Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που ...
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της ...
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει ...
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και ...
  Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε ...

Mercury rising: Οι Queen μέχρι το 1974

Η κυκλοφορία των ιστορικών πια συναυλιών τους στο θέατρο Rainbow (1974), προσφέρουν την ευκαιρία να δούμε με φρέσκο μάτι πώς ακριβώς εκτοξεύτηκαν στη στρατόσφαιρα της δημοφιλίας...

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Η κυκλοφορία των ιστορικών πια συναυλιών τους στο θέατρο Rainbow (1974), προσφέρουν την ευκαιρία να δούμε με φρέσκο μάτι πώς ακριβώς εκτοξεύτηκαν στη στρατόσφαιρα της δημοφιλίας...

 
Με αφορμή την κυκλοφορία των ιστορικών τους συναυλιών στο θέατρο Rainbow το 1974 (σε διάφορες εκδόσεις κυμαινόμενης πολυτέλειας, απόλυτα αρμόζουσας στην ιστορία και στο «ήθος» τους), κάνουμε μια αναδρομή στα πρώτα χρόνια των Queen, καταγράφοντας τα κομβικά σημεία που οδήγησαν στην εκτόξευσή τους στη στρατόσφαιρα της δημοφιλίας.
 
Blame it on the revolution: από τη Ζανζιβάρη στο Λονδίνο 
 
12 Ιανουαρίου 1964, Σουλτανάτο της Ζανζιβάρης: εξοργισμένοι από την ελλιπή εκπροσώπησή τους στο κοινοβούλιο του πολυφυλετικού κρατιδίου –παρά την ευρεία νίκη τους στις προ εξαμήνου εκλογές– εκπρόσωποι του Aφρικανικού Kόμματος, αλλά και σύμμαχοί τους από την Αριστερά, ανατρέπουν τον Σουλτάνο και καταλαμβάνουν την εξουσία. Οι επαναστάτες κινούνται εναντίον των Αράβων και Ασιατών που ζουν στο νησί, με αποτέλεσμα αδιευκρίνιστο αριθμό θυμάτων. Η οικογένεια του Bomi Bulsara, ο οποίος εργαζόταν ως ταμίας στο Βρετανικό Αποικιακό Γραφείο της Ζανζιβάρης, είναι ανάμεσα σε όσους προσφεύγουν στη Βρετανία για άσυλο.
 
Arthroqueen_2
 
Ο έφηβος γιος του Bomi και της Jer, Farrokh, ο οποίος είχε περάσει το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας στην πατρίδα των γονιών του –την Ινδία– και είχε φοιτήσει σε βρετανικού τύπου σχολείο (όπου τον φώναζαν Freddie), μπήκε σε πολυτεχνική σχολή του Λονδίνου για να σπουδάσει καλές τέχνες. Αφού πήρε το δίπλωμά του, εντάχθηκε σε μια μπάντα διασκευών από το Λίβερπουλ, τους Ibex (αργότερα μετονομάστηκαν σε Wreckage) και έπειτα στους Sour Milk Sea. Η τύχη του όμως άλλαξε όταν συνάντησε ένα λονδρέζικο γκρουπ, τους Smile, κι έγινε θαυμαστής τους.
 
Οι Smile βρίσκονταν στο κουρμπέτι από το 1968, όταν τους ίδρυσε ο κιθαρίστας Brian May, σπουδαστής φυσικομαθηματικών τότε στο Imperial College του Λονδίνου. Παρέα με τον βοκαλίστα και μπασίστα Tim Staffell και τον ντράμερ Roger Taylor, είχαν δώσει αρκετές συναυλίες σε στέκια της βρετανικής πρωτεύουσας και είχαν ηχογραφήσει 6 δικά τους τραγούδια, που δεν κυκλοφόρησαν εντούτοις ποτέ. Στα τέλη του 1970 ο Staffell αποφάσισε να αποχωρήσει για χάρη ενός άλλου γκρουπ, οπότε οι May & Taylor είπαν να το διαλύσουν, όμως ο Freddie Bulsara τους έπεισε να συνεχίσουν, αλλάζοντας το όνομά τους σε Queen –μα και το δικό του σε Freddie Mercury. Όπως ο υδράργυρος μια ζεστή μέρα, είχε στόχο να ανέβει πολύ ψηλά...
 
Arthroqueen_3
 
Don’t stop me now: εμπόδια στον δρόμο προς τη δόξα
 
Τον Φλεβάρη του 1971 η μπάντα κατέληξε στον John Deacon για τη θέση του μπασίστα κι έβαλε πλώρη για αναζήτηση δισκογραφικής στέγης. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε για το πρώτο τους demo, αλλά εκείνοι –απτόητοι– έδωσαν την πρώτη τους συναυλία τον Ιούλιο, σε ένα κολέγιο έξω από το Λονδίνο. Χρειάστηκε πάντως να περάσουν 2 χρόνια από εκείνο το λάιβ για να δουν το πρώτο τους άλμπουμ στα δισκοπωλεία. Είχε μεσολαβήσει η συμφωνία τους με το τμήμα management των φημισμένων Trident Studios, κι ένα συμβόλαιο με την EMI.
 
Το άλμπουμ Queen, παρότι έλαβε θετική ανταπόκριση από τους κριτικούς και έγινε τελικά χρυσό σε Βρετανία και Η.Π.Α., δεν κατάφερε να κάνει ιδιαίτερη αίσθηση στα μεγάλα ακροατήρια, αν και βρισκόταν μέσα στα μουσικά πράγματα της εποχής, καθιστώντας εμφανείς τις hard, metal και progressive rock καταβολές των δημιουργών του. Ο παραγωγός Roy Thomas Baker τους είχε από νωρίς πείσει να μη χρησιμοποιήσουν συνθετητές, μα να αναζητήσουν λύσεις αποκλειστικά στους κιθαρισμούς του May και στις αλλεπάλληλες στρώσεις φωνητικών. Κάπως έτσι γεννήθηκε ο ήχος-σήμα κατατεθέν των Queen, ο οποίος είχε ως κορωνίδα τις χαρισματικές ερμηνευτικές δυνατότητες του Mercury.
 
Arthroqueen_4
 
Το Queen II ακολούθησε λιγότερο από έναν χρόνο αργότερα (Μάρτιος του 1974) και στο εξώφυλλό του απεικόνιζε το συγκρότημα –φωτογραφημένο από τον Mick Rock– σε μια πόζα που θα τους συνόδευε για αρκετά χρόνια μετά. Αν και τούτη τη φορά οι κριτικές δεν ήταν ομόθυμα θετικές, στο υλικό του άλμπουμ αντικατοπτρίζεται ένα καταστάλαγμα: υπάρχει τώρα πιο ξεκάθαρη η σφραγίδα των Queen, πράγμα που φέρνει και τις πρώτες επιτυχίες, με το “Seven Seas Of Rhye” να μπαίνει στο #10 των βρετανικών charts. Μια σημαντική δικαίωση για τη δουλειά ήρθε με αρκετή καθυστέρηση, καθώς αναγνωρίστηκε ως μεγάλη επιρροή των εναλλακτικών ρόκερς των 1990s.
 
Live At The Rainbow: μετρώντας αντίστροφα προς την εκτόξευση
 
Η πρώτη εμφάνιση της μπάντας στο θέατρο Rainbow, στη γειτονιά Finsbury Park της βρετανικής πρωτεύουσας, έγινε 3 εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του Queen II. Μόλις πριν λίγους μήνες, το συγκρότημα άνοιγε ως support την περιοδεία των Mott The Hoople, πλέον όμως ήταν headliners. Όταν πάντως έμαθαν από τον ατζέντη τους Mel Bush ότι θα τους έκλεινε τον συγκεκριμένο χώρο, έδειξαν ιδιαίτερα δύσπιστοι. «Mel, πιστεύεις πραγματικά ότι μπορούμε να το γεμίσουμε;», θυμάται ο Brian May: «Τα προηγούμενα 3 χρόνια νιώθαμε σα να ήμασταν μόνο οι τέσσερίς μας που πιστεύαμε σε αυτό που κάναμε». Όχι μόνο βρέθηκαν όμως κι άλλοι πιστοί της μπάντας, μα οι Queen θα επέστρεφαν στον... τόπο του εγκλήματος για δύο ακόμα εμφανίσεις τον Νοέμβριο. Και τότε είχαν στο οπλοστάσιό τους κάποια καινούργια (και σπουδαία) τραγούδια.
 
Arthroqueen_5
 
Το Sheer Heart Attack, το τρίτο τους στουντιακό πόνημα, κυκλοφόρησε στα τέλη του 1974 και είναι αναντίρρητα το πρώτο πραγματικά σημαντικό τους άλμπουμ. Τούτη τη φορά είχαν αποφασίσει να ανοίξουν τη βεντάλια του ήχου τους κι έτσι οι κιθαριστικοί ηρωισμοί του May και τα καλειδοσκοπικά φωνητικά κλήθηκαν να υπηρετήσουν συνθέσεις που άγγιζαν το music hall, το καμπαρέ, την ποπ μπαλάντα και πάει λέγοντας. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Mercury, οι Queen ενδιαφέρονταν πολύ περισσότερο για την παράδοση της showbiz, παρά για το ροκ εν ρολ αυτό καθ’ εαυτό. Κάπως έτσι, το άλμπουμ μοιάζει στο σύνολό του σαν μια χύτρα έτοιμη να εκραγεί, περιέχει πολλές συναρπαστικές στιγμές και βέβαια την πρώτη μεγάλη επιτυχία τους, το μαγικό “Killer Queen” (Βρετανία #2, Η.Π.Α. #12).
 
Βλέποντας τους τέσσερις μουσικούς στη σκηνή του Rainbow εκείνο τον Νοέμβρη, προκύπτουν αβίαστα ορισμένες διαπιστώσεις. Είναι μυστήριο, κατ’ αρχάς, πώς καταφέρνουν –τόσο νωρίς στην πορεία τους– να ακούγονται τόσο επαγγελματίες, διατηρώντας συνάμα σε μεγάλο βαθμό ζωντανό και φρέσκο αυτό που κάνουν. Ο Mercury αποδίδει με ακρίβεια μα και συναίσθημα ενώ αλλάζει κουστούμια εν ριπή οφθαλμού, ο May παίζει παπάδες σαν να μην τρέχει τίποτα, οι Deacon & Taylor κρατάνε τον ρυθμό, τραγουδούν και συμπληρώνουν ηχητικές λεπτομέρειες με άνεση η οποία τρομάζει. Από την άλλη, για κάποιον που έχει παρακολουθήσει τις μετέπειτα γιγαντωμένες εμφανίσεις τους, είναι σαφές ότι στα τέλη του 1974 το συγκρότημα δεν είχε αγγίξει το μάξιμουμ της αυτοπεποίθησής του: ο Mercury, για παράδειγμα, ήταν ακόμα αρκετά ταπεινός. Πόσο βαριά ρόκαραν όμως ε;
 
Arthroqueen_6
 
Το Live At The Rainbow ‘74 συλλαμβάνει τους Queen σε μια πολύ κρίσιμη στροφή στην πορεία τους. Ήταν έτοιμοι να εκτιναχθούν σε δημιουργικό και δημοφιλικό επίπεδο και να απενοχοποιήσουν μέσα τους τα πάντα, προκειμένου να αγγίξουν τα όρια της υπερβολής που είχε κατά νου ο Freddie Mercury. Θα ακολουθούσαν πολλά σπουδαία τραγούδια, αμέτρητες συναυλίες, πολλή αγάπη και πολύ ξόδεμα. Και όλα αυτά θα οδηγούσαν σε ένα τέλος τραγικό, το οποίο κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί όταν η ομάδα ξεκινούσε με όνειρα και υπέρμετρες φιλοδοξίες. Όμως αυτά, όπως λένε, αποτελούν το αντικείμενο ενός άλλου άρθρο...
 

ΑΤΖΕΝΤΑ

Φοίβος Δεληβοριάς
01-02-2020

Φοίβος Δεληβοριάς

Αθήνα - Κύτταρο Live
Ο Φοίβος Δεληβοριάς και οι συνεργάτες του, ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία των περσινών τους εμφανίσεων, επιστρέφουν ξανά αυτό το χειμώνα ...
Keiji Haino
07-02-2020

Keiji Haino

Αθήνα - Temple
Tindersticks
13-02-2020

Tindersticks

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
29-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Andreas Thermos Sextet

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Rous

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Θανάσης Σκαργιώτης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club
30-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνος Βήτα / Γιάννης Ρίτσος: Ο κόσμος είναι ένας

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Polar

Αθήνα - An Club

ΠΡΟΤΑΣΗ

Κάθε Σάββατο του Φεβρουαρίου στο ΚΥΤΤΑΡΟ

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της αισθητικής των καμπαρέ, σε μια
Χάρης Συμβουλίδης
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει το θαύμα του ο Άγιος Μαρτίνος
Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που κλείνει. Ο φετινός Ιανουάριος
Ελένη Τζαννάτου
Ένα μωσαϊκό της ζωής της, πιασάρικο και ξεσηκωτικό, σχεδόν διονυσιακό, αλλά και πολύ αιχμηρό την ίδια στιγμή για να χαϊδεύει αυτιά, έχοντας επίγνωση ότι το πολιτικό (θα πρέπει να) είναι και εκ των
Δημήτρης Λιλής
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ακόμα μία φορά να θαυμάζουμε
Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θάνος Σιόντορος

 

Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε με σχήματα που ξαναβγαίνουν στην

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ανδρέας Κύρκος
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και παραμένει συναρπαστικό, χάρη σε
Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…