search

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ - ΕΛΛΗΝΕΣ

Βρίσκει πάντα τον τρόπο να μας απασχολεί ευχάριστα με κάθε του κυκλοφορία και το ίδιο συμβαίνει τώρα και με τις ηλιόλουστες ηλεκτρονικές μελωδίες του Erotica. Με αφορμή λοιπόν τις επικείμενες εμφανίσεις σε Θεσσαλονίκη (σήμερα 10/11), Γιάννενα (αύριο 11/11) και Αθήνα (Δευτέρα 13/11, στα Church Sessions του Pepper), επιδιώξαμε μια κουβέντα μαζί του

Ο νέος σου δίσκος είναι γεμάτος από φρέσκους χυμούς και όμορφους ηλεκτρονικούς ήχους, που προκαλούν ευδαιμονία. Αυτό ήταν το ζητούμενό σου; Να φτιάξεις έναν αισιόδοξο δίσκο, που να επικοινωνεί μια όμορφη ελπίδα;

Το ζητούμενο ήταν να ξυπνήσω τις δικές μου αισθήσεις και να ξαναγεννηθώ μέσα από εκείνες. Είχα φτάσει σε ένα σημείο που είχαν σκοτεινιάσει όλα γύρω μου σε αυτήν τη χώρα κι έτσι αποφάσισα να την εγκαταλείψω για λίγο και να κάνω ένα road trip στην ανατολική και κεντρική Ευρώπη, με απώτερο προορισμό το Βερολίνο, όπου έμεινα για κάποιους μήνες. Εκεί λοιπόν μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να κάνω κάτι πέρα από τις έως τότε μουσικές μου επιρροές –όλα προέκυψαν εξαιτίας της εκεί κουλτούρας και καθημερινότητάς μου. Ήθελα να κάνω κάτι αισθησιακό, εξάλλου ο έρωτας και η αγάπη ήταν και είναι πάντα πηγή έμπνευσης για τη μουσική και τη ζωή μου, κάτι που από μόνο του γεννά μια ελπίδα και μια προσμονή.

Όλο αυτό με οδήγησε ασυναίσθητα στις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Θέλησα έτσι να κάνω κάτι αισθησιακό, προσεγγίζοντας έναν ήχο με τον οποίον δεν είχα καταπιαστεί· και να το κάνω με τον δικό μου τρόπο.


Οι απλοί, ερωτικοί στίχοι, επιστρέφουν σε παραδοσιακές αξίες της ελληνικής τραγουδοποιίας και έχουν μια τρυφερή «αφέλεια», μια αγνότητα ίσως. Πώς προσέγγισες αυτό το κομμάτι του Erotica;

Εκεί λοιπόν στην «ξενιτιά» που ανέφερα, για έναν περίεργο και ανεξήγητο λόγο πεθύμησα τη γλώσσα μου. Πέρα λοιπόν από το ότι άρχισα να ακούω ελληνική μουσική αυτής της περιόδου, μου δημιουργήθηκε και η ανάγκη να γράψω στα ελληνικά. Μελέτησα έτσι ταινίες, τον ήχο και την αισθητική των συγκεκριμένων δεκαετιών και προσπάθησα να φανταστώ τον εαυτό μου να ζει και να εκφράζεται σε εκείνη την εποχή.

62aaMinimal_2.jpg

Οι συνεργασίες σου είναι πολλές και απρόσμενες: από την Ανδριάνα Μπάμπαλη μέχρι τον Δάκη. Μίλησέ μας για το σκεπτικό πίσω από κάθε μία απ' αυτές...

Ήταν όλο μέρος του concept. Τόσο η Ανδριάνα Μπάμπαλη, όσο και η Τζένη Καπάδαη και η Kid Moxie,  έδωσαν ακριβώς τον χαρακτήρα που φανταζόμουν σε κάθε κομμάτι. Η Ανδριάνα έδωσε δηλαδή μια «αφελή» ρετρό αίσθηση, η οποία θυμίζει ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη με πρωταγωνιστές τη Ρένα Βλαχοπούλου και τον Γιάννη Βογιατζή· η Τζένη μια ζεστασιά, που φέρνει ξεκάθαρα στο μυαλό την ταινία του Ερρίκου Ανδρέου Αναζήτησις... (1972), ενώ η Kid Moxie έναν αισθησιασμό και μια χροιά α-λα-Τζένη Βάνου, την οποία κι αναζητούσα για το συγκεκριμένο τραγούδι και σε μια γλώσσα μάλιστα που δεν θα μπορούσε να λείπει από ένα άλμπουμ με αυτόν τον τίτλο. Δεν είμαι άνθρωπος που μοιράζεται εύκολα στη δημιουργία, γιατί έχω μάθει και αναγκαστεί να τα κάνω όλα μόνος μου. Η συνεργασία με όλους τους καλλιτέχνες/ερμηνευτές που συμμετέχουν στο Erotica ήταν λοιπόν ένα μάθημα για μένα, τόσο στο καλλιτεχνικό, όσο και στο ανθρώπινο επίπεδο, καθώς κέρδισα επιπλέον εμπειρίες για τη συνέχεια και την εξέλιξή μου.

Η συνεργασία με τον Δάκη, τώρα, είναι ίσως ό,τι πιο ξεχωριστό έχω κάνει. Ο Δάκης είναι ένας ποπ πρίγκιπας της δεκαετίας του 1970. Και σαν άνθρωπος είναι ένας αιώνιος έφηβος, ευγενής κι αξιολάτρευτος. Τον σκέφτηκα λοιπόν ως τον ερμηνευτή που θα έβαζε το κερασάκι στην τούρτα σε όλο αυτό το concept του Εrοtica. Ήθελα έναν πραγματικά αισθησιακό ερμηνευτή, που να μεταφέρει όλη τη vintage αισθητική του στο άλμπουμ, παντρεύοντάς τη με τη δική μου στο σήμερα.

62aaMinimal_3.jpg

Βρίσκω ότι το Erotica είναι δίσκος που μπορεί τόσο να χορευτεί, όσο και να θρέψει ρομαντικές ενατενίσεις ή εσωστρεφείς ταβανοθεραπείες. Πώς δούλεψες στην παραγωγή για να προκαλέσεις αυτό το αποτέλεσμα;

Ήθελα να φτιάξω ένα άλμπουμ που να έχει συνοχή, ενιαία αισθητική και να ακούγεται «νεράκι», χωρίς  pause, skip ή μόνο δύο singles. Όταν αγαπάς τη μουσική θέλεις να τη χαίρεσαι και να την απολαμβάνεις σε πολλές και διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις. Σίγουρα κάτι τέτοιο απαιτεί πολλή δουλειά και, πάνω από όλα, θέλει μελέτη, ώστε να δώσεις τον χαρακτήρα που χρειάζεται σαν παραγωγός. Δούλεψα λοιπόν σε μια δεκαετία στην οποία δεν είχα την ευκαιρία να ζήσω για να την αφουγκραστώ στην πραγματική της εξέλιξη. Οπότε πήρα αυτά τα κομμάτια που ένιωσα ότι θα συμπλήρωναν την δική μου ψυχική ανάγκη και εξέλιξη στη μουσική και τα απέδωσα με μια πιο σύγχρονη παραγωγή, στο σήμερα. Δούλεψα με πιο αναλογικούς ήχους. Οι λούπες που έφτιαξα και οι ήχοι μου μιξαρίστηκαν με τις ζωντανές ηχογραφήσεις των τυμπάνων, του μπάσου, των πνευστών και των αναλογικών synthesizers.

Έχεις κάποιες μουσικές αναφορές στις οποίες πάτησες και στις οποίες ήθελες έμμεσα να κλείσεις το μάτι με τα νέα σου αυτά τραγούδια;

Πριν και κατά τη διάρκεια αυτού του άλμπουμ, τα μουσικά ερεθίσματα ήταν από Γιάννη Σπανό μέχρι Μίμη Πλέσσα, από Serge Gainsbourg μέχρι Ντέμη Ρούσσο και Aphrodite’s Child και πιο πρόσφατα από Daft Punk και Tame Impala μέχρι Todd Terje και Funkadelic. Ωστόσο σημαντική επιρροή τόσο στον ήχο όσο και στην αισθητική έπαιξε η προαναφερόμενη ταινία Αναζήτησις..., με την Έλενα Ναθαναήλ και το εκπληκτικό soundtrack με την υπογραφή του Σπανού.

62aaMinimal_4.jpg

Πώς αξιολογείς αλήθεια την κατάσταση στη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική; Είσαι ικανοποιημένος; Σε ενοχλεί κάτι στο πώς ακούγεται; Θεωρείς ότι πρέπει να αλλάξουν τα πράγματα για να κερδίσει ξανά το κοινό;

Τα πράγματα είναι απλά: δεν υπάρχει αρκετό κοινό και αρκετά μέσα που να μπορέσουν να εκπαιδεύσουν νέο κοινό, να στηρίξουν και να στηριχτούν από την προώθηση πάσης φύσεως διαφορετικής, μη τυποποιημένης μουσικής.

Πώς σκοπεύεις να προωθήσεις τον δίσκο; Έχεις προγραμματισμένες εμφανίσεις;

Έχω κάνει 2 βιντεοκλίπ για τα 2 πρώτα singles, την "Αγκαλιά" και τη "Στιγμή". Μάλιστα η "Αγκαλιά" θα κυκλοφορήσει σύντομα σε μια συλλογή της Universal στην Πολωνία, ανάμεσα σε μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας δισκογραφίας. Συναυλιακά θα προσπαθήσω να ταξιδέψω το άλμπουμ σε όσες περισσότερες πόλεις της Ελλάδας και όχι μόνο, αρχίζοντας από τις παρακάτω: σήμερα 10 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη (Eightball Club), αύριο 11 Νοεμβρίου στα Γιάννενα (Stage Ioannina), τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου στην Αθήνα (Church sessions by Pepper), μετά στη Λευκωσία την 1η Δεκεμβρίου, στις 2 Δεκεμβρίου στο Νέο Ηράκλειο (Echoes) και στις 22 Δεκεμβρίου ξανά στην Αθήνα (K8point).

Ακούστε ολόκληρο το άλμπουμ στο YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=M6ekjZHDows

και στο Spotify
https://open.spotify.com/album/75Alrj320VyRZKG9XrhYEb