View More
Ένα νέο βιβλίο σχετικό με τα έργα και τις ημέρες του Houston hip-hop ήρωα Dj Screw, τον αναγάγει πλέον σε παγκόσμιο icon για την underground σκηνή.
Η Patti Smith συγκίνησε και αποθεώθηκε, για μια ακόμη φορά, στο Ηρώδειο σε μια βραδιά γεμάτη αναμνήσεις, ιστορίες και κραυγές ποίησης για το μέλλον.
Ένα σημείωμα του Μάκη Μηλάτου με αφορμή τα πρόσφατα επεισόδια υστερίας και τον νέο ηθικό πανικό γύρω από την trap και τους "κινδύνους για τη ...
Top story

Ένα ξεκαρδιστικό ευτράπελο έλαβε χώρα στη συναυλία του συγκροτήματος στη Βιέννη το βράδυ της Κυριακής, με αυτό να γίνεται viral στα κοινωνικά μέσα

Δείτε το βίντεο, όπου ο Roland Mandel παρακολουθεί το συγκρότημα από το πλάι της σκηνής να ερμηνεύει μια διασκευή του "I Believe in Miracles" των Ramones

Οι Rage Against The Machine δίπλα στις γυναίκες και τις θηλυκότητες που πλήττονται από την ανατροπή του Roe V. Wade

Δείτε στιγμιότυπα από την εμφάνιση του καλλιτέχνη στο φετινό φεστιβάλ του Glastonbury

Η Bridgers βοηθά το αγαπημένο συγκρότημα στην εκτέλεση ενός από τα πιο ρομαντικά του κομμάτια, στη σκηνή του εμβληματικού φεστιβάλ

Οι Martin Gore και Dave Gahan εξέδωσαν ένα ευχαριστήριο μήνυμα προς τους θαυμαστές τους, κοινοποιώντας λεπτομέρειες ως προς τα αίτια θανάτου του αγαπημένου μέλους του συγκροτήματος

Δείτε αναλυτικά το σημερινό πρόγραμμα του Release Athens 2022

Ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Years & Years και πρωταγωνιστής της LGBTQI+ σειράς, “It’s A Sin”, συναντιέται με το συγκρότημα που έγραψε το εμβληματικό κομμάτι το 1987

Σε μια εμφάνιση-έκπληξη στο Glastonbury, η Olivia Rodrigo και η Lily Allen εξέφρασαν την οργή τους για την ανατροπή της συνταγματικής κατοχύρωσης του δικαιώματος στην άμβλωση, που ψηφίστηκε φυσικά από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ

Δείτε υλικό από το set 15 κομματιών του καλλιτέχνη, που εξέπληξε τους θαυμαστές του μέσα από μια απρόσμενη εμφάνιση στο ιστορικό φεστιβάλ

Μετά την ανατροπή του συνταγματικού δικαιώματος στις αμβλώσεις, ο frontman των Green Day εκφράζει την οργή του για τη σκοταδιστική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ

Δείτε υλικό από την ιστορική εμφάνιση των εμβληματικών καλλιτεχνών στη φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ

Mohammad - Som Sakrifis

Χάρης Συμβουλίδης
Χάρης Συμβουλίδης

Ποια αχνή διακεκομμένη (γιατί για ευθεία, ούτε συζήτηση) μπορεί άραγε να συνδέσει τις μπάντες κηδειών στη Νέα Ορλεάνη των αρχών του 20ου αιώνα –τους μυστικιστικούς αυτούς προπάτορες της τζαζ– με τους θρηνητικούς τσελοδρόνους στην έναρξη του φετινού άλμπουμ των Mohammad;

Δικαιούμαστε άραγε, περιπλανώμενοι στην εντροπία του πειραματισμού τους, να χαράξουμε ανάλογα, μιλώντας λ.χ. για το κατευόδιο μιας κοινότητας κόντρα στο μεταφορικό ξόδι για τον Άνθρωπο του Διαμερίσματος; Για τον κλαπατσίμπαλο αποχαιρετισμό «ενός από μας» έναντι στο επιφανειακά βουβό, υπόγειο αντίο προς κάποιον μυστηριώδη συνάνθρωπο σε μια από τις αναρίθμητες Δυτικές πολυκατοικίες; Έχουν τέτοιες σκέψεις αντίστοιχη βαρύτητα με εκείνες της δισκογραφικής του εγχώριου τρίο, η οποία διείδε στο Som Sakrifis έναν μουσικό συγγενή της κινηματογραφικής λογικής του Béla Tarr, όπως λ.χ. αποτυπώθηκε στις Αρμονίες του Βερκμάιστερ (2000); Ή με αυτές άλλων, για υφολογική συγγένεια με τις βαθιά μεταφυσικές ηλεκτρακουστικές συνθέσεις του Iancu Dumitrescu;

Οι Coti K., ILIOS & Νίκος Βελιώτης δεν φτιάχνουν δίσκους προσφερόμενους για εύκολες απαντήσεις έτσι όπως απλώνουν (αντίστοιχα) κοντραμπάσο, γεννήτριες και τσέλο προς μια απειρία ηχητικών κατευθύνσεων. Αντιθέτως μάλιστα, δείχνουν να τροφοδοτούνται από (και να τροφοδοτούν με τη σειρά τους) αέναα ερωτήματα, η απάντηση στα οποία εναπόκειται στον δέκτη και όχι στον πομπό –πρόκειται άλλωστε για παγιωμένη αισθητική θέση του πειραματικού χώρου.

Το ίδιο συμβαίνει και στο Som Sakrifis. Όσες λοιπόν εικόνες και να επινοήσεις για να προσπαθήσεις να περιγράψεις το τι ακούς, θα περιγράψουν τελικά μόνο την αδυναμία σου να μιλήσεις για την ίδια τη μουσική, συν την πονηράδα σου να μεταθέσεις τη συζήτηση στα συναισθήματα, ώστε να γράψεις κάτι κι εσύ για τον δίσκο. Άμα δε πάμε στα πέρα της μουσικής και πέσει η καθοριστική απορία «τι τόσο διαφορετικό κάνουν ρε παιδιά οι Mohammad στο Som Sakrifis, αφού βασικά πάλι τα έγχορδα βομβίζουν σαν μέλισσες γύρω από την κηρύθρα των χαμηλών συχνοτήτων που παράγουν οι γεννήτριες», ε, εκεί μπορεί να αρχίσεις να λες και μαλακίες... Έστω κι αν το πειραματικό θέσφατο του δέκτη σου επιτρέπει να αντιτάξεις μια τελευταία κόκκινη γραμμή άμυνας.

Σε μια προσπάθεια πάντως να (περι)πλανηθούμε επέκεινα των παραπάνω, στα 32 λεπτά αυτής της νέας δουλειάς οι Mohammad καταθέτουν ίσως το πιο «άμεσο» έργο τους μέχρι στιγμής. Νομίζω δηλαδή ότι και το πλέον αμύητο αυτί δεν θα δυσανασχετήσει (πολύ) ακούγοντας το "Sakrifis" και ότι, με λίγη μόνο θετική διάθεση, θα πιάσει κάτι από το επιδιωκόμενο δέος του, από τα θρηνητικά του τσελοθρύψαλα. Στη χώρα τουλάχιστον όπου γεννήθηκε το δράμα και όπου οι κληρονόμοι του ακόμα αρέσκονται σε αυτό, νομίζω ότι δεν θα χαθεί ετούτη τουλάχιστον η διάσταση. Και ίσως εδώ να βρίσκεται και ο βαθύτερος λόγος που κι εγώ θεωρώ το συγκεκριμένο κομμάτι ως μία από τις κορυφές στη συνεργασία Coti, ILIOS & Βελιώτη. Το "Lapli Tero", πάλι, αποδεικνύεται μια πολύ πιο τυπική δημιουργία του τρίο, από εκείνες που στοχεύουν στην όρθωση ενός κολοσσιαίου βουητού, σαν να μουρμουράει στο κάστρο του κανάς Λαιστρυγόνας της Οδύσσειας. Είναι σταθερά καλοί σε κάτι τέτοια, όμως τα έχουμε συνηθίσει.

Πολύ πιο σαγηνευμένος στάθηκα προσωπικά με το "Liberig Min", όπου τα γνωστά «μουγκανητά» των εγχόρδων και η χαμηλοσυχνοτική συμπεριφορική των μηχανημάτων του ILIOS έμπλεξαν σε μια ενίοτε παλαβή αντίστιξη με το τουίτ/τουίτ κάποιου πουλιού (από field recording). Προσοχή, όχι με το κελάηδημα ενός π.χ. αηδονιού ή μιας σχοινοποταμίδας –πουλιά που συνήθως εκτιμούμε για το «όμορφο» τιτίβισμά τους– αλλά με ένα από τα απλά, μονότονα καλέσματα τα οποία πολλά πτηνά παράγουν τις πρώτες πρωινές ώρες, μεταφέροντας ας πούμε σήματα χωροκράτειας. Πότε μόνος του λοιπόν αυτός ο ήχος (ως ένα είδος μετρονόμου), πότε στο πλάι (σε «διωδία» με τα όργανα των Mohammad), πότε σκεπασμένος από τις δραματικές τους εκρήξεις, αναδεικνύεται σε διακριτό φάρο μιας 17λεπτης ηχητικής καταβύθισης, που κατορθώνει να σε ρίξει στα έγκατα του ανθρώπινου ψυχισμού με έναν τρόπο ανάλογο του Haxan Cloak, του τελευταίου δίσκου των Ocean, των A Storm Of Light κ.ά. Μιλάμε για άλλο πράγμα.

Ίσως λοιπόν το Som Sakrifis, επιδερμικά, να μην προχωράει την κατακτημένη στιλιστική οπτική των Mohammad, τις τεχνικές τους, το «όραμά» τους τέλος πάντων για τη δημιουργία. Οπωσδήποτε όμως προχωράει το βάθος αυτής της δημιουργίας, την ακριβή της ουσία. Και δεν είναι τυχαίο ότι, όπως και κάθε σχεδόν μεγάλη μουσική δημιουργία, όσο πιο πολύ κερδίζει σε σκάψιμο, τόσο πιο διακριτά όρια αρχίζει ν' αποκτά με την Επικράτεια του Εύληπτου.  

Top story

Ένα νέο βιβλίο σχετικό με τα έργα και τις ημέρες του Houston hip-hop ήρωα Dj Screw, τον αναγάγει πλέον σε παγκόσμιο icon για την underground σκηνή.

Η Patti Smith συγκίνησε και αποθεώθηκε, για μια ακόμη φορά, στο Ηρώδειο σε μια βραδιά γεμάτη αναμνήσεις, ιστορίες και κραυγές ποίησης για το μέλλον.

Ένα σημείωμα του Μάκη Μηλάτου με αφορμή τα πρόσφατα επεισόδια υστερίας και τον νέο ηθικό πανικό γύρω από την trap και τους "κινδύνους για τη νεολαία". 

Στο νέο του Παρατηρητήριο ο Επίτροπος επιστρέφει στη δραστηριότητα διαλογής των καλύτερων μεταλλικών κυκλοφοριών που παίζουν αυτήν την περίοδο εκεί έξω. 

Λίγα λόγια για τη δεύτερη ημέρα του Summer Nostos Festival στο ΚΠΙΣΝ, με Good Job Nicky, Masked Wolf και μεγάλη πρωταγωνίστρια της βραδιάς τo next big thing της soulful r'n'b, Jorja Smith. 

Με τον υδράργυρο να ανεβαίνει, οργανώνουμε θερινές προβολές στα αστικά μας μπαλκόνια, με ταινίες φτιαγμένες να ιδωθούν τους θερμότερους μήνες του χρόνου

Ο Μιχάλης Δέλτα μιλάει για το νέο του δίσκο A new beginning στην Αγγελική Λάλου.

Η αίθουσα στην οποία περιμένει δεκαετίες τώρα το ντόπιο εναλλακτικό σινάφι προκειμένου να αποκτήσει δομές επαγγελματικού επιπέδου.

Η ιστορία και η επίδραση ενός από τους σπουδαιότερους δίσκους όλων των εποχών, μέσα από ένα αφιέρωμα του περιοδικού Sonik

Μια θριαμβευτική επανεμφάνιση των Manowar στην χώρα μας, με αρκετές εκπλήξεις, στην τέταρτη μέρα του Release Athens με τους Rotting Christ, Rhapsody of Fire και Meden Agan να συμπληρώνουν με τις εμφανίσεις τους την πρώτη μεγάλη metal συναυλία, μετά την πανδημία. 

Μέσα από συζητήσεις, περιηγήσεις, συναυλίες και ένα σημαντικό συνέδριο η Στέγη μέχρι τις 10/7 μας συστήνει στα πιο ενδιαφέροντα ψηφιακά πλάσματα. 

Μία από τις πολλά υποσχόμενες εκπροσώπους της φρέσκιας ημεδαπής fem rap σκηνής μας συστήνεται μέσα από μια κουβέντα με τον Δημήτρη Μάστορη. 

Ηχητικές εγκαταστάσεις και live performances στο Φεστιβάλ Sonic Stories δίνουν μουσική πνοή στην πόλη με τη φροντίδα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

Μια κουβέντα με τo αθηναϊκό νεοψυχεδελικό σχήμα των Bonnie Nettles, λίγο πριν εμφανιστούν στην σκηνή του Temple, ως showcase στο πλαίσιο του Athens Music Week 2022. 

 Ένα σημείωμα του Μάκη Μηλάτου για το πλούσιο, καλοκαιρινό, μουσικό πρόγραμμα του Ηρωδείου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

H φετινή πολύχρωμη παρέλαση υπερηφάνειας, με το μεγάλο μήνυμα της συμπερίληψης και της ορατότητας, #ΆνευΌρων, μέσα από τον φακό του Νίκου Ζαραγκόπουλου.

Με αφορμή το αφιέρωμα της  Cinematek στον σκηνοθέτη Νίκο Νικολαΐδη, στον κινηματογράφο Στέλλα, από 20 Ιουνίου μέχρι 25 Ιουλίου, ο Βασίλης Σπανός κάνει μια μικρή αναδρομή στη φιλμογραφία που θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ξανά στο πλαίσιο αυτής της θερινής ρετροσπεκτίβας. 

Λίγο πριν το καλοκαιρινό break, ο Drake ξεσπαθώνει με ένα house album και ο Pharrell επιστρέφει για το μεγάλο cash out του θρύλου που χτίζει εδώ και δύο δεκαετίες.

Όλα όσα έγιναν την τρίτη ημέρα του φετινού Release Athens Festival με οικοδεσπότες τον Parov Stelar, τους Artbat, τον Kevin De Vries και τον El Siciliano. 

Top