Μάρω Αγγελοπούλου

1990

Deee-Lite: Groove Is In The Heart

Η επιτομή της εξαλλοσύνης. Μέτρα: εντυπωσιακός funky ρυθμός, πιασάρικα samples από Herbie Hancock, ‘60s ψυχεδέλεια και ‘70s disco υπερβολή, έξυπνες hip-hop παρεμβολές, καρτουνίστικο videoclip, ένα big bang πολυχρωμίας και μουσικής έμπνευσης. Είχε άμεση αποδοχή στα clubs, ως το απόλυτο χορευτικό ξεβίδωμα και εκτοξεύτηκε στην κορυφή.. παντού! Οι Deee-Lite διαλύθηκαν έξι χρόνια μετά, χωρίς ποτέ να καταφέρουν να συνθέσουν κάτι που θα ακουμπούσε κοντά στο επιμύθιο του “Groove is in the heart”.  

{youtube}etviGf1uWlg{/youtube}

Divinyls: I Touch Myself

Τίποτα δεν εμπόδισε την ωδή στον αυνανισμό να κατακτήσει τα charts ολούθε.  Δυναμικά ερμηνευμένη από την Christina Amphlet, την καλύτερη performer που εξήγαγε ποτέ η Αυστραλία (η οποία άφησε την τελευταία της πνοή μέσα στο 2013), απέκτησε αυτομάτως airplay ανά τον κόσμο, μπήκε στο βρετανικό Top 10, στο Top 5 του Billboard Hot 100 και, εύλογα, έγινε Νο.1 στη χώρα τους.

{youtube}wv-34w8kGPM{/youtube}

Robin S: Show Me Love

Σπινθηροβόλα dance/R'n'B, που έκανε τη Robin S να κερδίσει έδαφος σε ένα είδος που την εποχή εκείνη ήταν αρκετά απρόσωπο, και να πλασάρεται ως πολλά υποσχόμενη R'n'B diva, με το όνομά της να φιγουράρει στις υψηλές θέσεις των dance καταλόγων. Ωστόσο, παρά το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της, στο μέλλον δεν κατάφερε να δώσει κάτι ανάλογης ισχύος.

{youtube}Ps2Jc28tQrw{/youtube}

57ddOnh_2.jpg

Vanilla Ice: Ice Ice Baby

Δεν υπήρχε εμπορικός ραδιοσταθμός που να μην το μετέδιδε νυχθημερόν. Το “Ice Ice Baby” έγινε το πρώτο hip-hop single που μπήκε στην κορυφή του Billboard, ενώ έφτασε στο Νο.1 των περισσότερων χωρών της Ευρώπης, καθώς και στην Αυστραλία, εισάγοντας επισήμως το hip-hop στις προτιμήσεις ενός ευρύτερου κοινού.  Ο Robert Matthew Van Winkle εκταμίευσε την επιτυχία του σε άφθονο bad attitude, σε σκάνδαλα με ναρκωτικά και σε σεξουαλικά όργια με τη Madonna.

{youtube}rog8ou-ZepE{/youtube}

EMF: Unbelievable

Τechno και pop/dance ήταν τα συστατικά για το αφρώδες και φωτεινό πυροτέχνημα των EMF, με το οποίο έγινε μεμιάς πανικός στα clubs. Σημείωσε τεράστιες πωλήσεις, έφτασε στις υψηλότερες θέσεις στους καταλόγους της Μ. Βρετανίας και των Η.Π.Α και εν μία νυκτί έλουσε με διασημότητα το βρετανικό σχήμα. Ακολούθως, εξαφανίστηκαν. 

1991

Marc Cohn: Walking In Memphis

Το εμψυχωτικό gospel “Walking in Memphis” ανέδειξε την καλλιτεχνική προσαρμοστικότητα του Marc Cohn και η νίκη του στα βραβεία Grammy ως ο Καλύτερος Νέος Καλλιτέχνης ήταν το επιστέγασμα αυτής της μεγάλης επιτυχίας του, η οποία ήταν και η μόνη.



Marky Mark & The Funky Bunch: Good Vibrations

Πολύ πριν ο Mark Wahlberg πρωταγωνιστήσει σε ταινίες όπως τα Boogie Nights και The Departed, κερδίζοντας την εύνοια των σινεφίλ, κυκλοφορούσε ημίγυμνος και ράπαρε με την μπάντα του στο “Good Vibrations”. Το τραγούδι, ένα μήνυμα κατά των ναρκωτικών, έφτασε στο Νο.1 σε αρκετές χώρες, μεταξύ των οποίων και οι Η.Π.Α.

57ddOnh_3.jpg

Right Said Fred: I’m Too Sexy

Δεν ήταν το μόνο τραγούδι με το οποίο χάρηκαν την παραμονή στα charts, ωστόσο είναι το πλέον διεθνώς αναγνωρισμένο. Ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα φαντάζονταν τα αδέρφια Richard και Fred Fairbrass ότι ο παιάνας στο «Εγώ» που συνέθεσαν θα αποδεικνυόταν χρυσωρυχείο, κατακτώντας τα charts σε Αγγλία και Αμερική. Να σημειωθεί ότι το τραγούδι δανείζεται από το κιθαριστικό riff του “Third Stone From The Sun” του Jimi Hendrix.



1992

Blind Melon: No Rain

Πλέον, ίσως είναι λιγότερο αναγνωρίσιμο από τον τίτλο και περισσότερο από το ευρηματικό videoclip με το κοριτσάκι ντυμένο μέλισσα. Από το επώνυμο ντεμπούτο τους, το συγκεκριμένο τραγούδι ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή της δεκαετίας και  αποδείχθηκε θησαυρός για το συγκρότημα. Όλα αυτά, μέχρι το 1995 όπου ο τραγουδιστής τους, Shannon Hoon, πέθανε από υπερβολική δόση. Παρά τις προσπάθειες να συνεχίσουν, το τέλος της μπάντας ήταν αναπόφευκτο.



Charles & Eddie: Would I Lie To You

Γλυκανάλατο, αλλά απολύτως χαριτωμένο, το pop/soul “Would I Lie To You” έγινε η διάσημη υπογραφή του ντουέτου, μένοντας για αρκετό διάστημα στο US Top 20 και στο Billboard, ενώ έφτασε και Νο1 στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (σ.σ. στη Μ. Βρετανία έγινε πλατινένιο).

{youtube}G_UXvcr22rM{/youtube}

House Of Pain: Jump Around

Στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’90, ο blues/folk/rap τραγουδιστής Everlast έμελλε να κάνει μόνο μια επιτυχία με το συγκρότημά του, τους House Of Pain. Και όμως, το “Jump Around” έγραψε ιστορία στο trip-hop, με παλιομοδίτικο ρυθμό και μια εφετζίδικη κραυγή που έγινε το σήμα κατατεθέν του τραγουδιού.

57ddOnh_4.jpg

Kris Kross: Jump

Μόλις 12 και 13 ετών αντίστοιχα, οι Kris Kross κατέκτησαν τα charts ως παιδιά-θαύματα του hip-hop. Το πρώτο τους single, ακαταμάχητα ανεβαστικό, κέρδισε τις εντυπώσεις και προκάλεσε πάνω από 4 εκατομμύρια πωλήσεις σε ελάχιστο χρόνο. Έξτρα μπόνους στην επιτυχία τους ήταν το videoclip με τα πιτσιρίκια να φορούν τα ρούχα τους ανάποδα, πυροδοτώντας ανάλογη μόδα.

{youtube}010KyIQjkTk{/youtube}

Snow: Informer

Άλλοι reggae καλλιτέχνες (π.χ. Shaggy, Diana King) κατηγόρησαν τον Snow ότι γελοιοποιεί το είδος. Παρά ταύτα, ο Καναδός μουσικός με το ταχύτατο ραπάρισμα, είδε το ντεμπούτο του να εκτοξεύεται σε φήμη και χρήμα, περνώντας επτά συνεχείς εβδομάδες στην κορυφή του Billboard Hot 100 και στο Νο2 της Μ. Βρετανίας, ενώ κέρδισε και βραβείο Juno.

57ddOnh_5.jpg

Tasmin Archer: Sleeping Satellite

Εμπνευσμένο από τις αποστολές του διαστημικού προγράμματος Apollo στη δεκαετία του ’60 και γραμμένο στα τέλη του ’80, είδε το φως της μέρας όταν η Tasmin Archer υπέγραψε δισκογραφικό συμβόλαιο, και εν συνεχεία της χάρισε το φως της δημοσιότητας, πριν εξαφανιστεί τελείως.

{youtube}lOqVQPq8zm8{/youtube}

Errol Brown: That’s No Lie (Emmalene)

Η επιτυχία δεν ήταν καινούρια για τον Errol Brown, καθώς την είχε ήδη βιώσει ως τραγουδιστής του γνωστού ‘70s r&b/funk σχήματος των Hot Chocolate. Με τo “That’s No Lie (Emmalene)”, που συνέθεσε μαζί με τον Γερμανό παραγωγό/συνθέτη Dieter Bohlen, επανήλθε δυναμικά στα charts, ξεκινώντας από τη Γερμανία, ενώ είχε και συχνότατο ραδιοφωνικό airplay στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, όπως και στην Ελλάδα.

{youtube}58i5fJ2JjW8{/youtube}

Jimmy Nail: Ain’t No Doubt

Ηθοποιός (σ.σ. πέρασε και από την “Evita” δίπλα στη Madonna) και τραγουδιστής, ο Jimmy Nail έγινε γνωστός εκτός Μ. Βρετανίας κυρίως λόγω του “Ain’t No Doubt”, το οποίο κατέκλυσε τα ραδιοφωνικά airplays ακόμα και της Ελλάδας. Κολλητός του Sting, τον μνημονεύει ακόμα και στους στίχους “It's like in the song, remember? If you love somebody, set them free”. Το τραγούδι είχε μεγάλη απήχηση σε πολλές χώρες, στη δε Μ. Βρετανία μπήκε άνετα στο Νο.1 των charts.

{youtube}4iF47M3YDlg{/youtube}

57ddOnh_6.jpg

Opus III: It’s A Fine Day

Το ’83 είχε κυκλοφορήσει a capella από την Jane Lancaster, φιλενάδα του στιχουργού του τραγουδιού, Edward Barton. Ωστόσο, ήταν η dance εκτέλεση του 1992 από το ambient house σχήμα των Opus III -με τη χαρακτηριστική αντίθεση των ονειροπαρμένων φωνητικών της Kirsty Hawkshaw και του συμπαγούς electro ρυθμού- που εκτόξευσε το τραγούδι στο Νο.5 των βρετανικών charts και στο Νο.1 της επίσημης Hot Dance Club λίστας των Η.Π.Α.

{youtube}TjIPzyVlK60{/youtube}

Sarah Jane Morris: I’m Μissing Υou
Διαθέτοντας μια από τις καλύτερες pop soul φωνές που προεξοφλούσαν μια σημαντική καριέρα για τη βρετανίδα τραγουδίστρια, έμελλε να κάνει αίσθηση κυρίως για το “I’m Missing You”, το οποίο και γνώρισε πρωτόγνωρη ραδιοφωνική επιτυχία σε όλη την Ευρώπη, όπως και στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να την καλούν παντού, ακόμα και η τότε ντίβα της ελληνικής TV Ρούλα Κορομηλά στα επικά trash show της!

{youtube}r5veX7-8OKA{/youtube}

1993

4 Non Blondes: What's Up?

Με το πρώτο της alternative rock single να γίνεται γρήγορα χρυσό, μπούκαρε η Linda Perry με την παρέα της στη μουσική βιομηχανία. Ο νέο-χίπικος ύμνος των 4 Non Blondes κέρδισε πρώτα τους ραδιοσταθμούς με modern rock περιεχόμενο, εν συνεχεία το mainstream κοινό και κυριάρχησε ιδίως στους ευρωπαϊκούς μουσικούς καταλόγους, όπου έγινε δις πλατινένιος. Και έπειτα, εξαφανίστηκαν.

{youtube}6NXnxTNIWkc{/youtube}

Corona: The Rhythm Οf Τhe Night

Κλασική ‘90s eurodance από τους εξ Ιταλίας Corona, που απευθυνόταν στο χορευτικό κοινό της εποχής, το οποίο και το κατέβασε μονορούφι. Παρά το γεγονός ότι ολόκληρο το άλμπουμ ήταν από τα καλύτερα dance pop της δεκαετίας του ’90, ήταν το συγκεκριμένο τραγούδι που ξεχώρισε μεμιάς. Στα charts πήγε ιδιαίτερα καλά, καθώς σκόραρε στην κορυφή της χώρας τους και της Μ. Βρετανίας, στο δε Billboard έφτασε στο Νο 11.

57ddOnh_7.jpg

The Breeders: Cannonball

Alternative rock γένους θηλυκού, με τη μπασίστρια των Pixies, Kim Deal και τη δίδυμη αδερφή της, Kelley, να αναλαμβάνουν από νωρίς τα ηνία της μπάντας μετά τη σύντομη αποχώρηση της τραγουδίστριας Tanya Donelly (Throwing Muses). Ο Kurt Cobain ήταν ανάμεσα σε εκείνους που υπερασπίστηκαν σθεναρά την αξία του συγκροτήματος, επιλέγοντάς το να συνοδεύσει τους Nirvana σε περιοδεία τους το 1992. Ωστόσο, πέραν του άλμπουμ Last Splash, οι Breeders δεν κατάφεραν πολλά. Έμειναν στην ιστορία για το “Cannonball”, με το χαρακτηριστικό ολισθηρό μπάσο της Kim και τα εκρηκτικά φωνητικά.



Crash Test Dummies: Mmmm Mmmm Mmmm

Ήταν την περίοδο που αναπτυσσόταν ένας νέος τύπος ραδιοφώνου στις Η.Π.Α.: ο  ΑΑΑ. Τα ραδιόφωνα αυτά απευθύνονταν σε adult alternative rock κοινό και μετέδιδαν συνεχώς το τραγούδι, ενισχύοντας τις εντυπώσεις. Τα βαρύτονα φωνητικά του τραγουδιστή Brad Roberts βοήθησαν το τραγούδι να αγγίξει εύκολα το Νο.4 του US Hot 100, το Νο.2 στη Μ. Βρετανία και το Νο1 στην Αυστραλία, ενώ το ίδιο χάρισε στο συγκρότημα και τρεις υποψηφιότητες για Grammy.



Us3: Cantaloop (Flip Fantasia)

Ήταν το πρώτο single από το ντεμπούτο άλμπουμ των βρετανών jazz-rap Us3. Το άλμπουμ έγινε πλατινένιο και η Blue Note έτριβε τα χέρια της. Το τραγούδι θεωρήθηκε ως εξαιρετικό δείγμα jazz-rap, αντίστοιχο με αυτά των De La Soul και A Tribe Called Quest. Κλειδί της επιτυχίας του ήταν η μελωδία του, βασισμένη στο “Cantaloupe Island” του Herbie Hancock. Έφτασε στο Νο.9 του Billboard Hot 100 και ήταν το μοναδικό Top 20 της μουσικής τους πορείας.

{youtube}JwBjhBL9G6U{/youtube}

57ddOnh_8.jpg

Haddaway: What Is Love

Προσπάθησε κάπως με το “Life” να αγγίξει μια υποψία από τον ποδόγυρο της απήχησης του “What Is Love”, αλλά φευ. Δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει τον house-pop ύμνο, που επέλεγε κάθε DJ που σεβόταν τον εαυτό του εάν ήθελε να προκαλέσει φρενίτιδα στους θαμώνες των clubs. Το τραγούδι έφτασε στο Νο.2 της Μ. Βρετανίας και της Γερμανίας και στο Νο.1 σε 13 άλλες χώρες.

{youtube}HEXWRTEbj1I{/youtube}

Real 2 Real: I Like To Move It

Μπορεί η νέα γενιά να το ξέρει από το cartoon “Madagascar”, ωστόσο πρόκειται για ένα από τα απόλυτα one hit wonders της δεκαετίας του ’90. Η house reggae στο μεγαλείο της, γνώρισε τεράστια επιτυχία σε Ευρώπη και Η.Π.Α., όπως και στον Καναδά, όπου είχε ένα από τα πολλά Νο.1 της.

{youtube}vuo8kD5zF5I{/youtube}

Spin Doctors - Two Princes

Ως single κυκλοφόρησε δύο χρόνια μετά το ντεμπούτο τους άλμπουμ, Pocket Full Of Kryptonite, και έγινε το μεγαλύτερο hit της jam rock μπάντας από τη Νέα Υόρκη, αγγίζοντας το Νο.2 στον Καναδά, το Νο.3 στη Μ. Βρετανία και το Νο.7 στις Η.Π.Α. Παρά τις όποιες προσπάθειες να επαναλάβουν την επιτυχία του “Two Princes”, η γκαντεμιά (θέματα υγείας, χρεοκόπησε η εταιρία τους κ.α.) δεν τους άφησε να ξεφύγουν από τις λίστες με τα one hit wonders.

{youtube}wsdy_rct6uo{/youtube}

το μέρος 2 του αφιερώματος ακολουθεί εδώ

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured