search

CINEMA FEATURES

Στιγμές υπερηφάνειας για τη φετινή διοργάνωση η προβολή της νέας ταινίας του Τζέιμς Φράνκο και η παρουσία του Σταύρου Τσιώλη μπροστά στο κοινό της καινούριας, υπέροχης ταινίας του, Γυναίκες που Περάσατε από 'Δω...

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης έχει να υπερηφανεύεται δύο στιγμές για φέτος, στην 58η διοργάνωσή του: την προβολή της νέας ταινίας του Τζέιμς Φράνκο The Disaster Artist, και την παρουσία του Σταύρου Τσιώλη μπροστά στο κοινό της καινούριας, υπέροχης ταινίας του Γυναίκες που Περάσατε από 'Δω.

Η ιστορία πίσω από το The Room, ένα trendy trash του 2003, το οποίο πολύ γρήγορα απέκτησε ασύλληπτα σαρωτικό στάτους ως η «χειρότερη ταινία που έγινε ποτέ», ήταν μία από τις πιο πολυαναμενόμενες προβολές για φέτος. Η αίθουσα ζεστάθηκε με τον ίδιο τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή, Τζέιμς Φράνκο, να χαιρετίζει τους θεατές από το σαλόνι του μέσω βίντεο, παραδεχόμενος ότι δεν γινόταν να μην κάνει αυτήν την ταινία, πράγμα που από την πρώτη στιγμή που είχε δει το ανοσιούργημα του Τόμι Γουιζό, του είχε στοιχειώσει το μυαλό.

61fath_1.jpg

Αυτό που ακολούθησε στην προβολή και δίχως να υπάρχει καμία ανάγκη για εκτίμηση της (έτσι κι αλλιώς εξαιρετικής) ταινίας του Φράνκο, είναι σχεδόν δίχως προηγούμενο για το φεστιβάλ: όλοι οι θεατές έβραζαν στις θέσεις τους περιμένοντας μία-μία τις διάσημες ατάκες της ταινίας για να τις φωνάξουν πριν η αίθουσα πέσει από τα γέλια. Προσοχή, όμως: το The Disaster Artist δεν είναι ένα φιλμ-παρωδία, ούτε μια κωμωδία, η οποία ειρωνεύεται όλη την κατάσταση και την περσόνα του Γουιζό. Πλησιάζει με περιέργεια αλλά και αληθινή αγάπη το φαινόμενο Γουιζό/The Room, μη διστάζοντας να μοιράσει την οθόνη στα δύο στο τέλος του φιλμ, μισή για τις διάσημες σκηνές του φιλμ και μισή για κάθε αντίστοιχη του αριστουργήματος του Φράνκο. Κάτι που με ασύλληπτη και ανεξήγητη μαεστρία δεν είναι εκεί για να προσφέρει νέα κύματα γέλιου, αλλά ένα δέος για την κατασκευή του μύθου και τι σημαίνει αφοσίωση σε εκείνον.



Μια έκπληξη για τους θεατές της νέας ταινίας του Σταύρου Τσιώλη Γυναίκες που Περάσατε από 'Δω κρατούσε το 58ο ΦΚΘ πριν την προβολή της, τουλάχιστον στο Ολύμπιον, όπου βρεθήκαμε: βίντεο-συρραφή των καλύτερων σκηνών της φιλμογραφίας του με τίτλο “Ταξιδεύοντας με τον Τσιώλη” θύμισε στον κόσμο που γέμισε ασφυκτικά την αίθουσα (χαρακτηριστικά, περιμέναμε μιάμιση ώρα για ακύρωση εισιτηρίου στο τελευταίο πεντάλεπτο, όπου διατέθηκαν μόλις 5 εισιτήρια!!) τι σημαίνει το βαρύ αυτό όνομα και γιατί ο Τσιώλης είναι ίσως ο τελευταίος μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης, ακολουθούμενος φυσικά από μια νέα ελπιδοφόρα γενιά.

61fath_2.jpg

Στην ταινία, δύο φτωχοί άνδρες (Κωνσταντίνος Τζούμας & Ερρίκος Λίτσης) πληρώνονται για να κρατούν μακριά κρατικούς ελεγκτές ή επικίνδυνους περαστικούς προσποιούμενοι τους κουλουρτζήδες, καθώς πίσω τους χτίζεται παράνομα ένα σπίτι. Οι περαστικοί τελικά διαμορφώνουν μια ιστορία που χτίζεται κομμάτι-κομμάτι μακριά από την πόλη στο φόντο, με αφηγήσεις σε πρώτο πρόσωπο, μονολόγους, συζητήσεις, φάρσες, αλλά και σκηνές αυτούσιες από τη σπουδαία φιλμογραφία του σκηνοθέτη, ο οποίος παραιτείται μάλλον οριστικά από το σινεμά, έχοντας παραδώσει ένα φιλμ νεανικής σπιρτάδας στα 80 του χρόνια και έπειτα από 13 έτη απουσίας.

61fath_3.jpg

Στο Q&A που ακολούθησε η αίθουσα δονήθηκε με την εμφάνιση του σκηνοθέτη, ο οποίος μίλησε για το «ακίνητο road movie» του και το πώς αυτή η ταινία δεν θα είχε γίνει ποτέ αν δεν είχε συμμετάσχει η Faliro House μετά από την αποτυχημένη καμπάνια που συγκέντρωσε τετραψήφιο ποσό χρημάτων από τα αρχικά 60.000 ευρώ του στόχου, παρά τη συγκινητική συμμετοχή του κόσμου.

61fath_4.jpg

Το βράδυ της Κυριακής, το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης έριξε αυλαία, ανακοινώνοντας τα βραβεία σε ένα κατάμεστο Ολύμπιον και σε μια τελετή στην οποία ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, διευθυντής του φεστιβάλ, αντικαταστάθηκε ως παρουσιαστής σε μια χιουμοριστική ανατροπή από τον ηθοποιό Ανδρέα Κωνσταντίνου, πρωταγωνιστή της τελευταίας ταινίας του Παντελή Βούλγαρη, Το Τελευταίο Σημείωμα. Θυμίζουμε πως φέτος το φεστιβάλ εγκαινίασε ένα παράλληλο διαγωνιστικό πρόγραμμα με ταινίες εικονικής πραγματικότητας.

Αναλυτικά, τα βραβεία με σειρά απόδοσης:

Το βραβείο κοινού Fischer Ελληνικής Ταινίας - Μιχάλης Κακογιάννης για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017 (πρεμιέρα), δόθηκε στην ταινία Ιστορίες Χωρίς Χρόνο σε σκηνοθεσία Βασίλη Ραΐση. Σε προηγούμενη ανταπόκρισή μας είχαμε μιλήσει για αυτήν τη μη-ταινία, ωστόσο το βραβείο ήρθε πολύ λογικά από μια αίθουσα γεμάτη από γονείς και παιδιά της σχολής Μωραΐτη, της οποίας αποτελούσε ουσιαστικά ένα extended διαφημιστικό.

Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού δόθηκε στην ταινία Lucky σε σκηνοθεσία του Τζον Κάρολ Λιντς και ο σκηνοθέτης της το αφιέρωσε στον πρωταγωνιστή του και πρόσφατα χαμένο Χάρι Ντιν Στάντον.

Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια» δόθηκε στην ταινία Μυστικό Συστατικό του Γκιόρτσε Σταβρέσκι.

Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του τμήματος «Ανοιχτοί Ορίζοντες» δόθηκε στην ταινία Εντός Ορίων σε σκηνοθεσία Φίλιπ φαν Λέου.

Τα βραβεία Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης, θεσμός που και φέτος συνεχίστηκε ξανά με επιτροπή φοιτητών του ΑΠΘ και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, η οποία βράβευσε με το ειδικό βραβείο την ταινία του Δημήτρη Τσιλιφώνη, Do It Yourself, ενώ το βραβείο καλύτερης ταινίας δόθηκε από την επιτροπή στην ταινία Πολυξένη της Δώρας Μασκλαβάνου.

Το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου για την καλύτερη ελληνική ταινία του 58ου Φεστιβάλ, δόθηκε επάξια στο φιλμ Ρόζμαρι του Άδωνι Φλωρίδη, ένα φιλμ-έκπληξη για το οποίο είχαμε μιλήσει σε προηγούμενη ανταπόκριση με θερμά λόγια.

Τα βραβεία της ΕΡΤ υπό τον τίτλο “Νέος Κινηματογράφος” δόθηκαν στην ταινία Αγκάθι, σε σκηνοθεσία Γαβριήλ Τζάφκα, και Too Much Info Clouding Over My Head σε σκηνοθεσία Βασίλη Χριστοφιλάκη, μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για τον κόσμο του φεστιβάλ που στήριξε τις δύο ταινίες αλλά και τους ίδιους τους σκηνοθέτες -με τον Χριστοφιλάκη να το δηλώνει κατά την παραλαβή του.

61fath_5.jpg

Το βραβείο Ανθρώπινες Αξίες που απονέμει η Βουλή Τηλεόραση σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού δόθηκε στην ταινία Για την Οικογένεια σε σκηνοθεσία Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ.

Το νέο βραβείο που θεσπίζει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και δίνεται σε ελληνική ταινία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη δόθηκε επίσης στην ταινία Too Much Info Clouding Over My Head σε σκηνοθεσία Βασίλη Χριστοφιλάκη.

Τα βραβεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) χωρίστηκαν σε ειδική μνεία επιτροπής για το φιλμ Winter Brothers του Χλίνουρ Πάλμασον, ο οποίος παρέλαβε το βραβείο του εμφανώς συγκινημένος, βραβείο FIPRESCI για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού, που δόθηκε στο φιλμ Χωρίς Όνομα, Χωρίς Υπογραφή του Βαΐντ Τζαλιλβάντ και το βραβείο FIPRESCI για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017 που πήγε ξανά στην ταινία Too Much Info Clouding Over my Head του Βασίλη Χριστοφιλάκη, ο οποίος, παραλαμβάνοντάς το, δήλωσε ότι αυτή είναι μια από τις καλύτερες βραδιές της ζωής του.

Το βραβείο του τμήματος VR απονεμήθηκε στο φιλμ Bloodless της Τζίνα Κιμ, απολύτως δίκαια καθώς αποτελεί μια μοναδική εμπειρία που πηγαίνει στα όρια την αρκετά πρώιμη αυτή τεχνολογία στον κινηματογράφο.

Τέλος, απονεμήθηκαν τα βραβεία της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:

Η πρώτη Ειδική Μνεία της επιτροπής δόθηκε στον ηθοποιό Χάρι Ντιν Στάντον και «το τελευταίο χαμόγελό του στο φιλμ Lucky του Τζον Κάρολ Λιντς», όπως ανέφερε η επιτροπή σχετικά. Η δεύτερη Ειδική Μνεία της επιτροπής δόθηκε για τον ήχο της ταινίας Winter Brothers του Χλίνουρ Πάλμασον.

61fath_6.jpg

Το βραβείο Σεναρίου δόθηκε στους Ζιλ Κουλίερ και Τομ Ντιπόν για το σενάριο της ταινίας Φορτίο σε σκηνοθεσία του πρώτου.

Το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας δόθηκε στην Ντάρια Ζόβνερ για την ερμηνεία της στην ταινία Για την Οικογένεια του Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, ενώ το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον ηθοποιό Ρέινε Μπρίνολφσον, πρωταγωνιστή της ταινίας Κοράκια του Γιενς Ασούρ.

Τον Χάλκινο Αλέξανδρο - Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής για καλύτερη σκηνοθεσία δόθηκε στον Χλίνουρ Πάλμασον και την ταινία του Winter Brothers.

Ο Αργυρός Αλέξανδρος - Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής δόθηκε στην ταινία Χωρίς Όνομα, Χωρίς Υπογραφή του Βαΐντ Τζαλιλβάντ. Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα ο σκηνοθέτης από το Ιράν δήλωσε ότι είναι ιδιαίτερα ευτυχισμένος γιατί αυτό το βραβείο του απονέμεται στην Ελλάδα, τη χώρα του Αριστοτέλη που αγαπά πάρα πολύ, και στην οποία το θέατρο και ο κινηματογράφος χρωστάνε πολλά.

Τέλος, ο Χρυσός Αλέξανδρος - Βραβείο Καλύτερης Ταινίας «Θόδωρος Αγγελόπουλος» δόθηκε στην ταινία Κοράκια του Γιένς Ασούρ, κινηματογραφικό ντεμπούτο του διάσημου Σουηδού φωτογράφου.

Μετά την απονομή προβλήθηκε σε πανελλήνια πρεμιέρα η ταινία Το Πάρτι της Σάλι Πότερ, μια μαύρη κωμωδία δωματίου με εντυπωσιακό καστ που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τους Πατρίσια Κλάρκσον, Μπρούνο Γκαντς, Κίλιαν Μέρφι και Τίμοθι Σπολ. Η σκηνοθέτιδα στο βιντεοσκοπημένο μήνυμά επεσήμανε τις εξαιρετικές μνήμες από τη Θεσσαλονίκη και την προβολή της ταινίας της, Ορλάντο.