Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε ...
Ένα μωσαϊκό της ζωής της, πιασάρικο και ξεσηκωτικό, σχεδόν διονυσιακό, αλλά και πολύ αιχμηρό την ίδια στιγμή για να χαϊδεύει αυτιά, έχοντας επίγνωση ότι το πολιτικό (θα ...
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ...
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη ...
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ ...

Ελεωνόρα Ζουγανέλη - Να Με Θυμάσαι Και Να Μ’ Αγαπάς... Τα Τραγούδια Της Μελίνας – ζωντανή ηχογράφηση στο Ηρώδειο

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας
Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη σε τραγούδια του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη, του Ξαρχάκου και άλλων μεγάλων; Εκείνα που σφράγισε με τις ερμηνείες της η Μελίνα Μερκούρη; Και μάλιστα στο Ηρώδειο
 
Μπορώ να φανταστώ πολλούς να ανασηκώνουν το φρύδι στο άκουσμα της είδησης· ίσως να αντέδρασα κι εγώ κάπως έτσι, τώρα που το σκέφτομαι. Δεν ξέρω κιόλας μήπως πυροδοτήθηκαν και συζητήσεις περί «ιεροσυλίας», όπως συνηθίζεται στα μέρη μας. Από μία άποψη, όλα αυτά είναι κατανοητά, από τη στιγμή που η Ζουγανέλη ήταν μέχρι πρότινος η ιέρεια του φωνασκούντος εφηβικού ποπ τραγουδιού –το οποίο πάντως υπηρέτησε μαεστρικά, κατά την άποψή μου.
 
Δεν ήμουν παρών στις εν λόγω παραστάσεις, οπότε δεν έχω εικόνα. Έχω μπροστά μου, όμως, τώρα που γράφω, τον ήχο. Και, ξέρετε, μου είναι αρκετός. Μου είναι αρκετός για να μετανιώνω που δεν πήγα, δηλαδή. Γιατί, με βάση όσα ακούω σε τούτα τα δύο CD (με 25 κομμάτια σύνολο), η παράσταση Να Με Θυμάσαι Και Να Μ’ Αγαπάς είχε σαφέστατα καλλιτεχνικούς λόγους ύπαρξης. Και, σε κάθε περίπτωση, η αποτύπωσή της σε δίσκο έχει απόλυτο νόημα, σε μια εποχή που οι ζωντανές ηχογραφήσεις σπάνια ξεφεύγουν από το να αποτελούν απλώς ένα σουβενίρ για όσους παρακολούθησαν σε πραγματικό χρόνο το γεγονός που καταγράφουν.
 
Φυσικά, έχουμε εδώ να κάνουμε με ένα ρεπερτόριο σπουδαίο, το οποίο συνδέθηκε με μία από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές που πέρασαν από το ελληνικό τραγούδι. Το αξιοπρόσεκτο, όμως, βρίσκεται στο πώς αντιμετωπίστηκε αυτό το ρεπερτόριο στις συγκεκριμένες συναυλίες. Κατ’ αρχάς, οι πολλοί ενορχηστρωτές (Ευριπίδης Ζεμενίδης, Αντώνης Σουσάμογλου, Μιχάλης Καλκάνης, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, Νίκος Μπιτζένης), μακράν από το να δημιουργήσουν μια μουσική Βαβέλ, λειτουργούν με τρόπο που δίνει στη ροή ενδιαφέρον: το κάθε τραγούδι αντιμετωπίζεται διαφορετικά, όμως όλα τελικά στέκονται ταιριαστά το ένα δίπλα στο άλλο. Κάποια απογυμνώνονται εντελώς (π.χ. το "Πάμε Μια Βόλτα Στο Φεγγάρι" ακούγεται μόνο με ένα πιάνο), άλλα ντύνονται μαεστρικά με τον ήχο της Καμεράτας, με χορωδία, μα και με ηλεκτρικές κιθάρες (η υπέροχη "Προδοσία" και το "Αστέρι Μου, Φεγγάρι Μου" είναι δύο πολύ καλά παραδείγματα), ενώ τα λαϊκότροπα – όπως η "Συννεφιασμένη Κυριακή" και το "Ο Μήνας Έχει Δεκατρείς"– φορούν τις απολύτως απαραίτητες (και αναμενόμενες) ενορχηστρώσεις.
 
Συνδετικός κρίκος όλων των παραπάνω, η φωνή της Ζουγανέλη. Η οποία καταφέρνει κάτι αξιοσημείωτο: να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας χωρίς να κλέβει την παράσταση από τα ίδια τα τραγούδια. Την είχα διαπιστώσει και ιδίοις ωσί την ωρίμανση της ερμηνεύτριας, όταν την παρακολούθησα στο Θέατρο Βράχων το 2013 (δες εδώ), όμως σε τούτη την ηχογράφηση το αποτέλεσμα είναι σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ πάνω από τις προσδοκίες μου, πιστοποιώντας ότι εκείνη έχει απόλυτο έλεγχο των φωνητικών ικανοτήτων της, αλλά και πολύ καλή επαφή με όσα τραγουδάει. Ειδικά στο πρώτο CD, κάπως λιγότερο στο δεύτερο (όπου "Η Τζένη Των Πειρατών", λ.χ., ή το "Άννα Μην Κλαις" δεν αποδίδονται εξίσου πειστικά με τα υπόλοιπα), η Ελεωνόρα Ζουγανέλη δίνει τα ρέστα της, επιτυγχάνοντας τη χρυσή τομή.
 
Συνηθίζουμε να λέμε –και έτσι είναι– ότι έναν ερμηνευτή δεν τον κάνουν μόνο οι τεχνικές δυνατότητες, αλλά και οι ρεπερτοριακές επιλογές του. Από αυτήν την άποψη, ετούτη η κυκλοφορία δεν αποτελεί για την Ελεωνόρα Ζουγανέλη βήμα που θα μπορούσε να την πάει παρακάτω. Αποτελεί όμως μια καταγραφή, η οποία, πέρα από το να λειτουργεί σε διάφορα επίπεδα (βοηθάει, ας πούμε, να περάσουν μερικά σημαντικά τραγούδια σε ένα νεότερο κοινό, αλλά και να λάβει η ερμηνεύτρια την πιστοποίηση «για όλη την οικογένεια»), τη βρίσκει και σε μια ιδιαίτερα κατασταλαγμένη φάση. 
 
Θα είναι κρίμα, λοιπόν, η συγκεκριμένη συγκυρία να μην οδηγήσει και σε κάτι καινούργιο, από άποψη υλικού. Θα είναι κρίμα, τη στιγμή που η Ζουγανέλη αναδεικνύεται ως η πιο ευέλικτη και πειστική (η καλύτερη δηλαδή) ερμηνεύτρια της γενιάς της, να μην βρει τα νέα τραγούδια που της αξίζουν.
 

ΑΤΖΕΝΤΑ

The Tiger Lillies
25-01-2020

The Tiger Lillies

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
Οι θρυλικοί Tiger Lillies επιστρέφουν στη χώρα μας για να γιορτάσουν μαζί με το αγαπημένο τους κοινό 30 χρόνια σκοτεινής, προκλητικής και γεμάτης ...
Keiji Haino
07-02-2020

Keiji Haino

Αθήνα - Temple
Tindersticks
13-02-2020

Tindersticks

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
25-01-2020

The Tiger Lillies

Αθήνα - Fuzz Live Music Club

Chicago The Musical

Αθήνα - Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας

Anti-Nowhere League

Αθήνα - An Club

Treble Murder

Αθήνα - Zp 87

The Callas

Αθήνα - Temple

Γιώργος Κουρουπός: Λεπορέλλα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Jesse Davis Quartet

Αθήνα - Half Note Jazz Club

Ελένη Τσαλιγοπούλου

Αθήνα - Πειραιώς 131

Μωρά Στη Φωτιά

Αθήνα - Κύτταρο Live

ΠΡΟΤΑΣΗ

Κάθε Σάββατο του Φεβρουαρίου στο ΚΥΤΤΑΡΟ

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...
Ανδρέας Κύρκος
Η προσέλευση στο Temple όφειλε να είναι λίγο μεγαλύτερη για την πρώτη τους επίσκεψη στην Ελλάδα, κάτι πάντως που δεν εμπόδισε τη συναυλία να αποτυπωθεί ως πηχτό μείγμα «διεστραμμένης» συμπεριφοράς
Χάρης Συμβουλίδης
Στα 83 του χρόνια, καταχειροκροτήθηκε από ένα γεμάτο Άλσος, προσφέροντας μια πλούσια συναυλία, προσαρμοσμένη μεν στις νυν φωνητικές δυνατότητές του, μα με ενίοτε εντυπωσιακές υπερβάσεις, που θύμισαν

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ένα μωσαϊκό της ζωής της, πιασάρικο και ξεσηκωτικό, σχεδόν διονυσιακό, αλλά και πολύ αιχμηρό την ίδια στιγμή για να χαϊδεύει αυτιά, έχοντας επίγνωση ότι το πολιτικό (θα πρέπει να) είναι και εκ των
Δημήτρης Λιλής
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ακόμα μία φορά να θαυμάζουμε
Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση
Ζώης Χαλκιόπουλος
Φωνητικά από άλλον θεό, φλάουτο, κλαρινέτο, ukelele. Και άρπα ρε φίλε μου, άρπα! Πόσο μάγκας πρέπει να είσαι να στρώνεις τόσο σωστά τις αισθαντικές νότες της άρπας πάνω στον ρυθμό;

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θάνος Σιόντορος

 

Η δεκαετία του 1980 είναι ξανά «στη μόδα», μαζί και η μουσική της, είτε με διεθνούς εμβέλειας αναβιώσεις των τότε ήχων (το post-punk έρχεται άμεσα κατά νου), είτε με σχήματα που ξαναβγαίνουν στην

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...
Πέννυ Γέρου

Μετά από 40ήμερη περιοδεία στο εξωτερικό, καταλήγουν στο Gagarin την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Ιανουαρίου, για την παρουσίαση του νέου τους άλμπουμ Great Hallucinations. Με αυτήν την αφορμή ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…