search

ΔΙΕΘΝΗ

Label | Peaceville
Κυκλοφορία | 3/2015
Βαθμολογία | 7

Η ψυχή των Dødheimsgard, ο Vicotnik, δεν στάθηκε ποτέ με ιδιαίτερη αμφιβολία μπρος στο σταυροδρόμι του διλήμματος περί συνεταιρικής, ή μη, συγγραφής ενός δίσκου. Δημιουργός και χαμηλών τόνων επικεφαλής του νορβηγικού σούπερ γκρουπ, ο τελειομανής Νορβηγοϊνδός έχει πάρει πάνω του τη σύνθεση ολόκληρης σχεδόν της δισκογραφίας της μπάντας, αφήνοντας ενίοτε τον συνοδοιπόρο Aldrahn να προσθέτει με διακοσμητικές πινελιές την παράνοιά του. 

Ο κανόνας αυτός δεν σπάει ούτε στο πέμπτο full-length, το (σχεδόν μαρτυρικά) αναμενόμενο A Umbra Omega, που βρίσκει τους Dødheimsgard με το μικρότερο line-up τους εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Συγκεκριμένα, πρέπει να πάμε πίσω στο ντεμπούτο του 1995 Kronet Til Konge για να ξαναδούμε τη μπάντα με τριμελή σύνθεση (με τον Fenriz στο μπάσο). Στροφή πλεύσης, λοιπόν, καθώς αφήνεται πίσω ο πληθυσμιακός πλουραλισμός της περιόδου 1998-2007, για χάρη του αρχικού πυρήνα: του δίπολου Vicotnik/Aldrahn, οι οποίοι συμπληρώνονται από τον John Vooren στα τύμπανα. Η ολιγοκοσμία αυτή αντικατοπτρίζεται σε μια γενικότερη αίσθηση ηρεμίας (αισθητικά περισσότερο, σίγουρα όχι συνθετικά) που αποπνέει το A Umbra Omega.

Το να απλώσεις 70 λεπτά σε 5 μόλις κομμάτια θέλει θάρρος και θράσος. Ο Vicotnik τα έχει αμφότερα, μαζί με καντάρια συνθετικής ευφυΐας. Το A Umbra Omega μετουσιώνεται έτσι σε ένα κουιντέτο σχιζοειδών κομματιών, στα οποία κρύβεται ένας οχετός ιδεών. Τα τόσο χαρακτηριστικά υπερηχητικά riffs του Νορβηγοϊνδού είναι πανταχού παρόντα, κεντώντας σπειροειδείς διαστημικές ατμόσφαιρες. Μαύρες τρύπες, και ο Aldhrahn ως η φωνή του Κενού, ελισσόμενος σαν μέσα από βαθυσκάφος (δίνουμε βάση στη σχεδόν καμπαρέ, υδάτινη ατμόσφαιρα στο μεσαίο τμήμα του “God Protocol Axiom”) σε όλο το φάσμα του λαρυγγιού του. Τζαζ, υπνωτικά σημεία, με το μπάσο να αποτελεί την κύρια δύναμη πίσω από το σαγηνευτικό λάκτισμα του ερπετού, και κομψή μηχανουργία (α λα 666 International). Ένα σαξόφωνο το οποίο δεν υπερβάλλει και ενσωματώνεται ικανοποιητικά, ενώ το πιάνο κλείνει τα μάτια στο παρελθόν των Νορβηγών. 

Ίσως ο Vicotnik το παράκανε με το πλήθος των ιδεών, και η συνοχή του υλικού δεν είναι πάντα η αρτιότερη δυνατή. Πράγματι, τα κομμάτια ενίοτε μοιάζουν με γόρδιο δεσμό πλεγμένο από σημεία εξαιρετικά διαφορετικής φύσης, τα οποία συνυπάρχουν, αλλά ενίοτε αρνούνται να συναναστραφούν. Εκεί ουσιαστικά έγκειται και το βασικό αρνητικό σημείο του δίσκου: στην υπερπροσφορά ποικιλίας, η οποία καταλήγει ώρες-ώρες να γίνεται στείρα επιδειξιομανία

Θα ξεχωρίσω δύο τραγούδια ως βαρομετρικά υψηλά του άλμπουμ: το εναρκτήριο “Aphelion Void” (το οποίο ήταν αυτό που έσπασε τη σιωπή του συγκροτήματος μετά από τόσα χρόνια) γιατί έχει την καλύτερη πλέξη τζαζ σημείων στον δίσκο, γιατί κάνει 15 ολόκληρα λεπτά να περνάνε με χάρη πεντάλεπτου, και γιατί μέσω του βασικού του riff έχει τα φόντα να γίνει το “Symptom” των ημερών μας. Και το "Architect Οf Darkness", γιατί είναι βαθιά ατμοσφαιρικό, γιατί ο Aldrahn παίρνει το κομμάτι εντελώς πάνω του με μια πανδαισία υπαρξιακών σπαραγμών και διονυσιακών απαγγελιών, αλλά και για τα folk στοιχεία λίγο πριν το καταιγιστικό κλείσιμο.

Εν τέλει, είναι μια δουλειά καλύτερη του Supervillain Outcast (2007), με πιο συγκεκριμένο και ήρεμο όραμα και ατμόσφαιρες, παρά την πληγή της επιμέρους συνοχής. Η οποία κοιτάει σχεδόν στα ίσα το 666 International του 1999 (για πιο πίσω, προσωπικά, ούτε λόγος να γίνεται). Με αυτό το «φλοϋδικό» εξώφυλλο-ωδή στον μινιμαλισμό, το A Umbra Omega είναι –και αυτό έχει σημασία– δίσκος που δίνει επιπλέον λάμψη στη μπάντα, και όχι το αντίστροφο. Μαζί με το φετινό Arcturus, η καλύτερη επιστροφή νορβηγικού συγκροτήματος εδώ και χρόνια.

 

 

 


ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΛΜΠΟΥΜ

The Cranberries - In The End

Μιχάλης Τσαντίλας

Dine Doneff - In/Out

Βαγγέλης Πούλιος

Rammstein - Rammstein

Παναγιώτης Λουκάς

HOT ΣΗΜΕΡΑ!

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και οι Jethro Tull

Πήγε στο Ηρώδειο να τους δει και συνάντησε έπειτα και τον Ian Anderson

ΛΕΞ + ΣΑΝΤΑΜ, Ηγεμόνας

Γκαζωμένος ήρθε στο Θέατρο Πέτρας ο Θεσσαλονικιός ράπερ, όπου και αποθεώθηκε από χιλιάδες αγόρια…

Soap & Skin: Μεταξύ άλλων, ο νέος δίσκος γεννήθηκε από μια περίοδο συναισθηματικής κόπωσης...

Η 29χρονη Anja Plaschg από το Poppendorf της Αυστρίας επιστρέφει μετά από μια μακρά περίοδο αποχής…

Η Athens Music Week παρουσιάζει τον σύγχρονο ήχο της Αθήνας

40 μουσικές εκδηλώσεις σε περισσότερα από 30 σημεία στο κέντρο της πόλης μέχρι (και) την Κυριακή 23…

Release Athens 2019 μέρα 3: Manowar + Rhapsody Of Fire, Imperia, Battleroar

Το άκαμπτο μέταλλο της φωνής του Eric Adams και η αρχηγική στόφα του Joey DeMaio έκαναν τους…

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Αφιέρωμα Iggy Pop, μέρος 1: From Jimmy to Iggy, 1947-1970

Είναι ο πρώτος που έκανε stage diving σε μια συναυλία στο Ντιτρόιτ, ο πρώτος που αποφάσισε πως έχει…

Αφιέρωμα Iggy Pop, μέρος 4: τα 1990s και η νέα χιλιετία

Η "Candy", η επανασύνδεση των Stooges, τα γαλλικά ρομάντσα...

Αφιέρωμα Iggy Pop, μέρος 5: Στα άκρα του Iggy

Όταν φτάνει η Μερσεντές που τον φέρνει και κάνω το λάθος να του ανοίξω την πόρτα κρατώντας στο άλλο…

Αφιέρωμα Iggy Pop, μέρος 3: Η δεκαετία του 1980 –περισσότερο ...Pop, παρά Iggy;

Στην προσπάθεια του να γίνει εμπορικός, έκανε ίσως τους πιο αντι-εμπορικούς δίσκους της καριέρας…

Αφιέρωμα Iggy Pop, μέρος 2: τα 1970s

Το ροκ των Stooges είναι μια άμορφη μάζα από ακατέργαστο θόρυβο: γυμνό από στολίδια, αλλά…