Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit στην τεχνητή ...
Στο sold-out Μέγαρο Μουσικής, καθήλωσαν το κοινό με μια τραγουδιστικά καταπληκτική και σκηνικά ευρηματική απόδοση του βασισμένου σε ποίηση φυλακισμένων έργου του ...
Ιστορίες, όνειρα και ταξίδια από τη Δύση μέχρι την έρημο της Μέσης Ανατολής και πίσω, σε ένα γεμάτο Κύτταρο, όπου επί σκηνής πρωταγωνίστρια μέχρι και την τελευταία ...
Πρώτα μετέφεραν το κοινό που έδωσε το παρών στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» σε μια απάτητη κορφή, όπου ένας άνθρωπος στον ορίζοντα δοκιμάζει να βολέψει έναν βράχο ...
Το φετινό άλμπουμ The Verdict τους έβγαλε σε μία ακόμα παγκόσμια περιοδεία, που θα περάσει και από την Ελλάδα, 13 χρόνια μετά την τελευταία τους επίσκεψη –την Παρασκευή ...

Θέμος Σκανδάμης: Οι προτιμήσεις των μέσων ενημέρωσης είναι δικός τους λογαριασμός. Ο κόσμος πρέπει να μάθει –και το μαθαίνει– να ψάχνει μόνος του αυτό που θα τον συγκινήσει...

Ο Αθηναίος τραγουδοποιός έβγαλε πρόσφατα τον τρίτο του δίσκο (συνοδεία βιβλίου) και μας μιλάει για όσα τον ενέπνευσαν...

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Ο Αθηναίος τραγουδοποιός έβγαλε πρόσφατα τον τρίτο του δίσκο (συνοδεία βιβλίου) και μας μιλάει για όσα τον ενέπνευσαν...

Μου άρεσε πολύ το Μακροβούτι (2008), το ντεμπούτο του Θέμου Σκανδάμη, καθώς φανέρωνε έναν δημιουργό ο οποίος είχε βρει τη δική του φωνή, παρά το ευδιάκριτο των αναφορών του. Κι αν ο δίσκος που ακολούθησε με τη Μάρθα Φριντζήλα (2011) δεν με ενθουσίασε, με το άρτι αφιχθέν τρίτο άλμπουμ του νομίζω ότι ο τραγουδοποιός επιστρέφει δυνατά σε αυτό που ξέρει να κάνει καλά. Με αφορμή λοιπόν το Θ. μα κι ένα επερχόμενο λάιβ (την Πέμπτη 19 Ιουνίου, στο Κτίριο Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στο Θησείο, με είσοδο ελεύθερη), κάναμε την παρακάτω συνομιλία...

(φωτογραφίες: Ορφέας Εμιρζάς)

Ο νέος σας δίσκος, Θ., συνοδεύεται από ένα βιβλίο. Μιλήστε μας για το υλικό που περιλαμβάνεται στην έκδοση και για τις συνθήκες δημιουργίας του...

Να σας μιλήσω. Πρόκειται για τους στίχους μου, σχεδιασμένους από το μαγικό χέρι της Μαριάννας Παπαγεωργίου και συνοδευόμενους από τα, αντιστοίχως με τους ίδιους, «κουνημένα» σκίτσα της Δήμητρας Θ. Οι συνθήκες είναι αυτές που προκύπτουν από τη ζωή μoυ. Δηλαδή είχα αποφασίσει ότι ήθελα να εκδοθούν οι στίχοι σε ένα βιβλίο, μαζί με το CD. Η ιδέα των σκίτσων ήταν επίσης ήδη στο παιχνίδι μιας και στο Home Alone –τη σόλο performance που έκανα πέρσι– βασιζόμουν σε μια σειρά από δικά μου σκίτσα, τα οποία μοίραζα στον κόσμο τραγούδι το τραγούδι. Όταν όμως είδα σε ένα καφενείο όπου συχνάζουμε και οι τρεις (εγώ, η Μαριάννα και η Θ) τα τετράδια των κοριτσιών, ξετρελάθηκα· και τους πρότεινα τη συνεργασία, η οποία κατέληξε σε αυτήν την έκδοση. Το ενδιάμεσο είχε συναντήσεις και διαφωνίες πάνω από έναν υπολογιστή.

Σε ποιον βαθμό ο δίσκος και το βιβλίο λειτουργούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο; Και πώς αλληλοσυμπληρώνονται;

Συμβαίνουν πράγματι και τα δύο και είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό. Το βιβλίο, δηλαδή οι στίχοι μαζί με τα σκίτσα, δημιουργεί μιαν αφήγηση: σαν ένα παραμύθι σκοτεινό, με τον ήλιο φάτσα· τα τραγούδια από μόνα τους επίσης συγκροτούν ένα αντίστοιχο σύμπαν. Και τα δύο μαζί, για κάποιον που τα αντικρίζει πρώτη φορά, είμαι σίγουρος πως συνθέτουν ένα τρίτο πλάσμα, έντονο. Την ακριβή φύση του οποίου προφανώς αγνοώ, μιας και είμαι ο δημιουργός του.

Themskan_2Στο δελτίο τύπου διαβάζουμε για «αλλαγή πλεύσης της μουσικής». Αυτή αναφέρεται σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο, λαϊκό δίσκο σας ή θα λέγατε ότι αφορά και το ντεμπούτο σας; Και με ποιον τρόπο;

Το «αλλαγή πλεύσης» είναι ίσως λίγο αποπροσανατολιστικό, μιας και προϋποθέτει ότι έχω χάρτη, πυξίδα κι ότι ξέρω πού πάω. Ωστόσο, πράγματι σε αυτό το άλμπουμ υπήρξε μία προσπάθεια συγκεκριμένη, η οποία δεν υπήρχε στους άλλους δύο: να είναι τα τραγούδια όσο το δυνατόν πιο άμεσα και απλά και να μπορούν να υποστηριχθούν από τον δημιουργό τους –δηλαδή την αφεντομουτσουνάδα μου– με ένα όργανο και μόνο. Τελικά είχα την ευτυχία να συμμετέχουν εξαιρετικοί μουσικοί στις ηχογραφήσεις, όμως και πάλι η αίσθηση που νομίζω πως καταφέραμε να κρατήσουμε είναι εκείνη του ανθρώπου που λέει τις ιστορίες του χαϊδεύοντας, γρατζουνώντας, κοπανώντας ή παρατώντας την κιθάρα του.

Σε αρκετά σημεία του Θ., όπως και των προηγούμενων δίσκων, χρησιμοποιείτε αναφορές σε βιβλικά πρόσωπα (άγγελος, διάβολος, δαίμονας, Αδάμ κλπ.). Αποτελούν κομμάτια της προσωπικής σας πίστης/μυθολογίας ή τις χρησιμοποιείτε απλά επειδή αποτελούν κοινό τόπο στο συλλογικό ασυνείδητο;

Και τα δύο. Ποτιζόμαστε από μικροί με το γάλα του μύθου, θέλουμε δεν θέλουμε. Είτε πρόκειται για την εβραϊκή μυθολογία είτε για την ελληνική, είτε για τη λατινοαμερικάνικη είτε για τη βιομηχανική, υπάρχουν σύμβολα και έννοιες με τεράστια δυναμική μέσα μας. Προσπαθώ να τα κατανοήσω, πράγμα που σημαίνει ότι τα χρησιμοποιώ με τον δικό μου τρόπο, ο οποίος ενδεχομένως να θεωρηθεί εντελώς βλάσφημος από κάποιους ή να δημιουργεί ερωτήματα θεολογικής φύσης σε μερικούς άλλους. Ο Χριστός, o Προμηθέας, ο Michael Jackson... Δεν ξέρω αν γίνομαι κατανοητός. Ο σαμάνος-κλόουν Alejandro Jodorowsky λέει πως κάνει διαλογισμό επαναλαμβάνοντας εν είδη mantra: Coca-Cola, Coca-Cola, Coca-Cola.

Στο τραγούδι "Κος Μυστήριος" τραγουδάτε με ιδιαίτερα κριτική διάθεση για κάποιον με «γιακά σηκωμένο, τιράντα και μούσι». Πρόκειται για τη δική σας πολεμική εναντίον των χίπστερ;

Όχι, δεν ασχολούμαι με τέτοιες κατασκευές. Πρόκειται για ένα μάλλον κομπλεξικό και εκδικητικό τραγούδι που έγραψα για κάποιον φίλο. Στην πορεία, βέβαια, διαπίστωσα ότι η σφεντόνα μου γύρισε τελικά μπούμερανγκ... Γιατί όλοι έχουμε μέσα μας αυτόν τον ματαιόδοξο, που δεν θέλει να χάνει ποτέ το στυλ του.

Themskan_3Ονειρευτήκατε και δοκιμάσατε διάφορα πράγματα (δημοσιογραφία, φιλοσοφική, θέατρο) για να καταλήξετε να εκφράζεστε τελικά κυρίως μέσα από το τραγούδι. Τι βρήκατε εκεί που δεν σας δόθηκε από τα υπόλοιπα; Πιστεύετε ότι κανείς γεννιέται για να κάνει κάτι ή ότι απλά συνηθίζει με τον καιρό να το κάνει;

Ε, να... είμαι γενικά τύπος αναποφάσιστος και σε συνδυασμό με το υπέροχο εκπαιδευτικό μας σύστημα και με τις κοινωνικές αντιλήψεις περί καταξιώσης, εξασφάλισης κλπ. μου πήρε κάποιον καιρό μέχρι να κεντράρω στο τραγούδι. Στο ενδιάμεσο έχω θελήσει να γίνω ταχυδρόμος (αφού είδα το Il Postino, εννοείται), ψαράς (αυτό το θέλω ακόμα), σκηνοθέτης, συγγραφέας, εισπράκτορας σε λεωφορείο νησιού του Αιγαίου κλπ. Το τραγούδι είναι μια φόρμα βολική για να αφηγηθείς, για να συγκινήσεις, για να δοκιμάσεις ρόλους. Για να κλάψεις χωρίς να σε ρωτάνε όλη την ώρα «τι έχεις;», για να σατιρίσεις χωρίς να σου κολλήσει η ρετσινιά του γκρινιάρη. Για να ουρλιάξεις χωρίς να φοβούνται όλοι ότι τραλάθηκες, για να γίνεις τρυφερός χωρίς να γίνεσαι σαχλός. Δεν είναι βέβαια και εύκολα όλα αυτά, αλλά γίνονται άμα προσπαθήσεις.

Και στις τρεις δισκογραφικές σας καταθέσεις, διαπιστώνει κανείς ότι χρησιμοποιείτε τους μουσικούς και τα ηχοχρώματα με φειδώ, αποφεύγοντας τον ηλεκτρισμό. Λόγω στενότητας πόρων ή λόγω καλλιτεχνικών στοχεύσεων;

Ουκ εν τω πολλώ το ευ!

Από την άλλη, οι ίδιες οι συνθέσεις σας κάθε άλλο παρά λιτές και προσγειωμένες θα τις έλεγε κανείς –μάλλον βγάζουν μια δημιουργική «τρέλα». Θα λέγατε ότι είστε ενστικτώδης δημιουργός ή ότι αυτό που ακούμε έχει συνήθως επίπονη γέννα;

Το ένστικτο στη δημιουργία δεν αφαιρεί τον πόνο. Άλλα βγαίνουν σε 10 λεπτά, άλλα τα παιδεύω μήνες. Για όλα όμως εργάζομαι συνέχεια. Μούσα είναι αυτή, όποτε θέλει έρχεται, όποτε θέλει φεύγει. Εμείς οι επίδοξοι εραστές και υπηρέτες ξεροσταλιάζουμε στο ραντεβού περιμένοντας. Στο μεταξύ το γλεντάμε δεόντως, ώστε όταν έρθει να μας βρει έτοιμους...

Themskan_4

Με δεδομένες τις προτιμήσεις των ραδιοφώνων και της πλειονότητας των μεγάλων μέσων ενημέρωσης σε συγκεκριμένες προτάσεις, πώς μπορεί ένας νέος καλλιτέχνης να υπομείνει τη σχετική αφάνεια και να επιμείνει στην τέχνη του; Ποια είναι τα δικά σας στηρίγματα σε στιγμές απελπισίας;

Οι προτιμήσεις των μέσων ενημέρωσης είναι δικός τους λογαριασμός. Ο κόσμος πρέπει να μάθει –και το μαθαίνει– να ψάχνει μόνος του αυτό που θα τον συγκινήσει. Στο μεταξύ η «σχετική αφάνεια», όπως διακριτικά το έθεσες, με έχει βοηθήσει να συγκεντρωθώ και να παράξω υλικό, μιας και ο δημιουργός έχει ανάγκη τη σκιά· αλλά με έχει φέρει και σε οριακή κατάσταση, καθώς ο δημιουργός έχει ανάγκη και τον ήλιο. Στις δύσκολες στιγμές τα στηρίγματά μου είναι οι φίλοι, ο έρωτας, το αλκοόλ και τα έργα των άλλων.

Κλείνοντας, έχετε κάποια συγκεκριμένα σχέδια για ζωντανές εμφανίσεις προς υποστήριξη της νέας σας δουλειάς; Τι ελπίζετε, τι προσδοκάτε για το προσεχές διάστημα;

Προγραμματίζουμε συναυλίες για το καλοκαίρι, οι ημερομηνίες των οποιών δεν είναι ακόμα συγκεκριμένες, πέρα από το λάιβ στις 19 Ιουνίου στο Θησείο, στο Κτίριο Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων. Υπάρχει ωστόσο ενθουσιώδης μέχρι τώρα ανταπόκριση στο καινούργιο υλικό, κι έχουν πάρει τα μυαλά μου αέρα (κι άλλο)! Ετοιμάζω επίσης μια μουσική παράσταση για το φθινόπωρο, που σύμφωνα με όλες τις στατιστικές υπηρεσίες θα χαλάσει κόσμο. Αναμείνατε στο ακουστικό σας...

ΑΤΖΕΝΤΑ

Mick Harvey & J.P.Shilo
12-11-2019

Mick Harvey & J.P.Shilo

Αθήνα - Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου
Ο μοναδικός Mick Harvey των Nick Cave & the Bad Seeds - και όχι μόνο - έρχεται στην Ελλάδα στο πλαίσιο της double bill περιοδείας του στην Ευρώπη.
Mix Master Mike
13-11-2019

Mix Master Mike

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
Queensrÿche
15-11-2019

Queensrÿche

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
12-11-2019

Mick Harvey & J.P.Shilo

Αθήνα - Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου

Jonathan Kreisberg Quartet

Αθήνα - Half Note Jazz Club
13-11-2019

Omar Faruk Tekbilek & Brian Keane, Yasmin Levy

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου

Mix Master Mike

Αθήνα - Fuzz Live Music Club

Δαμιανός Πάντας, Ερωφίλη, Βασίλης Γισδάκης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club

Rotting Christ + Moonspell, Silver Dust

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy

Σεμέλη Παπαβασιλείου

Αθήνα - Αστερίσκος

Βαγγελιώ Φασουλάκη

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Αναστασία Έδεν & Άρης Βλάχος

Αθήνα - Half Note Jazz Club
14-11-2019

Dilek Koç

Αθήνα - Πειραιώς 131

ΠΡΟΤΑΣΗ

Το σημαντικότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της χώρας γίνεται μία ανεκτίμητη εμπειρία

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος
Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit στην τεχνητή νοημοσύνη που χρίζει ως
Χάρης Συμβουλίδης
Στο sold-out Μέγαρο Μουσικής, καθήλωσαν το κοινό με μια τραγουδιστικά καταπληκτική και σκηνικά ευρηματική απόδοση του βασισμένου σε ποίηση φυλακισμένων έργου του Philippe Hersant. Το οποίο μετέφερε
Πέννυ Γέρου
Ιστορίες, όνειρα και ταξίδια από τη Δύση μέχρι την έρημο της Μέσης Ανατολής και πίσω, σε ένα γεμάτο Κύτταρο, όπου επί σκηνής πρωταγωνίστρια μέχρι και την τελευταία καληνύχτα στάθηκε η φωνή και η ...

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ντεμπούταραν στη δισκογραφία ευθαρσώς και με ειλικρίνεια, με τα χρωματιστά τους πουλόβερ και τις indie μελωδίες τους, επινοώντας τον καλλιτεχνικό τους εαυτό δίχως καμία έγνοια να φανούν κουλ...
Άρης Καζακόπουλος

Στην πέμπτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους rock δίσκους από το 2010 μέχρι σήμερα...

Ζώης Χαλκιόπουλος
Tape recordings, κιθάρες new age αισθητικής, drum machines και synths, απαρτίζουν ένα από τα πιο ιδιαίτερα ηλεκτρονικά άλμπουμ των εγχώριων 1980s...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Χάρης Συμβουλίδης
Δισκογραφικός «χάρτης» για έναν μυστήριο, απρόβλεπτο τύπο, πάστορα των Βαπτιστών μα και πιανίστα σε πορνεία, που καταγράφηκε ως ένας από τους πιο ξεχωριστούς μπλουζίστες των προπολεμικών χρόνων, ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Αυτές τις μέρες, η περίφημη Bootleg Series εμπλουτίστηκε με το vol. 15 (Travelin’ Thru), το οποίο κάλυψε τη ντυλανική περίοδο 1967/1969. Ήταν όμως η εποχή 1965/1966 που είχε ήδη χτίσει τον ...

The Boy
Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ Παραδουλεύτρα (στην Inner Ear), αναδημοσιεύουμε ένα κείμενο που ο Αλέξανδρος Βούλγαρης έγραψε ειδικά για τις σελίδες μας το 2013, προλογίζοντας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Τι γίνεται με το νέο άλμπουμ; Είδε τον Τζόκερ; Τι έχει να σχολιάσει για τον ντόρο που έγινε με την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου και την performance των κοριτσιών στη Νέα Φιλαδέλφεια; Να μερικά από
Πέννυ Γέρου
Με αφορμή το ντεμπούτο τους Transcendence, μιλήσαμε για τις επιρροές της free jazz στον garage rock ήχο τους, την εφηβική κάψα και τον ρομαντισμό που διέπει τη μουσική τους, αλλά και την «υγιή
Αναστασία Μητρογώγου
Έχει πάνω από χίλιες συναυλίες στο ενεργητικό του, ενώ πρόσφατα τον είδαμε και στην Ελλάδα, 7 χρόνια μετά την τελευταία του εμφάνιση εδώ. Είναι επίσης ένας από τους σπουδαιότερους ηχητικούς

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…