Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που ...
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της ...
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει ...
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και ...
  Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε ...

Leonard Cohen - Popular Problems

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας
Υπάρχει μια ιστορία που κυκλοφορεί σε διάφορες εκδοχές, ίσως να την έχετε ακούσει κι εσείς: όταν Bob Dylan και Leonard Cohen συναντήθηκαν στο Παρίσι (κάπου στα 1980s) και αντάλλαξαν φιλοφρονήσεις, ο πρώτος ρώτησε τον δεύτερο πόσο καιρό χρειάστηκε για να γράψει το “Halellujah”. Η απάντηση ήταν «2 χρόνια περίπου». Κι όταν, με τη σειρά του, ο Cohen ρώτησε τον Dylan πόσο χρειάστηκε για να ολοκληρώσει το “I And I”, έλαβε την απόκριση «γύρω στα 15 λεπτά».
 
Το ανεκδοτολογικής φύσης περιστατικό ήρθε ξανά στον νου μου καθώς άκουγα τον 80άχρονο (πλέον) Καναδό να τραγουδά «I’m slowing down the tune, I never liked it fast, you wanna get there soon, I want to get there last» στο εναρκτήριο άσμα από το νέο –13ο στη σειρά– δισκογραφικό διάβημά του. Ανεξάρτητα από το ποσοστό αλήθειας της ιστορίας, αυτή η σχέση του Cohen με τον χρόνο είναι κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα στα τραγούδια του: είναι πάντα ψηλαφήσιμη δηλαδή η μακρόχρονη προσπάθεια, το σκάψιμο, η προσεκτική επιλογή της κάθε λέξης και το κοπιώδες «κούμπωμά» της στη μελωδία. Εκεί που ο Dylan νιώθεις ότι γράφει καθώς σκέφτεται, εδώ του γραψίματος προηγείται μάλλον μαραθώνια σκέψη. Είναι μια εντύπωση που σου αφήνουν και τα 9 νέα κομμάτια που υπάρχουν στο Popular Problems.
 
Υπάρχει βέβαια σε τούτη τη δουλειά και κάτι που έμοιαζε να λείπει αρκετά από τις τελευταίες καταθέσεις του Καναδού τραγουδοποιού, του προπέρσινου Old Ideas συμπεριλαμβανομένου: μια αναζωογονητική διάθεση, ένα σπίθισμα, μια σχεδόν νεανική ορμή. Ίσως το πήρατε είδηση και από το “Almost Like The Blues”, που ήρθε ως προάγγελος της κυκλοφορίας να μάς πιπιλήσει όμορφα τα αυτιά. Έχω την αίσθηση ότι είναι ένα από τα καλύτερα τραγούδια του Cohen, όχι μόνο για τον νέο αιώνα, αλλά και γενικότερα. Παρότι και αυτό, όπως και τα υπόλοιπα εδώ, δεν καινοτομεί ούτε και επιχειρεί να αλλάξει τη φόρμουλα της τραγουδοποιίας του· αποτυπώνει όμως μια «μαγεία» που σίγουρα δεν περιμένει κανείς από άνθρωπο αυτής της ηλικίας.
 
Δεν είναι εύκολο να εντοπίσεις σε τι ακριβώς έγκειται η φρεσκάδα που αποπνέουν τα τραγούδια του Popular Problems. Ίσως να οφείλεται στη συμβολή του Patrick Leonard, ο οποίος πέρα από την παραγωγή παίρνει και συνθετικό credit. Παρότι είναι αδύνατο να γνωρίζουμε το ποσοστό της πρωτογενούς παρέμβασής του, η συμβολή του στο πώς ακούγεται το άλμπουμ δείχνει καθοριστική, ακόμα περισσότερο δε όταν μιλάμε για το συγκεκριμένο δισκογραφικό σώμα δουλειάς, το οποίο έχει κακοπάθει ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν στον εν λόγω τομέα. Αλλά και τα ίδια τα τραγούδια, μέσα στην απλότητά τους, κουβαλάνε τις γνωστές θεματικές εμμονές και το αλάνθαστο χιούμορ του Cohen, με έναν τρόπο κάπως διαφορετικό: πιο παιχνιδιάρικο, αποφασισμένα θα 'λεγες να κρατήσουν τέλεια τις ισορροπίες ανάμεσα στο σκοτάδι και το φως.
 
Στο σημείο που βρίσκεται η πορεία του, είναι αδύνατο να μη σκεφτώ ότι το Popular Problems μπορεί να είναι το τελευταίο άλμπουμ του Leonard Cohen – τα έγραφε και ο Χάρης Συμβουλίδης το '12, στο κείμενό του για το Old Ideas (εδώ). Ο χρόνος πάντως, μέχρι στιγμής, στάθηκε ευγενικός μαζί του· ίσως γιατί και ο ίδιος δεν τον κυνήγησε, όπως λέγαμε και στην αρχή. Τα 'φερε μάλιστα έτσι το πέρασμά του ώστε τούτος ο ποιητής, ο οποίος όταν ξεκίναγε έμοιαζε αρχαίος μέσα στην ψυχεδελική ροκ λαίλαπα, όχι μόνο να καταθέσει στην πορεία του μερικά τραγούδια παγκόσμιας εμβέλειας, όχι μόνο να αγγίξει τα ανείπωτα και τα πανανθρώπινα με τρόπο απαράμιλλο, αλλά –μπαίνοντας στην ένατη δεκαετία της ζωής του– να ακούγεται πιο «τωρινός», πιο συμφασικός με τον γύρω κόσμο από ποτέ. Ίσως λοιπόν ενέχει κάποιο ρίσκο το να εκθειάσω αυτήν του τη δουλειά ως σπουδαία, ως μία από τις καλύτερες που έχει κάνει, λέω όμως να το πάρω. Αν όχι τώρα, αν όχι για τον Leonard Cohen, τότε πότε και για ποιον δηλαδή;
 

ΑΤΖΕΝΤΑ

Φοίβος Δεληβοριάς
01-02-2020

Φοίβος Δεληβοριάς

Αθήνα - Κύτταρο Live
Ο Φοίβος Δεληβοριάς και οι συνεργάτες του, ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία των περσινών τους εμφανίσεων, επιστρέφουν ξανά αυτό το χειμώνα ...
Keiji Haino
07-02-2020

Keiji Haino

Αθήνα - Temple
Tindersticks
13-02-2020

Tindersticks

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
29-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Andreas Thermos Sextet

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Rous

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Θανάσης Σκαργιώτης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club
30-01-2020

The Phantom of the Opera

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνος Βήτα / Γιάννης Ρίτσος: Ο κόσμος είναι ένας

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Polar

Αθήνα - An Club

ΠΡΟΤΑΣΗ

Κάθε Σάββατο του Φεβρουαρίου στο ΚΥΤΤΑΡΟ

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος
Ένα ασφυκτικά γεμάτο Fuzz υποδέχθηκε τους «αιώνιους πλανόδιους» του Martyn Jacques, οι οποίοι γιόρτασαν 30 χρόνια δισκογραφίας ξαναβουτώντας στη «βρώμικη» πλευρά της αισθητικής των καμπαρέ, σε μια
Χάρης Συμβουλίδης
Δεν βγήκε sold-out η κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής και μάλλον έλειψε το «μεγαλειώδες» που αρκετοί περίμεναν από τη βραδιά. Όχι βέβαια ότι δεν το έκανε εν τέλει το θαύμα του ο Άγιος Μαρτίνος
Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Η στήλη εγκαινιάζει σήμερα τη νέα ενότητα Monthly Review: στο τέλος κάθε μήνα, θα παρουσιάζει συνοπτικά και θα βαθμολογεί τους 5 δίσκους που ξεχώρισε για τον μήνα που κλείνει. Ο φετινός Ιανουάριος
Ελένη Τζαννάτου
Ένα μωσαϊκό της ζωής της, πιασάρικο και ξεσηκωτικό, σχεδόν διονυσιακό, αλλά και πολύ αιχμηρό την ίδια στιγμή για να χαϊδεύει αυτιά, έχοντας επίγνωση ότι το πολιτικό (θα πρέπει να) είναι και εκ των
Δημήτρης Λιλής
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ακόμα μία φορά να θαυμάζουμε
Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θάνος Σιόντορος

 

Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε με σχήματα που ξαναβγαίνουν στην

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ανδρέας Κύρκος
Κι όμως, έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που ακούσαμε το εξαιρετικό τους ντεμπούτο. Ευτυχώς, όμως, το συγκρότημα δεν έχει δείξει το παραμικρό δείγμα κόπωσης και παραμένει συναρπαστικό, χάρη σε
Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…