View More
Οι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο η Εύη Χουρσανίδη ...
Η Μάρω Αγγελοπούλου βουτάει στη διαχρονική επιρροή του αριστουργήματος της Amy Winehouse.
Το Avopolis πήγε στο Europavox Festival στη Γαλλία, γνωστό και ως σημείο συνάντησης για νέες μπάντες από κάθε γωνιά της Ευρώπης. Είδαμε, ακούσαμε και ...
Top story

Μη χάσετε το νέο video των Pixies,  με έναν ημίγυμνο άντρα-Ζορό, καβάλα σε ένα πόνυ, να πηγαίνει σε ένα  κατάστημα στο Χόλιγουντ...

Ο Φοίβος Δεληβοριάς ετοιμάζεται για την πρώτη ολοκληρωμένη παρουσίαση του ΑΝΙΜΕ

Ακούστε ένα previously unreleased demo του ομώνυμου κομματιού του δίσκου

Δείτε βίντεο της κοινής τους εμφάνισης, αλλά και επιπλέον υλικό όπου οι thrash pioneers ερμηνεύουν το John Bush-era cut του "Only"

Υπεύθυνος για επιτυχίες των The Supremes, The Four Tops, The Isley Brothers κ.α. R.I.P.

Ο John Travolta αποχαιρέτησε με τον πιο συγκινητικό τρόπο την πάλαι ποτέ συμπρωταγωνίστριά του που πέθανε στα 73 της

Μανώλης Γαλιάτσος - Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Χαίρομαι ιδιαιτέρως –επιτρέψτε μου τον προσωπικό τόνο– κάθε φορά που φτάνει στα χέρια μου ένας καινούργιος δίσκος του Μανώλη Γαλιάτσου. Όχι μόνο γιατί είναι ένας πραγματικά αξιόλογος συνθέτης (και αξιόλογος τραγουδοποιός, παλαιότερα), μα και για άλλους λόγους. Όπως ας πούμε για το ότι, παρότι λόγιος δημιουργός, δεν αγνοεί τα πιο λαϊκά μουσικά ρεύματα/ηχοχρώματα• ή για το ότι τα κομμάτια του διαθέτουν πάντα ενδιαφέρουσες φιλοσοφικές (μουσικής και όχι μόνο φύσεως) προεκτάσεις.

Στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις ο Γαλιάτσος εισάγει ένα επιπλέον στοιχείο στο παιχνίδι: μια σειρά κειμένων του, ένα για κάθε σύνθεση, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στο ένθετο του άλμπουμ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάγνωσή τους δεν είναι απαραίτητη για την απόλαυση του μουσικού μέρους –άλλωστε, δεν ενέπνευσαν εκείνα τη μουσική, το αντίθετο συνέβη. Όπως και να 'χει, κάτι τέτοιο προσθέτει μια επιπλέον διάσταση στην ακρόαση, ενώ παράλληλα οδηγεί σε μια δισκογραφική εργασία/έκδοση που αποκτά πλήρες νόημα μόνο ως χειροπιαστό προϊόν.

Η εδώ συνθετική προσέγγιση του Γαλιάτσου περιγράφεται αρκετά καλά στην πρώτη από τις ιστορίες, με τίτλο «Δημιουργός Αποκλίσεων». Αναφέρεται στην τεχνοτροπία ενός ζωγράφου και στη σύλληψη ενός πίνακα ο οποίος –ανάλογα με τη στιγμή, το σημείο και τη διάθεση του θεατή– διηγείται κάθε φορά μια διαφορετική ιστορία. Αυτό ακριβώς κάνει και ο συνθέτης σε μεγάλο μέρος της νέας του δουλειάς: στρώνει επίπεδα ήχων, στρώματα μελωδιών, οι οποίες είναι αδύνατον να ακολουθηθούν ταυτόχρονα, λόγω των πεπερασμένων δυνατοτήτων του ανθρώπινου εγκεφάλου. Έτσι, ανάλογα με το ποια μελωδικά νήματα θα επιλέξει κανείς να ακολουθήσει κάθε φορά, θα απολαύσει την αντίστοιχη εξέλιξη και λύση. Η σύλληψη του Γαλιάτσου είναι ομολογουμένως φιλόδοξη, πράγματι όμως οδηγεί σε πολλαπλές ακροάσεις προκειμένου να πιάσεις όλα όσα συμβαίνουν στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις.

Να αναφέρω, παρεμπιπτόντως, ότι ακούγοντας το άλμπουμ σχημάτισα και μια δική μου θεωρία, που ανταποκρίνεται στη σημασία του τίτλου του. Διαπίστωσα δηλαδή ότι στις περισσότερες συνθέσεις αναπτύσσεται μια εμμονική αρμονική ακολουθία, η οποία ενίοτε διασπάται από μικρές φράσεις, μικρά μελωδικά θέματα τα οποία αποκλίνουν (ελαφρώς) από τη βασική ιδέα. Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, στο εναρκτήριο κομμάτι, όπου από το επίμονο ρυθμικό πιανιστικό σχήμα ξεπηδούν εδώ κι εκεί διαφορετικοί τονισμοί και παραλλαγές του.

Στην ενορχήστρωση των 10 συνθέσεων συναντάμε και πάλι –όπως και στις προηγούμενες δουλειές του Γαλιάτσου– ένα πλήθος οργάνων, ακουστικών, ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών: πνευστά και έγχορδα, κιθάρες, κρουστά, πιάνο και διάφορα πλήκτρα. Κι αν (ως επί το πλείστον) ακολουθείται η διαστρωμάτωσή τους, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, σε κάποιες λίγες περιπτώσεις (π.χ. στο "Η Δική Του Μουσική") ακολουθείται η οδός της απλής ανάπτυξης της μελωδίας, από ένα ή περισσότερα όργανα, με μικρές αντιστικτικές κινήσεις. Στη συγκεκριμένη σύνθεση κάτι τέτοιο δεν φαντάζει καθόλου τυχαίο, από τη στιγμή που αποτελεί τη δυνατότερη, την πιο αυτόφωτη στιγμή του δίσκου και δεν υπάρχει έτσι καμία ανάγκη να φορτωθεί με περιττά βαρίδια. Αντίθετα, στο κομμάτι "Ο Εφιάλτης Του Μινώταυρου" –τη λιγότερο αξιόλογη στιγμή κατά την άποψή μου– επιστρατεύονται διάφορα ατμοσφαιρικά τρικ.

Είναι πάντως ελάχιστες αυτές οι αδύναμες συνθετικά στιγμές στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις, που συνολικά κινούνται στα γνωστά υψηλά επίπεδα που μάς έχει συνηθίσει ο δημιουργός τους. Οι δικές μου ενστάσεις εντοπίζονται κυρίως στον τομέα του ήχου, καθώς εκεί ένιωσα να σαμποτάρεται κάπως η όλη προσπάθεια. Οι μίξεις, λ.χ., μού φάνηκαν κάπως «άτεχνες» σε σημεία ενώ και οι επιλογές ορισμένων συνθετικών ήχων (που παραπέμπουν σε vintage Βαγγέλη Παπαθανασίου) μού ακούστηκαν μπανάλ και συνολικά όχι και τόσο καλά δουλεμένες, ως προς την ενσωμάτωσή τους στο ηχητικό κάδρο. Ίσως για μερικούς να αποτελούν λεπτομέρειες αυτά, από τη στιγμή ωστόσο που μιλάμε για ηχογράφημα και όχι για παρτιτούρα, όλα παίζουν τον ρόλο τους.

Όπως και να 'χει, καμία παρατήρηση από τις παραπάνω δεν στέκει ικανή να αλλοιώσει την αξία της νέας εργασίας του Μανώλη Γαλιάτσου. Η οποία, για κάποιον που έχει υπ' όψιν του τη δουλειά του, ακούγεται συνάμα οικεία αλλά και μυστήρια, με πλούσιο υλικό προς ανακάλυψη, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί καλό σημείο εισόδου και για τον νεοφώτιστο ακροατή. Σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην ασυμβίβαστη πορεία ενός από τους πλέον ενδιαφέροντες δημιουργούς του καιρού μας.

Top story

Οι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο η Εύη Χουρσανίδη εκπνέει διαβάζοντας πολλά βιβλία και ξεκοκαλίζοντας τις λίστες του NPR και του Pitchfork. 

Η Μάρω Αγγελοπούλου βουτάει στη διαχρονική επιρροή του αριστουργήματος της Amy Winehouse.

Το Avopolis πήγε στο Europavox Festival στη Γαλλία, γνωστό και ως σημείο συνάντησης για νέες μπάντες από κάθε γωνιά της Ευρώπης. Είδαμε, ακούσαμε και καταγράψαμε τους καλλιτέχνες που πιθανότατα να μας απασχολήσουν και στο μέλλον.

Μια ονειρική τηλεοπτική μεταφορά του εμβληματικού comic του Neil Geiman που έμοιαζε ακατόρθωτη, πιστή στην καρδιά των χάρτινων αναζητήσεων του Ονείρου. 

Η Μάρω Αγγελοπούλου μετράει σημαντικές στιγμές σε ένα ακλόνητο brand name. (“Bow down, bitches!”)

Οι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο, η Ναταλία Πετρίτη ακούει Wet Leg και Siouxsie and the Banshees, προσποιείται ότι θα διαβάσει στην παραλία του Ρούκουνα και πακετάρει το backpack της βλέποντας The Bear.

Μια τηλεοπτική σειρά - love letter στο αριστούργημα του Francis Ford Coppola και στους απανταχού φίλους του The Godfather  που θα γίνει αφορμή για νέες επισκέψεις στις κινηματογραφικής περιπέτειες της Μαφίας του Mario Puzzo. 

Ο Βαγγέλης Κυριακάκης στήνει μια ακόμα μουσική λίστα για τις θερινές ώρες. 

Οι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο ο Ζώης Χαλκιόπουλος ετοιμάζει βαλίτσα, παραδοσιακά,  τελευταία στιγμή και πετάει μέσα Σtella, The Smile, Twin Peaks και Kleir Stefan. 

Οι Sisters of Mercy στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη επιβεβαίωσαν εν μέρει τις κακές φήμες που συνοδεύουν τα live τους, καταφέρνοντας ωστόσο να παραδώσουν ένα αποτέλεσμα καλύτερο από το αναμενόμενο. 

Βρεθήκαμε στο Sani Festival, απολαύσαμε μία από τις πιο απρόσμενα μαγευτικές εμφανίσεις της χρονιάς από τον Bob Geldof και ακούσαμε για ποιο λόγο η αντίδραση δεν μπορεί να έλθει πλέον μέσα από τη μουσική.

Λίγο πριν την πρεμιέρα της πολυανεμενόμενης τηλεοπτικής μεταφοράς του "Sandman" του Neil Geiman ο Βασίλης Σπανός ανατρέχει σε ένα top 5 αγαπημένων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών στιγμών του σπουδαίου συγγραφέα του φανταστικού - και όχι μόνο,

Οι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο ο Άγγελος Κλειτσίκας ακούει tropicalia, θέτει ευγενείς αναγνωστικούς στόχους και περιμένει τις  τελευταίες τηλεοπτικές περιπέτειες του Saul Goodman.

Οι Calexico στα πρόθυρα των διακοπών, στην Τεχνόπολη, μας χάρισαν δύο ώρες γεμάτες με τραγούδια, μουσικές και συναισθήματα που μάταια τόσα χρόνια προσπαθούν οι δισκογραφικές εταιρίες και οι mainstream ραδιοφωνικοί σταθμοί  να κολλήσουν πάνω τους ετικέτες. 

Το Netflix αποτυγχάνει να ανοίξει έναν νέο δρόμο για την πλατφόρμα στο ψυχαγωγικό σινεμά αξιώσεων ενώ το σκηνοθετικό δίδυμο των αδελφών Russo χάνουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους Mission Impossible. 

 Oι συντάκτες του Avopolis πάνε διακοπές και πακετάρουν μουσική, εικόνες και λέξεις για τις θερινές ώρες. Σε αυτό το επεισόδιο η Άννα Γεωργάτου πάει Σάμο - Χάλκη και Παρίσι Τέξας, βλέπει Αντονιόνι και Συζητήσεις με Φίλους, διαβάζει Καραγάτση και Ezra Pound και ακούει Dury Dava, Noda Pappa και Julee Cruise.

Σειρές που θα σε ξεγελάσουν μεταφέροντάς σε νοητά στην παραλία, ακόμη κι αν έχεις ξεμείνει φέτος στην έρημη πόλη

Οι συντάκτες του Avopolis πήγαν σε πάρα πολλές συναυλίες, άκουσαν μουσική, μαγεύτηκαν, χόρεψαν, στριμώχτηκαν, συγκινήθηκαν, ταξίδεψαν και εδώ προσπαθούν να διαλέξουν το αγαπημένο τους στιγμιότυπο από τα βράδια αυτού του τόσο πλούσιου, φετινού, μεγάλου συναυλιακού καλοκαιριού που τόσο είχαμε ανάγκη. 

Στο νέο του Diggin' o Ζώης Χαλκιόπουλος ετοιμάζεται για διακοπές με τα μαγικά πνευστά των Prince Lasha Quintet και Sonny Simmons στο The Cry!. 

Top