Watchmen: Μια απροσδόκητη τηλεοπτική εκδοχή στο θρυλικό comic

Τα κοινωνικά ζητήματα που εγείρει το σενάριο και τα μυστήρια πίσω από την πλοκή

Δεν είναι λίγοι οι μεγάλοι σκηνοθέτες που αποπειράθηκαν μέσα στα χρόνια να καταπιαστούν με το αχαλίνωτο και πυκνό σύμπαν των “Watchmen”. Όλες οι προσπάθειες έπεσαν στο κενό, με εξαίρεση μια mainstream διασκευή του σκηνοθέτη Zack Snyder το 2009. Οι ιστορίες της διάσημης σειράς ιστοριών κόμικ θεωρήθηκε ότι ήταν αδύνατον να κινηματογραφηθούν πειστικά (unfilmable) από το Χόλιγουντ και πολύ απαιτητικές για τον μέσο θεατή, σε αντίθεση με το pop περιβάλλον της Marvel και των σαφώς πιο στρωτών ιστοριών των ηρώων της DC. Η ΗΒΟ αιφνιδιαστικά πήρε το ρίσκο και ανέλαβε την παραγωγή μιας πρωτότυπης, φιλόδοξης διασκευής του “Watchmen”, μέσα από μια ασυμβίβαστη τηλεοπτική σειρά που παρατηρεί μέσα από έναν καλειδοσκοπικό φακό το λαοφιλές genre των υπερηρώων. Τον καλλιτεχνικό έλεγχο και την ανάπτυξη του σεναρίου ανέλαβε ο Damon Lindelof, ο οποίος έγινε γνωστός από την πετυχημένη σειρά μυστηρίου “Lost” (2004) και το λιγότερο γνωστό, εσχατολογικό δράμα “The Leftovers” (2014).


Η πολυδαίδαλη ιστορία του Watchmen

Η γενναία και πληθωρική παραγωγή της HBO διαθλά τις δοξασμένες και τις πιο αθέατες πλευρές της σκοτεινής μυθολογίας του θρυλικού κόμικ βιβλίου. Πρόκειται για μια πρωτότυπη ιστορία που έχει ορκισμένους fans και για πολλούς αποτελεί το σπουδαιότερο επίτευγμα στο είδος του. Η πολυδαίδαλη ιστορία του Alan Moore και το ευφάνταστα σκίτσα του εικονογράφου Dave Gibbons πυροδότησαν τη φαντασία περισσότερων από δυο γενεών από αναγνώστες που ήθελαν να ανακαλύψουν όλο και περισσότερα μυστικά της παράλληλης μετα-ανθρώπινης ιστορίας που καθόρισε τα μεγάλα γεγονότα του σύγχρονου κόσμου. Το αιματοβαμμένο smiley του εξωφύλλου έγινε η σημαία «ενηλικίωσης» των κόμικ που πλέον είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν πολιτικοποιημένη στάση και να ενσωματώσουν το στοιχείο της αμφισημίας στις ιστορίες τους.

Εδώ δεν έχουμε υπερήρωες. Πρόκειται για ανθρώπους με ελαττώματα, με βαθιά τραύματα, που ως θύματα της κοινωνικής καταπίεσης θέλουν να εξαλείψουν τα εγκλήματα μίσους τριγύρω. Πρόκειται για φθαρτούς αντιήρωες που βρίσκουν αποκούμπι στα όπλα και τις διεξόδους που προσφέρουν οι «πολιτικές ταυτότητας».

Οι αποστάτες του χρόνου, οι ρυθμιστές της ηθικής και οι εκμεταλλευτές ανθρώπινης μνήμης, όλοι μαζί αποτελούν σκοτεινές φιγούρες που παίζουν ρόλο σε μια παγκόσμια συνωμοσία και μπλέκονται σε ένα κουβάρι που αρχίζει να ξετυλίγεται, μόνο και μόνο για να γεννήσει περισσότερα μυστικά. Η ιστορία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1986, και ολοκληρώθηκε με μια περιορισμένη σειρά 12 τευχών από την DC Comics. Οι παράλληλες ιστορίες στις σελίδες κυλούσαν κάτω από τον φόβο της Αποκάλυψης που έθρεφε η απειλή ενός πυρηνικού ολέθρου, δίνοντας φωνή στην ανασφάλεια ενός κόσμου που ακόμη έτρεμε την έκβαση του ψυχρού πολέμου. Πως λοιπόν θα μπορούσε να γυριστεί με φρέσκο τρόπο και να σταθεί σαν πρωτότυπο, τόσα χρόνια μετά, το πρωτογενές υλικό των Moore και Gibbons στη σημερινή, ταραγμένη πολιτικά και τοξική κοινωνικά εποχή;

 

Όλα έχουν πολιτικό πρόσημο

Σε αυτή την εξαιρετικά δουλεμένη τηλεοπτική εκδοχή της αδάμαστης ιστορίας των “Watchmen” το εναλλακτικό παρελθόν διαχέεται με έναν σύνθετο αφηγηματικά και νοηματικά τρόπο σε ένα ζοφερό παρόν, όπου όλα έχουν πολιτικό πρόσημο. Η αφήγηση ξεκινάει και ολοκληρώνεται στην Tulsa των Ηνωμένων Πολιτειών, ένα μέρος που μαστίζεται από το έγκλημα. Εκεί, μια ομάδα καμικάζι εγκληματιών που φέρει τη μάσκα του Rorschach και επιτίθεται σε σπίτια αστυνομικών. Οι ένστολοι στην περιπολία φοράνε μάσκες για να προστατεύσουν τα πρόσωπά τους από τους εκδικητές του νόμου. Η πρωταγωνίστρια Angela Abar (εξαιρετικά στιβαρή και συγκροτημένη η Regina King στο ρόλο της Sister Night) ακολουθεί το βίαιο πεπρωμένο της και καλείται να σταματήσει το κακό των ρατσιστών που αποκαλούνται το «Έβδομο Ιππικό» (Seventh Kavalry). Ανάλογα ηθικά διλλήματα περί καθήκοντος και βίας είχε αντιμετωπίσει ο παππούς της, William Reeves, καθώς ήταν ο μοναδικός μαύρος αστυνομικός στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1930.

Εδώ η σειρά χρησιμοποιεί το φυλετικό μίσος για να θρέψει τα κίνητρα και την αίσθηση καθήκοντος των (υπέρ)ηρώων. Ο Reeves τα βάζει ευθέως με τους κοινωνικούς εκφραστές της «λευκής υπεροχής» και φτάνει κοντά στο θάνατο από συναδέλφους του, οι οποίοι είναι μέλη της Κου Κλουξ Κλαν. Έχοντας ο ίδιος μνήμες από το ρατσιστικό έγκλημα που κόστισε τη ζωή των γονιών του, χρησιμοποιεί τη δύναμή του για να ανατρέψει τη συνωμοσία του μίσους από λευκοκράτες που κινούνται στις παρυφές του χρόνου. Εκεί που ο Batman είχε τραυματικές μνήμες από νυχτερίδες και πολεμάει τους αλλόκοτους τρομοκράτες, εδώ η Angela Abar κληρονομεί το ακτιβιστικό πάθος του Reeves για ισότητα. Στα επεισόδια της σειράς, οι μαύροι αστυνομικοί που κάνουν περιπολίες με καλυμμένα τα πρόσωπά τους (ένα μέτρο υπέρ της καταστολής που θα ήταν εξαιρετικά αμφιλεγόμενο στον δικό μας κόσμο) κινδυνεύουν από τους οδηγούς οχημάτων που είναι γρανάζια της μηχανής του «κακού».

 

"Woke" ευαισθησία και "diversity" 

Από την ανείπωτη ιστορία του Reeves μέχρι τον Captain Metropolis και από τον Hooded Justice μέχρι τον αινιγματικό αστυνομικό Judd Crawford (τον υποδύεται άψογα ο αγέραστος Don Johnson) και τον Looking Glass (ο Tim Blake Nelson σε μια αποθέωση της hillbilly διαλέκτου) η δαιδαλώδης ιστορία των εννέα επεισοδίων σπέρνει ερωτήματα για να τα απαντήσει με ανέλπιστο τρόπο, ανοίγοντας στη συνέχεια το δρόμο για ακόμη περισσότερα μυστικά (ποιος είναι τελικά ο μυστηριώδης Dr. Manhattan;).

Οι παράλληλες πραγματικότητες και τα ποικίλα, αντικρουόμενα νοήματα στη δράση, είναι βέβαιο ότι θα καθηλώσουν τους τηλεθεατές με απαιτήσεις, που χρειάζονται κάτι περισσότερο από το αδιάφορο binge watching της mainstream αναψυχής, για να γεμίσουν τις ώρες τους.

Η κρυφή ομοφυλοφιλική ζωή του Reeves και κάποιες ανατρεπτικές αφηγηματικές διαδρομές της σειράς, πατάνε σε ζωτικά και καίρια ζητήματα της LGBTTQ κοινότητας, χωρίς correct διδακτισμούς και χωρίς την σύγχρονη αμερικάνικη τάση που έχουν πολλές σειρές να καβαλάνε το τρένο της «woke» ευαισθησίας και του «diversity» μόνο και μόνο για να πάρουν τα εύσημα. Οι δημιουργοί του Watchmen το κάνουν αβίαστα, ενσωματώνοντας τα queer στοιχεία στη δράση και χωρίς να το κάνουν πολύ θέμα. Οι σκελετοί (ή οι λευκές κουκούλες) στη ντουλάπα των ηρώων θα κινήσουν τα νήματα της μελαγχολικής μάχης.

 

Που διαφέρει το Watchmen;

Στο ότι ο εθνικισμός θα ποτίσει την αόρατη μάχη - όχι ο ανθρωπισμός. Στο ότι οι αυτόκλητοι τιμωροί του κακού θα υπακούσουν σε μια δική τους, αμφιλεγόμενη ηθική που παρακάμπτει το νόμο - όχι στον αυτονόητο διαχωρισμό του καλού με το κακό που συμβαίνει στη Marvel. Στο ότι οι υπερδυνάμεις ωχριούν μπροστά στον αμοραλισμό του παράφρονα Adrian Veidt ή αλλιώς Ozymandias (μπολιάζει την παραφροσύνη του «κακού» με αρχοντιά ο αειθαλής Jeremy Irons) καθώς τα πειράματά του με κλώνους- υπηρέτες ξεπερνάνε κάθε όριο της βιοηθικής.

Η διαδρομή του Watchmen είναι συναρπαστική. Αυτό το στυλιζαρισμένο, εσωστρεφές και σουρεαλιστικό “remix” του κλασικού κόμικ, θα αντέξει στο πέρασμα του χρόνου και θα εκτιμηθεί στην ολότητά του μετά από την θέαση και των εννέα επεισοδίων.

Οι πολυμορφικοί ήρωες (shapeshifters), αυτοί που πολεμούν για κοινωνική δικαιοσύνη (social justice warriors) και οι «ληστές» του φυσικού χρόνου, μπλέκουν δυναμικά σε ένα πολιτικάντικο κοκτέιλ που μιλάει για ευθύνη απέναντι στην αδικία των καιρών. Εδώ δεν έχουμε υπερήρωες που τα βάζουν με τον υπέρτατο villain που γελάει βροντερά. Πρόκειται για ανθρώπους με ελαττώματα, με βαθιά τραύματα, που ως θύματα της κοινωνικής καταπίεσης θέλουν να εξαλείψουν τα εγκλήματα μίσους τριγύρω. Πρόκειται για φθαρτούς αντιήρωες που βρίσκουν αποκούμπι στα όπλα και τις διεξόδους που προσφέρουν οι «πολιτικές ταυτότητας» την ίδια ώρα που στο παρασκήνιο συμβαίνει μια παγκόσμια συνωμοσία που κρατάει τη μοίρα του κόσμου στα (ολόλευκα) χέρια της.

 

Η συναρπαστική διαδρομή του "Watchmen"

Οι παράλληλες πραγματικότητες και τα ποικίλα, αντικρουόμενα νοήματα στη δράση, είναι βέβαιο ότι θα καθηλώσουν τους τηλεθεατές με απαιτήσεις, που χρειάζονται κάτι περισσότερο από το αδιάφορο binge watching της mainstream αναψυχής, για να γεμίσουν τις ώρες τους. Το “Watchmen” όμως έχει κάτι για όλους. Όσο επίκαιρες και ζωηρές ήταν οι σελίδες του κόμικ στην εποχή του Ρέηγκαν, άλλο τόσο σημαντικά είναι τα επεισόδια αυτής της ελεύθερης διασκευής στην μετά-Τραμπ εποχή. Ο ηθικός κώδικας των ηρώων δεν πατάει απλά στον νόμο και την τάξη, όπως έχουμε συνηθίσει. Ο νιχιλισμός των συνωμοτών και οι πολέμιοι των αδικιών δεν έχουν πολλές διαφορές. Η μάχη δίνεται σε επίπεδο ηθικής, χωρίς ιδεοληπτικές μάχες περί ευνομίας. Το φυλετικό μίσος και η αστυνομική βία βάζουν φωτιά στα θεμέλια της κοινωνίας και το θάρρος όσων θα θυσιαστούν για τις ιδέες τους γίνεται ολοένα και πιο αμφιλεγόμενο.

Από το εναρκτήριο ρατσιστικό μακελειό στην Οκλαχόμα μέχρι το εξωγήινο μπλε πλάσμα του φινάλε (δεν κάνουμε spoiler) η διαδρομή του Watchmen είναι συναρπαστική. Αυτό το στυλιζαρισμένο, εσωστρεφές (να κάτι σπάνιο για σειρά υπερηρώων) και σουρεαλιστικό “remix” του κλασικού κόμικ, θα αντέξει στο πέρασμα του χρόνου και θα εκτιμηθεί στην ολότητά του μετά από τη θέαση και των εννέα επεισοδίων. 

Απόλαυσέ το αποκλειστικά στο Vodafone TV, το Σπίτι της ΗΒΟ στην Ελλάδα!

Το Vodafone TV προσφέρει πλούσιο και αποκλειστικό περιεχόμενο και αποτελεί μια μοναδική λύση ψυχαγωγίας για όλους - μικρούς και μεγάλους.

Όλο το δημοφιλές περιεχόμενο της HBO είναι πλέον διαθέσιμο αποκλειστικά από το Vodafone TV, το Σπίτι της HBO στην Ελλάδα, όπου κάποιος μπορεί να απολαύσει αγαπημένες, παλιές, αλλά και νέες σειρές εύκολα και γρήγορα, με φίλους ή και μόνος σου!

Το Vodafone TV είναι πλέον διαθέσιμο εύκολα και γρήγορα, χωρίς χρήση αποκωδικοποιητή, με άμεση online ενεργοποίηση στο Vodafone.gr, χωρίς δέσμευση συμβολαίου και με δωρεάν δοκιμή για τον 1ο μήνα.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured