Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit στην τεχνητή ...
Στο sold-out Μέγαρο Μουσικής, καθήλωσαν το κοινό με μια τραγουδιστικά καταπληκτική και σκηνικά ευρηματική απόδοση του βασισμένου σε ποίηση φυλακισμένων έργου του ...
Ιστορίες, όνειρα και ταξίδια από τη Δύση μέχρι την έρημο της Μέσης Ανατολής και πίσω, σε ένα γεμάτο Κύτταρο, όπου επί σκηνής πρωταγωνίστρια μέχρι και την τελευταία ...
Πρώτα μετέφεραν το κοινό που έδωσε το παρών στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» σε μια απάτητη κορφή, όπου ένας άνθρωπος στον ορίζοντα δοκιμάζει να βολέψει έναν βράχο ...
Το φετινό άλμπουμ The Verdict τους έβγαλε σε μία ακόμα παγκόσμια περιοδεία, που θα περάσει και από την Ελλάδα, 13 χρόνια μετά την τελευταία τους επίσκεψη –την Παρασκευή ...

Μαργαρίτα Ζορμπαλά: Τη Μόσχα την αγάπησα και τη θυμάμαι με τρυφερότητα, την Κύπρο (και συγκεκριμένα τη Λεμεσό) επίσης την αγαπώ, αλλά πατρίδα μου ήταν, είναι και θα είναι η Ελλάδα...

Τη σπάνια ευκαιρία να δει ζωντανά μία από τις ωραιότερες γυναικείες φωνές στην εγχώρια δισκογραφία θα έχει το αθηναϊκό κοινό: η Μαργαρίτα Ζορμπαλά έρχεται στον Παρνασσό (8/2), για μια πιάνο/φωνή αναδρομή στην πορεία της...

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Τη σπάνια ευκαιρία να δει ζωντανά μία από τις ωραιότερες γυναικείες φωνές στην εγχώρια δισκογραφία θα έχει το αθηναϊκό κοινό: η Μαργαρίτα Ζορμπαλά έρχεται στον Παρνασσό (8/2), για μια πιάνο/φωνή αναδρομή στην πορεία της...

Μπήκε στη δισκογραφία, ανήλικη ακόμα, ηχογραφώντας στο πλευρό του Μίκη Θεοδωράκη και συνέχισε συνεργαζόμενη με τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, τον Διονύση Σαββόπουλο και πολλούς άλλους. Κι ενώ στο μεταίχμιο μεταξύ 1980s και 1990s κατακτούσε τα ραδιόφωνα με μια σειρά όμορφων ποπ τραγουδιών, επέλεξε έκτοτε να αποτραβηχτεί και να ακολουθήσει μια πιο διακριτική πορεία. Είχαμε τη σπάνια ευκαιρία να μιλήσουμε με τη Μαργαρίτα Ζορμπαλά για όλα τα παραπάνω, με αφορμή την επερχόμενη εμφάνισή της στη μουσική αίθουσα του «Παρνασσού» (Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου)...

Zorbala_2Μεγαλώσατε στη Μόσχα, στην πάλαι ποτέ Σοβιετική Ένωση. Τι θυμάστε από την ατμόσφαιρα και τη ζωή σας εκεί;

Θυμάμαι ατέλειωτους χιονισμένους χειμώνες και υπέροχα παιχνίδια. Τότε έμαθα να γλιστρώ με τα πέδιλά μου στο χιόνι και από τότε δεν έπαψα ποτέ να παρακολουθώ και να θαυμάζω το πατινάζ. Τα καλοκαίρια το τοπίο της ζωής μου άλλαζε, γιατί η μητέρα μου μας πήγαινε εμένα και τον αδελφό μου στη Μαύρη Θάλασσα, σε μία οικογένεια Ποντίων και εκεί ζούσαμε από μία άποψη την ελληνική ατμόσφαιρα. Θυμάμαι επίσης τις Κυριακές μας στη Μόσχα, όπου οι λίγες ελληνικές οικογένειες που υπήρχαν συγκεντρώνονταν στην Ελληνική Λέσχη· εκεί μαθαίναμε ελληνικούς χορούς, τραγούδια, ποιήματα.

Τα πρώτα σας μουσικά ερεθίσματα ποια ήταν;

Τα πρώτα μου ερεθίσματα μέσα στο σπίτι ήταν από την ελληνική μουσική (άλλωστε ήταν υποχρεωτική κατ’ οίκον και η ελληνική γλώσσα): Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Ξαρχάκος... Τώρα, στην κοινωνική μας ζωή, ακούγαμε παντού κλασική μουσική, ρώσικη παραδοσιακή μουσική, και συχνά σε φιλικά σπίτια, κατ’ ιδίαν, Ρώσους αντικαθεστωτικούς ποιητές, μελοποιημένους από σύγχρονους δημιουργούς.

Σπουδάσατε κατόπιν μουσική, αλλά και θέατρο και ισπανική φιλολογία. Τι σας οδήγησε στις συγκεκριμένες σπουδές;

Από τα 9 μου χρόνια, οι γονείς μου –έχοντας διαπιστώσει την κλίση μου στο τραγούδι και γενικότερα στις τέχνες του θεάματος– με έγραψαν στη μουσική σχολή, στην τάξη του ακορντεόν, γιατί δεν υπήρχε οικονομικά η δυνατότητα να έχουμε πιάνο στο σπίτι για να μελετώ. Στα 14 μου ανακάλυψα την ισπανική γλώσσα και κουλτούρα και γοητεύτηκα. Έτσι, τελειώνοντας το σχολείο, τα βήματά μου με οδήγησαν στις πανεπιστημιακές σπουδές ισπανικής φιλολογίας. Το θέατρο τώρα μπήκε στη ζωή μου πριν ακόμα γεννηθώ: η μητέρα μου ήταν ηθοποιός κι έτσι από μικρό παιδάκι βρισκόμουν κάθε βράδυ πίσω από την κουίντα, ζώντας τη μαγεία της θεατρικής παράστασης. Από την πρώτη τάξη του σχολείου στη Μόσχα μας πήγαιναν συχνά στο θέατρο και θυμάμαι έντονα τη χαρά που είχα κάθε φορά. Πολύ αργότερα, στην Ελλάδα πλέον, τραγουδίστρια επαγγελματίας με 4-5 δίσκους, συμμετέχω στην παράσταση Το Τραγούδι Του Νεκρού Αδελφού. Εκεί, η Ελένη Ζαφειρίου και ο Νότης Περγιάλης, με παρότρυναν να δώσω εξετάσεις στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Η Ζαφειρίου μάλιστα με προετοίμασε η ίδια. Έδωσα λοιπόν εξετάσεις, πέτυχα κι έτσι βίωσα μία ακόμα αξέχαστη εμπειρία.

Zorbala_3Στην τρυφερή ηλικία των 17 χρόνων βρεθήκατε να ηχογραφείτε τις Μπαλάντες, δίπλα στον Μίκη Θεοδωράκη. Είχατε τότε συναίσθηση του τι ακριβώς συνέβαινε; Πώς το βιώσατε όλο αυτό;

Δεν μπορείς στα 17 σου –και μάλιστα στην πατρίδα μου, την οποία πρωτογνώριζα τότε– να καταλάβεις το μεγαλείο του συγκεκριμένου έργου. Ένιωθα μεν ότι επρόκειτο για κάτι πολύ σημαντικό, αλλά ταυτόχρονα ήμουν πολύ φοβισμένη και άπειρη. Πολύ αργότερα συνειδητοποίησα το μέγεθος της ποίησης και της συνθετικής αυτής δημιουργίας.

Ακολουθήσατε μια δισκογραφική και συναυλιακή διαδρομή ασύμβατη με τους συνήθεις διαχωρισμούς, στους οποίους έχουμε συνηθίσει: από τον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκι στην ποπ, από τον Κώστα Γιαννίδη στα fado και από τα μικρά μουσικά σύνολα στις μεγάλες ορχήστρες. Ήταν αποτέλεσμα μιας διάθεσης δοκιμής διαφορετικών πραγμάτων; Ή κομμάτι μιας αντίληψης που βλέπει τη μουσική ως κάτι ενιαίο;

Ισχύουν και τα δύο. Αφενός μου αρέσει να εξερευνώ τους μουσικούς δρόμους –έτσι άλλωστε έφτασα και στα fados. Αφετέρου, πράγματι πιστεύω ότι η μουσική ούτε σύνορα, ούτε στεγανά αναγνωρίζει. Τέλος, υπάρχει άλλος ένας καθοριστικός παράγοντας: οι εκάστοτε συγκυρίες, οι καλλιτεχνικές προτάσεις και συνεργασίες, το ρεύμα κάθε εποχής.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 περάσατε μια σκοτεινή περίοδο στην προσωπική σας ζωή. Ποια ήταν τα στήριγματά σας ώστε να καταφέρετε να βγείτε αλώβητη;

Τα στηρίγματα που διαθέτει πιστεύω ο καθένας μας, δηλαδή η ανάγκη για επιβίωση, η οικογένεια, οι φίλοι και –στην περίπτωσή μου– η αφοσίωση στη μουσική και στο τραγούδι. Οι καλλιτέχνες είναι αλήθεια πλεονεκτούν σε αυτό: εκτονώνονται απόλυτα μέσα από την τέχνη τους.

Το ότι αποτραβηχτήκατε έκτοτε από τα φώτα της δημοσιότητας, είχε να κάνει και με κάποια απογοήτευση σχετικά με το πώς λειτουργούσε το μουσικό κύκλωμα;

Όχι, καμία απογοήτευση. Είναι ξεκάθαρα θέμα προσωπικής επιλογής.

Παρακολουθείτε τα μουσικά πράγματα; Τι διαπιστώσεις κάνετε για το σημερινό ελληνικό τραγούδι;

Παρακολουθώ και με χαρά διαπιστώνω συχνά νέους, φωτισμένους καλλιτέχνες. Βέβαια, η εποχή μας –με όλα τα προβλήματα και την ταχύτητα από την οποία διακατέχεται– σαρώνει καλά και κακά, όλα μαζί.

Zorbala_4

Ετοιμάζετε μια αναδρομή στη μέχρι τώρα πορεία σας, στην αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός». Σε ποια σημεία αυτής της πορείας θα σταθείτε και υπό ποία μουσική οπτική θα τα αντιμετωπίσετε; Ο τίτλος «Παιχνίδια Του Χρόνου» τι σηματοδοτεί;

Ένιωσα εδώ και έναν περίπου χρόνο την επιθυμία να κάνω μία αναδρομή στη μουσική και δισκογραφική μου πορεία. Θέλω να ανακαλέσω τις μνήμες μου, να θυμηθώ και να σας θυμίσω τους σημαντικούς ανθρώπους που συνάντησα και συγκρότησαν τελικά την προσωπικότητά μου. Πάνω σε αυτές τις σκέψεις ήρθε και η πρόταση για το συγκεκριμένο ρεσιτάλ, στην υπέροχη από κάθε άποψη αίθουσα του  «Παρνασσού». Τώρα, ο τίτλος ενός νέου τραγουδιού του  Κύπριου συνθέτη Βάσου Αργυρίδη –ο οποίος και θα με συνοδεύσει στο πιάνο– μού έδωσε τον τίτλο της παράστασης, αλλά και την ελευθερία να κινηθώ στον χρόνο χωρίς περιορισμούς.

Τα τελευταία 20 χρόνια ζείτε στην Κύπρο, ενώ πρόσφατα επιστρέψατε και στη Μόσχα για κάποιες συναυλίες. Συγκρίνοντας αυτούς τους τόπους με την σημερινή Αθήνα, τι έχετε να καταθέσετε; Ποιον θεωρείτε πατρίδα σας;

Αδιαπραγμάτευτα πατρίδα μου ήταν, είναι και θα είναι η Ελλάδα. Τη Μόσχα την αγάπησα και τη θυμάμαι με τρυφερότητα και με πολύ έντονη τη νοσταλγία και την αναμονή για τη μεγάλη μέρα της επιστροφής. Την Κύπρο –και συγκεκριμένα τη Λεμεσό– επίσης την αγαπώ, μου αρέσει η ήρεμη καθημερινότητά της και οι άνθρωποί της. Αλλά τίποτα απ' αυτά δεν αλλάζει την ελληνική μου ταυτότητα.

Μετά τη συναυλία στον Παρνασσό, τι άλλο σχεδιάζετε; Μπορούμε να ελπίζουμε σε μια νέα δισκογραφική δουλειά στο άμεσο μέλλον;

Μακάρι, σας απαντώ και για τα δύο!

ΑΤΖΕΝΤΑ

Mick Harvey & J.P.Shilo
12-11-2019

Mick Harvey & J.P.Shilo

Αθήνα - Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου
Ο μοναδικός Mick Harvey των Nick Cave & the Bad Seeds - και όχι μόνο - έρχεται στην Ελλάδα στο πλαίσιο της double bill περιοδείας του στην Ευρώπη.
Mix Master Mike
13-11-2019

Mix Master Mike

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
Queensrÿche
15-11-2019

Queensrÿche

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
12-11-2019

Mick Harvey & J.P.Shilo

Αθήνα - Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου

Jonathan Kreisberg Quartet

Αθήνα - Half Note Jazz Club
13-11-2019

Omar Faruk Tekbilek & Brian Keane, Yasmin Levy

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου

Mix Master Mike

Αθήνα - Fuzz Live Music Club

Δαμιανός Πάντας, Ερωφίλη, Βασίλης Γισδάκης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club

Rotting Christ + Moonspell, Silver Dust

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy

Σεμέλη Παπαβασιλείου

Αθήνα - Αστερίσκος

Βαγγελιώ Φασουλάκη

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Αναστασία Έδεν & Άρης Βλάχος

Αθήνα - Half Note Jazz Club
14-11-2019

Dilek Koç

Αθήνα - Πειραιώς 131

ΠΡΟΤΑΣΗ

Το σημαντικότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της χώρας γίνεται μία ανεκτίμητη εμπειρία

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος
Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit στην τεχνητή νοημοσύνη που χρίζει ως
Χάρης Συμβουλίδης
Στο sold-out Μέγαρο Μουσικής, καθήλωσαν το κοινό με μια τραγουδιστικά καταπληκτική και σκηνικά ευρηματική απόδοση του βασισμένου σε ποίηση φυλακισμένων έργου του Philippe Hersant. Το οποίο μετέφερε
Πέννυ Γέρου
Ιστορίες, όνειρα και ταξίδια από τη Δύση μέχρι την έρημο της Μέσης Ανατολής και πίσω, σε ένα γεμάτο Κύτταρο, όπου επί σκηνής πρωταγωνίστρια μέχρι και την τελευταία καληνύχτα στάθηκε η φωνή και η ...

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ντεμπούταραν στη δισκογραφία ευθαρσώς και με ειλικρίνεια, με τα χρωματιστά τους πουλόβερ και τις indie μελωδίες τους, επινοώντας τον καλλιτεχνικό τους εαυτό δίχως καμία έγνοια να φανούν κουλ...
Άρης Καζακόπουλος

Στην πέμπτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους rock δίσκους από το 2010 μέχρι σήμερα...

Ζώης Χαλκιόπουλος
Tape recordings, κιθάρες new age αισθητικής, drum machines και synths, απαρτίζουν ένα από τα πιο ιδιαίτερα ηλεκτρονικά άλμπουμ των εγχώριων 1980s...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Χάρης Συμβουλίδης
Δισκογραφικός «χάρτης» για έναν μυστήριο, απρόβλεπτο τύπο, πάστορα των Βαπτιστών μα και πιανίστα σε πορνεία, που καταγράφηκε ως ένας από τους πιο ξεχωριστούς μπλουζίστες των προπολεμικών χρόνων, ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Αυτές τις μέρες, η περίφημη Bootleg Series εμπλουτίστηκε με το vol. 15 (Travelin’ Thru), το οποίο κάλυψε τη ντυλανική περίοδο 1967/1969. Ήταν όμως η εποχή 1965/1966 που είχε ήδη χτίσει τον ...

The Boy
Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ Παραδουλεύτρα (στην Inner Ear), αναδημοσιεύουμε ένα κείμενο που ο Αλέξανδρος Βούλγαρης έγραψε ειδικά για τις σελίδες μας το 2013, προλογίζοντας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Τι γίνεται με το νέο άλμπουμ; Είδε τον Τζόκερ; Τι έχει να σχολιάσει για τον ντόρο που έγινε με την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου και την performance των κοριτσιών στη Νέα Φιλαδέλφεια; Να μερικά από
Πέννυ Γέρου
Με αφορμή το ντεμπούτο τους Transcendence, μιλήσαμε για τις επιρροές της free jazz στον garage rock ήχο τους, την εφηβική κάψα και τον ρομαντισμό που διέπει τη μουσική τους, αλλά και την «υγιή
Αναστασία Μητρογώγου
Έχει πάνω από χίλιες συναυλίες στο ενεργητικό του, ενώ πρόσφατα τον είδαμε και στην Ελλάδα, 7 χρόνια μετά την τελευταία του εμφάνιση εδώ. Είναι επίσης ένας από τους σπουδαιότερους ηχητικούς

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…