Ευδοκία Πρέκα

Πιστή του αδυναμία και αγάπη η αφρικανική μουσική παράδοση. Ο ίδιος δεν είναι μόνο ένας σημαντικός συλλέκτης δίσκων, εικαστικός και DJ μα και ψυχή της δισκογραφικής εταιρίας Teranga Beat, που ειδικεύεται σε αυτά τα «άγνωστα» για τους πολλούς ηχοτοπία –η πρώτη κυκλοφορία της, το Diamonoye Tiopite από τους Indrissa Diop & Cheikh Tidiane Tall, είναι ένα άλμπουμ που αναμένεται να μας απασχολήσει αρκετά μέσα στη χρονιά την οποία διανύουμε. Κυρίες και κύριοι, ο Αδαμάντιος Καφετζής a.k.a Teranga Beat είναι εδώ για να μας λύσει όλες τις απορίες περί μουσικής και όχι μόνο, λίγο αφότου βρέθηκε αντιμέτωπος με τον Keith Slater a.k.a. Boiling Point στα decks του Yoga Bala, στο μεγάλο πάρτυ για την κυκλοφορία του Diamonoye Tiopite...

 

Μάθαμε πρόσφατα ότι το όνομά σας, Teranga, σημαίνει «καλωσόρισμα, φιλοξενία» στη γλώσσα wolof, μία από εκείνες που ομιλούνται περισσότερο στη Σενεγάλη. Εσείς αλήθεια πώς «καλωσορίζετε» την αδυναμία σας στην αφρικανική μουσική παράδοση στο μη μυημένο ελληνικό κοινό;

Καλώ τον κοινό ν’ ακούσει αυτή τη μουσική και ακόμα καλύτερα να έρθει σε μία απ’ τις βραδιές τις οποίες κάνουμε. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς μυημένος στη συγκεκριμένη μουσική. Όταν το υλικό είναι καλό, ο κόσμος το δέχεται. Έτσι απλά... Ποιος ήταν ο πρώτος δίσκος που ακούσατε και ουσιαστικά αποτέλεσε τον πόλο έλξης προς αυτή τη σχετικά άγνωστη μέχρι πρότινος μουσική κληρονομιά;Ξεκίνησα από τραγούδια τα οποία άκουγα σε σπίτια φίλων από την Αιθιοπία και μετά στα club  των αφρικανών στην Αθήνα. Έπαιζαν τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, κάμποση μουσική απ’ το Ζαΐρ, τη χώρα που σήμερα λέγεται Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Έτσι, σιγά-σιγά, άρχισα να ψάχνομαι. Δεν θυμάμαι όμως ποιος ήταν ο πρώτος δίσκος που αγόρασα! Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε μια «αντεπίθεση-επίθεση» του μουσικού παρελθόντος μέσα από εξαιρετικές έως και σπάνιες επανεκδόσεις αφρικανικού (και όχι μόνο) υλικού. Ποια είναι η δική σας αίσθηση ή και εξήγηση για αυτή την τάση-μόδα;Στις μέρες μας υπάρχει έλλειψη καλής μουσικής και ο κόσμος ψάχνει για καινούργια ακούσματα. Τέτοιες επανεκδόσεις προσφέρουν έναν ήχο που μέχρι πρότινος ήταν άγνωστος στο ευρύ κοινό, κρύβουν ωραίες ιστορίες πίσω του, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ανακαλύπτονται και «ήρωες», κάτι που αρέσει πολύ στον Δυτικό κόσμο –όπως για παράδειγμα ο Fela Kuti. Αλλά, πάνω απ' όλα, προσφέρεται μία μουσική ποιότητα μοναδική. Από την Αίγυπτο μέχρι τη Νότια Αφρική και από τη Σενεγάλη μέχρι την Τανζανία, η αφρικανική μουσική είναι τόσο ποικιλόμορφη, ώστε σίγουρα κάποια πλευρά της θα μας συγκινήσει. Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος που στη χώρα μας γνωρίζουμε περισσότερο στοιχεία και καλλιτέχνες της Δυτικής Αφρικής;Δεν είναι μόνο στη χώρα μας, αλλά παντού, ακόμα και στην Αφρική. Στη Δυτική Αφρική υπάρχει πιο ποιοτική μουσική λόγω παράδοσης σε όργανα και ρυθμό, με αποτέλεσμα οι σύγχρονοι ήχοι να είναι πιο πλούσιοι σε σχέση με την υπόλοιπη Αφρική. Αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα και για τον λόγο αυτό ασχολούμαστε περισσότερο με τον ήχο της Δυτικής Αφρικής. Οι επαγγελματίες μουσικοί είναι πολύ λίγοι δυστυχώς ή ευτυχώς στην Αφρική. Γεγονός που ενισχύει κατά έναν τρόπο και την έλλειψη δισκογραφικού υλικού.. Ποια είναι η δική σας μέθοδος προσέγγισης προς  την αναζήτηση αυτού για την εταιρεία σας;Υπάρχουν πολλοί καλοί μουσικοί. Δισκογραφικές εταιρείες δεν υπάρχουν, ώστε να βγει η δουλειά τέτοιων μουσικών προς τα έξω. Όπου και να πας στην Αφρική, ακόμα και στον δρόμο θα συναντήσεις φοβερούς μουσικούς. Η διαφορά είναι ότι εκεί οι μουσικοί και οι μπάντες φτιάχνονται για να παίζουν ζωντανή μουσική, όχι για να βγάλουν δίσκο.Το προσωπικό σας ενδιαφέρον εστιάζει στο να ανασύρετε καλλιτέχνες του παρελθόντος ή και να προωθήσετε νέα ταλέντα που, όπως αναφέρατε, μπορεί να μην έχουν άλλη δίοδο επικοινωνίας της μουσικής και της κουλτούρας τους;Και τα δύο, απλώς είναι ευκολότερο να ξεκινήσω με ηχογραφήσεις του παρελθόντος. Πάντως συζητάω και με νέους μουσικούς και αυτό που θέλω είναι να φτιάξω έναν νέο ήχο. Να συνδυάσουμε τους μοντέρνους ρυθμούς, όσους βρίσκονται πιο κοντά στους παραδοσιακούς κάθε χώρας, με τις ενορχηστρώσεις της δεκαετίας του 1970. Αυτό θα γίνει με συνεργασίες παλιών και νέων μουσικών, αλλά και μουσικών από άλλες χώρες. Πιστεύω πως σε δύο χρόνια θα έχω ξεκινήσει να δουλεύω πάνω σε αυτό.Ποιο άλμπουμ θα προτείνατε σε κάποιον ο οποίος δεν έχει ακούσει ποτέ στη ζωή του δείγμα αφρικανικής μουσικής;Αν με ρωτάτε για κάποιον δίσκο που μπορεί να βρει εύκολα, θα σας έλεγα να αναζητήσει κάποια συλλογή της Analog Africa. Τα τελευταία χρόνια κυριαρχεί η τάση να αποκαλούμε μουσικές του κόσμου (world music) οτιδήποτε είναι σε ξένη γλώσσα πλην της αγγλικής, ανεξάρτητα αν τα δείγματα είναι pop, rock, soul κτλ. Ποια είναι η δική σας γνώμη και πού οφείλεται όλη αυτή η μουσική παραπλάνηση-παραμόρφωση;Γίνεται καθαρά λόγω άγνοιας. Και βέβαια ευκολίας... Τι άποψη έχετε για τον μοναδικό κρατικό ραδιοφωνικό σταθμό Kosmos, αναφορικά με τον χαρακτήρα του και την προσέγγισή του προς τις μουσικές του κόσμου;Ξεκίνησε καλά, αλλά θα μπορούσε να εξελιχθεί ακόμα καλύτερα –εφόσον μιλάμε για έναν κρατικό σταθμό που δεν δεσμεύεται τόσο πολύ από τις διαφημίσεις, όπως συμβαίνει με τα ιδιωτικά ραδιόφωνα. Εκτός από συλλέκτης και DJ, είστε και εικαστικός ιδιαίτερων θεμάτων. Υπάρχει περίπτωση στο μέλλον να δούμε κάτι που να αφορά στον αφρικανικό πολιτισμό;Είμαι ζωγράφος και πολλές φορές χρησιμοποιώ στα έργα μου το μέσο της φωτογραφίας. Έχω κάνει μια ατομική έκθεση που είχε αρκετά στοιχεία από τον Αφρικάνικο πολιτισμό στην Αίθουσα Καππάτος (www.kappatosgallery.com). Δεν ξέρω αν θα έκανα κάτι στο μέλλον, υπάρχει πάντως αρκετό υλικό.

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured