View More

Θα μείνει η Αθήνα χωρίς σινεμά; Οι κινηματογράφοι Ιντεάλ, Άστορ και Αελλώ κινδυνεύουν

Μια πρόσκληση αξιοποίησης ακινήτων από τον ΕΦΚΑ απειλεί με λουκέτο τρεις από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές αίθουσες του κέντρου της Αθήνας

Ναταλία Πετρίτη
Ναταλία Πετρίτη

Οι κινηματογραφικές αίθουσες της πόλης της Αθήνας φαίνεται πως απειλούνται περισσότερο από ποτέ με τον αφανισμό τους, μιας που το τελευταίο διάστημα το σινεφίλ κοινό έχει γίνει μάρτυρας του κλεισίματος μερικών από τις πιο αγαπημένες αίθουσες της πρωτεύουσας. Ο λόγος φυσικά για το Έμπασσυ του Κολωνακίου, όπως και το Όσκαρ στα Κάτω Πατήσια, που, χτυπημένα από την κρίση που έφερε η πανδημία, έκλεισαν οριστικά τις πόρτες τους λίγους μήνες πριν. Η λίστα με τις απώλειες είχε ξεκινήσει φυσικά με το Αττικόν και τον Απόλλωνα της Σταδίου, που δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την καταστροφή τους, ουδείς έχει αναλάβει να τα αναστήσει, δίνοντας ξανά ζωή στην περιοχή.

Τρεις ακόμη εμβληματικές κινηματογραφικές αίθουσες του κέντρου κινδυνεύουν να προστεθούν το επόμενο διάστημα στη λίστα με τα σινεμά που μας αποχαιρετούν: το ιστορικό Ιντεάλ της Πανεπιστημίου, το  Άστορ στην στοά Κοραή που αναστήθηκε το 2015 από την ομάδα της Weird Wave, αλλά και το Αελλώ της Πατησίων. Με ποιον τρόπο απειλούνται, ωστόσο, οι τρεις αγαπημένες αίθουσες του σινεφίλ κοινού;

Σύμφωνα με πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση διαφόρων ακινήτων ιδιοκτησίας του e-ΕΦΚΑ (Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων), μεταξύ των οποίων κι αυτά που στεγάζουν το Ιντεάλ, το Άστορ και το Αελλώ, οι παραπάνω αίθουσες απειλούνται με οριστικό κλείσιμο, μιας που η πρόσκληση δεν περιέχει δεσμευτικό όρο για την διατήρησή τους.

Ως προς το Ιντεάλ, η προκήρυξη διαγωνισμού για την αξιοποίηση ολόκληρου του συγκροτήματος 7 στρεμμάτων των οδών Πανεπιστημίου - Χαριλάου Τρικούπη - Φειδίου, που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1880 σε σχέδιο του Έρνστ Τσίλλερ και ανέγερση του Ερρίκου Σλήμαν, προσβλέπει στην δημιουργία πολυτελούς ξενοδοχείου. Δυστυχώς, η αίθουσα του κινηματογράφου, εν΄αντιθέσει με την πρόσοψη του κτιρίου, δεν κρίνεται διατηρητέα. Διατηρητέα είναι μόνο η χρήση του ισογείου εστιατορίου Ιντεάλ (ΥΑ ΥΠΕΧΩΔΕ 726/2002-ΦΕΚ Δ΄55/2002).

Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022, ο αιθουσάρχης του Άστορ και υπεύθυνος της εταιρείας διανομής Weird Wave, Μπάμπης Κονταράκης, απέστειλε ενημερωτικό Δελτίου Τύπου, στο οποίο σημειώνει: «Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον ΕΦΚΑ μας ενημέρωσαν ότι θέλουν να δώσουν όλο το ακίνητο για γραφεία ή ξενοδοχείο χωρίς καμία δέσμευση για διατήρηση του κινηματογράφου Άστορ. Στην παρατήρησή μας ότι το κτίριο είναι διατηρητέο-έργο τέχνης, απάντησαν ότι η διατήρηση του κινηματογράφου μπορεί να γίνει μόνο αν το επιθυμεί ο νέος εκμισθωτής, και πάλι όμως χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση. Ενώ για το Ιντεάλ μας ενημέρωσαν πως είναι πολύ πιθανό να γκρεμιστεί! Σε επόμενη επικοινωνία μας με τον ΕΦΚΑ, όπου ζητούσαμε μια συνάντηση για το θέμα, μας απάντησαν ότι μπορούμε να συναντηθούμε αφού πρώτα οριστικοποιηθούν οι οικονομικές μελέτες για να μας ενημερώσουν για τις αποφάσεις τους (!)».

Είναι πλέον σαφές ότι τα σινεμά του κέντρου της Αθήνας αλλά και ολόκληρος ο πολιτισμός της πόλης μας βρίσκονται μπροστά από μια σειρά εξελίξεων που απειλούν τα ίδια με αφανισμό και οδηγούν την πόλη στη μετατροπή της σε ένα θεματικό πάρκο με τουριστική και μόνο απεύθυνση. Οι επαγγελματίες του χώρου καλούν το κοινό στη στήριξη του πολιτισμού της πόλης, άλλα και τους θεσμικούς φορείς να ορθώσουν αντιστάσεις, απέναντι σε πλάνα που βάζουν το επιχειρηματικό κέρδος ως προτεραιότητα έναντι της διατήρησης και της ενίσχυσης του πολιτιστικού προϊόντος. Θα τους ακούσουν άραγε;


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Ναταλία Πετρίτη σχολιάζει την ολοκαίνουρια αυτοβιογραφική ταινία του Steven Spielberg, λίγο ...

Κι όμως, το outsider του Disney+ κατάφερε να δόσει νέα πνοή στο Star Wars franchise, ...

Εν μέσω σκανδάλων παρακολούθησης και υποκλοπών, η Ναταλία Πετρίτη θυμάται μερικές από τις ταινίες

Top