Σε τι είναι καλύτερος ο Neil Young από τον Bob Dylan; Γιατί θεωρεί ιδιοφυή τον Anderson .Paak; Τι σημαίνει σήμερα ο αρχαίος θεός Πάνας; Πόσο αγαπάει τον Άνεμο στις Ιτιές ...
Στην έκτη (και τελευταία) από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους hip hop δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Αν και δεν ακούστηκε κανένα από τα σπουδαία τραγούδια που έγραψε ο πρωταγωνιστής της βραδιάς παρέα με τον Nick Cave, ήταν μια εκπληκτική συναυλία, που τίμησε την ...
Με το "Julia" να παίζεται διαχρονικώς στα ραδιόφωνά μας, επιστρέφουν στην Ελλάδα, για εμφανίσεις σε Αθήνα (Παρασκευή 22/11, Κύτταρο) και Θεσσαλονίκη (Σάββατο 23/11, ...
Το παλιό σύνθημα «Βασίλη ζούμε για να σ' ακούμε» καλά κρατεί και στην εκπνοή μίας ακόμα δεκαετίας. Αποδείχθηκε σε ένα γεμάτο Anodos Stage, όπου η Αγγελική Νικολούλη ...

Βασίλης Παπακωνσταντίνου - Αφετηρία

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Δεν τίθεται θέμα: οποιοσδήποτε ερμηνευτής με πορεία –και επιτυχία–  ανάλογη αυτής του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, θα είχε πρόβλημα να βρίσκει κάθε φορά κάτι νέο να παρουσιάσει ώστε να συνεχίσει να δίνει το δισκογραφικό παρών. Και αυτή τη φορά η ιδέα που έπεσε στο τραπέζι ήταν ομολογουμένως αρκετά πρωτότυπη: 7 στιχουργήματα του Οδυσσέα Ιωάννου αναρτήθηκαν στον διαδικτυακό τόπο των φίλων του ερμηνευτή, ελεύθερα προς μελοποίηση από οποιονδήποτε ήθελε να δοκιμάσει. Στα τραγούδια που επιλέχθηκαν τελικά (από 950 συμμετοχές παρακαλώ) προστέθηκαν τρία ακόμα σε μελοποίηση των Κίτρινων Ποδηλάτων, ένα από τον ίδιο τον Παπακωνσταντίνου και μία διασκευή στο "Οι Μέρες Που Δικάζουν" του Σταμάτη Κραουνάκη, σε ντουέτο με τη Χαρούλα Αλεξίου.

Φτάνει όμως η επιστράτευση νέου συνθετικού «αίματος» για να προκύψει ένα ενδιαφέρον άλμπουμ; Εκ του αποτελέσματος, η απάντηση είναι ένα βροντερό όχι... Δεν υπάρχει στην Αφετηρία τίποτα που να μην έχουμε ξανακούσει σε καλύτερη εκδοχή είτε από τον ίδιο τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, είτε από το ελληνικό έντεχνο-ροκ γενικότερα. Ηχούν μάλιστα τόσο κουρασμένα αυτά τα ρυθμικά, μελωδικά και αρμονικά σχήματα, ώστε από ένα σημείο και μετά δυσκολεύεσαι να ξεχωρίσεις το ένα κομμάτι του δίσκου από το άλλο.

Δεν βοηθά βέβαια ούτε η πρώτη ύλη των συγκεκριμένων τραγουδιών, οι στίχοι του Οδυσσέα Ιωάννου δηλαδή. Με γνωστό –και όχι τόσο υψηλό όσο το θέλουν κάποιοι– το μέχρι στιγμής «ταβάνι» του, ο στιχουργός δεν το πιάνει εδώ σε καμία περίπτωση, κινούμενος θαρρείς με αυτόματο πιλότο. Παρούσα και πάλι μία ηρωοποιημένη μιζέρια, μια δικαιοφανής, δασκαλίστικη πολλές φορές στάση και μια γλώσσα που έχει πια εξαντληθεί και απλά ανακυκλώνεται. Στίχοι που παρακινούν «κάνε τσιγάρο να σου πω καμιά κουβέντα, βάλε ακόμα ένα ποτό» ή «άσε το παιχνίδι να σε παίζει, μην κρατάς τα φύλλα σου κλειστά», που μιλούν για το Δελτίο Των 8 («Αχ! Το κακό τους τον καιρό!») και για την οικονομική/κοινωνική κατάσταση με λόγο τον οποίον ακούμε πια από παντού.

Τι μένει, λοιπόν, να κρατήσει κανείς; Ίσως το συμπαθές "Το Ποντίκι Και Ο Αετός", ένα αλληγορικό τραγούδι που θυμίζει τον "Μαύρο Γάτο"• ίσως το "Καινούργια Μέρα", κυρίως λόγω ρυθμικών θέλγητρων• ίσως και το "Στροφή", που με την πηγαία μελωδικότητά του και τον αισιόδοξο στίχο του σπάει κάπως το μέτωπο της μαυρίλας. Με τις παλαιάς κοπής ενορχηστρώσεις των Κίτρινων Ποδηλάτων να μη βοηθούν και παρά τις ψυχωμένες ερμηνείες του αειθαλούς (ομολογουμένως) τραγουδιστή, δεν μένει από εκεί και πέρα κάτι άλλο στην Αφετηρία ικανό να κερδίσει πόντους.

Και κάπως έτσι προκύπτουν ορισμένα επιπλέον ερωτήματα: γιατί να δοθεί τελικά το δισκογραφικό παρών, σώνει και καλά; Ποια είναι η καλλιτεχνική ανησυχία πίσω από τη δημιουργία της Αφετηρίας; Και αν δεχτούμε πως αυτή υπάρχει, πώς μπορεί κανείς να περιμένει να προκύψουν καλά τραγούδια από τη γνωστή «βάζω τους στίχους, βάζεις τη μουσική;» λογική, ωραιοποιημένη έστω από το ότι δίνεται βήμα σε κάποιους άσημους δημιουργούς; Αυτή η λογική, στη βάση της, δεν είναι που μας γέμισε με εκατοντάδες αδιάφορους πολυσυλλεκτικούς δίσκους τις τελευταίες δύο δεκαετίες; «Ο κόσμος άλλαξε, μην μένεις στον παλιό», τραγουδάει σε κάποιο σημείο ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ειρωνευόμενος όσους δίνουν παρόμοιες συμβουλές. Το ότι λοιπόν ο νέος του δίσκος ακούγεται σαν να έρχεται από τον... προ-προηγούμενο κόσμο ίσως σηματοδοτεί τελικά μια απόλυτα συνειδητή επιλογή.

Νομοτελειακά, πάντως, δεν μπορεί να αποτελέσει κανενός είδους αφετηρία, παρά μόνο ένα ακόμα επεισόδιο μιας πορείας βαλτωμένης από καιρό. Η Αφετηρία είναι ένα άλμπουμ που μοιάζει να απευθύνεται αποκλειστικά στους φανατικούς φίλους του Παπακωνσταντίνου, μια δουλειά με ελάχιστο ενδιαφέρον και σχεδόν καμιά συγκίνηση. Με δεδομένη την πορεία του ερμηνευτή (εδώ και πολλά χρόνια), ποιος μπορεί να πει αλήθεια ότι δεν περίμενε κάτι τέτοιο; Και ποιος μπορεί να φανταστεί αυτό το τοπίο να αλλάζει;

ΑΤΖΕΝΤΑ

Queensrÿche
15-11-2019

Queensrÿche

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
Σοκ και Δέος! “Queen of the Reich”, “Take Hold of the Flame”, “Screaming in Digital”, “Eyes of a Stranger”, “Walk in the Shadows”, “Empire”, “The Lady Whore Black”, “I Am I”, “I Don’t Believe in ...
Marina
16-11-2019

Marina

Αθήνα - Πειραιώς 117 Academy
Emma Shapplin
16-11-2019

Emma Shapplin

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου
15-11-2019

Fantasia

Αθήνα - Ρομάντσο

Desert Monks + Honeybadger

Αθήνα - Temple

Queensrÿche

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound

Κ.Βήτα

Αθήνα - Six D.O.G.S.

Blueballs Friday Party

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts

Rebetien

Αθήνα - Αστερίσκος

Ι. Ιωάννου, Δ. Λάππας, Γ. Κιουρτσόγλου, Στ. Δημητρίου

Υπόλοιπη Ελλάδα - Γυάλινο Μουσικό Θέατρο - Up Stage

Μιρέλα Πάχου

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου (Plus)

Κορίνα Λεγάκη

Αθήνα - Μουσικό Βαγόνι Orient Express

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Παναγιώτης Κουνελλές
Αν και δεν ακούστηκε κανένα από τα σπουδαία τραγούδια που έγραψε ο πρωταγωνιστής της βραδιάς παρέα με τον Nick Cave, ήταν μια εκπληκτική συναυλία, που τίμησε την Αυστραλία και το βουρκώδες της, ...
Χάρης Συμβουλίδης
Το παλιό σύνθημα «Βασίλη ζούμε για να σ' ακούμε» καλά κρατεί και στην εκπνοή μίας ακόμα δεκαετίας. Αποδείχθηκε σε ένα γεμάτο Anodos Stage, όπου η Αγγελική Νικολούλη εθεάθη να χορεύει ζεϊμπέκικο και
Ανδρέας Κύρκος
Μια κατάθεση απαιτητική και διαβασμένη, με στιγμές αληθινής ευφυΐας αλλά με διόλου εύληπτα μοτίβα, η οποία στο αποκορύφωμά της έδωσε ισάξιο συνθετικό credit στην τεχνητή νοημοσύνη που χρίζει ως

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Στην έκτη (και τελευταία) από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους hip hop δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Ένας απόλυτα κινηματογραφικός και ονειροπόλος δίσκος με φόντο την Κέρκυρα, γεμάτος τελετουργικά στοιχεία, μυστήριο, gospel στιγμές και γήινα θεμέλια...
Ελένη Τζαννάτου
Ντεμπούταραν στη δισκογραφία ευθαρσώς και με ειλικρίνεια, με τα χρωματιστά τους πουλόβερ και τις indie μελωδίες τους, επινοώντας τον καλλιτεχνικό τους εαυτό δίχως καμία έγνοια να φανούν κουλ...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Χάρης Συμβουλίδης
Δισκογραφικός «χάρτης» για έναν μυστήριο, απρόβλεπτο τύπο, πάστορα των Βαπτιστών μα και πιανίστα σε πορνεία, που καταγράφηκε ως ένας από τους πιο ξεχωριστούς μπλουζίστες των προπολεμικών χρόνων, ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Αυτές τις μέρες, η περίφημη Bootleg Series εμπλουτίστηκε με το vol. 15 (Travelin’ Thru), το οποίο κάλυψε τη ντυλανική περίοδο 1967/1969. Ήταν όμως η εποχή 1965/1966 που είχε ήδη χτίσει τον ...

The Boy
Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ Παραδουλεύτρα (στην Inner Ear), αναδημοσιεύουμε ένα κείμενο που ο Αλέξανδρος Βούλγαρης έγραψε ειδικά για τις σελίδες μας το 2013, προλογίζοντας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Σε τι είναι καλύτερος ο Neil Young από τον Bob Dylan; Γιατί θεωρεί ιδιοφυή τον Anderson .Paak; Τι σημαίνει σήμερα ο αρχαίος θεός Πάνας; Πόσο αγαπάει τον Άνεμο στις Ιτιές; Δεν τον λες και τον πιο ...
Πέννυ Γέρου
Με το "Julia" να παίζεται διαχρονικώς στα ραδιόφωνά μας, επιστρέφουν στην Ελλάδα, για εμφανίσεις σε Αθήνα (Παρασκευή 22/11, Κύτταρο) και Θεσσαλονίκη (Σάββατο 23/11, Eightball). Ευκαιρία λοιπόν να ...
Πέννυ Γέρου
Μυστηριακοί, υπερβατικοί, αλλά και απόλυτα συντονισμένοι στη δυναμική της σύγχρονης πραγματικότητας, φέρνουν τον βιομηχανικό τους ήχο στο Temple (Παρασκευή 22 Νοεμβρίου), ενώ έπεται και νέο άλμπουμ

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…