Δείτε το πρώτο επίσημο trailer της επικείμενης ταινίας του Roger Waters

Βασίζεται στην περίφημη περιοδεία Us + Them, με την οποία γύρισε για 18 μήνες όλον τον πλανήτη

Τελικά, θα γίνει και 3η συναυλία Florence + The Machine στην Αθήνα

Το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στο Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου

5 ECM ορόσημα από το παρελθόν, για πρώτη φορά σε βινύλιο

Τι παράδοξο, να βρίσκεις ξανά μπροστά σου, σε δίσκους, εκείνα τα έργα που στην εποχή τους είχαν βγει «μόνο σε CD». Όμως αυτή η επαν-επίσκεψη στον Nils Petter Molvaer, στον Jan Garbarek, στον Anouar Brahem, στον Charles Lloyd και στη Γειτονιά του Manu Katché, έχει πολλά να μας δείξει ως προς το πώς αποτιμάμε τα σημερινά μουσικά πράγματα...

The getaway

Την περίσσεια δύναμη τη θέλει και πρέπει να τη βρει αυτός που είναι πρόθυμος να σκάψει σε εκτός των ελληνικών συνόρων αγορές. Γι' αυτό και η τελευταία στήλη πριν το καλοκαιρινό διάλειμμα, κεντράρει στις περιπτώσεις του Europavox και του Μusic Export Greece...

  


search

HOT

5 ECM ορόσημα από το παρελθόν, για πρώτη φορά σε βινύλιο

Τι παράδοξο, να βρίσκεις ξανά μπροστά σου, σε δίσκους, εκείνα τα έργα που στην εποχή τους είχαν βγει «μόνο σε CD». Όμως αυτή η επαν-επίσκεψη στον…

The getaway

Την περίσσεια δύναμη τη θέλει και πρέπει να τη βρει αυτός που είναι πρόθυμος να σκάψει σε εκτός των ελληνικών συνόρων αγορές. Γι' αυτό και η…

Skid Row

Skid Row και sold-out το 2019, γίνεται; Και όμως, γίνεται! Και όχι μόνο αυτό, αλλά όσοι δεν ήρθαν, πραγματικά έχασαν...

Omara Portuondo

Παρότι 88, πλέον, η Κουβανέζα βασίλισσα του Buena Vista Social Club απέδειξε στην Τεχνόπολη ότι έχει ακόμα μπόλικη φλόγα μέσα της, αποχαιρετώντας…

60 χρόνια από τον θάνατο της Billie Holiday

Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ μυθολογίας ήταν μια σαρωτική προσωπικότητα, με πονεμένο μα ταυτόχρονα τρυφερό στυλ, το οποίο επηρέασε κάθε αντρική και…

Avopolis Music Network: Μουσικά νέα, συναυλίες, κριτικές, συνεντεύξεις

Οι επόμενοι μήνες σηματοδοτούν την επιστροφή των Beatles στην επικαιρότητα, καθώς τον Οκτώβριο βγαίνει το New, ο καινούριος δηλαδή δίσκος του Paul McCartney, ενώ τον Νοέμβριο κυκλοφορεί το διπλό On Air: Live At The BBC Volume 2, αλλά και η remastered επανέκδοση του πρώτου Live At The BBC (1994). Κι επίσης, έχουμε την πολυαναμενόμενη έκδοση του πρώτου μέρους μιας τρίτομης βιογραφίας του γκρουπ από τον αναγνωρισμένο ειδήμονα Mark Lewisohn –με τον πρώτο τόμο να τιτλοφορείται Tune In και να αποτελείται (στην αμοντάριστη εκδοχή του) από 1728 σελίδες!

Με τα παραπάνω λοιπόν ως αφορμές, ρίχνουμε σήμερα μια ματιά στη σχέση που υπήρξε ο πυρήνας της όλης ιστορίας. Ο John Lennon και ο Paul McCartney αποτέλεσαν ένα πολυδιάστατο δίπολο, το οποίο εκτόξευσε τους Beatles σε δυσθεώρητα ύψη δημιουργικότητας και αποδοχής. Ποια ήταν όμως αυτή η σχέση; Πώς εξελίχθηκε μέσα στα χρόνια και πώς επηρέασαν οι αλλαγές στην ισορροπία της την πορεία του γκρουπ;

Κράτα με να σε κρατώ: 1957-1966

Η 6η Ιουλίου του 1957 είναι πλέον γνωστή ως «η μέρα που ο John συνάντησε τον Paul». Σε μια τοπική γιορτή στο Λίβερπουλ, ο 16χρονος Lennon και η μπάντα του, οι Quarrymen, πραγματοποίησαν το ντεμπούτο τους παίζοντας το “Be-Bop-A-Lula” και άλλα ροκ εν ρολ και skiffle τραγούδια της εποχής. Ο McCartney ήταν εκεί, προσκεκλημένος από έναν κοινό φίλο, τον Ivan Vaughan. Μετά το τέλος του λάιβ οι δύο νεαροί συστήθηκαν και ο McCartney έκανε επίδειξη των ικανοτήτων του στην κιθάρα, στο πιάνο και στο τραγούδι –ήξερε ακόμα και να κουρδίσει σωστά την κιθάρα του.

Παρότι ελαφρώς μεθυσμένος, ο Lennon διέκρινε το ταλέντο του McCartney και βρέθηκε εκείνο το βράδυ σε μεγάλο δίλημμα. Κατάλαβε ότι μαζί του θα είχε πολύ περισσότερες πιθανότητες να πετύχει και να ξεφύγει από την άχαρη ζωή που μάλλον τον περίμενε σε διαφορετική περίπτωση. Αντιλαμβανόταν, όμως, ότι σε αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να παραχωρήσει μέρος της εξουσίας του: «Πέρασε από το μυαλό μου ότι θα έπρεπε να τον έχω υπό έλεγχο, αν τον άφηνα να μπει στο γκρουπ», είπε χρόνια αργότερα. Η απόφαση πάντως της ένταξής του δεν άργησε να παρθεί.

Arthrobeat_2

Ο ερχομός του McCartney έφερε πολλές αλλαγές στους Quarrymen. Σταδιακά, τα παλιότερα μέλη κρίθηκαν ανεπαρκή και αποχώρησαν, ενώ, μετά από επιμονή του McCartney, προστέθηκε ο George Harrison. Για καιρό λειτούργησαν ως τρίο, η ανάγκη όμως για κλείσιμο ζωντανών εμφανίσεων έφερε στις τάξεις τους τον Stuart Sutcliffe και τον Pete Best, ενώ στη συνέχεια αποφασίστηκε να μετονομαστούν σε Beatles. Ακολούθησε η θητεία τους σε νυχτερινά κέντρα στο Αμβούργο της (Δυτικής) Γερμανίας, κατά την οποία απέκτησαν δέσιμο, όπως κι ένα αξιοζήλευτο εύρος ρεπερτορίου. Όταν τελικά ο Sutcliffe αποφάσισε να αποχωρήσει, ο McCartney δέχτηκε την πρόκληση να αναλάβει τη θέση του μπασίστα, κίνηση που μαρτυρά την αυτοπεποίθησή, μα και τη διάθεση να υπηρετήσει το γκρουπ από οποιαδήποτε θέση. 

Όταν τον Γενάρη του 1962 οι Beatles υπέγραψαν συμβόλαιο με τον μάνατζερ Brian Epstein, ήρθε και η πρώτη μεγάλη διαφοροποίηση στη σχέση των δύο μουσικών. Ο Epstein θέλησε να σουλουπώσει την εικόνα του γκρουπ και σε αυτήν του την προσπάθεια βρήκε αντίθετο τον Lennon μα σύμμαχο τον McCartney, ο οποίος ήταν πάντα πρόθυμος για παραχωρήσεις προκειμένου να έρθει η πολυπόθητη επιτυχία. Αλλά και ο Lennon δεν ήταν τελικά διατεθειμένος να ρισκάρει... Μετά από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες, ο Epstein κατάφερε να τους εξασφαλίσει δισκογραφικό συμβόλαιο στα τέλη του 1962, κάτι που σταθεροποίησε την τροχιά τους. 

Στην πρώτη περίοδο της δισκογραφικής τους καριέρας, στην εποχή δηλαδή της Beatlemania, κυριάρχησε ο Lennon στον δημιουργικό τομέα. Παρότι πολλά από τα σινγκλ της περιόδου γράφτηκαν από κοινού (“From Me To You”, “She Loves You”, “I Want To Hold Your Hand”), είναι χαρακτηριστικό ότι στο άλμπουμ A Hard Day’s Night –το πρώτο και μοναδικό που περιείχε αποκλειστικά υλικό των Lennon/McCartney– ο πρώτος ήταν ο κύριος δημιουργός στα 10 από τα 14 τραγούδια. Η πλάστιγγα άρχισε να γέρνει προς την άλλη πλευρά μόνο το καλοκαίρι του 1964, όταν ο Lennon αποφάσισε να πάψει να κρύβει πως ήταν παντρεμένος με την Cynthia Powell (και είχε έναν γιο), αλλά και να παραδοθεί πλήρως στον πλούτο του, μετακομίζοντας σε ένα μεγάλο σπίτι στο Weybridge του Surrey, μία ώρα δρόμο από το Λονδίνο.

Ο McCartney πάλι ζούσε μέσα στην πόλη, στο σπίτι των γονιών της κοπέλας του, Jane Asher. Το περιβάλλον της αριστοκρατικής οικογένειας τον ενθάρρυνε ακόμα περισσότερο να εξελιχθεί και να εξερευνήσει τον κόσμο των τεχνών. Άρχισε έτσι να παρακολουθεί θέατρο, συναυλίες λόγιας μουσικής και να έρχεται σε επαφή με τα ρεύματα της avant-garde και με δημιουργούς όπως ο Karlheinz Stockhausen, ο Luciano Berio και ο John Cage. Στο μεταξύ, ο Lennon βυθιζόταν στην κατάθλιψη μιας ζωής που δεν επιθυμούσε πραγματικά, βρίσκοντας καταφύγιο στο διάβασμα, στο ποτό και στη μαριχουάνα.

Arthrobeat_3

Η ολοένα και διευρυνόμενη παιδεία του McCartney ήταν επόμενο να βρει διέξοδο και στο υλικό των Beatles. Αρχικά ήρθε το “Yesterday”, τραγούδι που έφερε τριβές, αφού αποτέλεσε ουσιαστικά σόλο ηχογράφηση. Ο παραγωγός τους, ο George Martin, θεώρησε ότι έπρεπε να κυκλοφορήσει ως σόλο σινγκλ, πράγμα όμως που απορρίφθηκε από τον Epstein με τη λογική πως κάτι τέτοιο ίσως αποσταθεροποιούσε τους Beatles. Στη συνέχεια ήρθε το Revolver στα 1966, όπου ο McCartney συνεισέφερε σε μεγάλο βαθμό, ειδικά σε τραγούδια όπως το “Tomorrow Never Knows”, όπου και αξιοποίησε τις γνώσεις του από τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα. Παραδόξως, επειδή ήταν κυρίως στα τραγούδια με τη φωνή του Lennon όπου χρησιμοποιήθηκαν οι διάφορες νέες τεχνικές και τα σχετικά εφέ (ακριβώς λόγω του ότι τα ίδια τα τραγούδια ζητούσαν διαφορετικές προσεγγίσεις), δημιουργήθηκε η εσφαλμένη εντύπωση ότι εκείνος ήταν ο ατρόμητος πειραματιστής ανάμεσα στους τέσσερις. Λιγότερο μεγαλόστομος, ο McCartney παρέμενε στη συνείδηση του κόσμου ως ο «γλυκούλης Beatle”, όπως τον είχε πλάσει ο Epstein στις αρχές της πορείας της μπάντας.

Κατηφορίζοντας το βουνό: 1967-1980

Τα ηνία της δημιουργικής κατεύθυνσης άλλαξαν πάντως σαφώς χέρια με το Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967), καθώς όλη η ιδέα πίσω από τη δημιουργία του άνηκε στον McCartney. Ο Lennon, χαμένος τότε σε μια θάλασσα LSD, συνεισέφερε με βαριά καρδιά στο κόνσεπτ, καταθέτοντας πάντως κι ένα αριστούργημα με το “A Day In The Life”. Μετά τον αναπάντεχο και σοκαριστικό θάνατο του Epstein, ήταν πάλι ο McCartney (ελλείψει άλλου πρόθυμου) που εδραιώθηκε στην καρέκλα του οδηγού, σέρνοντας τους υπόλοιπους στην υλοποίηση της παλαβής ιδέας που άκουγε στο όνομα Magical Mystery Tour. Διόλου τυχαία, ήταν και η πρώτη στιγμή κατά την οποία το έργο των Beatles τέθηκε υπό σαφή αμφισβήτηση.

Το ταξίδι στις Ινδίες στις αρχές του 1968 επέτρεψε στον Lennon να απομακρυνθεί από τα ναρκωτικά και να αγγίξει ξανά υψηλούς ρυθμούς δημιουργικότητας, βοηθούμενος και από μερικά μαθήματα κιθάρας από τον Donovan. Έτσι, το διπλό Λευκό Άλμπουμ (επισήμως The Beatles) προέκυψε αρκετά μοιρασμένο ανάμεσα στους δύο ανταγωνιστές, που από χρόνια πλέον έγραφαν χωριστά. Στις ηχογραφήσεις επήλθαν αρκετές ρήξεις ανάμεσα στον Lennon και στους υπόλοιπους, λόγω κυρίως της συνεχούς παρουσίας της Yoko Ono στο πλευρό του: οι σύντροφοί του τη μίσησαν, ο ίδιος ωστόσο επέμενε να τον ακολουθεί παντού. Η σύνδεσή του με μια «λοξή» Γιαπωνέζα του κόστισε πολλά και σε επίπεδο κοινωνικής κατακραυγής και αρνητικής δημοσιότητας, σύντομα δε το ζευγάρι οδηγήθηκε στην ηρωίνη.

Arthrobeat_4

Εκείνη την εποχή ήρθε και η ίδρυση της Apple, μιας δικής τους εταιρείας η οποία στήθηκε ώστε να τους απαλλάξει από την υψηλή βρετανική φορολογία. Το εγχείρημα πήρε όμως από νωρίς τον στραβό δρόμο και για να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία προκρίθηκε η λύση της πρόσληψης ενός μάνατζερ. Οι Lennon, Harrison και Starr συνασπίσθηκαν γύρω από τον Νεοϋορκέζο Allen Klein, ενώ ο McCartney πρότεινε τους Lee & John Eastman, πατέρα και αδερφό αντίστοιχα της μνηστής του, Linda. Αυτή η κόντρα –περισσότερο για την εξουσία και το γόητρο και λιγότερο για τα χρήματα– ήταν κι εκείνη που οδήγησε τους Beatles στην τελική ρήξη.

Παρ’ όλα αυτά, ο McCartney έκανε τον Γενάρη του 1969 μια αγωνιώδη προσπάθεια να φέρει ξανά το γκρουπ σε επαφή με τις ρίζες του, ωθώντας τους υπόλοιπους στο πρότζεκτ Get Back, το οποίο οδήγησε στην κυκλοφορία του Let It Be. Τα αποτελέσματα υπήρξαν εντελώς αντίθετα από τα επιθυμητά και το γκρουπ βγήκε ανεπανόρθωτα πληγωμένο από την όλη διαδικασία. Ενώ γίνονταν προσπάθειες να διασωθεί το υλικό των συγκεκριμένων ηχογραφήσεων, η τετράδα αποφάσισε να φτιάξει ένα ακόμα άλμπουμ, το Abbey Road, με τον McCartney να αποτελεί τον ιθύνοντα νου της κατασκευής του medley της δεύτερης πλευράς, που αποτελεί και το σήμα κατατεθέν της εν λόγω δουλειάς.

Ακόμα όμως και η πρωτοβουλία της διάλυσης των Beatles, έπρεπε κι αυτή να διεκδικηθεί. Πρώτος ανακοίνωσε ο Lennon ότι διαλύει τη μπάντα, τον Σεπτέμβρη του 1969, με τους Klein και McCartney να του ζητούν να μην δημοσιοποιήσει την πρόθεσή του, καθώς εκείνες τις μέρες γινόταν αναδιαπραγμάτευση με την EMI για καλύτερους οικονομικούς όρους στο συμβόλαιό τους. Έτσι, ήταν τελικά ο McCartney που ανακοίνωσε δημοσίως τη διάλυση, στο δελτίο τύπου του πρώτου σόλο άλμπουμ του, το 1970. Ο Lennon δεν του το συγχώρησε ποτέ: εκείνος είχε φτιάξει τους Beatles, εκείνος έπρεπε και να τους διαλύσει.

Το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1970 σφραγίστηκε από ανηλεή πόλεμο μεταξύ των δυο τους, ο οποίος δεν περιορίστηκε μάλιστα σε δικαστικές αίθουσες και ιδιωτική αλληλογραφία μα εκτυλίχθηκε και στη δημόσια σφαίρα, μέσω ανταλλαγής δηλώσεων στον τύπο ή στίχων στα τραγούδια των δίσκων τους. Ο Lennon έκανε καλύτερη αρχή στη σόλο καριέρα του, κυκλοφορώντας δύο πολύ καλά άλμπουμ (John Lennon/Plastic Ono Band το 1970 και Imagine την επόμενη χρονιά), ενώ παράλληλα επιδόθηκε και σε πολιτικές κινήσεις, δραστηριοποιούμενος στον χώρο της άκρας Αριστεράς. Ο McCartney, αφού νίκησε μια κρίση κατάθλιψης, ακολούθησε άνιση πορεία μέχρι το Band On The Run του 1973 (με τους Wings), οπότε και  κατάφερε να απογειωθεί καλλιτεχνικά και εμπορικά.

Στο δεύτερο μισό των 1970s, κι ενώ οι Wings αλώνιζαν πλέον στα στάδια της υφηλίου, ο Lennon αποφάσισε να αποσυρθεί ώστε να μεγαλώσει τον γιο που απέκτησε το 1975 με την Ono. Επέστρεψε βέβαια σύντομα με το από κοινού τους άλμπουμ Double Fantasy, το οποίο αντιμετωπίστηκε εντούτοις με σχετική αδιαφορία από τους κριτικούς. Λίγο πριν, ο McCartney είχε συλληφθεί για κατοχή ναρκωτικών στο Τόκιο γενόμενος ο περίγελος του ροκ κόσμου, βάζοντας έτσι ακόμα μία τρικλοποδιά στον εαυτό του στη μάχη για το ποιος από τους δύο ήταν το πιο κουλ Σκαθάρι.

Κόντρα με το υπερπέραν: 1981 και εξής

Η δολοφονία του Lennon τον Δεκέμβρη του 1980 έφερε ραγδαία αλλαγή στις ισορροπίες. Ο McCartney, συντετριμμένος από τον χαμό του, ίσως δεν συνειδητοποίησε εγκαίρως ότι πλέον θα είχε να ανταγωνιστεί ένα φάντασμα. Ο πρώην συνεργάτης του γρήγορα αγιοποιήθηκε χάρη σε βιβλία όπως το Lennon: The Definitive Biography του Ray Colem και εγκαθιδρύθηκε στη συνείδηση των μουσικόφιλων ως ο σκεπτόμενος και πρωτοπόρος μουσικός: αυτός ήταν ο Μότσαρτ, κι ο Macca ο Σαλιέρι.

Μια τελείως αντιδιαμετρική –και εξίσου ακραία– εικόνα του Lennon παρουσιάστηκε το 1988 με το βιβλίο The Lives Of John Lennon του Albert Goldman. Παρότι αποκηρύχθηκε και πολεμήθηκε από όλους τους φίλους και συνεργάτες του μακαρίτη, αποτέλεσε τελικά το εφαλτήριο για να σπάσει η κατασκευασμένη μυθοπλασία που είχε μέχρι τότε επικρατήσει και να γίνουν απόπειρες για μια πιο ακριβή αποτίμηση του ανθρώπου και του έργου του, αλλά και της συνολικότερης ιστορίας των Beatles.

Arthrobeat_5

Στο μεταξύ, ο McCartney συνέχιζε την καριέρα του με τεράστια εμπορική μα αμφιλεγόμενη καλλιτεχνική επιτυχία, ενώ είχε πλέον να κάνει με τη Yoko Ono σε ό,τι αφορούσε στα θέματα της παλιάς του μπάντας. Η εκατομμυριούχος χήρα μετατράπηκε ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 σε μια ιδιαίτερα μαχητική και ικανή επιχειρηματία, η οποία στεκόταν πλέον ως κέρβερος πάνω από την πολυδιάστατη κληρονομιά του συζύγου της. Οι σχέσεις της με τον McCartney υπήρξαν πάντα τεταμένες, στις αρχές όμως της δεκαετίας του 1990 οι δυο τους ήρθαν κοντά, ανοίγοντας τον δρόμο για το πολυμεσικό πρότζεκτ The Beatles Anthology. Ακολούθησε η επίσημη αυτοβιογραφία του McCartney, Many Years From Now (1997), η οποία επιχείρησε να αποκαταστήσει την αλήθεια για όσα στραβά είχαν επικρατήσει σχετικά με τη συνεισφορά του στους Beatles.

Στις αρχές ωστόσο της επόμενης δεκαετίας οι παλιές πληγές άνοιξαν και πάλι για τα καλά, με αφορμή μια πρωτοβουλία του McCartney. Στα credits του ζωντανά ηχογραφημένου άλμπουμ του Back In The U.S. (2002), το πρώην Σκαθάρι είχε αναστρέψει τη σειρά αναγραφής των ονομάτων από «Lennon-McCartney» σε «McCartney-Lennon», θέλοντας να διαφωτίσει ένα μέρος του κοινού σχετικά με το ότι τραγούδια όπως τα “Hello Goodbye”, “Blackbird” και “Here, There And Everywhere” ανήκαν σε εκείνον. Αν και είχε ξανακάνει το ίδιο στο άλμπουμ Wings Over America (1975), ενόσω ο Lennon βρισκόταν εν ζωή χωρίς να υπάρξει αντίδραση, αυτή τη φορά η χήρα του παλιού του συνεργάτη προέβαλε αντιρρήσεις, αναγκάζοντάς τον –έπειτα και από αρνητικά σχόλια στον αγγλοσαξονικό τύπο– να μην επανέλθει ξανά στο θέμα. Κι όμως, στο ντεμπούτο των Beatles η σειρά αναγραφής ήταν McCartney/Lennon! Και τότε ήταν ο Lennon που είχε ασκήσει πιέσεις στον Epstein για να αλλάξει...

Μερικά συμπεράσματα

«Πρέπει να είσαι μπάσταρδος για να τα καταφέρεις. Αυτό είναι γεγονός. Και οι Beatles ήταν οι μεγαλύτεροι μπάσταρδοι στη Γη».
Τα παραπάνω λόγια δεν προέρχονται από κάποιον ορκισμένο εχθρό των Σκαθαριών, αλλά από τον ίδιο τον John Lennon. Έστω κι αν διατυπώθηκε σε μια εποχή όταν ο ίδιος δεν είχε τα καλύτερα αισθήματα απέναντι στους συνεργάτες του, η εκτίμηση αυτή είναι πιο ακριβής από τις περισσότερες άλλες που ίσως διαβάσετε. Η σύνδεσή του με τον Paul McCartney δεν ήρθε αρχικά μέσω της φιλίας, μα από τη διαπίστωση ότι μαζί θα μπορούσαν να επιτύχουν έναν κοινό στόχο. Και για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου ήταν διατεθειμένοι να κάνουν (σχεδόν) τα πάντα.

Το σίγουρο είναι ότι στη μεταξύ τους «αναμέτρηση» αδικήθηκε κατάφορα ο McCartney, ειδικά μετά τον θάνατο του Lennon, όταν υπήρξε ένα πραγματικό καπέλωμα και μια διαστρέβλωση της πραγματικότητας, η οποία αφέθηκε να αναπαράγεται από τον τύπο και τους οπαδούς. Θεωρούταν πάντα κουλ να είσαι με τον Lennon, που ήταν ο πιο φωνακλάς, ο πιο αμφισβητίας, ο πιο προκλητικός. Ο McCartney, από την άλλη, παρουσιαζόταν πάντα ως ο σόουμαν, ο άψογος επαγγελματίας, ο πρόθυμος να ικανοποιήσει τα γούστα όλων των ηλικιών και όλων των τάξεων. Ειδικά στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης, όπου κυριάρχησε και μια κουτσή αριστερή ρητορεία, τέτοια στερεότυπα επικράτησαν με χαρακτηριστική ευκολία, άσχετα με το αν αντικατόπτριζαν την αλήθεια.

Arthrobeat_6

Όπως και να 'χει, ήταν τελικά η σύγκρουση των δύο –πράγματι  αντιδιαμετρικών– προσωπικοτήτων και η αδιάκοπη μεταξύ τους ανταγωνιστικότητα που εκτόξευσε τους Beatles στη στρατόσφαιρα. Και σήμερα μπορούμε πλέον με βεβαιότητα να πούμε ότι κανένας δεν υπήρξε «καλύτερος». Αντίθετα, η μουσική και μελωδική δεινότητα του McCartney χρειαζόταν τη θρασύτητα και την τραχύτητα του Lennon προκειμένου να λάμψει. Όπως και η στιχουργική δεινότητα και ειλικρίνεια εκείνου, είχε ανάγκη την ακατάπαυστη τάση του McCartney προκειμένου να συμπληρωθεί. Στάθηκαν λοιπόν τυχεροί, κι εμείς μαζί, που συνάντησαν ο ένας τον άλλο...

Πηγές:

The Beatles Anthology, The Beatles, Cassell& Co, 2000
Revolution In The Head: The Beatles’ Records And The Sixties, Ian MacDonald,Pimlico, 1994-95


You Never Give Me Your Money: The Battle For The Soul Of The Beatles, Peter Doggett, Vintage, 2009
Abracadabra!: The Complete Story Of The Beatles’ Revolver, Ray Newman,Popkult Books, 2006

Top
Picks

Top Picks

FRESH NEWS | ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Δείτε το πρώτο επίσημο trailer της επικείμενης ταινίας του Roger Waters

Βασίζεται στην περίφημη περιοδεία Us + Them, με την οποία γύρισε για 18 μήνες όλον τον πλανήτη

Η Νότιος Αφρική πενθεί τον Johnny Clegg

Τέλος στα 66 για τον θρυλικό «λευκό Ζουλού»

Πέθανε ο Pat Kelly

Τέλος στα 70 για τον Τζαμαϊκανό τραγουδιστή που αποκάλεσαν ως «Sam Cooke της reggae»

"Pang!" από τον Gruff Rhys

Ο τραγουδιστής των Super Furry Animals σε νέες, σόλο περιπέτειες

Τα Δυο Νησιά της Γιώτας Νέγκα

Δείτε το νέο της βιντεοκλίπ

Τελικά, θα γίνει και 3η συναυλία Florence + The Machine στην Αθήνα

Το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στο Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου

Γιατί ο 2Pac χώρισε τη Madonna, πίσω στη δεκαετία του 1990;

Γράμμα της εποχής βγαίνει τώρα σε δημοπρασία, παρά τις προσπάθειες της Βασίλισσας της Ποπ να τη σταματήσει με νομικά…

Τα 300 drones των Duran Duran

Το γκρουπ γιόρτασε με τον δικό του τρόπο τα 50 χρόνια από τότε που ο Άνθρωπος πάτησε στο Φεγγάρι

Η Pink κατηγορείται για ασέβεια απέναντι στο Ολοκαύτωμα των Εβραίων

Της βγήκε ξινή η βόλτα που πήγε τα παιδιά της στο Βερολίνο 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ | ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ

5 ECM ορόσημα από το παρελθόν, για πρώτη φορά σε βινύλιο

Χάρης Συμβουλίδης
Τι παράδοξο, να βρίσκεις ξανά μπροστά σου, σε δίσκους, εκείνα τα έργα που στην εποχή τους είχαν βγει «μόνο σε CD». Όμως αυτή η επαν-επίσκεψη στον Nils Petter Molvaer, στον Jan Garbarek, στον Anouar Brahem, στον Charles Lloyd και στη Γειτονιά του Manu Katché, έχει πολλά να μας δείξει ως προς το πώς αποτιμάμε τα σημερινά μουσικά πράγματα...

60 χρόνια από τον θάνατο της Billie Holiday

Ανδρέας Κύρκος
Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ μυθολογίας ήταν μια σαρωτική προσωπικότητα, με πονεμένο μα ταυτόχρονα τρυφερό στυλ, το οποίο επηρέασε κάθε αντρική και…

50 χρόνια Space Oddity

Σπύρος Χυτήρης
Μισό αιώνα ζωής συμπληρώνει σήμερα το πρώτο αριστούργημα του David Bowie, ο οποίος άφησε την παντομίμα και τον διαλογισμό για να αποτυπώσει κάτι από…

Give Sleep A Chance

Ελένη Τζαννάτου
50 χρόνια από το "Give Peace A Chance" και τα περίφημα bed-ins του John Lennon και της Yoko Ono, είναι όλα αυτά παρωχημένα; Ή παραμένουν μια επίκαιρη…

ΣΤΗΛΕΣ

INCOMING

The getaway

Δημήτρης Λιλής
Την περίσσεια δύναμη τη θέλει και πρέπει να τη βρει αυτός που είναι πρόθυμος να σκάψει σε εκτός των ελληνικών συνόρων αγορές. Γι' αυτό και η τελευταία στήλη πριν το καλοκαιρινό διάλειμμα, κεντράρει στις περιπτώσεις του Europavox και του Μusic Export Greece...
THE PAST RECEDES

Mort Garson - Mother Earth’s Plantasia

Ελένη Τζαννάτου
Αν και δίσκος προορισμένος για φυτά, μοιάζει να έχει πολλή ανθρώπινη διορατικότητα. Και αυτό που τον κρατά γοητευτικό, είναι ίσως ότι δεν μπορείς να…
DIGGIN

Αγάπανθος

Ζώης Χαλκιόπουλος
Αγάπη και ανθός. Μπλε, αειθαλές, όμορφο φυτό. Columbia 1976, χωρίς καμία επανέκδοση. Μια τρέλα. Μες τη ζέστη του Καλοκαιριού...
INCOMING

The Greek Rap Freaks

Δημήτρης Λιλής
Μπορούν οι παρελθοντολάγνοι των Radiohead να «κράζουν» όσο θέλουν την τοποθέτηση του καινούριου κομματιού του Snik στα νέα του Avopolis, όμως ο…

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ | ΗΜΑΣΤΑΝ ΕΚΕΙ!

Skid Row

Παναγιώτης Λουκάς
Skid Row και sold-out το 2019, γίνεται; Και όμως, γίνεται! Και όχι μόνο αυτό, αλλά όσοι δεν ήρθαν, πραγματικά έχασαν...

Omara Portuondo

Πέννυ Γέρου
Παρότι 88, πλέον, η Κουβανέζα βασίλισσα του Buena Vista Social Club απέδειξε στην Τεχνόπολη ότι έχει ακόμα μπόλικη…

AthensRocks Festival 2019: Slayer + Rotting Christ, Leprous, Suicidal Angels

Χριστίνα Κουτρουλού
Σε μιάμιση ώρα οι Slayer περάσαν 37 χρόνια ιστορίας, σε μια αποχαιρετιστήρια συναυλία που έμοιαζε με το χάος ως…

Tindersticks

Τάνια Σκραπαλιώρη
Κι αν κάτι έλειψε από τις ενορχηστρώσεις, το τραχύ βελούδο της φωνής του Stuart Staples και η αναδρομή σε 27 χρόνια…

Primer Festival 2019

Δημήτρης Λιλής
Ένα πλήθος 6.000 πιτσιρικάδων έδωσε βροντερό παρών στην Πλατεία Νερού για τον DJ Snake, αλλά και για τον J Balvin, που…

Μαρία Φαραντούρη - Πάμε Σινεμά;

Μιχάλης Τσαντίλας
Αν και η επιτυχία της βραδιάς έμοιαζε εγγυημένη, αρκετά πράγματα πήγαν τελικά στραβά στο Ηρώδειο –κυρίως γιατί το…

Μαρία Παπαγεωργίου - «Αυτό που Βλέπουν τα Πουλιά»

Πέννυ Γέρου
Μία από τις πιο ιδιαίτερες φωνές της εποχής μας, πρόσφερε απλόχερα ευαισθησία και αυθεντικότητα στον Κήπο του Μεγάρου…

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ | ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ

Ματούλα Ζαμάνη: Λειτουργώ πολύ με το συναίσθημα και το ένστικτο, είναι ευλογία και βάσανο μαζί...

Πέννυ Γέρου
Δίνει στο κοινό της Αθήνας ένα μεγάλο καλοκαιρινό ραντεβού στην Τεχνόπολη (Τρίτη 16 Ιουλίου), τάζοντάς μας λαϊκοδημοτικούς ρυθμούς και τραγούδια για το ανέφικτο. Με αυτήν την αφορμή, συζητήσαμε για τα προπύργια, την αισθητική και τις πρόσφατες εκλογές...

Ride: Το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σε μία βαθιά διχασμένη στιγμή της ιστορίας του...

Άγγελος Κλειτσίκας
Μία από τις σημαντικότερες μπάντες του shoegaze αφηγήματος επιστρέφει μετά από την επανένωση του 2014, στα πλαίσια του φετινού Ejekt Festival, το…

Rotting Christ: Τίποτα δεν μπορεί πλέον να γίνει θρυλικό –ό,τι βγαίνει, είναι απομυθοποιημένο...

Θανάσης Μπόγρης
Ορόσημο για τα ελληνικά metal πράγματα και παγκόσμια δύναμη εδώ και χρόνια, ξαναχτύπησαν φέτος με νέο δίσκο, αλλά και με επίσημη βιογραφία, που…

Νότης Μαυρουδής: Οι Ποιητές διαθέτουν τη δύναμη της μαντείας και του λόγου που οδηγεί στα πιο βαθιά μονοπάτια της ζωής...

Πέννυ Γέρου
Στον νέο του δίσκο Άγρυπνο Φεγγάρι, στρέφει το βλέμμα στον ποιητικό λόγο του 19ου και 20ου αιώνα, έχοντας στο πλάι του σπουδαίους ερμηνευτές (Νένα…

Dream Theater: Αν θέλεις να μείνεις πιστός σε αυτό που κάνεις, υπάρχουν φορές που πρέπει να ρισκάρεις...

Θανάσης Μπόγρης
Όνομα-ορόσημο για το progressive metal, αλλά και γκρουπ διαχρονικά αγαπημένο στην Ελλάδα, επιστρέφουν μετά από καιρό στα μέρη μας (Τρίτη 2 Ιουλίου,…

Tindersticks: Μετά από 27 χρόνια μαζί, επικοινωνούμε σχεδόν τηλεπαθητικά μεταξύ μας...

Ανδρέας Κύρκος
Το λατρεμένο συγκρότημα έρχεται ξανά στη χώρα μας, για μία και μοναδική συναυλία στο Ηρώδειο, το Σάββατο 13 Ιουλίου. Ιδανική λοιπόν η αφορμή για μια…

Dead Can Dance: Mε πολύ λίγους ανθρώπους έρχεσαι αληθινά κοντά. Και δεν είναι πάντα ευχάριστη εμπειρία...

Χάρης Συμβουλίδης
Οι Dead Can Dance επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από κάμποσο καιρό, για 2 συναυλίες σε Θεσσαλονίκη (Δευτέρα 1/7, Θέατρο Γης) και Αθήνα (Τετάρτη 3/7,…

MOVIEWORLD

Διακοπές στην Ίμπιζα (Ibiza)

Το νησί-μύθος μέσα από τα μάτια ενός μεσήλικα, σε μια κομεντί που δεν καταφέρνει να απογειωθεί στον ρυθμό του πάρτι...

Είσαι cine…ταινιάκιας; Stay tuned!

Οσκαρικές πρεμιέρες, μεγάλες ταινίες, γνωστές σειρές και ωραίες μουσικές

ΑΛΜΠΟΥΜ

Sleaford Mods - Eton Alive

Μιχάλης Τσαντίλας
Είναι λυτρωτικό το άκουσμα του βρετανικού διδύμου, παρηγορητική η στάση τους, και καθησυχαστικό το γεγονός ότι μπορούν και συνεχίζουν ακάθεκτοι...

ΚΡΑΑΚ - ΚΡΑΑΚ

Τάνια Σκραπαλιώρη

Peter Perrett - Humanworld

Άγγελος Κλειτσίκας

Bruce Springsteen - Western Stars

Ανδρέας Κύρκος

The Dream Syndicate - These Times

Μιχάλης Τσαντίλας

Stephan Micus - White Night

Χάρης Συμβουλίδης

Possessed - Revelations Of Oblivion

Χρυσόστομος Τσαπραΐλης

Edwyn Collins - Badbea

Τάνια Σκραπαλιώρη

ΠΡΟΤΑΣΗ

Η Trident δίνει γεύση στη στιγμή σου αλλά και χρώμα στην πόλη σου!

Το γκρίζο γίνεται χρωματιστό και η διάθεση αλλάζει

ΣΥΝΑΥΛΙΑΚΑ ΝΕΑ

UNITE with Tomorrowland για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με headliner τον Armin Van Buuren

Το Σάββατο 27 Ιουλίου, στον ανοιχτό χώρο του Ολυμπιακού Κέντρου Ξιφασκίας

Στην τελική ευθεία για το Φεστιβάλ Δάσους Αρβανίτσας 2019

Παρασκευή 19, Σάββατο 20 + Κυριακή 21 Ιουλίου, ανάμεσα στα έλατα του Ελικώνα

Η Doro και οι Panx Romana headliners στο Over The Wall Festival της Κρήτης

Σάββατο 27 + Κυριακή 28 Ιουλίου, στο Πολιτισμικό Κέντρο Ηρακλείου

New Long Festival 2019, μεγαλύτερο από ποτέ

Σάββατο 20 + Κυριακή 21 Ιουλίου, στο Πολιτιστικό & Αθλητικό Κέντρο Νέας Μάκρης

MARKET

Havana Club FLEX ZONE: Το απόλυτο μουσικό street event με πρωταγωνιστή τον Kareem Kalokoh

To Havana Club γιόρτασε την κουλτούρα των δρόμων της Αθήνας στο απόλυτο μουσικό street event FLEX ZONE, με πρωταγωνιστή…

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΤΟ E-MAIL ΣΟΥ



Γίνε μέλος του Avopolis Music Network και λάβε ενημερώσεις για νέα, διαγωνισμούς και live!