Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ ...
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη ...
Η προσέλευση στο Temple όφειλε να είναι λίγο μεγαλύτερη για την πρώτη τους επίσκεψη στην Ελλάδα, κάτι πάντως που δεν εμπόδισε τη συναυλία να αποτυπωθεί ως πηχτό μείγμα ...
Στα 83 του χρόνια, καταχειροκροτήθηκε από ένα γεμάτο Άλσος, προσφέροντας μια πλούσια συναυλία, προσαρμοσμένη μεν στις νυν φωνητικές δυνατότητές του, μα με ενίοτε ...
Άσχετα με το αν είναι τελικά πολεμιστές του αυτοκινητόδρομου ή πλατωνικοί της λεωφόρου, η φοβερή παρέα του Leighton Koizumi έδωσε μία (ακόμα) καταιγιστική garage rock ...

Zeitkratzer/Lou Reed's Metal Machine Music (Borderline Festival 2015, μέρα 4)

Σε ό,τι αφορά κάποιους που άρχισαν να αποχωρούν από τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών ήδη από το πρώτο 20λεπτο: δεν διάβασαν πού πήγαιναν; Τι περίμεναν δηλαδή να ακούσουν, το “Perfect Day”;

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Σε ό,τι αφορά κάποιους που άρχισαν να αποχωρούν από τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών ήδη από το πρώτο 20λεπτο: δεν διάβασαν πού πήγαιναν; Τι περίμεναν δηλαδή να ακούσουν, το “Perfect Day”;

 
«Μπορείς να πας στη Στέγη, να δεις τους Zeitkratzer να παίζουν το Metal Machine Music του Lou Reed»; 
 
Το ερώτημα τέθηκε ευθέως και κάπως... ανέμελα από τον αρχισυντάκτη Χάρη Συμβουλίδη, οπότε κι εγώ απάντησα θετικά, χωρίς να το πολυσκεφτώ. Μετά, όμως, κοντοστάθηκα: για κάτσε, μιλάμε εδώ για τον δίσκο που αποδείχθηκε ένας από τους πλέον οριακούς της ιστορίας, που δίχασε όσο ελάχιστοι τους κριτικούς (εντάξει, το κοινό πήρε νομίζω εξ αρχής ομόθυμη θέση απέναντί του) και που αποσύρθηκε άρον άρον από την RCA, λίγες μόνο μέρες μετά την κυκλοφορία του... Δηλαδή, ποιος –και κυρίως πώς– θα το παίξει αυτό το πράγμα;
 
Borderline154_2
 
Η απάντηση στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, βέβαια, μου είχε δοθεί εξ αρχής, οπότε έψαξα να μάθω ποιοι είναι οι Zeikratzer. Πρόκειται λοιπόν για ένα σύνολο πειραματικής μουσικής, με μέλη από διάφορες χώρες και καλλιτεχνικό διευθυντή τον πιανίστα Reinhold Friedl, το οποίο κινείται με ιδιαίτερη ελευθερία σε ό,τι αφορά τις επιλογές ρεπερτορίου αλλά και στο πώς χρηματοδοτείται, τι κυκλοφορεί κλπ. Η εκδοχή τους μάλιστα στο Metal Machine Music έλαβε στο παρελθόν τη σφραγίδα γνησιότητας του ίδιου του Reed, ο οποίος συνεργάστηκε μαζί τους συναυλιακά, με το αποτέλεσμα να έχει δισκογραφηθεί κιόλας. Στην τωρινή βερσιόν τους, πάντως, δεν χρησιμοποιούν πλέον καθόλου ηλεκτρικά όργανα.
 
Borderline154_3
 
Οι μουσικοί που στήθηκαν μπροστά μας στη μικρή σκηνή της Στέγης την Πέμπτη το βράδυ ήταν 9, με τη... διανομή να περιλαμβάνει δύο βιολιά, τσέλο, κοντραμπάσο, ντραμς (συν διάφορα κρουστά), τρομπόνι, γαλλικό κόρνο, μπάσο κλαρινέτο και πιάνο. Και οφείλω να πω ότι τα παλικάρια και οι κοπελιές έχουν πράγματι κάνει τον άθλο να χαρτογραφήσουν το ηχοτοπίο του Reed και να το μεταγράψουν για τη συγκεκριμένη επιλογή οργάνων. Δεν βάραγαν δηλαδή στο βρόντο: είχαν μπροστά τους χαρτιά, γύριζαν και τις σελίδες (μα την Παναγία), ενώ ακολουθούσαν και μετρονόμο. Ήξεραν, εν ολίγοις, τι ακριβώς παίζανε και πότε. Όπως γνωρίζει ο οποιοσδήποτε έχει (αποπειραθεί έστω να) ακούσει το Metal Machine Music, αντιλαμβάνεται ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα ισοδυναμεί με άθλο.
 
Borderline154_4
 
Το μονοπάτι που ακολουθούν οι Zeitkratzer βασίζεται πάνω-κάτω στις εξής κατευθυντήριες: οι έγχορδοι επιδίδονται σε μανιώδες... «ξύσιμο» των οργάνων τους, οι πνευστοί φροντίζουν για τα ισοκρατήματα και τις... διαφωνίες, τα κρουστά τονίζουν όπου χρειάζεται ή συμμετέχουν στον σαματά (μέχρι και αφρολέξ με δοξάρι έπαιξε ο Maurice De Martin) και ο Friedl στο πιάνο ακολουθεί διάφορους ρόλους, είτε παράγοντας κυματισμούς, είτε πειράζοντας τις χορδές με τα δάχτυλα ή με διάφορα αντικείμενα. Η συνισταμένη όλων αυτών ακολουθούσε πράγματι τον δρόμο που χάραξε ο Reed στα αυλάκια εκείνου του δίσκου, όμως τα ηχοχρώματα ήταν άλλα, ομολογουμένως πολύ πιο πλούσια
 
Borderline154_5
 
Αδυνατώ βέβαια να σας διαβεβαιώσω για το αν όσα έπαιξαν οι Zeitkratzer επί σκηνής ακολουθούσαν κατά πόδας τις όποιες ανηφόρες και κατηφόρες διέπουν τον εν λόγω δίσκο, μπορώ μόνο να καταθέσω ότι τα εξωτερικά μορφολογικά στοιχεία του (4 μέρη, διάρκεια 60 και κάτι λεπτά) ήταν σωστά. Υποψιάζομαι, πάντως, ότι ίσως να ήθελαν και οι ίδιοι να παίξουν με την αμφισημία που περιβάλει το Metal Machine Music από την πρώτη στιγμή που αυτο είδε το φως της δημοσιότητας: «είναι όλα ένα αστείο ή μήπως τα εννοούμε; Εδώ σας θέλουμε».
 
Borderline154_6
 
Δεν είναι πάντως μικρό κατόρθωμα, έπειτα από 1 ώρα (και βάλε) κακοφωνίας να έρχεται το χειροκρότημα αβίαστο και διαρκές. Η ούτε καν μισογεμάτη αίθουσα τους αποθέωσε τους 9 μουσικούς και το άξιζαν απόλυτα, κατά τη γνώμη μου. Και τους έκανε να ξαναβγούν για μια τελευταία υπόκλιση, παρότι ήταν εμφανής η εξάντλησή τους, έπειτα από την ιδιαίτερα απαιτητική περφόρμανς τους. 
 
Σε ό,τι αφορά τώρα κάποιους από το κοινό που άρχισαν να αποχωρούν ήδη από το πρώτο 20λεπτο, θυμήθηκα τον μακαρίτη τον Reed ο οποίος έλεγε σε μια συνέντευξή του ότι ο δίσκος του είναι ιδανικός άμα θέλεις να αδειάσεις ένα δωμάτιο από κόσμο. Αλλά, ρε 'συ Lou, δεν διάβασαν πού πήγαιναν; Τι περίμεναν δηλαδή να ακούσουν, το “Perfect Day”;
 

ΑΤΖΕΝΤΑ

Νατάσα Μποφίλιου
23-01-2020

Νατάσα Μποφίλιου

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy
Τα συναρπαστικά τραγούδια της πιο δυναμικής και απρόβλεπτης τριάδας σε 3 μεγάλες συναυλίες!
The Tiger Lillies
24-01-2020

The Tiger Lillies

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
The Tiger Lillies
25-01-2020

The Tiger Lillies

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
22-01-2020

Λένα Πλάτωνος: Το αηδόνι του αυτοκράτορα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Χάρης Λαμπράκης, Σπύρος Πολυχρονόπουλος, Βασίλης Τζαβάρας

Αθήνα - Πολυχώρος Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Σοφία Νοητή Quintet

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Δήμητρα Κασκάνη Flamenco Show

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts
23-01-2020

Λένα Πλάτωνος: Το αηδόνι του αυτοκράτορα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Άλμπαν Μπεργκ: Βότσεκ

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Νατάσα Μποφίλιου

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy

Penny Dreadful

Αθήνα - White Noise Music Place

Lana Janjanin Quintet feat. Antonis Andreou

Αθήνα - Half Note Jazz Club

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...
Ανδρέας Κύρκος
Η προσέλευση στο Temple όφειλε να είναι λίγο μεγαλύτερη για την πρώτη τους επίσκεψη στην Ελλάδα, κάτι πάντως που δεν εμπόδισε τη συναυλία να αποτυπωθεί ως πηχτό μείγμα «διεστραμμένης» συμπεριφοράς
Χάρης Συμβουλίδης
Στα 83 του χρόνια, καταχειροκροτήθηκε από ένα γεμάτο Άλσος, προσφέροντας μια πλούσια συναυλία, προσαρμοσμένη μεν στις νυν φωνητικές δυνατότητές του, μα με ενίοτε εντυπωσιακές υπερβάσεις, που θύμισαν

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση
Ζώης Χαλκιόπουλος
Φωνητικά από άλλον θεό, φλάουτο, κλαρινέτο, ukelele. Και άρπα ρε φίλε μου, άρπα! Πόσο μάγκας πρέπει να είσαι να στρώνεις τόσο σωστά τις αισθαντικές νότες της άρπας πάνω στον ρυθμό;
Ελένη Τζαννάτου
O έρωτας κι ο θάνατος που κινούν τα νήματα είναι πιο κοντά από ό,τι νομίζουμε. Και στον τελευταίο της σημαντικό δίσκο, η παρέα του Jarvis Cocker τα χώρεσε ισόποσα...
Δημήτρης Λιλής
Πλησιάζουν οι μέρες που το διαφορετικό θα κερδίζει σε όλα τα μέτωπα. Γι' αυτό, όσο πιο διαφορετικός είσαι, ακούγεσαι και δείχνεις, τόσο πιο πολύ πρέπει να επιμείνεις στην τέχνη σου· και είναι πιθανό

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...
Δημήτρης Μεντές

Με την επέτειο των γενεθλίων του να δημιουργεί διεθνές σούσουρο και την Parlophone να ανακοινώνει την έλευση εκδόσεων με σπάνια και ακυκλοφόρητα κομμάτια, ανατρέχουμε στους patchwork εαυτούς που ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...
Πέννυ Γέρου

Μετά από 40ήμερη περιοδεία στο εξωτερικό, καταλήγουν στο Gagarin την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Ιανουαρίου, για την παρουσίαση του νέου τους άλμπουμ Great Hallucinations. Με αυτήν την αφορμή ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…