View More
Ο Αλέξανδρος Τοπιντζής βρέθηκε στο Ηρώδειο τη βραδιά που ο ισλανδός συνθέτης υπογράμμισε με διακριτικότητα πόσο διψάνε μουσικοί και κοινό για ζωντανή ...
Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, τα λέει με τον ...
Λίγο πριν οι Brian και Roger Eno εμφανιστούν στο Ηρώδειο για μια (κυριολεκτικά) μοναδική συναυλία (4/8) έκαναν μια διαδικτυακή κουβέντα εφ’ όλης της ...
Δώδεκα ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το League of Legends, ή LoL για όσες και όσους ξέρουν από gaming, συνεχίζει να είναι το πιο δημοφιλές ...
Κάθε Πέμπτη η Ναταλία Πετρίτη θα βλέπει τη ζωή στο κινηματογραφικό πανί. Αυτή την εβδομάδα (22-28/7), βλέπει μια ακόμα εξαιρετική παραγωγή της Α24, ...

Άλλη μια εβδομάδα, άλλη μια διασκευή από το ζευγάρι, αυτή τη φορά στο "My Generation" των Who".

Το "summer in the city" του Φοίβου Δεληβοριά συνεχίζεται στη σκηνή του Θεάτρου Άλσος.

Μετά την Ελένη Φουρέιρα και την Έλενα Τσαγκρινού, άλλη μια ελληνίδα τραγουδίστρια που φιγουράρει στην πλατεία της Νέας Υόρκης, στο πλαίσιο της καμπάνιας EQUAL του Spotify.

Ακούμε ένα ακόμα νέο κομμάτι από το Solar Power.

Άλλη μια διασκευή από το  The Metallica Blacklist.

Τον ακούσαμε στο κλασικό A Charlie Brown Christmas.

Ελεωνόρα Ζουγανέλη - Να Με Θυμάσαι Και Να Μ’ Αγαπάς... Τα Τραγούδια Της Μελίνας – ζωντανή ηχογράφηση στο Ηρώδειο

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας
Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη σε τραγούδια του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη, του Ξαρχάκου και άλλων μεγάλων; Εκείνα που σφράγισε με τις ερμηνείες της η Μελίνα Μερκούρη; Και μάλιστα στο Ηρώδειο
 
Μπορώ να φανταστώ πολλούς να ανασηκώνουν το φρύδι στο άκουσμα της είδησης· ίσως να αντέδρασα κι εγώ κάπως έτσι, τώρα που το σκέφτομαι. Δεν ξέρω κιόλας μήπως πυροδοτήθηκαν και συζητήσεις περί «ιεροσυλίας», όπως συνηθίζεται στα μέρη μας. Από μία άποψη, όλα αυτά είναι κατανοητά, από τη στιγμή που η Ζουγανέλη ήταν μέχρι πρότινος η ιέρεια του φωνασκούντος εφηβικού ποπ τραγουδιού –το οποίο πάντως υπηρέτησε μαεστρικά, κατά την άποψή μου.
 
Δεν ήμουν παρών στις εν λόγω παραστάσεις, οπότε δεν έχω εικόνα. Έχω μπροστά μου, όμως, τώρα που γράφω, τον ήχο. Και, ξέρετε, μου είναι αρκετός. Μου είναι αρκετός για να μετανιώνω που δεν πήγα, δηλαδή. Γιατί, με βάση όσα ακούω σε τούτα τα δύο CD (με 25 κομμάτια σύνολο), η παράσταση Να Με Θυμάσαι Και Να Μ’ Αγαπάς είχε σαφέστατα καλλιτεχνικούς λόγους ύπαρξης. Και, σε κάθε περίπτωση, η αποτύπωσή της σε δίσκο έχει απόλυτο νόημα, σε μια εποχή που οι ζωντανές ηχογραφήσεις σπάνια ξεφεύγουν από το να αποτελούν απλώς ένα σουβενίρ για όσους παρακολούθησαν σε πραγματικό χρόνο το γεγονός που καταγράφουν.
 
Φυσικά, έχουμε εδώ να κάνουμε με ένα ρεπερτόριο σπουδαίο, το οποίο συνδέθηκε με μία από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές που πέρασαν από το ελληνικό τραγούδι. Το αξιοπρόσεκτο, όμως, βρίσκεται στο πώς αντιμετωπίστηκε αυτό το ρεπερτόριο στις συγκεκριμένες συναυλίες. Κατ’ αρχάς, οι πολλοί ενορχηστρωτές (Ευριπίδης Ζεμενίδης, Αντώνης Σουσάμογλου, Μιχάλης Καλκάνης, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, Νίκος Μπιτζένης), μακράν από το να δημιουργήσουν μια μουσική Βαβέλ, λειτουργούν με τρόπο που δίνει στη ροή ενδιαφέρον: το κάθε τραγούδι αντιμετωπίζεται διαφορετικά, όμως όλα τελικά στέκονται ταιριαστά το ένα δίπλα στο άλλο. Κάποια απογυμνώνονται εντελώς (π.χ. το "Πάμε Μια Βόλτα Στο Φεγγάρι" ακούγεται μόνο με ένα πιάνο), άλλα ντύνονται μαεστρικά με τον ήχο της Καμεράτας, με χορωδία, μα και με ηλεκτρικές κιθάρες (η υπέροχη "Προδοσία" και το "Αστέρι Μου, Φεγγάρι Μου" είναι δύο πολύ καλά παραδείγματα), ενώ τα λαϊκότροπα – όπως η "Συννεφιασμένη Κυριακή" και το "Ο Μήνας Έχει Δεκατρείς"– φορούν τις απολύτως απαραίτητες (και αναμενόμενες) ενορχηστρώσεις.
 
Συνδετικός κρίκος όλων των παραπάνω, η φωνή της Ζουγανέλη. Η οποία καταφέρνει κάτι αξιοσημείωτο: να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας χωρίς να κλέβει την παράσταση από τα ίδια τα τραγούδια. Την είχα διαπιστώσει και ιδίοις ωσί την ωρίμανση της ερμηνεύτριας, όταν την παρακολούθησα στο Θέατρο Βράχων το 2013 (δες εδώ), όμως σε τούτη την ηχογράφηση το αποτέλεσμα είναι σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ πάνω από τις προσδοκίες μου, πιστοποιώντας ότι εκείνη έχει απόλυτο έλεγχο των φωνητικών ικανοτήτων της, αλλά και πολύ καλή επαφή με όσα τραγουδάει. Ειδικά στο πρώτο CD, κάπως λιγότερο στο δεύτερο (όπου "Η Τζένη Των Πειρατών", λ.χ., ή το "Άννα Μην Κλαις" δεν αποδίδονται εξίσου πειστικά με τα υπόλοιπα), η Ελεωνόρα Ζουγανέλη δίνει τα ρέστα της, επιτυγχάνοντας τη χρυσή τομή.
 
Συνηθίζουμε να λέμε –και έτσι είναι– ότι έναν ερμηνευτή δεν τον κάνουν μόνο οι τεχνικές δυνατότητες, αλλά και οι ρεπερτοριακές επιλογές του. Από αυτήν την άποψη, ετούτη η κυκλοφορία δεν αποτελεί για την Ελεωνόρα Ζουγανέλη βήμα που θα μπορούσε να την πάει παρακάτω. Αποτελεί όμως μια καταγραφή, η οποία, πέρα από το να λειτουργεί σε διάφορα επίπεδα (βοηθάει, ας πούμε, να περάσουν μερικά σημαντικά τραγούδια σε ένα νεότερο κοινό, αλλά και να λάβει η ερμηνεύτρια την πιστοποίηση «για όλη την οικογένεια»), τη βρίσκει και σε μια ιδιαίτερα κατασταλαγμένη φάση. 
 
Θα είναι κρίμα, λοιπόν, η συγκεκριμένη συγκυρία να μην οδηγήσει και σε κάτι καινούργιο, από άποψη υλικού. Θα είναι κρίμα, τη στιγμή που η Ζουγανέλη αναδεικνύεται ως η πιο ευέλικτη και πειστική (η καλύτερη δηλαδή) ερμηνεύτρια της γενιάς της, να μην βρει τα νέα τραγούδια που της αξίζουν.
 

1991

Ανάμεσα σε Δυτική κι Ανατολική Ακτή, gangsta ρίμες, jazz samples και crossovers στο rock κοινό, ο Δημήτρης Λιλής επιλέγει τους 5 δίσκους που σημάδεψαν λίγο περισσότερο μια από τις εμβληματικότερες χρονιές της χρυσής εποχής του αμερικανικού rap.

Top story

Ο Αλέξανδρος Τοπιντζής βρέθηκε στο Ηρώδειο τη βραδιά που ο ισλανδός συνθέτης υπογράμμισε με διακριτικότητα πόσο διψάνε μουσικοί και κοινό για ζωντανή μουσική, ξανά.

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, τα λέει με τον Δημοσθένη Ιωάννου των ομηρικών Κίρκη.

Λίγο πριν οι Brian και Roger Eno εμφανιστούν στο Ηρώδειο για μια (κυριολεκτικά) μοναδική συναυλία (4/8) έκαναν μια διαδικτυακή κουβέντα εφ’ όλης της ύλης εν είδει συνέντευξης τύπου. Η Ελένη Τζαννάτου ήταν εκεί.

Κάθε Πέμπτη η Ναταλία Πετρίτη θα βλέπει τη ζωή στο κινηματογραφικό πανί. Αυτή την εβδομάδα (22-28/7), βλέπει μια ακόμα εξαιρετική παραγωγή της Α24, τον Μάκη Παπαδημητρίου να ψάχνει μία πορνοστάρ και τον Humphrey Bogart, που θα 'χει για πάντα το Παρίσι.

Στη δεύτερη πάντως δουλειά τους, Cavalcade, που κυκλοφόρησαν φέτος άφησαν το τζαμάρισμα κι έπιασαν τη μελωδία και τις ποπ αναφορές. Γιατί, όπως λέει ο Geordie Greep στην Ελένη Τζαννάτου, στο τέλος της ημέρας, γράφουν μουσική για αυτούς.

Με αφορμή την έναρξη του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κρουστών Ρεθύμνου (20-24/7) θυμόμαστε 7 ταινίες με τα ντραμς σε πρώτο πλάνο. 

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, επιλέγει 6 φετινά metal ντεμπούτα εγχώριας προέλευσης που θα σας σώσουν.

Ο Άγγελος Κλειτσίκας βρέθηκε για δυο βραδιές στο Ηρώδειο (12 & 14/7) για να ακούσει και να δει 4 ονόματα που υπηρετούν διαχρονικά τον ανήσυχο, ελληνικό ήχο.

Στο νέο του Diggin', ο Ζώης Χαλκιόπουλος ακούει το Streams, τη νέα δουλειά του έλληνα ντράμερ.

Κάθε Πέμπτη η Ναταλία Πετρίτη θα βλέπει τη ζωή στο κινηματογραφικό πανί. Αυτή την εβδομάδα (15-21/7), κάνει thumbs up στο ντεμπούτο του Mehdi Barsaoui, παρακολουθεί με ενδιαφέρον την επιστροφή του Γιώργου Γεωργόπουλου και νιώθει πλήξη στο Φεστιβάλ του Ρίφκιν.

Κάθε εβδομάδα, ο Άγγελος Κλειτσίκας κάνει μια γύρα σε αναλογικά και ψηφιακά στενά κι επιλέγει στιγμιότυπα απ' όσα είδε, άκουσε, σκέφτηκε και ένιωσε την ανάγκη να μοιραστεί. Στο νέο του Snap(shots) αναθαρρεί από το πρώτο του live μετά από καιρό, λέει ιστορίες για το Euro 2020 και θυμάται τα ακούσματα της εφηβείας του.

Ο Μάκης Μηλάτος, κάθε μήνα, μαζεύει επανακυκλοφορίες, επανεκδόσεις, επετειακές κυκλοφορίες, box sets και άλλα αντικείμενα του πόθου που ζωντανεύουν ξανά το παρελθόν. Για τον Ιούλιο, επιλέγει την απόλυτη hip hop συλλογή και 3 ακόμα ελκυστικές επανακυκλοφορίες.

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, επιλέγει 6 φετινά metal ντεμπούτα που θα σας απομακρύνουν από τους Μέηντεν.

Στο νέο του Incoming, ο Δημήτρης Λιλής απορεί για τη μεγάλη αντίφαση που ζει η DJ κουλτούρα αυτό το καλοκαίρι στην Ελλάδα.

Και λίγο πριν τη βρει και πάνω στη σκηνή του Ωδείου Ηρώδου Αττικού (15/7) μιλάει στον Άγγελο Κλειτσίκα για το πώς απαρνήθηκε τον έλεγχο των πραγμάτων για να φτάσει εκεί που θέλει στη δημιουργική διαδικασία , το ρόλο της τέχνης στην Covid εποχή και την επόμενη μέρα.

Top