503 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 100άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία έβγαλε άνετο νικητή, μα είχε και τις εκπλήξεις της...
Ο δίσκος που μας εισήγαγε στο σύμπαν της πιο καθολικής ποπ σταρ της τελευταίας δεκαετίας έμοιαζε με best of συλλογή και είχε εκτόπισμα παλαιάς κοπής, του είδους που ...
239 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 50άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία «έδειξε» τελικά προς χιπ χοπ κορυφή, σε μια αρκετά ...
Στη σχεδόν γεμάτη αίθουσα του Παρνασσού, παρακολουθήσαμε δύο φτασμένους μουσικούς να ζουν με τα επί σκηνής λάθη τους, με τον υιό να διακρίνεται στον πανέμορφο όσο και ...
Οπουδήποτε η ιστορία έχει φέρει σοβαρές συγκρούσεις με τον Δυτικό πολιτισμό, το TikTok έχει κάνει μαζική εμφάνιση. Μήπως όμως είναι το social network που θα αλλάξει ...

Πάνος Μουζουράκης - Στόχος

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Πάνε κάτι μήνες τώρα που γράφω, σβήνω, διορθώνω και φτου κι απ' την αρχή με τούτη τη δισκοκριτική. Κάπως έτσι φτάνω τώρα να την παραδίδω με τεράστια καθυστέρηση και εκτός επικαιρότητας. Για αυτό το τελευταίο, βέβαια, δεν είμαι και πολύ σίγουρος: έχω την εντύπωση ότι από τη στιγμή που ένα ηχογράφημα γίνεται διαθέσιμο στο Spotify και στις λοιπές streaming πλατφόρμες, μια συζήτηση για την αξία του δεν μπορεί να είναι ποτέ άκαιρη.

Σαν να σας ακούω τώρα να αναφωνείτε «καλά ρε παλικάρι, αν κόλλησες έτσι με δίσκο του Μουζού, πού να σου δώσουνε και τίποτα πιο σύνθετο...». Επιτρέψτε μου να διευκρινήσω, λοιπόν, ότι η δυσκολία δεν βρισκόταν στο να ξεκαθαρίσω μέσα μου αν έβρισκα καλό το νέο πόνημα του δημοφιλούς ερμηνευτή/τραγουδοποιού –αυτό συνέβη σχετικά γρήγορα. Κόλλαγα όμως στην αιτιολόγηση: ένιωθα δηλαδή ότι κάτι μου διέφευγε, ότι οι εξηγήσεις που έφερνα στο τραπέζι δεν ήταν αρκετές για να δικαιολογήσουν τη θέση μου.

Βλέπετε, η παγίδα με δίσκους όπως ο Στόχος (που, τηρουμένων των αναλογιών, ακολουθεί το διεθνές ποπ ήθος της εποχής) είναι ότι τυλίγουν το περιεχόμενό τους –τα όποια σπουδαία, καλά ή χάλια τραγούδια τους– με ένα ακαταμάχητο ηχητικό πέπλο. Έτσι κι εδώ, είναι αδύνατο να μη χαζέψεις με τα καλογυαλισμένα πνευστά, τους ροκ-φανκ κιθαρισμούς, τα στακάτα κρουστά και όλα τα υπόλοιπα άψογα εκτελεσμένα ενορχηστρωτικά κόλπα. Και είναι εύκολο να πέσεις στη λούμπα αυτή και να αρχίσεις να ψάχνεις αν και τι σου φταίει στον τεχνικό τομέα. Τα πραγματικά προβλήματα αρχίζουν, πάντως, όταν ξεκολλήσεις από το ηχητικό «μέλι» και ρίξεις μια ματιά στα τραγούδια.

Και σε αυτόν τον τομέα, ο Στόχος ακολουθεί τη διεθνή και εγχώρια πεπατημένη· επιστρατεύει μια πολυσυλλεκτική ομάδα δημιουργών (Παντελής Αμπατζής, Θέμης Καραμουρατίδης, Νίκος Μωραΐτης, Αντώνης Σκόκος κ.ά.), αλλά ψαρεύει και από την ευρωπαϊκή βιομηχανία επιτυχιών, ακολουθώντας τα χνάρια του επιτυχημένου "Φίλα Με Ακόμα". Η συγκεκριμένη πρακτική έχει βέβαια αποδειχθεί πολλάκις αναποτελεσματική στο παρελθόν και το ίδιο συμβαίνει κι εδώ: ετούτα τα ετερόκλητα τραγούδια αποτυγχάνουν να φτιάξουν ένα λειτουργικό και πιστευτό προφίλ του καλλιτέχνη Μουζουράκη.

Ο κυριότερος λόγος της αποτυχίας τους είναι ότι δεν υπάρχει συμπόρευση τρόπων και στόχων. Στο "Κάτι Καλύτερο", ας πούμε, η μελωδία και η big band αντιμετώπισή της κάνουν αδύνατο να συμπονέσεις το μοναχικό κορίτσι της υπόθεσης –κάτι που ο Φοίβος Δεληβοριάς, στου οποίου τα νερά κινείται το συγκεκριμένο κομμάτι, θα είχε για ψωμοτύρι. Το "Σκουμπιντουμπιντουμπιντού", από την άλλη, στην προσπάθειά του να βγάλει μια αλλοπαρμένη παιδικότητα, σκοντάφτει τελικά μέσα στην πολυπραγμοσύνη του κι έτσι όπως μοιράζεται μεταξύ ελληνικών και αγγλικών στίχων.

Όσο για τα «χιουμοριστικά» στιγμιότυπα της δουλειάς, αντί να σε κάνουν να μειδιάσεις, σε αφήνουν απλά με ανοιχτό το στόμα –από απορία, μα και από δυσάρεστη έκπληξη. Δεν ξέρω για εσάς, πάντως εγώ δεν βρήκα καθόλου διασκεδαστικό το ζευγάρωμα λέξεων όπως «χαμάμ», «ιμάμ», «Σαντάμ», «Γης Μαδιάμ» και όλων των εις «-αμ» στο "Madame (Padam Padam)", τον ανασκολοπισμό δηλαδή του γνωστού τραγουδιού της Edith Piaf, ο οποίος αγγίζει μάλιστα τα όρια του εγκλήματος από τη στιγμή που περιλαμβάνει και σαμπλ της μεγάλης ερμηνεύτριας. Το ότι το συγκεκριμένο κομμάτι επιλέχθηκε ως ραδιοφωνική αιχμή του άλμπουμ, δείχνει σαφώς ότι κάποιοι στις (πάλαι ποτέ) μεγάλες δισκογραφικές παραμένουν ανεπίδεκτοι μαθήσεως...

Σημαντική ευθύνη για τη χαμηλή πτήση του Στόχου φέρει όμως και ο ίδιος ο Μουζουράκης. Πέρα από το ότι υπογράφει σχεδόν το ένα τρίτο των συνθέσεων, δεν καταφέρνει πάντα με τις ερμηνείες του να δώσει ψυχή, να πείσει για όσα τραγουδάει. Ακόμα κι όταν του τυχαίνει ένα πραγματικά καλό τραγούδι –όπως το "Θεριά Όνειρα" των Απόστολου Βαλαρούτσου & Κώστα Ξηρομερίτη– μοιάζει να μην ξέρει πώς να το διαχειριστεί, εκφέροντας τα κουπλέ με έναν εντελώς εκτός κλίματος στόμφο. Αντίθετα, τα πιο ροκ στιγμιότυπα, όπως το ρεφραίν του προαναφερθέντος τραγουδιού ή το σοουλάτο "Απλά", αποδεικνύονται μεν στο δυνατό του σημείο, αποτελούν δε μειοψηφία στο συνολικό υλικό.

«Είναι δύσκολο να είσαι αστέρι, να είσαι τόσο γαμάτος όσο εγώ», τραγουδάει ο Πάνος Μουζουράκης στο ακροτελεύτιο κομμάτι του Στόχου, “Σονάτα Σε Ντο Μείζονα Για Πιάνο, Τέσσερα Χέρια Και Φωνάρα”. Και, ξέρετε, προσωπικά τον συμπονώ. Γιατί δεν είναι ό,τι καλύτερο να καλείται να κάνει τον ζογκλέρ για χάρη της... αστεροσύνης και του κυνηγιού του ραδιοφωνικού χιτ, ισορροπώντας ανάμεσα στο γκροτέσκο και στο ρομαντικό, στη σαχλαμάρα και στην ουσία, στην (αμπελο)φιλοσοφία και στην πεζότητα. Είναι δύσκολα εγχειρήματα αυτά και παρότι εδώ έγινε πράγματι προσπάθεια να ειπωθούν κάποια πράγματα (τουλάχιστον σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές του καλλιτέχνη), η τελική «στρογγυλοποίηση» τα έφερε έτσι ώστε στα αυλάκια του Στόχου να μη διασώζονται παρά ελάχιστα ψήγματα από τις καλλιτεχνικές προθέσεις όσων ανακατεύτηκαν στη δημιουργία του.

 

ΑΤΖΕΝΤΑ

Max Cooper
09-12-2019

Max Cooper

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Ο καινοτόμος παραγωγός της techno Max Cooper έρχεται στην Αθήνα για ένα εκθαμβωτικό οπτικοακουστικό show όπου θα προβάλλει το νέο καλλιτεχνικό ...
Goran Bregovic
10-12-2019

Goran Bregovic

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου
Hooverphonic
13-12-2019

Hooverphonic

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
08-12-2019

Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα: (Ξανά)ανακαλύπτοντας τον Σκαλκώτα

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Χοροσταλίτες

Αθήνα - Αστερίσκος

Τζουζέππε Βέρντι: Ντον Κάρλο

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μίμης Πλέσσας & Γιώργος Κατσαρός

Υπόλοιπη Ελλάδα - Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

Locomondo

Αθήνα - Κύτταρο Live

Βικτωρία Ταγκούλη

Αθήνα - Μέγαρο Μουσικής

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Στυλιανός Τζιρίτας
Στη σχεδόν γεμάτη αίθουσα του Παρνασσού, παρακολουθήσαμε δύο φτασμένους μουσικούς να ζουν με τα επί σκηνής λάθη τους, με τον υιό να διακρίνεται στον πανέμορφο όσο και καρφάτο ήχο της κιθάρας και τον
Παναγιώτης Κουνελλές
Ήταν ο γνωστός εαυτός του, που βρίσκει πάντα τον τρόπο να αυξάνει την ένταση του αγνού ηλεκτρισμού με τη φωνή και με την παρουσία του. Όμως έπαιξε λίγο και άφησε έτσι το κοινό με ένα ανικανοποίητο
Χριστίνα Κουτρουλού
Γέμισαν τη Death Disco και έδωσαν μια συναυλία που έμοιαζε με μάζωξη φίλων, με τον ελατηριοειδή χορό του Δημήτρη Ιωάννου να παρασέρνει τον κόσμο. (Σχεδόν) 28 χρόνια μετά το ξεκίνημά τους, έβαλαν

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ο δίσκος που μας εισήγαγε στο σύμπαν της πιο καθολικής ποπ σταρ της τελευταίας δεκαετίας έμοιαζε με best of συλλογή και είχε εκτόπισμα παλαιάς κοπής, του είδους που δίδαξε η Βασίλισσα Madonna...
Δημήτρης Λιλής
Οπουδήποτε η ιστορία έχει φέρει σοβαρές συγκρούσεις με τον Δυτικό πολιτισμό, το TikTok έχει κάνει μαζική εμφάνιση. Μήπως όμως είναι το social network που θα αλλάξει (και) τη μουσική στην επόμενη ...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Έχω φτιάξει καφέ και έχω διαλέξει δισκάρα στο πικάπ. Δίσκος-φωτιά, με τον Σουηδό τρομπετίστα-κρουστό και το κουϊντέτο του στα καλύτερά τους, σε μια προσεγμένη επανέκδοση ενός αρκετά σπάνιου LP...
Άρης Καζακόπουλος
Έπειτα από τις επί μέρους λίστες ανά είδος, η στήλη σήμερα παρουσιάζει τη συγκεντρωτική ανασκόπηση της μουσικής δεκαετίας που τελειώνει, ιεραρχώντας τους 100 σπουδαιότερους δίσκους που κυκλοφόρησαν

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

avopolis.team
503 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 100άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία έβγαλε άνετο νικητή, μα είχε και τις εκπλήξεις της...
avopolis.team
239 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 50άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία «έδειξε» τελικά προς χιπ χοπ κορυφή, σε μια αρκετά σκληρή μάχη για τις 3 πρώτες ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Μετά το τέλος των Beatles, ο Macca θέλησε να ξαναδεί τον εαυτό του ως μέλος μιας ομάδας. Και έτσι θα δρούσε σε όλη τη δεκαετία του 1970, μέχρι που η δολοφονία του John Lennon (1980) θα τον οδηγούσε

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάριος Αποστόλου
Επιστρέφουν με νέο άλμπουμ και μας θυμίζουν όχι μόνο ότι ο ουρανός τους ανήκει, αλλά και πώς είναι να μεταφέρεις συναισθήματα και ατμόσφαιρες με ορχηστρική μουσική. Μουσική στην οποία η ανοιχτή
Πέννυ Γέρου
DJ των θρυλικών Beastie Boys, μέλος στους Cypress Hill, αλλά και πολυβραβευμένος turntablist, έκανε πρόσφατα μια στάση στην Ελλάδα περιοδεύοντας για το επικείμενο προσωπικό άλμπουμ Conquest.
Τάνια Σκραπαλιώρη
Ο Βρετανός παραγωγός βρήκε ιδανικό σύνδεσμο μεταξύ της τέχνης και των (λαμπρών) ακαδημαϊκών του περγαμηνών, με αποτέλεσμα έναν καινοτόμο techno ήχο, τον οποίον κατάφερε να οπτικοποιήσει στις
Χάρης Συμβουλίδης
Με γνήσιες punk περγαμηνές, μα και 1980s επιτυχίες σαν τα "Golden Brown" και "Midnight Summer Dream" να παραμένουν πολύ αγαπητές στο ελληνικό ραδιόφωνο, ετοιμάζονται για μία ακόμα επίσκεψη στη χώρα

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…