search

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ - ΕΛΛΗΝΕΣ

Το ίδιο βράδυ με τη συναυλία του Σαββόπουλου, το πιο συζητημένο ελληνικό όνομα των τελευταίων χρόνων μάζεψε ένα μεγάλο νεανικό πλήθος στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής...

Χώρος | Κήπος Μεγάρου Μουσικής, Αθήνα
Ημερομηνία διεξαγωγής | 12/7/2017
Φωτογράφος | Δημήτρης Καπάνταης

Τη νύχτα που το Καλλιμάρμαρο μαγευόταν από τον ...διονυσιακό Σαββόπουλο, στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής λάμβανε χώρα μια σαφώς πιο σεμνή «τελετή», με επίσης πολλούς συντελεστές πάντως, και με αρτιότητα η οποία άνετα συναγωνιζόταν οποιαδήποτε συναυλία, οπουδήποτε, οποτεδήποτε.

Η Μαρίνα Σάττι πέτυχε το δίκαιο χιτ του καλοκαιριού με τη “Μάντισσα”, πράγμα που δεν αποδεικνύεται μόνο από τα views του βίντεό της στο YouTube, όσο από τη σιγουριά με την οποία αμφισβητείται η αλήθεια αυτών των views κι από την όλη χολή που πέφτει από «συναδέλφους» της –δημοσίως ή ιδιωτικώς. Η προσμονή λοιπόν εκείνο το βράδυ ήταν εμφανής ανάμεσα στις παρέες που άπλωναν τα ποικίλα στρωσίδια τους στο γρασίδι.

79msatti_2.jpg

Το αρκετά μεγάλο πλήθος που μαζεύτηκε για χάρη της –κοινό ιδιαίτερα νεανικό, αλλά με καλές αναλογίες όλων των ηλικιών εντός του– χρειάστηκε βέβαια να περιμένει πριν χαρεί τη Σάττι, καθότι προηγήθηκε η 40λεπτη εμφάνιση των Jusu Foli & Senegal Rhythm· ενός κουαρτέτου αποτελούμενου από τρεις Σενεγαλέζους κι έναν Έλληνα.

79msatti_3.jpg

Όχι ότι πέρασε κανείς άσχημα μαζί τους, κάθε άλλο: η πολυρυθμική παράδοση της Σενεγάλης, έτσι όπως πέρασε μέσα από το ταμπεραμέντο των συγκεκριμένων μουσικών, χάρισε ουκ ολίγες στιγμές αγνής απόλαυσης. Ειδικά ο θεούλης σολίστας των κρουστών, που ανάμεσα στα χτυπήματα ...σταυροκοπιόταν, ήταν όλα τα λεφτά, ενώ ο βοκαλίστας και ...τελετάρχης κατάφερε τελικά να σηκώσει τον κόσμο όρθιο για χορό.

79msatti_4.jpg

Όταν ήρθε η ώρα του κυρίως πιάτου, εκείνο που έγινε σαφές ήταν ότι το «Μαρίνα Σάττι + Fonés» που έγραφε η ...μαρκίζα ήταν απολύτως αληθές: σε καμία στιγμή του προγράμματος δεν έμεινε μόνη της η Σάττι στη σκηνή. Αντιθέτως, εμφανίστηκε ως ένα από τα μέλη του συνόλου Fonés, σε ισότιμο ρόλο με τις υπόλοιπες 6 κοπέλες (έλειπε η Ειρήνη Αραμπατζή, αν δεν κάνω λάθος). Φαντάζομαι έτσι ότι το ξεχώρισμα του ονόματός της στα πλαίσια της επικοινωνίας της συναυλίας είχε να κάνει μόνο με την αναγνωρισιμότητα που έχει πλέον αποκτήσει.

79msatti_5.jpg

Οι 7 τραγουδίστριες έχουν δηλώσει ως πηγή έμπνευσής τους τις διάφορες τοπικές παραδόσεις της υφηλίου, και το ρεπερτόριό τους έχει χτιστεί πάνω σε επιλογές από τον αστείρευτο αυτόν πλούτο. Έτσι, τραγούδια από τα Βαλκάνια, την Αφρική, την Αμερική, την Τουρκία, την Αραβία, τσιγγάνικα αλλά και ελληνικά, βρέθηκαν δίπλα-δίπλα, με τρόπο που ανέδειξε τις κοινές τους ρίζες στα πυρηνικά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης ύπαρξης όπου Γης. Με την εξαμελή μπάντα (πνευστά, κιθάρα, μπάσο, τύμπανα, κρουστά) να αποφεύγει την «τουριστική» λογική και να παρέχει στέρεο έδαφος, οι φωνές βρήκαν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να ξεδιπλώσουν τους ποικίλους τρόπους περίπτυξής τους.

79msatti_6.jpg

Παρότι η απόδοση του συνόλου δεν ήταν χωρίς διακυμάνσεις (σε κάποια λίγα κομμάτια, ας πούμε, φάνηκε κάπως διεκπαιρεωτική η προσέγγιση), ήταν πασιφανής η άνεση με το υλικό, προϊόν της τριβής μαζί του, αλλά και της καλλιτεχνικής σύμπνοιας μεταξύ των μελών. Κι όλο αυτό δεν περιορίστηκε μόνο στο τραγούδι, αλλά και στην κινησιολογία, από την οποία δεν έλειψαν μάλιστα και κάμποσες χορογραφίες. Είναι, δηλαδή, όχι μόνο χάρμα ακούεσθαι, μα και χάρμα ιδέσθαι η εν λόγω ομάδα.

79msatti_8.jpg

Οι στιγμές που ξεχώρισαν, όπως ίσως αναμενόταν, ήταν η “Μάντισσα” –με τα κορίτσια που συμμετείχαν στο περίφημο βίντεο να ανεβαίνουν στη σκηνή και να τα δίνουν όλα, εκτελώντας το χορευτικό που έγινε viral– και η σπουδαία διασκευή του “Θα Σπάσω Κούπες”, η οποία ακούστηκε ιδιαίτερα ατμοσφαιρική ανάμεσα στα δέντρα του Κήπου. Ως «εξτραδάκια», θα επέλεγα το ιδιαίτερα γκρουβάτο “Iko-Iko” και την a cappella εκτέλεση του “Don’t Want To Die In The Storm”.

79msatti_7.jpg

Με τη διάρκεια του set των Fonés μόλις να ξεπερνά τη 1 ώρα, η εν λόγω εμφάνιση μάς άφησε με ένα ελαφρύ ανικανοποίητο –πράγμα πάντως προτιμότερο από το να σιχτιρίζαμε λόγω βαρεμάρας. Παρέμεινε ωστόσο άλυτη η όποια απορία σχετικά με τη σκηνική δυναμική της Σάττι, από την άποψη ότι η παρουσία της ως μέρος μιας ευρύτερης ομάδας δεν επέτρεψε το όποιο ασφαλές συμπέρασμα.

79msatti_9.jpg

Το μόνο σίγουρο είναι ότι, με μόλις ένα δικό της τραγούδι σε κυκλοφορία, η Μαρίνα Σάττι ορθώς ακολουθεί την ομαδική οδό. Εκ των πραγμάτων, άλλωστε, αυτή λειτουργεί τόσο καλά στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει τόσο δροσερή αύρα και τέτοια φρεσκάδα, ώστε θα είναι κρίμα να εγκαταλειφθεί.