Η «διαγαλαξιακή επίκληση των Ολύμπιων θεών» που έκανε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου στη Μυθωδία έχει γίνει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, όμως συχνή είναι η παρουσία της ...
Σε μια συζήτηση περί witch house, το αμερικάνικο γκρουπ είναι από τα πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι. Λίγο πριν τον πρώτο τους ερχομό στην Ελλάδα (Σάββατο 26 ...
Τίποτα δεν έμεινε όρθιο στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα, η οποία έπεσε στα κεφάλια όσων βρέθηκαν στο Gagarin ως ζωοδόχα βροχή, παρασύροντας τους πάντες σε φρενήρες ...
Ασφυκτικό sold-out στο Tiki για μια βραδιά σκανδιναβικής απλότητας, με βαμμένα πλατινέ μαλλιά, «αέρα» γαλλικών μπιστρό και εξομολογήσεις λατρείας για τον Ντέμη Ρούσσο...
Ο νέος τους δίσκος και η επικείμενη συναυλία στην Αθήνα (Gagarin, Παρασκευή 25/10), έδωσαν την αφορμή για να μιλήσουμε με τον Αλέξανδρο Μίαρη –για τον ευλαβικό χαρακτήρα ...

Βασίλης Παπακωνσταντίνου - Αφετηρία

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Δεν τίθεται θέμα: οποιοσδήποτε ερμηνευτής με πορεία –και επιτυχία–  ανάλογη αυτής του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, θα είχε πρόβλημα να βρίσκει κάθε φορά κάτι νέο να παρουσιάσει ώστε να συνεχίσει να δίνει το δισκογραφικό παρών. Και αυτή τη φορά η ιδέα που έπεσε στο τραπέζι ήταν ομολογουμένως αρκετά πρωτότυπη: 7 στιχουργήματα του Οδυσσέα Ιωάννου αναρτήθηκαν στον διαδικτυακό τόπο των φίλων του ερμηνευτή, ελεύθερα προς μελοποίηση από οποιονδήποτε ήθελε να δοκιμάσει. Στα τραγούδια που επιλέχθηκαν τελικά (από 950 συμμετοχές παρακαλώ) προστέθηκαν τρία ακόμα σε μελοποίηση των Κίτρινων Ποδηλάτων, ένα από τον ίδιο τον Παπακωνσταντίνου και μία διασκευή στο "Οι Μέρες Που Δικάζουν" του Σταμάτη Κραουνάκη, σε ντουέτο με τη Χαρούλα Αλεξίου.

Φτάνει όμως η επιστράτευση νέου συνθετικού «αίματος» για να προκύψει ένα ενδιαφέρον άλμπουμ; Εκ του αποτελέσματος, η απάντηση είναι ένα βροντερό όχι... Δεν υπάρχει στην Αφετηρία τίποτα που να μην έχουμε ξανακούσει σε καλύτερη εκδοχή είτε από τον ίδιο τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, είτε από το ελληνικό έντεχνο-ροκ γενικότερα. Ηχούν μάλιστα τόσο κουρασμένα αυτά τα ρυθμικά, μελωδικά και αρμονικά σχήματα, ώστε από ένα σημείο και μετά δυσκολεύεσαι να ξεχωρίσεις το ένα κομμάτι του δίσκου από το άλλο.

Δεν βοηθά βέβαια ούτε η πρώτη ύλη των συγκεκριμένων τραγουδιών, οι στίχοι του Οδυσσέα Ιωάννου δηλαδή. Με γνωστό –και όχι τόσο υψηλό όσο το θέλουν κάποιοι– το μέχρι στιγμής «ταβάνι» του, ο στιχουργός δεν το πιάνει εδώ σε καμία περίπτωση, κινούμενος θαρρείς με αυτόματο πιλότο. Παρούσα και πάλι μία ηρωοποιημένη μιζέρια, μια δικαιοφανής, δασκαλίστικη πολλές φορές στάση και μια γλώσσα που έχει πια εξαντληθεί και απλά ανακυκλώνεται. Στίχοι που παρακινούν «κάνε τσιγάρο να σου πω καμιά κουβέντα, βάλε ακόμα ένα ποτό» ή «άσε το παιχνίδι να σε παίζει, μην κρατάς τα φύλλα σου κλειστά», που μιλούν για το Δελτίο Των 8 («Αχ! Το κακό τους τον καιρό!») και για την οικονομική/κοινωνική κατάσταση με λόγο τον οποίον ακούμε πια από παντού.

Τι μένει, λοιπόν, να κρατήσει κανείς; Ίσως το συμπαθές "Το Ποντίκι Και Ο Αετός", ένα αλληγορικό τραγούδι που θυμίζει τον "Μαύρο Γάτο"• ίσως το "Καινούργια Μέρα", κυρίως λόγω ρυθμικών θέλγητρων• ίσως και το "Στροφή", που με την πηγαία μελωδικότητά του και τον αισιόδοξο στίχο του σπάει κάπως το μέτωπο της μαυρίλας. Με τις παλαιάς κοπής ενορχηστρώσεις των Κίτρινων Ποδηλάτων να μη βοηθούν και παρά τις ψυχωμένες ερμηνείες του αειθαλούς (ομολογουμένως) τραγουδιστή, δεν μένει από εκεί και πέρα κάτι άλλο στην Αφετηρία ικανό να κερδίσει πόντους.

Και κάπως έτσι προκύπτουν ορισμένα επιπλέον ερωτήματα: γιατί να δοθεί τελικά το δισκογραφικό παρών, σώνει και καλά; Ποια είναι η καλλιτεχνική ανησυχία πίσω από τη δημιουργία της Αφετηρίας; Και αν δεχτούμε πως αυτή υπάρχει, πώς μπορεί κανείς να περιμένει να προκύψουν καλά τραγούδια από τη γνωστή «βάζω τους στίχους, βάζεις τη μουσική;» λογική, ωραιοποιημένη έστω από το ότι δίνεται βήμα σε κάποιους άσημους δημιουργούς; Αυτή η λογική, στη βάση της, δεν είναι που μας γέμισε με εκατοντάδες αδιάφορους πολυσυλλεκτικούς δίσκους τις τελευταίες δύο δεκαετίες; «Ο κόσμος άλλαξε, μην μένεις στον παλιό», τραγουδάει σε κάποιο σημείο ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ειρωνευόμενος όσους δίνουν παρόμοιες συμβουλές. Το ότι λοιπόν ο νέος του δίσκος ακούγεται σαν να έρχεται από τον... προ-προηγούμενο κόσμο ίσως σηματοδοτεί τελικά μια απόλυτα συνειδητή επιλογή.

Νομοτελειακά, πάντως, δεν μπορεί να αποτελέσει κανενός είδους αφετηρία, παρά μόνο ένα ακόμα επεισόδιο μιας πορείας βαλτωμένης από καιρό. Η Αφετηρία είναι ένα άλμπουμ που μοιάζει να απευθύνεται αποκλειστικά στους φανατικούς φίλους του Παπακωνσταντίνου, μια δουλειά με ελάχιστο ενδιαφέρον και σχεδόν καμιά συγκίνηση. Με δεδομένη την πορεία του ερμηνευτή (εδώ και πολλά χρόνια), ποιος μπορεί να πει αλήθεια ότι δεν περίμενε κάτι τέτοιο; Και ποιος μπορεί να φανταστεί αυτό το τοπίο να αλλάζει;

ΑΤΖΕΝΤΑ

The Mystery Of The Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard
23-10-2019

The Mystery Of The Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard

Υπόλοιπη Ελλάδα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου
Μια μοναδική παράσταση που έχει μαγέψει όλους όσους αγαπούν την μουσική του κόσμου έρχεται και στην Αθήνα. Η υπέροχη τραγουδίστρια ...
Föllakzoid
23-10-2019

Föllakzoid

Αθήνα - Temple
Allah-Las
24-10-2019

Allah-Las

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
23-10-2019

Λένα Πλάτωνος: Το αηδόνι του αυτοκράτορα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

The Mystery Of The Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard

Υπόλοιπη Ελλάδα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου

Föllakzoid

Αθήνα - Temple

Σταμάτης Πανταζόπουλος

Αθήνα - Μουσική Σκηνή Σφίγγα

B.Y.S. Trio: The Charlie Haden Project

Αθήνα - Half Note Jazz Club
24-10-2019

Allah-Las

Αθήνα - Fuzz Live Music Club

Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ένα μουσικό αφιέρωμα στον Nicola Piovani

Αθήνα - Μέγαρο Μουσικής

Κωνσταντίνος Στιβακτής & The Roommates

Υπόλοιπη Ελλάδα - HolyWood Stage

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Δημήτρης Μεντές
Τίποτα δεν έμεινε όρθιο στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα, η οποία έπεσε στα κεφάλια όσων βρέθηκαν στο Gagarin ως ζωοδόχα βροχή, παρασύροντας τους πάντες σε φρενήρες κάλπασμα...
Τάνια Σκραπαλιώρη
Ασφυκτικό sold-out στο Tiki για μια βραδιά σκανδιναβικής απλότητας, με βαμμένα πλατινέ μαλλιά, «αέρα» γαλλικών μπιστρό και εξομολογήσεις λατρείας για τον Ντέμη Ρούσσο...
Κωνσταντίνος Διαμαντόπουλος
Άλλοτε αλληγορικός και ευαίσθητος, άλλοτε ωμός και βίαιος, αλλού με ψιθύρους και μελωδία και αλλού με κραυγές απόγνωσης και αυστηρή προστακτική, έδωσε μια εξαιρετική συναυλία στο Temple...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Στην τέταρτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους R'n'B και soul δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Παράφωνα ουρλιαχτά και τραγούδισμα new wave αισθητικής, μαρίμπες, σύνθια και μπασογραμμές από την κόλαση, όρισαν στις αρχές των 1980s έναν ήχο που ακόμα ακούγεται φρέσκος, στον οποίον οι LCD ...
Ελένη Τζαννάτου
Ο δεύτερος δίσκος της παρέας του Simon Jeffes ήταν κι αυτός που όρισε τον ήχο τους, με την παιδική του αύρα, τον κομψό μινιμαλισμό και μια αίσθηση του «υψηλού» να μένει πάντα προσγειωμένη σε έναν
Δημήτρης Λιλής
Όσοι νέοι και παλιοί καλλιτέχνες εκδίδουν έργα σε αυτήν την εποχή, πρέπει να ακολουθήσουν μια διαφορετική φόρμουλα. Η οποία αδιαφορεί για το αν είσαι «ο καλύτερος στο δωμάτιο» και απαιτεί να

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Αλέξανδρος Τοπιντζής
Η «διαγαλαξιακή επίκληση των Ολύμπιων θεών» που έκανε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου στη Μυθωδία έχει γίνει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, όμως συχνή είναι η παρουσία της γλωσσικής μας κληρονομιάς και στον
Στέλιος Πατεράκης
Δεν ήταν λίγες οι φορές που μια διασκευή ξεπέρασε σε δημοτικότητα και αποδοχή το πρωτότυπο ή και επικράτησε στη συνείδηση των μουσικόφιλων ως η «αυθεντική» έκδοση (βοηθούντος και του χρόνου). Τίποτα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Σε μια συζήτηση περί witch house, το αμερικάνικο γκρουπ είναι από τα πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι. Λίγο πριν τον πρώτο τους ερχομό στην Ελλάδα (Σάββατο 26 Οκτωβρίου, Death Disco),
Πέννυ Γέρου
Ο νέος τους δίσκος και η επικείμενη συναυλία στην Αθήνα (Gagarin, Παρασκευή 25/10), έδωσαν την αφορμή για να μιλήσουμε με τον Αλέξανδρο Μίαρη –για τον ευλαβικό χαρακτήρα των επισκέψεών τους στην ...
Χάρης Συμβουλίδης
Δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος να βρεις στο τηλέφωνο, παρ' όλο που αυτές τις μέρες έρχεται ξανά στα μέρη μας: απόψε Παρασκευή 18/10 παίζει στην Αθήνα (Temple), αύριο Σάββατο 19/10 στη ...
Χάρης Συμβουλίδης
Ομιλητικός και ευδιάθετος, ο Βέλγος μινιμαλιστής συνεχίζει να ιντριγκάρεται από τη σχέση της μουσικής με τις επίκαιρες κοινωνικές ζυμώσεις, ενώ ετοιμάζεται να γιορτάσει 40 χρόνια δημιουργίας με το

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…