

Καινούργιος Ουρανός: Οι Γυναίκες στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδος των Γιάννη Ξύδα και Τάσου Κωνσταντόπουλου

⭐⭐⭐1/2


Ελλάδα, 2021
75 λεπτά

Φεβρουάριος 1945. Η συμφωνία της Βάρκιζας έχει μόλις υπογραφεί και η περίοδος της Λευκής Τρομοκρατίας βρίσκει τους αγωνιστές και τις αγωνίστριες της Εθνικής Αντίστασης κυνηγημένους από Χίτες, κρατικούς υπαλλήλους, αλλά και ολόκληρο το παρακράτος. Αντικείμενο του Καινούριου Ουρανού, δια χειρός Γιάννη Ξύδα και Τάσου Κωνσταντόπουλου, δεν είναι άλλο από την ιστορία της δημιουργίας και της δράσης του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ) που έδρασε για 3 χρόνια στα βουνά, ως αποτέλεσμα των εξοριών, των φυλακίσεων, των βιασμών και των δολοφονιών με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι όσοι συνέβαλαν τα προηγούμενα χρόνια με αυταπάρνηση στην Αντίσταση. Μια ιστορία όμως ειπωμένη αυτή τη φορά από τα χείλη των γυναικών που συμμετείχαν στον αγώνα, σαν ίσες προς ίσους με τους άνδρες με τους οποίους συμπορεύτηκαν και πολέμησαν στα βουνά.

Μια σπουδαία καταγραφή των αφηγήσεων των θηλυκών παρτιζάνων του ΔΣΕ, που  συνθέτει και διατηρεί στη μνήμη τα βιώματα του εμφύλιου πολέμου, από την πλευρά των γυναικών που είδαν τους εαυτούς τους να πολεμούν και να συνυπάρχουν στο βουνό ανήλικες κιόλας, προτού φυλακιστούν και εξοριστούν, για να επαναπατριστούν τουλάχιστον 25 χρόνια μετά για να αφηγηθούν την ιστορία τους. Για λίγες μόνο προβολές στο Τριανόν. Μην το χάσετε.

 

Παίζονται ακόμα:

 Ονειρομπελάδες (Dreambuilders) της Kim Hagen Jensen (Δανία, 2020, 81 λεπτά, Tanweer)
Η Μίνα, ένα κορίτσι με την ικανότητα να δημιουργεί και να ελέγχει τα όνειρα άλλων ανθρώπων, θα κάνει τα πάντα για να ξεφορτωθεί την ενοχλητική θετή αδερφή της που μπαίνει απροσδόκητα στη ζωή της. Όταν όμως τα πράγματα θα πάνε διαφορετικά από ό,τι περίμενε, θα διδαχθεί ένα πολύτιμο μάθημα. Δανέζικο animation για τους μικρούς μας φίλους.


Πέρυσι στο Μάριενμπαντ (
L' Annee Derniere a Marienbad) του Alain Resnais (Γαλλία, Ιταλία, 1961, 94 λεπτά, Summer Classics)
Σε ένα άδειο, πολυτελές ξενοδοχείο στην εξοχή, ένας άντρας προσπαθεί να θυμίσει σε μια παντρεμένη γυναίκα την ερωτική ιστορία που είχαν (ή μήπως όχι;) την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ, πείθοντάς την να φύγει μαζί του. Ο σύζυγός της (ή μήπως κάτι άλλο;) παραμένει διακριτικά δίπλα της φροντίζοντας για την υγεία της. Η αμφισημία της μνήμης, η εξαπάτηση και η αλήθεια, κεντρικές έννοιες σε μια από τις σημαντικότερες σουρεαλιστικές και ταυτόχρονα ρομαντικές ταινίες όλων των εποχών, σε επανέκδοση με νέες ψηφιακές κόπιες.

Κραυγές και Ψίθυροι (Cries and Whispers) του Ingmar Bergman‎ (Σουηδία, 1972, 91 λεπτά, Weird Wave)
Η Άγκνες είναι μόλις 37 ετών και ετοιμοθάνατη στην εξοχική της έπαυλη. Λίγο πριν το τέλος, οι δύο αδερφές της, Κάριν και Μαρία, θα την επισκεφθούν για να περάσουν τις τελευταίες στιγμές της μαζί της. Τότε όμως οι διαφορές των τριών γυναικών, αλλά και τραύματα του παρελθόντος, θα έρθουν στην επιφάνεια και σύντομα θα συγκρουστούν. Πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ σε μια ταινία της τελευταίας περιόδου του Bergman που δεν πρέπει να χάσετε.

Η Ταβέρνα της Τζαμάικα (Jamaica Inn) του Alfred Hitchcock (Μεγ. Βρετανία, 1939, 98 λεπτά, Bibliotheque)
Κορνουάλη, 1819. Μια συμμορία κακοποιών που κατοικοεδρεύει στο Jamaica Inn προκαλεί ναυάγια για να τα λεηλατήσει και να πουλήσει τα λάφυρά τους. Σύντομα όμως η ανιψιά της γυναίκας του ιδιοκτήτη θα τους αντιληφθεί και η δράση τους θα αρχίσει να ξεσκεπάζεται. Η τελευταία βρετανική ταινία του Alfred Hitchcock πριν μετακομίσει για πάντα στο Χόλιγουντ, βασισμένη στο μυθιστόρημα της Daphne du Maurier.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured