Μπροστά στην υπερπλήρη αρένα του Tae Kwon Do, βούτηξαν στο σιδηρούν εκτόπισμα του The Age Οf Aquarius, δίνοντας μια εξαιρετική, γεμάτη ενέργεια συναυλία, από την οποία ...
Fundracar ή αλλιώς το καράβι της διασκέδασης (σε ελεύθερη μετάφραση). Μια ερμηνεία που αποτυπώνει μόνο τη μισή αλήθεια του αθηναϊκού multi-culti σχήματος, που φέτος, ...
Ό,τι γκρίνιες κι αν υπήρξαν για το Pitfalls, οι Νορβηγοί τις έσβησαν με έναν συναυλιακό θρίαμβο στο φουλαρισμένο από κόσμο Fuzz, που τους «υποχρέωσε» στο μοναδικό ...
Φίλοι από 11 χρονών, οι Robin Stewart & Harry Wright έστησαν το γκρουπ τους στο Μπρίστολ, επηρεασμένοι όμως από τα nightclubs του Λονδίνου. Μετά τον ενθουσιασμό που ...
Διατηρώντας άθραυστο τον μαγικό κύκλο της μουσικής του, ο Βρετανός παραγωγός μετέτρεψε το Ζάππειο σε speakeasy techno club, με τους τοίχους και τους φεγγίτες να ...

Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί: Τραγούδια Από Τα Καφέ Αμάν

Administrator
Administrator

 Δέκα χρόνια είχαν κυλήσει, τότε, από την έκδοση του εξαιρετικού και ιδιαιτέρως κατατοπιστικού συγγράμματος του Θόδωρου Χατζηπανταζή σχετικά με τα Καφέ Αμάν, Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί: Η Ακμή του Αθηναϊκού Καφέ Αμάν στα Χρόνια της Βασιλείας του Γεώργιου Α΄- Συμβολή στη Μελέτη της Προϊστορίας του Ρεμπέτικου (Εκδόσεις Στιγμή, 1986). Και ήταν πραγματικά λαμπρή η ιδέα να γίνει ένας δίσκος με βάση τα πορίσματά του, φιλοδοξώντας να ξαναζωντανέψει κάτι από το κλίμα των πρώτων-πρώτων αυτών λαϊκών κέντρων και της αθηναϊκής ζωής κατά τη δεκαετία 1886-1896.
Το εγχείρημα βέβαια όχι απλώς δύσκολο, μα από τη φύση του ακατόρθωτο: καθώς μιλάμε για μια δεκαετία όπου οι ηχογραφήσεις ήταν αδύνατες για την τεχνολογία της εποχής, τίποτα δεν έχει φτάσει ως εμάς αυτούσιο. Προσπάθεια αναδημιουργίας αποτελεί, λοιπόν, το Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί – και, πράγματι, από τα 12 τραγούδια του (παραδοσιακά ως επί το πλείστον), μόνο για ένα (τον περίφημο "Μέμο") γνωρίζουμε με βεβαιότητα πως αποτελούσε τμήμα του ρεπερτορίου εκείνων των χρόνων, όντας ίσως το μεγαλύτερο «σουξέ» των Καφέ Αμάν. Προτού πάντως προχωρήσω περαιτέρω, βρίσκω αναγκαίο να σημειώσω ότι κάθε κριτική για αυτόν τον δίσκο είναι υποχρεωμένη να ανατρέξει στα γραφόμενα του Γιώργου Ε. Παπαδάκη (περιοδικό Δίφωνο, τεύχος 16, σελς. 167-68) και ως έναν βαθμό να «ανακυκλώσει» τα συμπεράσματά τους, καθώς υπήρξαν ιδιαιτέρως αναλυτικά και βαθυστόχαστα. Δεν μπορώ π.χ. παρά να συμφωνήσω ως προς το ότι βάθρο της επιτυχίας του παρόντος δίσκου αποτελεί, πάνω από όλα, το ερμηνευτικό «ανάστημα» της ορχήστρας. Γιατί είναι ακριβώς η κλάση των μουσικών και η εμπειρία του Γιάννη Αλεξανδρή που ζωντανεύει εδώ τα δίχως μπουζούκια Καφέ Αμάν των σελίδων του Χατζηπανταζή, ίσως ορισμένες φορές με μια ελαφρώς πιο σύγχρονη ματιά όσον αφορά κάποιες ενορχηστρώσεις, σε καμία όμως περίπτωση δίχως ψυχή και (περίσσιο) μεράκι.
Οι ερμηνευτές στα Καφέ Αμάν ήταν σχεδόν αποκλειστικά γυναίκες και έτσι και εδώ η θέση αυτή παραχωρείται σε δύο θηλυκές φωνές: τη Μαριώ και τη Λιζέτα Καλημέρη. Η επιλογή της πρώτης μοιάζει σχεδόν αυτονόητη, καθώς στα χρόνια της δεκαετίας του 1990 δύσκολα θα έβρισκε κανείς άλλη τραγουδίστρια ικανή να μεταλαμπαδεύσει τόσο ουσιαστικά τα χαρίσματα των παλιών λαϊκών φωνών. Η επιλογή, όμως, της δεύτερης μάλλον εκπλήσσει, με δεδομένο ότι τότε η Καλημέρη πραγματοποιούσε τα πρώτα της βήματα και αρκετοί τη γνωρίζανε μάλλον ως αδερφή της Μελίνας Κανά, παρά για το πρώτο της προσωπικό άλμπουμ, Πνοή Του Ανέμου (1994). Η Καλημέρη βέβαια δεν υπήρξε επιλογή επιπόλαιη, κι ας μην είχε ακόμα πλούσιο βιογραφικό: είχαν διαφανεί τόσο η φωνητική της αξία, όσο και η ικανότητά της για συναισθηματικές ερμηνείες. Σε απόπειρες όμως αναδημιουργίας μιας ολόκληρης εποχής, όπως πράττεται στο Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί, απαιτούνταν νομίζω φωνές περισσότερο ψημένες και έμπειρες από της Καλημέρη (τότε), οι οποίες να κάνουν αυτό το ταξίδι στο παρελθόν πειστικό.
Η Καλημέρη, όσο και να τήρησε την ορθογραφία, κατέφυγε, όπως πολύ σωστά επεσήμανε πρώτος ο Παπαδάκης, σε «έτοιμες» ερμηνευτικές λύσεις. Οι οποίες έφεραν στο Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί έναν «έντεχνο» αέρα δεκαετίας του 1990 ολότελα ξένο προς το επιδιωκόμενο πνεύμα των Καφέ Αμάν, πλήττοντας τελικά την αληθοφάνεια του δίσκου. Χαρακτηριστικά, ήταν εξαιρετικά άστοχη και αψυχολόγητη η απόφαση να συμπεριληφθεί ο "Μέμος" στο δικό της μερίδιο, αντί να δοθεί στη Μαριώ. Η τελευταία, από την άλλη, αποδείχτηκε εξαιρετική επιλογή, διασώζοντας τελικά το άλμπουμ και σηκώνοντας μονάχη το όποιο ειδικό βάρος διατηρεί έκτοτε. Υπήρξε μάλιστα τόσο απολαυστική σε κάποια τραγούδια ("Τσακιτζής", "Ντόκτορ", "Μανταλένα"), ώστε κάλλιστα σε έκανε να φανταστείς πως είχες όντως μεταφερθεί στην Αθήνα της Belle Epoque και παρακολουθούσες τη μονόφθαλμη Κιόρ Κατίγκω ή την Πολίτισσα Φωτεινή, σε ένα πρόγραμμα γεμάτο από την ποικιλία μιας χλιδανής Ανατολής, που θα μπορούσε να οδηγήσει τους φιλο-ευρωπαϊστές αστούς του κύκλου του Ισιδώρου Σκυλίτση ή του Δημητρίου Χατζόπουλου ακόμα και στην εγκεφαλική συμφόρηση...

ΑΤΖΕΝΤΑ

Λένα Πλάτωνος
29-02-2020

Λένα Πλάτωνος

Αθήνα - Temple
Η Λένα Πλάτωνος έχει συμβάλει καθοριστικά στην εξέλιξη της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα με σημαντικούς δίσκους της στα μέσα της ...
Les Negresses Vertes
06-03-2020

Les Negresses Vertes

Αθήνα - Gagarin 205
Christian Loffler
07-03-2020

Christian Loffler

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
18-02-2020

Αναστασία Ζαννή

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Γιώργος Κωνσταντινίδης & Απόστολος Στάϊκος

Αθήνα - Μουσική Σκηνή Σφίγγα

Λαϊκό Μαγαζί

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου (Plus)
19-02-2020

H Νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους του νεότερου

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Miki Yui, Mapstation

Αθήνα - Πολυχώρος Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Δημήτρης Καλαντζής

Αθήνα - Half Note Jazz Club

The Mystery Lights

Αθήνα - Gagarin 205

Τόλης Βοσκόπουλος

Αθήνα - Baraonda Club Restaurant

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Τάνια Σκραπαλιώρη
Μπροστά στην υπερπλήρη αρένα του Tae Kwon Do, βούτηξαν στο σιδηρούν εκτόπισμα του The Age Οf Aquarius, δίνοντας μια εξαιρετική, γεμάτη ενέργεια συναυλία, από την οποία δεν έλειψε και το ηχηρό ...
Κωνσταντίνος Διαμαντόπουλος
Ό,τι γκρίνιες κι αν υπήρξαν για το Pitfalls, οι Νορβηγοί τις έσβησαν με έναν συναυλιακό θρίαμβο στο φουλαρισμένο από κόσμο Fuzz, που τους «υποχρέωσε» στο μοναδικό δεύτερο encore της τρέχουσας ...
Τάνια Σκραπαλιώρη
Διατηρώντας άθραυστο τον μαγικό κύκλο της μουσικής του, ο Βρετανός παραγωγός μετέτρεψε το Ζάππειο σε speakeasy techno club, με τους τοίχους και τους φεγγίτες να δοκιμάζουν τις αντοχές τους απέναντι

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Κόντρα στον κανόνα που θέλει τις διασκευές και τα remixes να είναι υποδεέστερα της αυθεντικής ηχογράφησης, η στήλη σήμερα επιλέγει 10 από τις πιο κραυγαλέες εξαιρέσεις...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Αν και δεν έγινε ποτέ Faith (1987) ή Listen Without Prejudice Vol. 1 (1990), ήταν δίσκος που θα ωρίμαζε σιγά-σιγά και θα αναδυόταν με τα χρόνια, με τη βινυλιακή του έκδοση να τιμάται πλέον γύρω στα
Ελένη Τζαννάτου
Ένας ακλόνητος δίσκος διαπίστωσης, όπου ο Καναδός τραγουδοποιός καταπιάνεται με τον έρωτα και τον πόλεμο με τον έξω κόσμο, με ωριμότητα εντυπωσιακή για τα 25 του (τότε) χρόνια...
Δημήτρης Λιλής
Τι είναι λοιπόν προτιμότερο για έναν μουσικό; Να μεγαλώνει μαζί με τους fans του; Ή να φτιάχνει μουσική που θα μιλάει πάντοτε στις καρδιές και στα μυαλά των δεκαοχτάρηδων;

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Χριστίνα Κουτρουλού
Κοκάλινα γυαλιά, κασετόφωνο και μια καταμέτρηση των ταινιών του Γούντι Άλεν φέρνουν τα χρώματα της δεκαετίας του 1980 σε μια παραλία όπου όλα φαίνονται ήσυχα, σαν τον βαριεστημένο σκύλο που έχει ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε, συμπληρώνονται 20 χρόνια από την κυκλοφορία του Βραχνού Προφήτη του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Επανερχόμαστε, λοιπόν, με ένα οδοιπορικό στη γέννηση του

Aντώνης Ξαγάς

Πώς γίνεται να πονάς, να λυπάσαι, να θυμώνεις σε μια άλλη γλώσσα; 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιώργος Πάγος
Fundracar ή αλλιώς το καράβι της διασκέδασης (σε ελεύθερη μετάφραση). Μια ερμηνεία που αποτυπώνει μόνο τη μισή αλήθεια του αθηναϊκού multi-culti σχήματος, που φέτος, περισσότερο από ποτέ, ...
Ανδρέας Κύρκος
Φίλοι από 11 χρονών, οι Robin Stewart & Harry Wright έστησαν το γκρουπ τους στο Μπρίστολ, επηρεασμένοι όμως από τα nightclubs του Λονδίνου. Μετά τον ενθουσιασμό που προξένησαν στο Plisskën ...
Πέννυ Γέρου
Με αφορμή τον ερχομό τους στην Αθήνα (Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου, στο Gagarin), μιλήσαμε με τον frontman Mike Brandon για τον θαυμασμό τους στο ωμό rock 'n' roll και στην αυθεντική soul των 1960s και ...
Χάρης Συμβουλίδης
Το θέρεμιν (theremin) διατέλεσε για ένα φεγγάρι στη μουσική «μόδα» εκεί ειδικά στο γύρισμα των '00s προς τα '10s, όμως και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας διατηρεί τους δικούς του ακούραστους ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…