Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που ...
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της ...
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει ...
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και ...
  Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε ...

Searching For Sugar Man ή Οι μουσικοί μύθοι και πώς να τους δημιουργήσετε

Αν δεν έχετε δει την ταινία, σκεφτείτε το σοβαρά πριν το διαβάσετε...

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Αν δεν έχετε δει την ταινία, σκεφτείτε το σοβαρά πριν το διαβάσετε...

 

*Προσοχή: Αν δεν έχετε δει την ταινία, ίσως πρέπει να σταματήσετε ΤΩΡΑ την ανάγνωση!

Ντιτρόιτ, κάπου στα μέσα των 1970s. Ο Sixto Rodriguez βρίσκεται επί σκηνής, παρουσιάζοντας τα τραγούδια των δύο δίσκων του, ColdFact(1970) και ComingFromReality(1971), για πρώτη φορά μετά από αρκετό καιρό αποχής από τις ζωντανές εμφανίσεις. Από την αρχή, όμως, τα πράγματα δεν πάνε όπως τα σχεδίαζε: κάνει συνέχεια λάθη, ο ήχος είναι κακός... Όσο περνάει η ώρα το πλήθος δυσανασχετεί όλο και περισσότερο, κάποιοι του πετάνε μπουκάλια και μισοφαγωμένα σάντουιτς, οι περισσότεροι γιουχάρουν. Ο Rodriguez φτάνει κουτσά-στραβά μέχρι το τελευταίο τραγούδι, οπότε και καταφέρνει να χαλαρώσει και να τραγουδήσει ήρεμα τους στίχους «Butthanksforyourtime/Thenyoucanthankmeformine/Andafterthatssaid, forgetit». Κι έπειτα γονατίζει, τραβάει ένα πιστόλι και τινάζει τα μυαλά του στον αέρα, εκεί, μπροστά στο αποσβολωμένο κοινό, που δευτερόλεπτα αργότερα τρέχει πανικόβλητο για την έξοδο. Είναι η πιο σοκαριστική αυτοκτονία στην ιστορία της μουσικής. Μόνο που δεν συνέβη ποτέ.

Στην ταινία SearchingForSugarMan, ο Σουηδός σκηνοθέτης Malik Bendjelloul διηγείται την ιστορία του Rodriguez, ενός καλλιτέχνη που, ενώ στα τέλη των 1960s έδειχνε έτοιμος να κατακτήσει τον κόσμο με τη μουσική του, τελικά κατέληξε στην αφάνεια, για να ανακαλυφθεί εκ νέου από την καταπιεζόμενη λευκή νεολαία της Νοτίου Αφρικής στα 1970s και να γίνει θρύλος, εν αγνοία του. Το φιλμ έκανε πρεμιέρα πέρυσι στο Sundance Film Festival και στην πορεία κέρδισε αρκετές διακρίσεις, με κορυφαία αυτή του Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Εδώ και λίγο καιρό παίζεται και στους κινηματογράφους ανά την Ελλάδα, αφορμή που έδωσε στο Avopolis την ευκαιρία για μια συνέντευξη με τον Rodriguez τον ίδιο, την οποία μπορείτε να βρείτε κάνοντας κλικ εδώ.

Arthrosugar_2

Ο Bendjelloul έστησε το στόρι του σαν αστυνομικό μυστήριο, παρακολουθώντας τις προσπάθειες του κοσμηματοπώλη Stephen Segerman και του δημοσιογράφου Craig Bartholomew Strydom να βρουν μια άκρη σχετικά με τoν τρόπο θανάτου του ινδάλματός τους, για το οποίο κυκλοφορούσαν διάφορες αλληλοαντικρουόμενες φήμες. Λίγο πριν το μέσο της ταινίας, ο θεατής ανακαλύπτει ότι ο Rodriguez είναι ζωντανός και δουλεύει σε μια εταιρεία κατασκευών στο Ντιτρόιτ. Στην εποχή του ίντερνετ, βέβαια, είναι σχεδόν αναπόφευκτο να μην ακούσει κανείς ή να μην διαβάσει (καλή ώρα) κάτι για την ταινία πριν την παρακολουθήσει. Κι έτσι, μεγάλο μέρος του σασπένς και της γοητείας της εξανεμίζεται...

Για να λέμε την αλήθεια, το θέμα που επέλεξε να παρουσιάσει ο Bendjelloul δεν είναι τόσο πρωτάκουστο όσο παρουσιάζεται. Από το 1997, όταν και ανακαλύφθηκαν τα ίχνη του, ο Rodriguez πραγματοποίησε κάμποσες περιοδείες στη Νότια Αφρική, ενώ και στον διεθνή τύπο έχουν όλα αυτά τα χρόνια γραφτεί αρκετά άρθρα σχετικά με τη ζωή και την απίθανη ιστορία του. Στην Αυστραλία, μάλιστα, η μουσική του είχε ανακαλυφθεί ακόμα πιο νωρίς απ’ ό,τι στην Αφρική, ενώ είχαν γυριστεί για εκείνον δύο ντοκιμαντέρ. Για να μην αναφέρουμε το σαμπλάρισμα ενός τραγουδιού του από τον Nasτο 2001 και την ένταξη ενός άλλου στο soundtrack της ταινίας Candy (με πρωταγωνιστή τον Heath Ledger) το 2006.

Arthrosugar_3

Παρότι τα παραπάνω κάνουν το SearchingForSugarManνα χωλαίνει αρκετά ως ντοκιμαντέρ, δεν αφαιρούν τη μαγεία από την ταινία που γύρισε ο Bendjelloul. Η οποία, εκτός από την ιστορία του Rodriguez και των αναζητητών του, αγγίζει πολλά περισσότερα θέματα. Κάνει λ.χ. ένα γερό ζουμάρισμα στο απαρτχάιντ (εκ νέου επίκαιρο μετά τον θάνατο του Νέλσον Μαντέλα), στους περιορισμούς που επέβαλε στην καλλιτεχνική και πολιτική έκφραση, στο πόσο ωμά λειτουργούσε η λογοκρισία του. Περιγράφει, επίσης, με γλαφυρό τρόπο τις σκοτεινές διαδρομές του χρήματος στη μουσική βιομηχανία και τους τρόπους σκέψης των λειτουργών της. Ο Rodriguez, για παράδειγμα, θα έπρεπε να είναι από χρόνια πλούσιος, αφού το ντεμπούτο του έχει πουλήσει μισό εκατομμύριο αντίτυπα στη Νότια Αφρική. Ακόμα και σήμερα, όμως, κανείς δεν ξέρει πού κατέληξε το μερίδιό του από τα έσοδα...

Πάνω και πέρα απ’ όλα, πάντως, το SearchingForSugarManείναι μια ταινία για τους μύθους και για τη δύναμη της μουσικής να δημιουργεί τέτοιους: αρκούσαν δηλαδή τα τραγούδια του Rodriguez για να εκτοξευθεί ο ίδιος σε δυσθεώρητα ύψη δημοφιλίας, όντας ουσιαστικά ένας απών. Κι αν αυτά τα τραγούδια άξιζαν μιας καλύτερης τύχης στον καιρό τους, αν μη τι άλλο την εισπράττουν τώρα στο πολλαπλάσιο. Μπορούμε έτσι να δούμε κάθε πλαστικό δισκάκι σαν ένα μήνυμα μέσα σε μπουκάλι, το οποίο, πέφτοντας στον ποταμό της χαώδους πληροφόρησης δεν ξέρουμε σε ποιο σημείο του παγκόσμιου χωριού θα καταλήξει, ούτε πώς θα εκληφθεί.

Μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει και κάτι που τελικά διαφεύγει της κάμερας του Bendjelloul. Ο ήρωάς μας, όπως μαθαίνουμε, έχει τρεις κόρες, συνεχίζει να εργάζεται στην οικοδομή, σπούδασε φιλοσοφία και κάποτε κατέβηκε ως υποψήφιος δήμαρχος του Ντιτρόιτ –αποτυγχάνοντας και εκεί. Πλέον κερδίζει πολλά χρήματα από τις συναυλίες, τα οποία επιλέγει να μοιράσει σε συγγενείς και φίλους, ενώ θέλησε να παραμείνει στο σπίτι όπου ζούσε τα τελευταία 40 χρόνια. Όμως δεν μαθαίνουμε τίποτα πιο βαθύ για εκείνον, αφού ο σκηνοθέτης αρκείται στο να μάς παρουσιάσει απλά το (βολικό, εύκολο να αγαπηθεί και να εξυψωθεί ακόμα περισσότερο) πορτρέτο ενός αγίου της σύγχρονης μεγαλούπολης. Έτσι, ακριβώς όπως το βλέμμα του που κρύβεται πάντα πίσω από σκούρα γυαλιά, ο πραγματικός Rodriguez παραμένει τελικά στη σκιά. Ίσως και γιατί έτσι το θέλησε ο ίδιος.

ΑΤΖΕΝΤΑ

Φοίβος Δεληβοριάς
01-02-2020

Φοίβος Δεληβοριάς

Αθήνα - Κύτταρο Live
Ο Φοίβος Δεληβοριάς και οι συνεργάτες του, ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία των περσινών τους εμφανίσεων, επιστρέφουν ξανά αυτό το χειμώνα ...
Keiji Haino
07-02-2020

Keiji Haino

Αθήνα - Temple
Tindersticks
13-02-2020

Tindersticks

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
29-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Andreas Thermos Sextet

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Rous

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Θανάσης Σκαργιώτης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club
30-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνος Βήτα / Γιάννης Ρίτσος: Ο κόσμος είναι ένας

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Polar

Αθήνα - An Club

ΠΡΟΤΑΣΗ

Κάθε Σάββατο του Φεβρουαρίου στο ΚΥΤΤΑΡΟ

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της αισθητικής των καμπαρέ, σε μια
Χάρης Συμβουλίδης
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει το θαύμα του ο Άγιος Μαρτίνος
Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που κλείνει. Ο φετινός Ιανουάριος
Ελένη Τζαννάτου
Ένα μωσαϊκό της ζωής της, πιασάρικο και ξεσηκωτικό, σχεδόν διονυσιακό, αλλά και πολύ αιχμηρό την ίδια στιγμή για να χαϊδεύει αυτιά, έχοντας επίγνωση ότι το πολιτικό (θα πρέπει να) είναι και εκ των
Δημήτρης Λιλής
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ακόμα μία φορά να θαυμάζουμε
Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θάνος Σιόντορος

 

Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε με σχήματα που ξαναβγαίνουν στην

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ανδρέας Κύρκος
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και παραμένει συναρπαστικό, χάρη σε
Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…