Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ...
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ ...
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη ...
Η προσέλευση στο Temple όφειλε να είναι λίγο μεγαλύτερη για την πρώτη τους επίσκεψη στην Ελλάδα, κάτι πάντως που δεν εμπόδισε τη συναυλία να αποτυπωθεί ως πηχτό μείγμα ...
Στα 83 του χρόνια, καταχειροκροτήθηκε από ένα γεμάτο Άλσος, προσφέροντας μια πλούσια συναυλία, προσαρμοσμένη μεν στις νυν φωνητικές δυνατότητές του, μα με ενίοτε ...

Μανώλης Γαλιάτσος - Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Χαίρομαι ιδιαιτέρως –επιτρέψτε μου τον προσωπικό τόνο– κάθε φορά που φτάνει στα χέρια μου ένας καινούργιος δίσκος του Μανώλη Γαλιάτσου. Όχι μόνο γιατί είναι ένας πραγματικά αξιόλογος συνθέτης (και αξιόλογος τραγουδοποιός, παλαιότερα), μα και για άλλους λόγους. Όπως ας πούμε για το ότι, παρότι λόγιος δημιουργός, δεν αγνοεί τα πιο λαϊκά μουσικά ρεύματα/ηχοχρώματα• ή για το ότι τα κομμάτια του διαθέτουν πάντα ενδιαφέρουσες φιλοσοφικές (μουσικής και όχι μόνο φύσεως) προεκτάσεις.

Στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις ο Γαλιάτσος εισάγει ένα επιπλέον στοιχείο στο παιχνίδι: μια σειρά κειμένων του, ένα για κάθε σύνθεση, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στο ένθετο του άλμπουμ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάγνωσή τους δεν είναι απαραίτητη για την απόλαυση του μουσικού μέρους –άλλωστε, δεν ενέπνευσαν εκείνα τη μουσική, το αντίθετο συνέβη. Όπως και να 'χει, κάτι τέτοιο προσθέτει μια επιπλέον διάσταση στην ακρόαση, ενώ παράλληλα οδηγεί σε μια δισκογραφική εργασία/έκδοση που αποκτά πλήρες νόημα μόνο ως χειροπιαστό προϊόν.

Η εδώ συνθετική προσέγγιση του Γαλιάτσου περιγράφεται αρκετά καλά στην πρώτη από τις ιστορίες, με τίτλο «Δημιουργός Αποκλίσεων». Αναφέρεται στην τεχνοτροπία ενός ζωγράφου και στη σύλληψη ενός πίνακα ο οποίος –ανάλογα με τη στιγμή, το σημείο και τη διάθεση του θεατή– διηγείται κάθε φορά μια διαφορετική ιστορία. Αυτό ακριβώς κάνει και ο συνθέτης σε μεγάλο μέρος της νέας του δουλειάς: στρώνει επίπεδα ήχων, στρώματα μελωδιών, οι οποίες είναι αδύνατον να ακολουθηθούν ταυτόχρονα, λόγω των πεπερασμένων δυνατοτήτων του ανθρώπινου εγκεφάλου. Έτσι, ανάλογα με το ποια μελωδικά νήματα θα επιλέξει κανείς να ακολουθήσει κάθε φορά, θα απολαύσει την αντίστοιχη εξέλιξη και λύση. Η σύλληψη του Γαλιάτσου είναι ομολογουμένως φιλόδοξη, πράγματι όμως οδηγεί σε πολλαπλές ακροάσεις προκειμένου να πιάσεις όλα όσα συμβαίνουν στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις.

Να αναφέρω, παρεμπιπτόντως, ότι ακούγοντας το άλμπουμ σχημάτισα και μια δική μου θεωρία, που ανταποκρίνεται στη σημασία του τίτλου του. Διαπίστωσα δηλαδή ότι στις περισσότερες συνθέσεις αναπτύσσεται μια εμμονική αρμονική ακολουθία, η οποία ενίοτε διασπάται από μικρές φράσεις, μικρά μελωδικά θέματα τα οποία αποκλίνουν (ελαφρώς) από τη βασική ιδέα. Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, στο εναρκτήριο κομμάτι, όπου από το επίμονο ρυθμικό πιανιστικό σχήμα ξεπηδούν εδώ κι εκεί διαφορετικοί τονισμοί και παραλλαγές του.

Στην ενορχήστρωση των 10 συνθέσεων συναντάμε και πάλι –όπως και στις προηγούμενες δουλειές του Γαλιάτσου– ένα πλήθος οργάνων, ακουστικών, ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών: πνευστά και έγχορδα, κιθάρες, κρουστά, πιάνο και διάφορα πλήκτρα. Κι αν (ως επί το πλείστον) ακολουθείται η διαστρωμάτωσή τους, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, σε κάποιες λίγες περιπτώσεις (π.χ. στο "Η Δική Του Μουσική") ακολουθείται η οδός της απλής ανάπτυξης της μελωδίας, από ένα ή περισσότερα όργανα, με μικρές αντιστικτικές κινήσεις. Στη συγκεκριμένη σύνθεση κάτι τέτοιο δεν φαντάζει καθόλου τυχαίο, από τη στιγμή που αποτελεί τη δυνατότερη, την πιο αυτόφωτη στιγμή του δίσκου και δεν υπάρχει έτσι καμία ανάγκη να φορτωθεί με περιττά βαρίδια. Αντίθετα, στο κομμάτι "Ο Εφιάλτης Του Μινώταυρου" –τη λιγότερο αξιόλογη στιγμή κατά την άποψή μου– επιστρατεύονται διάφορα ατμοσφαιρικά τρικ.

Είναι πάντως ελάχιστες αυτές οι αδύναμες συνθετικά στιγμές στις Ανεπαίσθητες Αποκλίσεις, που συνολικά κινούνται στα γνωστά υψηλά επίπεδα που μάς έχει συνηθίσει ο δημιουργός τους. Οι δικές μου ενστάσεις εντοπίζονται κυρίως στον τομέα του ήχου, καθώς εκεί ένιωσα να σαμποτάρεται κάπως η όλη προσπάθεια. Οι μίξεις, λ.χ., μού φάνηκαν κάπως «άτεχνες» σε σημεία ενώ και οι επιλογές ορισμένων συνθετικών ήχων (που παραπέμπουν σε vintage Βαγγέλη Παπαθανασίου) μού ακούστηκαν μπανάλ και συνολικά όχι και τόσο καλά δουλεμένες, ως προς την ενσωμάτωσή τους στο ηχητικό κάδρο. Ίσως για μερικούς να αποτελούν λεπτομέρειες αυτά, από τη στιγμή ωστόσο που μιλάμε για ηχογράφημα και όχι για παρτιτούρα, όλα παίζουν τον ρόλο τους.

Όπως και να 'χει, καμία παρατήρηση από τις παραπάνω δεν στέκει ικανή να αλλοιώσει την αξία της νέας εργασίας του Μανώλη Γαλιάτσου. Η οποία, για κάποιον που έχει υπ' όψιν του τη δουλειά του, ακούγεται συνάμα οικεία αλλά και μυστήρια, με πλούσιο υλικό προς ανακάλυψη, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί καλό σημείο εισόδου και για τον νεοφώτιστο ακροατή. Σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην ασυμβίβαστη πορεία ενός από τους πλέον ενδιαφέροντες δημιουργούς του καιρού μας.

ΑΤΖΕΝΤΑ

Νατάσα Μποφίλιου
23-01-2020

Νατάσα Μποφίλιου

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy
Τα συναρπαστικά τραγούδια της πιο δυναμικής και απρόβλεπτης τριάδας σε 3 μεγάλες συναυλίες!
The Tiger Lillies
24-01-2020

The Tiger Lillies

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
The Tiger Lillies
25-01-2020

The Tiger Lillies

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
23-01-2020

Λένα Πλάτωνος: Το αηδόνι του αυτοκράτορα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Άλμπαν Μπεργκ: Βότσεκ

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Νατάσα Μποφίλιου

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy

Penny Dreadful

Αθήνα - White Noise Music Place

Lana Janjanin Quintet feat. Antonis Andreou

Αθήνα - Half Note Jazz Club

The Black Light Project

Αθήνα - Κ.Ο.Τ.Ε.Σ. by BOOZE COOPERATIVA

Nothing Personal

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts
24-01-2020

The Tiger Lillies

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound

Chicago The Musical

Αθήνα - Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Δημήτρης Μεντές
Δανειζόμενος τη μουντή στρυφνότητα του Αντρέι Ταρκόφσκι και διανθίζοντάς τη με drag αναφορές, με καμπαρέ ηδυπάθεια και με στιγμές κιουμπρικής παραφροσύνης, ο Ολιβιέ Πυ πετυχαίνει ένα φρέσκο ...
Ανδρέας Κύρκος
Η προσέλευση στο Temple όφειλε να είναι λίγο μεγαλύτερη για την πρώτη τους επίσκεψη στην Ελλάδα, κάτι πάντως που δεν εμπόδισε τη συναυλία να αποτυπωθεί ως πηχτό μείγμα «διεστραμμένης» συμπεριφοράς
Χάρης Συμβουλίδης
Στα 83 του χρόνια, καταχειροκροτήθηκε από ένα γεμάτο Άλσος, προσφέροντας μια πλούσια συναυλία, προσαρμοσμένη μεν στις νυν φωνητικές δυνατότητές του, μα με ενίοτε εντυπωσιακές υπερβάσεις, που θύμισαν

ΣΤΗΛΕΣ

Δημήτρης Λιλής
Στο μουσικό συνέδριο Eurosonic στο Groningen της Ολλανδίας, στην ουσιαστική δηλαδή Eurovision των indie της Ευρώπης, φτωχός συγγενής ήταν και πάλι η Ελλάδα. Μείναμε για ακόμα μία φορά να θαυμάζουμε
Άρης Καζακόπουλος
Με αφορμή το πρόσφατο, υπέρ-επιτυχημένο reunion show τους στο Λος Άντζελες έπειτα από 7 χρόνια αποχής, η στήλη επιλέγει τα 20 καλύτερα κομμάτια της μπάντας που πρωταγωνίστησε στην εμπορική γιγάντωση
Ζώης Χαλκιόπουλος
Φωνητικά από άλλον θεό, φλάουτο, κλαρινέτο, ukelele. Και άρπα ρε φίλε μου, άρπα! Πόσο μάγκας πρέπει να είσαι να στρώνεις τόσο σωστά τις αισθαντικές νότες της άρπας πάνω στον ρυθμό;
Ελένη Τζαννάτου
O έρωτας κι ο θάνατος που κινούν τα νήματα είναι πιο κοντά από ό,τι νομίζουμε. Και στον τελευταίο της σημαντικό δίσκο, η παρέα του Jarvis Cocker τα χώρεσε ισόποσα...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Δημήτρης Λιλής
Η πορεία της καναδικής δισκογραφικής μοιάζει βγαλμένη από indie παραμύθι και είναι μεγάλη στιγμή ότι εμπιστεύεται στη «δική μας» Σtella την πρώτη της διεθνή έκδοση. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να ...
Δημήτρης Μεντές

Με την επέτειο των γενεθλίων του να δημιουργεί διεθνές σούσουρο και την Parlophone να ανακοινώνει την έλευση εκδόσεων με σπάνια και ακυκλοφόρητα κομμάτια, ανατρέχουμε στους patchwork εαυτούς που ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Άγγελος Κλειτσίκας
Λατρεμένοι του εγχώριου κοινού, οι θεατρικοί Λονδρέζοι επιστρέφουν στη χώρα μας για 2 ξεχωριστές εμφανίσεις, με αφορμή τα 30 τους χρόνια –την Παρασκευή 24/1 παίζουν στη Θεσσαλονίκη (Fix Factory Of
Ανδρέας Κύρκος
Δεν ήταν λίγοι όσοι γνώρισαν το αθηναϊκό συγκρότημα πριν από 3 περίπου χρόνια, με το ντεμπούτο τους God Proudly Presents. Τώρα, επιστρέφουν με το Forbidden Fruit και ακόμα περισσότερα live σχέδια,
Πέννυ Γέρου
Πρωτοπόροι της EBM, αλλά και φημισμένοι για τις αμφιλεγόμενες και απρόβλεπτες live εμφανίσεις τους, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Temple, Σάββατο 18 Ιανουαρίου). Μιλήσαμε λοιπόν με τον ...
Πέννυ Γέρου

Μετά από 40ήμερη περιοδεία στο εξωτερικό, καταλήγουν στο Gagarin την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Ιανουαρίου, για την παρουσίαση του νέου τους άλμπουμ Great Hallucinations. Με αυτήν την αφορμή ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…