Τους SEPTICFLESH όλοι τους ξέρουμε και τους αγαπάμε. Μόλις ολοκλήρωσαν το καινούργιο τους album, μας κάλεσαν στα Devasoundz Studios να το ακούσουμε και εμείς δεν χάσαμε την ευκαιρία, μετά την προακρόαση, να πιάσουμε μια σύντομη κουβεντούλα με το Χρήστο (κιθάρες, ορχηστρικά μέρη) και το Φώτη (drums), σχετικά με το νέο τους πόνημα.
Το πρώτο πράγμα που ρωτήθηκε σχεδόν ομόφωνα από όλους τους παρευρισκομένους συντάκτες, ήταν πως θα καταφέρει η μπάντα να αποδώσει σε live συνθήκες, τους τόνους των ορχηστρικών μερών που υπήρχαν στα καινούργια κομμάτια. Ο Χρήστος μονομιάς απάντησε πως είναι αδύνατον να χρησιμοποιηθούν keyboards, οπότε μονόδρομος θα είναι η χρήση προηχογραφημένων μερών, όπως ακριβώς είχε γίνει και στη περιοδεία του “Communion”, αλλά και από άλλες κορυφαίες μπάντες όπως οι DIMMU BORGIR και BEHEMOTH.
Επόμενο θέμα που “έπεσε” στο τραπέζι ήταν η παραγωγή, του άτιτλου ακόμα album, η οποία ήταν πολύ προσεγμένη και ογκώδης. Ο Φώτης μας απάντησε πως δούλεψαν πολύ στον τομέα της παραγωγής, μιας και αφιέρωσαν 2 μήνες στην ηχογράφηση του album, στα Devasoundz Studios, καθώς και ένα μήνα στην μίξη του, από τον Peter Tagtgren στα Abyss Studios στη Σουηδία. Στον τομέα της μίξης μας εξήγησε ότι δούλεψαν πολύ, μιας και πρόσεξαν πολλές λεπτομέρειες σε διαφορετικά σημεία, όπως η προσθήκη κάποιων reverb ή delay, οι οποίες ταίριαζαν εκεί και εν τέλει έδωσαν άλλη διάσταση στο τελικό αποτέλεσμα.
![]() |
Όσον αφορά την επιλογή του Peter Tagtgren για τη μίξη του δίσκου, πριν την έναρξη της ηχογράφησης, η μπάντα είχε στο μυαλό της 5-6 κορυφαίους παραγωγούς, οι οποίοι έκαναν παραγωγές που ταίριαζαν στον ήχο της μπάντας και οι δουλειές του Tagtgren με τους DIMMU BORGIR και ειδικά με τους CELTIC FROST για το “Monotheist” album, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην απόφαση να συνεργαστούν μαζί του. Ο Φώτης ήταν αυτός από τη μπάντα που μετέβει στη Σουηδία για τη μίξη του δίσκου και του έκανε μεγάλη εντύπωση ο τρόπος δουλειάς του Tagtgren, ο οποίος ήταν πολύ θετικός και δεχόταν πολύ εύκολα τη γνώμη του Φώτη σε τεχνικές λεπτομέρειες της παραγωγής. Για παράδειγμα υπήρχαν στιγμές που οι δύο τους διαφωνούσαν για τις στάθμες της χορωδίας και της ορχήστρας, μιας και ο Φώτης ήθελε να ανέβουν σε κάποια σημεία περισσότερο, σε σχέση με τι έλεγε ο Tagtgren, με αποτέλεσμα να υπάρξει διαφωνία, με τον Tagtgren να υποχωρεί σεβόμενος τις επιλογές της μπάντας. Μάλιστα μας είπε πως ο Tagtgren ήταν πιο διαλλακτικός, συγκριτικά με τον παραγωγό του group στα προηγούμενα τρία albums, Fredrik Nordstrom, ο οποίος ήταν της λογικής “take it or leave it”, όσον αφορά τις προτάσεις του σε τεχνικά ζητήματα. Κλείνοντας αυτό το θέμα τόσο ο Χρήστος όσο και ο Φώτης μας είπαν ότι το τελικό αποτέλεσμα βγήκε όπως ακριβώς το είχαν στο μυαλό τους.
Όταν σχεδόν όλοι οι συντάκτες αναφέρθηκαν στην πολυπλοκότητα του υλικού, ο Χρήστος έγνεψε καταφατικά το κεφάλι και είπε πως είναι δύσκολο album και θα χρειαστεί πολλές ακροάσεις για να καταλάβει ο ακροατής τι παίζει εκεί μέσα. Ο Φώτης συμμερίστηκε αυτή την άποψη, και συμπλήρωσε πως υπάρχει ισορροπία στα καινούργια κομμάτια, μιας και δεν λείπουν από το δίσκο και οι τυπικές FLESH συνθέσεις, από τις οποίες δεν λείπει η αμεσότητα.
Ο Φώτης εξέφρασε την άποψη πως το καινούργιο album είναι πιο ακραίο από το προηγούμενο και αυτό όχι διότι έχει πολλά και γρήγορα blastbeats, αλλά επειδή περιέχει πληθώρα avantgarde-πειραματικών στοιχείων και έχει αρκετά απρόσμενα περάσματα, με εναλλαγές ρυθμών και διαθέσεων που ξαφνιάζουν. Ο Χρήστος εκτός του ότι θεωρεί τον καινούργιο δίσκο ως μακράν τον καλύτερο της μπάντας, είπε πως ήταν επιδίωξή τους να ακούγεται σκοτεινό, ατμοσφαιρικό και να φέρνει στο μυαλό soundtrack κάποιας horror ταινίας. Και οι δύο ανέφεραν πως στα καινούργια κομμάτια βρίσκονται όλα τα στοιχεία του ήχου των SEPTICFLESH , με άλλα να θυμίζουν εποχή “Mystic Places Of The Dawn”, άλλα το “Revolution D.N.A.” και άλλα το “The Ophidian Wheel”, ενώ σχολίασαν πως “ζύγισαν” κατάλληλα τις συνθέσεις και χρησιμοποίησαν ορχήστρα και χορωδία μόνο στα κομμάτια που το απαιτούσαν.
Όταν η κουβέντα πέρασε στο πως δημιουργήθηκαν τα καινούργια κομμάτια, ο Φώτης απάντησε πως υπάρχουν πολλά κομμάτια, όπου τα συμφωνικά μέρη γράφτηκαν πρώτα και πάνω τους χτίστηκαν τα metal μέρη που ακολούθησαν. Σε εκείνο το σημείο μας ανέφερε ένα παράδειγμα όπου ο Χρήστος είχε ήδη έτοιμα τα συμφωνικά μέρη και του ζήτησε να πατήσει πάνω εκεί και να γράψει τους ρυθμούς των drums, καθώς και τα riffs. Επίσης μας είπε πως πειραματίστηκαν πολύ στο καινούργιο δίσκο με αρκετά πράγματα όπως με διαφορετικά μέτρα, με διαφορετικές φωνητικές γραμμές, με πολλά takes των φωνητικών του Σπύρου κ.α., όλα αποτέλεσμα της άνεσης χρόνου και χώρου που είχε η μπάντα, ιδιαίτερα στη διαδικασία της ηχογράφησης, μιας και είχε λιγότερο αυστηρό χρονοδιάγραμμα σε σχέση με το παρελθόν, γεγονός που λειτούργησε υπέρ του καινούργιου υλικού.
![]() |
Τελευταίος δίσκος στο συμβόλαιο της μπάντας με την Season Of Mist και μόλις ρωτήσαμε για τα μελλοντικά πλάνα της μπάντας, ο Φώτης αφού μας ενημέρωσε πως η μέχρι τώρα συνεργασία τους με τη γαλλική εταιρία ήταν άψογη, συγκρατημένος είπε πως θα περιμένουν πρώτα να δουν την πορεία του album πριν αποφασίσουν τι θα κάνουν στο μέλλον. Μας είπε πως το συγκρότημα έχει ανέβει αρκετά και έχει πολλές προτάσεις για συνεργασία, αλλά από τη στιγμή που η S.O.M. τους έχει στηρίξει τόσο πολύ, λογικά η πρότασή τους θα έχει και προτεραιότητα έναντι των άλλων.
Όσον αφορά την περιοδεία, ο Φώτης είπε πως θα περιμένουν πρώτα να κυκλοφορήσει ο δίσκος και μετά να βγουν στο δρόμο. Σε ερώτηση σχετικά με αν θα παίξουν ζωντανά παλαιότερα τραγούδια, έκανε λόγο για ένα ισορροπημένο setlist, όπου όπως είναι λογικό θα προωθήσουν το καινούργιο υλικό και από εκεί και πέρα θα ακουστούν και παλαιότερα του “Revolution D.N.A.” κομμάτια, με το “Esoptron” να θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να αποδωθεί live.
Πολλούς τους έτρωγε η απορία και δεν παραλήφθηκε να ερωτηθεί στο αν θα διοργανωθεί κάποια στιγμή κάποια “ξεχωριστή” συναυλία, όπου η μπάντα θα αποδώσει ζωντανά τα κομμάτια της με συνοδεία ορχήστρας. Ο Φώτης χαμογέλασε και μας είπε πως θα το ήθελαν πολύ να γίνει κάτι τέτοιο, αλλά είναι ένα δύσκολο εγχείρημα από οικονομικής άποψης. Παρόλα αυτά μας είπε πως βρίσκεται σε επαφή με κάποιον έμπειρο άνθρωπο σε επίπεδο συναυλιών και ίσως κανονιστεί να γίνει μια μουσική παράσταση των FLESH, για μια φορά, σε έναν μεγάλο και κατάλληλο χώρο, όπου μια ομάδα μουσικών με κλασσικά όργανα - και όχι ολόκληρη ορχήστρα - θα συνοδεύει το συγκρότημα. Επίσης έγινε αναφορά πως βιντεοσκοπήθηκε η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Πράγας, τη στιγμή που ηχογραφούσε τα μέρη της για το δίσκο και ενδεχομένως αυτό το υλικό να χρησιμοποιηθεί και να προβάλλεται σε συναυλίες της μπάντας. Κλείνοντας το θέμα των περιοδειών ο Φώτης συμπλήρωσε πως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το συγκρότημα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και πως έχουν αρκετές προτάσεις για εμφανίσεις, μια εκ των οποίων είναι κάτω από ένα μεγάλο όνομα στο χώρο του, το οποίο δεν μας αποκάλυψε όσο κι αν επιμείναμε.
Τελειώνοντας την κουβεντούλα, ρωτήσαμε για το στιχουργικό κομμάτι του δίσκου, αν είναι πάλι δουλειά του Σωτήρη και αν υπάρχει κάποιο concept σε αυτό. Ο Φώτης μας απάντησε πως το κάθε κομμάτι έχει ξεχωριστό concept, αν και γενικά ο δίσκος έχει να κάνει με το θάνατο σαν ευρύτερη έννοια. Μας είπε μάλιστα πως οι στίχοι ενός κομματιού είναι μια προσωπική εμπειρία του Σωτήρη όταν ήταν μικρός.
Ανταπόκριση: Θανάσης Μπόγρης