Claudio Monteverdi: Η Επιστροφή Του Οδυσσέα Στην Πατρίδα

Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια νέα παραγωγή της αριστουργηματικής όπερας του Claudio Monteverdi, "Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα".

Πληροφορίες εκδήλωσης

Ημερομηνία Εκδήλωσης 04-08-2020 18:00
Τοποθεσία Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Στο πόντιουμ ο Γιώργος Πέτρου, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες μαέστρους με λαμπρή διεθνή παρουσία, ενώ την σκηνοθεσία υπογράφει η διακεκριμένη σκηνοθέτις και διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη. Συμμετέχουν 11 κορυφαίοι Έλληνες σολίστ, με επικεφαλής τον βαρύτονο Τάση Χριστογιανόπουλο και την μεσόφωνο Μαίρη Ελεν Νέζη, οι οποίοι έχουν διαπρέψει στους ομώνυμους ρόλους σε μεγάλα θέατρα στο εξωτερικό.

Πάντα δραστήρια και πολυσχιδής, η πολυαγαπημένη Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής φροντίζει για ένα μαγευτικό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από τους εξωτικούς ήχους των μουσικών οργάνων της εποχής του πρώιμου Μπαρόκ.

Ο "Οδυσσέας" του Monteverdi παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βενετία το 1640, με μεγάλη επιτυχία. Μετά από μια σειρά αναβιώσεων, το έργο χάθηκε μέχρι τις αρχές του 20αι όπου το χειρόγραφο εκδόθηκε για πρώτη φορά. Φυσικά, οι μουσικολογική γνώση των αρχών του 20ου αι. δεν επέτρεψε να αποκωδικοποιηθεί η αριστουργηματική, αλλά στενογραφική παρτιτούρα του έργου με αποτέλεσμα η όπερα να θεωρηθεί ημιτελής. Ωστόσο, η πολύτιμη γνώση της ιστορικής ερμηνευτικής που άνθισε στο τέλος του 20ου αιώνα και σήμερα πια αποτελεί σύγχρονη κατάκτηση, επέτρεψε να αποδοθεί στο έργο η πραγματική του αξία, καθιστώντας το ως ένα από τα πλέον πρωτοποριακά και μεγαλειώδη έργα του οπερατικού ρεπερτορίου και τοποθετώντας τον Monteverdi στο βάθρο των σημαντικότερων μουσικών δραματουργών όλων των εποχών.

Ο μεγάλος Ιταλός συνθέτης, επηρεασμένος από του αρχαίο θέατρο, μελοποιεί με συγκλονιστικό τρόπο την αρχετυπική ομηρική ιστορία του "ταξιδιού του ήρωα", ζωντανεύοντας αριστοτεχνικά τα αιώνια σύμβολα του Ομήρου.

Η σύγχρονη πραγματικότητα που μέσω της πανδημίας έχει οδηγήσει τον κόσμο μια αδιανόητη ως τώρα κοινωνική συνθήκη, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την Μαριάννα Κάλμπαρη, που μέσα από τη σκηνοθετική της ματιά δημιουργεί ένα σχόλιο για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στις ζωές μας.

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνικά/κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Μουσική προετοιμασία/βοηθός μαέστρος: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη A': Κωνσταντίνα Ψωμά
Βοηθός σκηνοθέτη Β'/μετάφραση υπερτίτλων: Ναταλία Μποζίκα

ΚΑΜΕΡΑΤΑ-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (σε όργανα εποχής)

Οδυσσέας: Τάσης Χριστογιαννόπουλος
Πηνελόπη: Μαίρη ΄Ελεν Νέζη
Αθηνά/Έρωτας: Μίνα Πολυχρόνου
Μελανθώ/Τύχη: Ελένη Βουδουράκη
Τηλέμαχος/Ευρύμαχος: Βασίλης Καβάγιας
Ίρος: Δημήτρης Ναλμπάντης
Εύμαιος: Χαράλαμπος Βελισσάριος
Ευρύκλεια/Εύθραυστη ανθρώπινη φύση: Έλενα Μαραγκού
Αντίνοος/Χρόνος: Μάριος Σαραντίδης
Αμφίνομος: Νικόλας Μαραζιώτης
Πίσανδρος: Ιάσων Μαρμαράς

Πληροφορίες για τον χώρο - Ωδείο Ηρώδου Αττικού

To Ηρώδειο κτίσθηκε μεταξύ των ετών 160 και 174 μ.Χ. από τον πάμπλουτο Ηρώδη Αττικό, φιλόσοφο και γόνο παλιάς αθηναϊκής οικογένειας, στη μνήμη της συζύγου του Ρήγιλλας.

Τηλ: 210 3241807 


Πρόσβαση
Το Ωδείο του Ηρώδη Αττικού, ευρύτερα γνωστό ως «Ηρώδειο», βρίσκεται στη Νότια κλιτύ της Ακρόπολης, επί της σημερινής οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Η είσοδος γίνεται από τον πεζόδρομο της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Καθώς ο χώρος βρίσκεται κοντά στο κέντρο της πόλης, η πρόσβαση είναι εξαιρετικά εύκολη.

Μεταφορά

Με μετρό
Σταθμός «Ακρόπολη» (Γραμμή 2)
www.ametro.gr

Με λεωφορείο
Στάση «Ερεχθείου» ή τέρμα διαδρομής (Αρ. Γραμμής 230)
www.oasa.gr

Πούλμαν
Στο χώρο στάθμευσης μπροστά από το εστιατόριο «Διόνυσος».

Στάθμευση

Αυτοκίνητο

Υπάρχουν περιορισμένες θέσεις στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή. Πολύ εξυπηρετικός, αν και πιο μακριά, είναι ο χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων «Συγγρού-Φιξ» στη ομώνυμη στάση του μετρό (Γραμμή 2).
Αν χρησιμοποιήσετε το μετρό για να επιστρέψετε από το Ηρώδειο, με την επίδειξη του εισιτηρίου του μετρό στα ταμεία του μετρό θα πληρώσετε τη μισή τιμή για τη στάθμευση του αυτοκινήτου.

ΑΜΕΑ
Για την αυτόνομη μετακίνηση των ατόμων με αμαξίδιο, ο χώρος έχει εξοπλιστεί με ράμπα που διαθέτει αντιολισθητικό ξύλο και εκτείνεται από την είσοδο των Καλλιτεχνών μέχρι την Α1 κερκίδα του θεάτρου. Στα W.C. του κοινού έχει κατασκευασθεί ειδική τουαλέτα. 

Τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν άτομα με αναπηρίες μπορούν να φτάσουν μέχρι την πλατεία του θεάτρου από το πλαϊνό δρομάκι που ξεκινά από το τέρμα της συμβολής των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Ροβέρτου Γκάλλι. Για καλύτερη εξυπηρέτηση η μετακίνηση είναι καλό να γίνεται μεταξύ 19:30 και 20:15.

Η τιμή του εισιτηρίου για άτομα με αναπηρίες και για έναν συνοδό ορίζεται στην κατώτερη τιμή (φοιτητικό).

Για άτομα με αμαξίδια διατίθενται έως 8 θέσεις στην Α1 κερκίδα του κάτω διαζώματος η οποία είναι διαμορφωμένη ειδικά, κάθε άτομο με αμαξίδιο έχει δικαίωμα ενός συνοδού, ο οποίος κάθεται στην Α2 κερκίδα πίσω του.

Για τα άτομα με αναπηρίες χωρίς αμαξίδιο διατίθενται οι υπόλοιπες διαθέσιμες θέσεις στην Α2 κερκίδα και έχουν δικαίωμα ενός συνοδού.Το σύνολο των διαθέσιμων θέσεων στην Α2 κερκίδα είναι 13.

Δεν επιτρέπονται

1. H είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη της παράστασης, παρά μόνο στο διάλειμμα, εφόσον προβλέπεται.
2. Η είσοδος σε παιδιά κάτω των έξι (6) ετών – εκτός από τις παραστάσεις που απευθύνονται σε αυτά.
3. Το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφίμων και ποτών μέσα στο θέατρο.
4. Τα ψηλά τακούνια.
5. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της παράστασης.
6. Η λήψη φωτογραφιών με ή χωρίς φλας, η μαγνητοφώνηση και η μαγνητοσκόπηση κατά τη διάρκεια των παραστάσεων.
7. Το φιλοδώρημα.
Θερμά παρακαλούνται οι θεατές να χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων για να πετούν διάφορα άχρηστα αντικείμενα (τσίκλες κτλ). Οι βλάβες που προκαλούνται από αυτά στις επιφάνειες του μνημείου είναι ανεπανόρθωτες.