12 χρόνια μετά την τελευταία τους εμφάνιση στην Αθήνα, τους υποδέχτηκε πολυπληθές ακροατήριο στο Fuzz. Το οποίο και αντάμειψαν με παλλόμενο groove, χειρουργική ακρίβεια ...
Η ανδρόγυνη αισθητική, τα μελαγχολικά φωνητικά, η ηχητική εντύπωση ενός ηλεκτρονικού «βάλτου» και τα πρόσωπα που επιμελώς κρύφτηκαν πίσω από λευκό μακιγιάζ και μαύρα ...
Φέρνοντας κοντά ρεύματα της τζαζ, της rock και την ελληνικής παράδοσης, παρουσιάζει έναν ακόμη ανήσυχο δίσκο με τίτλο Το Μεταξύ Μας Διάστημα. Και η εμφάνισή του στο Six ...
Είναι παλιά η πρακτική της μεταφοράς διεθνών επιτυχιών στα ελληνικά, αλλά συχνά έχουμε ακούσει να μπαίνουν οι πλέον άσχετοι στίχοι. Όχι όμως και στις παρακάτω ...
Έχοντας καταφέρει να δημιουργήσουν έναν ήδη τεράστιο κατάλογο σκεπτόμενης μουσικής, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Σάββατο 19 Οκτωβρίου, Gagarin) και η σπάνια ...

Μιχάλης Τσαντίλας: Αυτοί οι καιροί δίνουν την ευκαιρία να ξεφορτωθούμε ένα είδος τραγουδιού ευρείας κατανάλωσης, που μας είχε καθίσει στον σβέρκο. Και δεν αναφέρομαι μόνο στη λαϊκοπόπ, αλλά και σε κομμάτια του έντεχνου...

Μάκης Καλαμάρης
Μάκης Καλαμάρης

Τον Μιχάλη Τσαντίλα τον γνωρίζαμε ως συνάδελφο, φέτος όμως ήρθε η ώρα να τον μάθουμε και ως δημιουργό. Η περίπτωσή του είναι μία από εκείνες που επιβεβαιώνουν τη γνωστή φράση «ο επιμένων νικά»: μετά από χρόνια προσπάθειας, επιμονής και υπομονής, κατάφερε να προχωρήσει στην κυκλοφορία του πρώτου του άλμπουμ, Σκιά Στο Μυαλό. Ίσως τελικά γιατί –ακόμα και στις πιο αντίξοες συνθήκες– το ταλέντο και η αλήθεια επιβραβεύονται...

Τα τραγούδια του Σκιά Στο Μυαλό γράφτηκαν μέσα σε διάστημα μιας δεκαετίας. Τι καθυστέρησε τόσο πολύ αυτή την πρώτη σου κυκλοφορία;

Ήταν πολλοί οι λόγοι της καθυστέρησης. Για μια περίοδο περίμενα να με ανακαλύψει κάποιος (γέλια) ή δεν ήταν αρκετό το υλικό. Απλά μαζεύονταν τα τραγούδια για αρκετά χρόνια, το σχεδίαζα, το σκεφτόμουν, αλλά είχα και μία αναβλητικότητα. Δεν το κυνηγούσα τόσο, ενώ το ήθελα πολύ.

Tsantilas_2Με δεδομένο όμως ότι πολλά τραγούδια γράφτηκαν γύρω στο 2000, συνεχίζουν να σε εμπνέουν τα ίδια πράγματα 10+ χρόνια μετά;

Αυτό που σίγουρα έχει αλλάξει, είναι ότι δεν γράφω πια τόσο πολλά σε ποσότητα τραγούδια. Μπορεί να έγραψα και 40 τραγούδια από το 1998 μέχρι το 2004 και τα τελευταία 5 χρόνια να έχω γράψει μόνο 4-5. Αυτό βέβαια σχετίζεται και με το ότι τότε καθόμουν με τις ώρες και ασχολιόμουν, ενώ τώρα, λόγω των υποχρεώσεων, δεν είναι τόσο εύκολο. Έχουν επίσης αλλάξει και τα ενδιαφέροντά μου μέσα στα χρόνια. Ένα τραγούδι π.χ. σαν το “Σημάδια Στην Άμμο” το θεωρώ πια πολύ αφελές και νεανικό, γι’ αυτό και νιώθω λίγο αμήχανα όταν το τραγουδάω. Όμως ο Κώστας Παρίσης επέμενε ότι έπρεπε να μπει στο άλμπουμ.

Πες μας λίγα πράγματα για το πώς φτιάχτηκε το άλμπουμ. Είχε αρχίσει να ηχογραφείται εδώ και καιρό ή όλα έγιναν γρήγορα, αφού το αποφάσισες;

Και η διαδικασία καθυστέρησε. Όταν συμφωνήσαμε με τον Κώστα τον Παρίση ότι θα το κάνουμε, μπήκαμε στο στούντιο και το ηχογραφήσαμε μέσα σε τρεις μήνες. Μετά καθυστέρησα στην αναζήτηση εταιρείας –το άλμπουμ ήταν δηλαδή ολοκληρωμένο και έψαχνα κάποιον να το κυκλοφορήσει. Όταν όμως σκάλωσε επειδή δεν βρισκόταν κάποιος να θέλει να το χρηματοδοτήσει, εκεί έπαθα και μία μίνι κατάθλιψη. Απογοητεύτηκα πάρα πολύ και το άφησα. Μετά από καιρό, και αφού συμφωνήσαμε με τον Μετρονόμο, υπήρξε και μία επιπλέον καθυστέρηση περιμένοντας την άδεια για το ποίημα του Νίκου Καββαδία, μέχρι να ακούσει η κληρονόμος το τραγούδι και να συμφωνήσει στην κυκλοφορία του (σ.σ.: στο άλμπουμ υπάρχει μελοποιημένο το ποίημα “Ήθελα”).

Πώς θα περιέγραφες τον ήχο του άλμπουμ;

Τα ακούσματά μου ανήκουν στο ποπ & ροκ πεδίο, νομίζω λοιπόν ότι κυρίως από εκεί αντλεί στοιχεία. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι έχει και κάποιες επιρροές από το έντεχνο –π.χ. το “Ήθελα”. Αλλά νομίζω ότι υπερισχύουν οι αγγλικοί και αμερικάνικοι ήχοι.
 
Είναι τα ακούσματα που έχεις, λοιπόν, τα οποία γεννήσανε την ανάγκη να εκφραστείς και με αγγλικό στίχο; (σ.σ.: στο άλμπουμ υπάρχουν και δύο αγγλόφωνα τραγούδια)

Μάλλον σε αυτό οφείλεται. Όταν ξεκίνησα να γράφω μου προέκυπταν αγγλόφωνα τραγούδια. Όταν όμως συνέχισα μου έβγαινε περισσότερο ελληνικός στίχος. Πιο νέος άκουγα περισσότερο ξένη μουσική, αυτή ήταν η πιο αγαπημένη μου (π.χ. Beatles, Pink Floyd) και έτσι στην αρχή προέκυπτε περισσότερο σαν μίμηση. Όσο περισσότερο έψαχνα όμως το ελληνικό τραγούδι έβρισκα πολλά πράγματα που μου άρεσαν. Παράλληλα, όσο περισσότερο έψαχνα αυτό που θέλω να κάνω μουσικά, τόσο η μητρική μου γλώσσα ήρθε πιο εύκολα και φυσικά.

Tsantilas_3

Θα έκανες σε επόμενη δουλειά κάποιο άνοιγμα σε άλλα είδη, όπως το λαϊκό; Θα προχωρούσες σε μία κυκλοφορία μόνο με αγγλικό στίχο;

Κοίτα, όσον αφορά στον στίχο, από τα 50 τραγούδια που έχω γράψει συνολικά, τα 10 είναι στα αγγλικά. Οπότε, όπως καταλαβαίνεις, δύσκολα θα προχωρούσα σε μια κυκλοφορία αποκλειστικά με αγγλικά τραγούδια. Όμως θέλω την παρουσία του αγγλικού στίχου στις δουλειές μου. Όσο για το λαϊκό τραγούδι, το αγαπώ πάρα πολύ, το ακούω πολύ, αλλά δεν νομίζω ότι είναι του σήμερα –το γνήσιο λαϊκό. Εξάλλου, αν το πάρουμε και με την ουσία της έννοιάς του, δεν υπάρχει σήμερα ένα μουσικό ρεύμα που να εκφράζει τον λαό. Γενικά δεν με ενδιαφέρει να κάνω μουσική με στεγανά, π.χ. μόνο λαϊκό ή μόνο έντεχνο ή μόνο ροκ. Μου αρέσουν τα κράματα. 
 
Έχοντας στα χέρια σου τραγούδια από μία δεκαετία, ξαναδούλεψες κάποια από αυτά για την κυκλοφορία, μπήκες στη διαδικασία να αλλάξεις κάποια πράγματα;

Δεν άλλαξα τίποτα, ούτε στους στίχους, ούτε στις μελωδίες. Αλλά ο Κώστας  Παρίσης μπήκε στη διαδικασία να τα σουλουπώσει μέσω της ενορχήστρωσης και της παραγωγής. Εγώ είχα πάει demo έτοιμα και με ενορχηστρώσεις. Αυτός από τη μεριά του σε κάποια σημεία τα άλλαξε τελείως –π.χ. το “Ήθελα”, που το έκανε εντελώς διαφορετικό– σε άλλα πάλι πάτησε πάνω στα δικά μου και φρόντισε κάποιες λεπτομέρειες.

Ασχολείσαι με τη μουσική δημοσιογραφία και την κριτική. Πώς αισθάνεσαι τώρα που βρίσκεσαι από την άλλη πλευρά, στη θέση του κρινόμενου;

Μια χαρά. Πιστεύω στην κριτική, πιστεύω ότι πρέπει να γίνεται κριτική, γι’ αυτό και είμαι έτοιμος να τη δεχτώ. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ακόμα δεν έχω διαβάσει κάτι άσχημο για τη δουλειά αυτή, οπότε δεν ξέρω πώς θα αισθανθώ όταν συμβεί. Σίγουρα θα στεναχωρηθώ, όμως είμαι έτοιμος και για κάτι τέτοιο. Έχω προετοιμαστεί ψυχολογικά.  

Θα προωθήσεις και κάποιες live εμφανίσεις; Γενικά τα live σε ενδιαφέρουν;

Έχω κάνει live και παλιότερα –έχω δουλέψει και σε ταβέρνα με λαϊκό πρόγραμμα. Όλα αυτά βέβαια στο παρελθόν. Τώρα έχω φτιάξει μία μπάντα με τρεις φίλους μουσικούς και θα το κυνηγήσω πολύ. Αρκεί να φτιάξουμε σωστά το πρόγραμμα και να αποδώσουμε τον δίσκο όπως θέλουμε.

Tsantilas_4

Υπάρχει περίπτωση να ακούσουμε γρήγορα καινούριο υλικό; Έχεις έτοιμα πράγματα στα συρτάρια;

Έχω πολλά έτοιμα τραγούδια. Για να καταλάβεις, έχω στο μυαλό μου την ιδέα ενός άλμπουμ με τραγούδια μεταφυσικού προβληματισμού, με πιο εσωτερικούς στίχους, ο οποίος θα μπορούσε να γίνει και αύριο. Το πρόβλημα είναι οικονομικό. Για το Σκιά Στο Μυαλό ξόδεψα οικονομίες τις οποίες μάζευα καιρό. Τώρα προσανατολίζομαι να ηχογραφήσω την επόμενη δουλειά στο σπίτι μου, σε ένα home studio. Εξάλλου, αυτό που σκέφτομαι –και λόγω της συγκυρίας που περνάμε– είναι ότι ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να τα κάνει όλα μόνος του και μετά, μέσω του διαδικτύου, να προχωράει στην προώθηση και πώληση της δουλειάς του. Χωρίς τη βοήθεια κάποιας εταιρεία. Εγώ προς τα εκεί το βλέπω το μέλλον.
 
Στη “Δεύτερη Ευκαιρία” ακούμε τον στίχο «μια φωτιά θα ανάψω στην αυλή μου και θα υψώσω την κραυγή μου, έφτασε η εποχή του σκότους μα ποιος το λέει στους ανθρώπους;». Περίμενες ότι, 10 χρόνια μετά, θα είχε τόσο έντονο κοινωνικό μήνυμα;

Δεν το φανταζόμουν, γιατί εγώ όταν κάθισα να το γράψω είχα στο μυαλό μου το τέλος των καιρών, τη Δευτέρα Παρουσία. Ο λόγος φυσικά που το βάλαμε στον δίσκο είναι γιατί, ακούγοντάς το με τον Κώστα, αμέσως σκεφτήκαμε αυτό που συμβαίνει σήμερα.

Πιστεύεις γενικά ότι, λόγω της εποχής, η τέχνη θα μιλήσει περισσότερο για την κοινωνία;

Αν γράφεις για να εκφραστείς και όχι με εμπορικό σκοπό, δεν γίνεται να μην σε αγγίζει ό,τι συμβαίνει γύρω σου. Εκτός εάν ανήκεις σε μια κάστα που ακόμα δεν την έχει επηρεάσει η κρίση. Κάτι τέτοιο δεν σημαίνει ότι θα ήθελα να γράψω τραγούδια που σηκώνουν τη γροθιά ή καλούν σε επανάσταση. Πιο πολύ η ατμόσφαιρα και η θλίψη που βλέπεις γύρω σου σε οδηγούν να αγγίξεις κοινωνικά ζητήματα.

Θα μπορούσαν, μέσα από τις παρούσες δυσκολίες, να προκύψουν σημαντικά καλλιτεχνικά πράγματα, όπως λένε κάποιοι; Ή η δημιουργία ευνοείται όταν ο βιοπορισμός είναι λυμένο θέμα;

Νομίζω ότι δεν ισχύει για όλους το ίδιο. Προσωπικά το βλέπω ως πρόκληση. Αν βγεις από την άνεσή σου μπορεί να φτάσεις και σε πράγματα που αλλιώς δεν θα έφτανες. Αν μη τι άλλο, αυτοί οι καιροί δίνουν την ευκαιρία να ξεφορτωθούμε ένα είδος τραγουδιού ευρείας κατανάλωσης, που μας είχε καθίσει στον σβέρκο και στην ουσία ήταν μουσική του αέρα. Και δεν αναφέρομαι μόνο στη λαϊκοπόπ, αλλά και σε κομμάτια του έντεχνου. Γενικά είχαμε μια στασιμότητα την τελευταία δεκαετία. Πάντως πιστεύω ότι η κρίση θα μας απαλλάξει από το πλαστικό τραγούδι. Κυρίως γιατί κάποιοι που ασχολούνταν με το τραγούδι μόνο για τα λεφτά θα καταλάβουν ότι δεν έχει πια και θα ψάξουν αλλού να βγάλουν. Θα μείνουν όσοι θέλουν να το κάνουν πραγματικά. 

Θα έλεγες δηλαδή ότι η κρίση είναι μία αφορμή για να αξιολογούμε περισσότερο τα πράγματα σε κάθε τομέα, άρα και στην τέχνη και στη μουσική;

Αναμφίβολα είναι ένα ξύπνημα. Για να σκεφτούμε πολιτικά, για να προσπαθήσουμε να ζήσουμε τη ζωή μας πιο ουσιαστικά, για να κυνηγήσουμε όσα αγαπάμε, όπως εγώ με αυτόν τον δίσκο. Αρκεί να μη μας πάρει από κάτω, να πούμε ότι θα προσπαθήσουμε.

Αλήθεια, τι προσδοκάει ένας νέος δημιουργός σε μια τόσο δύσκολη εποχή; Εσύ τι προσδοκίες έχεις από την κυκλοφορία του Σκιά Στο Μυαλό;

Από οικονομική άποψη, τίποτα. Από ηθική σίγουρα είναι βαθιά η ικανοποίηση να βλέπεις τη δουλειά σου να αρέσει. Όσον αφορά εμένα προσωπικά, προχώρησα στην κυκλοφορία γιατί το ήθελα πολύ και έπρεπε να γίνει μια αρχή. Μετά μόνο αν έχεις υπομονή μπορεί κάτι να προκύψει.

Έχεις οικογένεια. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να δημιουργείς παράλληλα;

Πολύ δύσκολο, γιατί ένα μικρό παιδί έχει πολλές απαιτήσεις και δεν μου δίνει την ευκαιρία να συγκεντρωθώ και να αφοσιωθώ σε κάτι όσο θα το ήθελα. Από την άλλη είναι μεγάλη χαρά και το παιδί και η οικογένεια, γιατί μέσα από αυτά ζω. Το στοίχημα είναι να βρίσκεις τις ισορροπίες σε όλα.

ΑΤΖΕΝΤΑ

Sun Ra Arkestra
14-10-2019

Sun Ra Arkestra

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Η μυθική τζαζ ορχήστρα Sun Ra Arkestra έρχεται τον Οκτώβριο στο ΚΠΙΣΝ για μια αξέχαστη συναυλία στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της ...
Michael Gira & Norman Westberg (Swans)
18-10-2019
Vassilikos
18-10-2019

Vassilikos

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club
14-10-2019

Η Λίμνη Των Κύκνων

Υπόλοιπη Ελλάδα - Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Sun Ra Arkestra

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Black Art Jazz Collective

Αθήνα - Half Note Jazz Club
15-10-2019

Espen Berg Trio feat. Dimitris Vassilakis

Αθήνα - Half Note Jazz Club
16-10-2019

Η Λίμνη Των Κύκνων

Υπόλοιπη Ελλάδα - Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Κώστας Ανδρέου

Αθήνα - Θέατρο Φούρνος

Brothers From Another Mother (BFAM)

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Perturbator

Αθήνα - Gagarin 205
17-10-2019

Chocolate Fest Vol. 2

Αθήνα - Πρώην Αμαξοστάσιο Ο.ΣΥ

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Γιάννης Καγκελάρης
12 χρόνια μετά την τελευταία τους εμφάνιση στην Αθήνα, τους υποδέχτηκε πολυπληθές ακροατήριο στο Fuzz. Το οποίο και αντάμειψαν με παλλόμενο groove, χειρουργική ακρίβεια και με την εφηβική όρεξη με
Παναγιώτης Κουνελλές
Η ανδρόγυνη αισθητική, τα μελαγχολικά φωνητικά, η ηχητική εντύπωση ενός ηλεκτρονικού «βάλτου» και τα πρόσωπα που επιμελώς κρύφτηκαν πίσω από λευκό μακιγιάζ και μαύρα γυαλιά, ήταν τα στοιχεία μίας ...
Πέννυ Γέρου
Αν και η «συνταγή» παραμένει ίδια κοντά 33 χρόνια τώρα, απέδειξαν στην ταράτσα του Gazarte ότι δεν έχει χάσει τίποτα από την τρέλα της, χάρη στην οποία μπορούν και καταρρίπτουν τα γεωγραφικά, ...

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ο δεύτερος δίσκος της παρέας του Simon Jeffes ήταν κι αυτός που όρισε τον ήχο τους, με την παιδική του αύρα, τον κομψό μινιμαλισμό και μια αίσθηση του «υψηλού» να μένει πάντα προσγειωμένη σε έναν
Δημήτρης Λιλής
Όσοι νέοι και παλιοί καλλιτέχνες εκδίδουν έργα σε αυτήν την εποχή, πρέπει να ακολουθήσουν μια διαφορετική φόρμουλα. Η οποία αδιαφορεί για το αν είσαι «ο καλύτερος στο δωμάτιο» και απαιτεί να
Άρης Καζακόπουλος

Στην τρίτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους pop δίσκους από το 2010 μέχρι σήμερα... 

Ζώης Χαλκιόπουλος

Λιακάδα, τεχνικό groove, ορίτζιναλ μαύρος ήχος από τα 1970s, μια βραχνή φωνάρα ν' αλωνίζει πότε με blues διαθέσεις, πότε σε soul και να λιώνουν όλα μονοπάτια...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Βύρων Κριτζάς
Είναι παλιά η πρακτική της μεταφοράς διεθνών επιτυχιών στα ελληνικά, αλλά συχνά έχουμε ακούσει να μπαίνουν οι πλέον άσχετοι στίχοι. Όχι όμως και στις παρακάτω περιπτώσεις, στις οποίες η διασκευή ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Ας μη γελιόμαστε: «κρυφά» τραγούδια δεν υπάρχουν, αφού κάθε ηχογράφησή τους έχει ξεσκονιστεί και αναλυθεί εκτενώς. Αλλά ο προβολέας πέφτει συνήθως στα γνωστά κι αγαπημένα. Εδώ λοιπόν διαλέγουμε 10

Μάκης Μηλάτος

Οι άνθρωποι θέλουν πια ν' ακούνε κάτι σε σχέση με τα προβλήματά τους και μ' αυτά που τους απασχολούν. Πήραμε όλοι από ένα τριπάκι που μας πήγε στον «παράδεισο», όμως τώρα τέλειωσε η επίδρασή του και

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Πέννυ Γέρου
Φέρνοντας κοντά ρεύματα της τζαζ, της rock και την ελληνικής παράδοσης, παρουσιάζει έναν ακόμη ανήσυχο δίσκο με τίτλο Το Μεταξύ Μας Διάστημα. Και η εμφάνισή του στο Six d.o.g.s. τη Δευτέρα 21 ...
Δημήτρης Μεντές
Έχοντας καταφέρει να δημιουργήσουν έναν ήδη τεράστιο κατάλογο σκεπτόμενης μουσικής, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Σάββατο 19 Οκτωβρίου, Gagarin) και η σπάνια ευκαιρία να βρεις τον John Dyer
Άγγελος Κλειτσίκας
Ο αινιγματικός Καναδός πειραματιστής έρχεται στην πρώτη ελληνική εκδοχή του περίφημου Sónar Festival (Παρασκευή 11 + Σάββατο 12 Οκτωβρίου, στο Gazi Music Hall, το Acro και το Αμαξοστάσιο Ο.ΣΥ.) κι
Πέννυ Γέρου
Αποτελούμενοι από μέλη των Διάφανων Κρίνων και των Grain, φτάνουν τώρα στον πρώτο τους δίσκο, τον οποίον και θα παρουσιάσουν live την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου, στο An Club. Επιδιώξαμε έτσι μια

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…